abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62606003
Ik keek gisteren naar het debat met Bos over de kredietcrisis. Daarin vroeg Kamerlid Irrgang van de SP waarom zij ING niet hadden genationaliseerd zoals dat met Fortis was gedaan. Bos antwoordde met de vraag HOE hij een beursgenoteerd bedrijf als ING met honderduizenden aandeelhouders moet nationaliseren? In het geval Fortis Nederland en ABN Amro kon hij onderhandelen met de Fortis Holding en dat was een eenvoudiger verhaal verklaarde hij.

De koers van ING daalt weer een paar dagen. Gisteren met 11% Ook vandaag maakt het de verliezen niet bepaald goed. Ik vrees dat de kapitaalinjectie niet genoeg zal zijn. Maar kan in het uiterste geval ING wel genationaliseerd worden?

Ik begrijp de suggestie van Bos niet helemaal, want destijds nam zijn voorganger Zalm een groot belang in het destijds zwaar lijdende beursgenoteerd KPN

Iemand die weet hoe het zit? Loopt ING het gevaar alsnog om te vallen?
pi_62606071
De kapitaalinjectie van ING heeft voor ING weinig tot niets met de beurskoers te maken. Waarom blijft iedereen maar hardnekkig ING vergelijken met de situatie van Fortis? ING heeft ABN toch niet overgenomen of wel en wilde daarvoor geld ophalen via de beurs?

Nee, ING loopt geen gevaar en wat Bos zegt klopt. ING nationaliseren zou een lastig probleem zijn. Op 1 of andere manier zou hij dan alle aandeelhouders moeten compenseren.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62606229
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:06 schreef existenz het volgende:
De kapitaalinjectie van ING heeft voor ING weinig tot niets met de beurskoers te maken.
In zoverre dat het maandag nog beleggers veel vertrouwen gaf en de koers toen nog met 27% liet stijgen. Dat effect is nu dus weg. En een als maar dalende koers geeft nu niet bepaald vertrouwen bij klanten.
quote:
Waarom blijft iedereen maar hardnekkig ING vergelijken met de situatie van Fortis? ING heeft ABN toch niet overgenomen of wel en wilde daarvoor geld ophalen via de beurs?
Is ook niet vergelijkbaar. Toch begrijp ik de vraag van Irrgang weer wel.
quote:
Nee, ING loopt geen gevaar en wat Bos zegt klopt. ING nationaliseren zou een lastig probleem zijn. Op 1 of andere manier zou hij dan alle aandeelhouders moeten compenseren.
Loopt ING echt geen gevaar als de koers van het aandeel elke dag fors zou dalen
pi_62606262
zorgen dat je 51% van de aandelen in handen krijgt als Staat, dan kan makkelijk.
Bos had ze alleen nog ff moeten laten bungelen, net als bij Fortis
pi_62606291
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

In zoverre dat het maandag nog beleggers veel vertrouwen gaf en de koers toen nog met 27% liet stijgen. Dat effect is nu dus weg. En een als maar dalende koers geeft nu niet bepaald vertrouwen bij klanten.
[..]

Is ook niet vergelijkbaar. Toch begrijp ik de vraag van Irrgang weer wel.
[..]

Loopt ING echt geen gevaar als de koers van het aandeel elke dag fors zou dalen
Nee, dan zou een bedrijf als Logica allang failliet zijn. Dat aandeel is nog geen euro waard. Fortis had geld uit de aandelenmarkt nodig om ABN te financieren, ING niet. ING heeft bovendien die 10 miljard leningen genomen om een nog sterkere positie te krijgen voor hun klanten, zonder de lening was het ook wel gelukt alleen lastiger. Bovendien rennen de klanten bij ING niet weg, waar dit bij Fortis wel gebeurde (al voor de kredietcrisis).
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62606321
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:14 schreef NLweltmeister het volgende:
zorgen dat je 51% van de aandelen in handen krijgt als Staat, dan kan makkelijk.
Bos had ze alleen nog ff moeten laten bungelen, net als bij Fortis
Probleem is alleen dat die 51% verspreid zit over tig mensen en zodra die weten dat de staat aandelen in koopt, dan is de sky the limit voor de prijs van het aandeel.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:19:14 #7
3185 Adelante
To let it go now
pi_62606389
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:16 schreef existenz het volgende:

[..]

Probleem is alleen dat die 51% verspreid zit over tig mensen en zodra die weten dat de staat aandelen in koopt, dan is de sky the limit voor de prijs van het aandeel.
In noodsituaties (financiele crisis) kan de regering wetgeving doen uitgaan die hen bijvoorbeeld in staat stelt bedrijven te annexeren, dus mocht de nood echt aan de man komen is ING in mum van tijd een staatsbedrijf.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62606394
Als Bos voor die 10 miljard nieuwe aandelen had laten drukken tegen de huidige koers (7,81), dan zit je al bijna aan de 50%

Op die manier heeft de UK heeft nu ook 60% in HBOS,
pi_62606513
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:19 schreef NLweltmeister het volgende:
Als Bos voor die 10 miljard nieuwe aandelen had laten drukken tegen de huidige koers (7,81), dan zit je al bijna aan de 50%
Maar dat kun je niet maken tegenover de aandeelhouders van een gezond bedrijf. Daar was ING ook nooit mee akkoord gegaan.
Voor Fortis was het de enige keus: het was dit of failliet gaan. Dat is bij ING niet aan de orde.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:28:11 #10
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62606613
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:24 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Maar dat kun je niet maken tegenover de aandeelhouders van een gezond bedrijf. Daar was ING ook nooit mee akkoord gegaan.
Voor Fortis was het de enige keus: het was dit of failliet gaan. Dat is bij ING niet aan de orde.
De AVA moet toestemming geven voor een nieuwe emissie, dus je kunt het wel maken alleen zal het tegengehouden worden. Daarnaast heeft ING nu geld nodig, en voordat je nieuwe aandelen uit hebt gegeven ben je al gauw een half jaar verder.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_62606642
quote:

[..]

een 'gezond' bedrijf heeft geen injectie nodig.
pi_62606666
Ik denk dat hij bedoelde (zo bedoel ik het iig) dat Bos een belang van 51% neemt en de huidige uitstaande aandelen vormen de overige 49% (verwatering van 100%)
pi_62606692
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:29 schreef NLweltmeister het volgende:

[..]

een 'gezond' bedrijf heeft geen injectie nodig.
Ze hebben het ook niet nodig.
pi_62606711
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:28 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De AVA moet toestemming geven voor een nieuwe emissie, dus je kunt het wel maken alleen zal het tegengehouden worden. Daarnaast heeft ING nu geld nodig, en voordat je nieuwe aandelen uit hebt gegeven ben je al gauw een half jaar verder.
Maar tussen de tijd van aankondiging en de AVA zelf zou het aandeel dan al zo gezakt zijn op de komende verwatering, dat er dan niks anders opzit, of falliet gaan
pi_62606776
quote:

[..]

Ik heb er niet veel verstand van dit soort dingen. Maar wat ik mij afvraag is dat straks ING door een buitenlandse partij wordt opgevroten als het aandeel maar blijft zakken. En Bos straks misschien het nakijken heeft
pi_62606787
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:32 schreef NLweltmeister het volgende:

[..]

Maar tussen de tijd van aankondiging en de AVA zelf zou het aandeel dan al zo gezakt zijn op de komende verwatering, dat er dan niks anders opzit, of falliet gaan
Een daling van een aandeel staat niet gelijk aan failliet gaan.
pi_62606811
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:30 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik denk dat hij bedoelde (zo bedoel ik het iig) dat Bos een belang van 51% neemt en de huidige uitstaande aandelen vormen de overige 49% (verwatering van 100%)
Yep, dat bedoel ik.

UPC is op zo'n manier ook voor een scheet en een paar knikkers bij Malone in handen gekomen.
Malone leende UPC 100 miljoen via een converteerbare lening op ong. 8 Euro, als UPC die lening niet zou kunnen betalen zou die lening in aandelen UPC omgezet worden.
UPC kon niet betalen, en Malone 'swapte' die 100 miljoen in aandelen UPC, die toen nog 8 cent waard waren, zo kwam ie in 1 klap op de meerderheid.
pi_62606813
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik heb er niet veel verstand van dit soort dingen. Maar wat ik mij afvraag is dat straks ING door een buitenlandse partij wordt opgevroten als het aandeel maar blijft zakken. En Bos straks misschien het nakijken heeft
Er is geen enkele partij op de wereld momenteel die zoveel geld kan lenen tegen een fatsoenlijk tarief om ING op te kopen.
pi_62606829
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:35 schreef existenz het volgende:

[..]

Een daling van een aandeel staat niet gelijk aan failliet gaan.
Eens.

Maar op gegeven moment komt het vertrouwen in het geding met het risico dat klanten wel gaan hollen en de boel alsnog kan omvallen.
pi_62606839
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef NLweltmeister het volgende:

[..]

Yep, dat bedoel ik.

UPC is op zo'n manier ook voor een scheet en een paar knikkers bij Malone in handen gekomen.
Malone leende UPC 100 miljoen via een converteerbare lening op ong. 8 Euro, als UPC die lening niet zou kunnen betalen zou die lening in aandelen UPC omgezet worden.
UPC kon niet betalen, en Malone 'swapte' die 100 miljoen in aandelen UPC, die toen nog 8 cent waard waren, zo kwam ie in 1 klap op de meerderheid.
Alleen is dat niet uitgeven van nieuwe aandelen, maar aandelen die in handen waren van UPC zelf.
pi_62606859
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Eens.

Maar op gegeven moment komt het vertrouwen in het geding met het risico dat klanten wel gaan hollen en de boel alsnog kan omvallen.
Nee hoor, alleen als de media het gaat hypen... En dat doen ze niet (meer). De gewone burger wil dat zijn (spaar)geld veilig staat en dat staat het nu (waar dan ook)
pi_62606923
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:19 schreef Adelante het volgende:

[..]

In noodsituaties (financiele crisis) kan de regering wetgeving doen uitgaan die hen bijvoorbeeld in staat stelt bedrijven te annexeren, dus mocht de nood echt aan de man komen is ING in mum van tijd een staatsbedrijf.
Ja zeker, een uitstekende handlanding voor "hoe verneuk ik de economie in 5 stappen voor dummies."

Wat denk je wat voor effect dit zal hebben?
pi_62606949
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:37 schreef existenz het volgende:

[..]

Alleen is dat niet uitgeven van nieuwe aandelen, maar aandelen die in handen waren van UPC zelf.
dat waren ook nieuwe aandelen UPC en dat waren er meer dan de aandelen die al uitstonden
pi_62607022
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef existenz het volgende:

[..]

Er is geen enkele partij op de wereld momenteel die zoveel geld kan lenen tegen een fatsoenlijk tarief om ING op te kopen.
2e na grootste bank ter wereld, #9 grootste onderneming ter wereld.

Probeer jij die maar eens over te nemen. Zoiets als de Fortis saga deel II.
(puur theoretisch alle divisies opsplitsen en apart verkopen is wel mogelijk)
pi_62607081
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:44 schreef m0m0 het volgende:

[..]

2e na grootste bank ter wereld, #9 grootste onderneming ter wereld.

Probeer jij die maar eens over te nemen. Zoiets als de Fortis saga deel II.
(puur theoretisch alle divisies opsplitsen en apart verkopen is wel mogelijk)
Gevalletje gamma, want dat bedoel ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')