In zoverre dat het maandag nog beleggers veel vertrouwen gaf en de koers toen nog met 27% liet stijgen. Dat effect is nu dus weg. En een als maar dalende koers geeft nu niet bepaald vertrouwen bij klanten.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:06 schreef existenz het volgende:
De kapitaalinjectie van ING heeft voor ING weinig tot niets met de beurskoers te maken.
Is ook niet vergelijkbaar. Toch begrijp ik de vraag van Irrgang weer wel.quote:Waarom blijft iedereen maar hardnekkig ING vergelijken met de situatie van Fortis? ING heeft ABN toch niet overgenomen of wel en wilde daarvoor geld ophalen via de beurs?
Loopt ING echt geen gevaar als de koers van het aandeel elke dag fors zou dalenquote:Nee, ING loopt geen gevaar en wat Bos zegt klopt. ING nationaliseren zou een lastig probleem zijn. Op 1 of andere manier zou hij dan alle aandeelhouders moeten compenseren.
Nee, dan zou een bedrijf als Logica allang failliet zijn. Dat aandeel is nog geen euro waard. Fortis had geld uit de aandelenmarkt nodig om ABN te financieren, ING niet. ING heeft bovendien die 10 miljard leningen genomen om een nog sterkere positie te krijgen voor hun klanten, zonder de lening was het ook wel gelukt alleen lastiger. Bovendien rennen de klanten bij ING niet weg, waar dit bij Fortis wel gebeurde (al voor de kredietcrisis).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In zoverre dat het maandag nog beleggers veel vertrouwen gaf en de koers toen nog met 27% liet stijgen. Dat effect is nu dus weg. En een als maar dalende koers geeft nu niet bepaald vertrouwen bij klanten.
[..]
Is ook niet vergelijkbaar. Toch begrijp ik de vraag van Irrgang weer wel.
[..]
Loopt ING echt geen gevaar als de koers van het aandeel elke dag fors zou dalen
Probleem is alleen dat die 51% verspreid zit over tig mensen en zodra die weten dat de staat aandelen in koopt, dan is de sky the limit voor de prijs van het aandeel.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:14 schreef NLweltmeister het volgende:
zorgen dat je 51% van de aandelen in handen krijgt als Staat, dan kan makkelijk.
Bos had ze alleen nog ff moeten laten bungelen, net als bij Fortis
In noodsituaties (financiele crisis) kan de regering wetgeving doen uitgaan die hen bijvoorbeeld in staat stelt bedrijven te annexeren, dus mocht de nood echt aan de man komen is ING in mum van tijd een staatsbedrijf.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:16 schreef existenz het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat die 51% verspreid zit over tig mensen en zodra die weten dat de staat aandelen in koopt, dan is de sky the limit voor de prijs van het aandeel.
Maar dat kun je niet maken tegenover de aandeelhouders van een gezond bedrijf. Daar was ING ook nooit mee akkoord gegaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:19 schreef NLweltmeister het volgende:
Als Bos voor die 10 miljard nieuwe aandelen had laten drukken tegen de huidige koers (7,81), dan zit je al bijna aan de 50%
De AVA moet toestemming geven voor een nieuwe emissie, dus je kunt het wel maken alleen zal het tegengehouden worden. Daarnaast heeft ING nu geld nodig, en voordat je nieuwe aandelen uit hebt gegeven ben je al gauw een half jaar verder.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Maar dat kun je niet maken tegenover de aandeelhouders van een gezond bedrijf. Daar was ING ook nooit mee akkoord gegaan.
Voor Fortis was het de enige keus: het was dit of failliet gaan. Dat is bij ING niet aan de orde.
een 'gezond' bedrijf heeft geen injectie nodig.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Maar dat kun je niet maken tegenover de aandeelhouders van een gezond bedrijf. Daar was ING ook nooit mee akkoord gegaan.
Voor Fortis was het de enige keus: het was dit of failliet gaan. Dat is bij ING niet aan de orde.
Ze hebben het ook niet nodig.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:29 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
een 'gezond' bedrijf heeft geen injectie nodig.
Maar tussen de tijd van aankondiging en de AVA zelf zou het aandeel dan al zo gezakt zijn op de komende verwatering, dat er dan niks anders opzit, of falliet gaanquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:28 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De AVA moet toestemming geven voor een nieuwe emissie, dus je kunt het wel maken alleen zal het tegengehouden worden. Daarnaast heeft ING nu geld nodig, en voordat je nieuwe aandelen uit hebt gegeven ben je al gauw een half jaar verder.
Ik heb er niet veel verstand van dit soort dingen. Maar wat ik mij afvraag is dat straks ING door een buitenlandse partij wordt opgevroten als het aandeel maar blijft zakken. En Bos straks misschien het nakijken heeftquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Een daling van een aandeel staat niet gelijk aan failliet gaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:32 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Maar tussen de tijd van aankondiging en de AVA zelf zou het aandeel dan al zo gezakt zijn op de komende verwatering, dat er dan niks anders opzit, of falliet gaan
Yep, dat bedoel ik.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:30 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik denk dat hij bedoelde (zo bedoel ik het iig) dat Bos een belang van 51% neemt en de huidige uitstaande aandelen vormen de overige 49% (verwatering van 100%)
Er is geen enkele partij op de wereld momenteel die zoveel geld kan lenen tegen een fatsoenlijk tarief om ING op te kopen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb er niet veel verstand van dit soort dingen. Maar wat ik mij afvraag is dat straks ING door een buitenlandse partij wordt opgevroten als het aandeel maar blijft zakken. En Bos straks misschien het nakijken heeft
Eens.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:35 schreef existenz het volgende:
[..]
Een daling van een aandeel staat niet gelijk aan failliet gaan.
Alleen is dat niet uitgeven van nieuwe aandelen, maar aandelen die in handen waren van UPC zelf.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Yep, dat bedoel ik.
UPC is op zo'n manier ook voor een scheet en een paar knikkers bij Malone in handen gekomen.
Malone leende UPC 100 miljoen via een converteerbare lening op ong. 8 Euro, als UPC die lening niet zou kunnen betalen zou die lening in aandelen UPC omgezet worden.
UPC kon niet betalen, en Malone 'swapte' die 100 miljoen in aandelen UPC, die toen nog 8 cent waard waren, zo kwam ie in 1 klap op de meerderheid.
Nee hoor, alleen als de media het gaat hypen... En dat doen ze niet (meer). De gewone burger wil dat zijn (spaar)geld veilig staat en dat staat het nu (waar dan ook)quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Eens.
Maar op gegeven moment komt het vertrouwen in het geding met het risico dat klanten wel gaan hollen en de boel alsnog kan omvallen.
Ja zeker, een uitstekende handlanding voor "hoe verneuk ik de economie in 5 stappen voor dummies."quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:19 schreef Adelante het volgende:
[..]
In noodsituaties (financiele crisis) kan de regering wetgeving doen uitgaan die hen bijvoorbeeld in staat stelt bedrijven te annexeren, dus mocht de nood echt aan de man komen is ING in mum van tijd een staatsbedrijf.
dat waren ook nieuwe aandelen UPC en dat waren er meer dan de aandelen die al uitstondenquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:37 schreef existenz het volgende:
[..]
Alleen is dat niet uitgeven van nieuwe aandelen, maar aandelen die in handen waren van UPC zelf.
2e na grootste bank ter wereld, #9 grootste onderneming ter wereld.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:36 schreef existenz het volgende:
[..]
Er is geen enkele partij op de wereld momenteel die zoveel geld kan lenen tegen een fatsoenlijk tarief om ING op te kopen.
Gevalletje gamma, want dat bedoel ikquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:44 schreef m0m0 het volgende:
[..]
2e na grootste bank ter wereld, #9 grootste onderneming ter wereld.
Probeer jij die maar eens over te nemen.Zoiets als de Fortis saga deel II.
(puur theoretisch alle divisies opsplitsen en apart verkopen is wel mogelijk)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |