abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:43:32 #1
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_62528753
Mijn moeder zat vorige week bij de kapper gewoon te wachten en ineens voelde ze een soort van flits door haar hoofd waarop ze vervolgens de helft niet meer zag (wellicht TIA, maar dat doet er nieteens meer toe...). Ze heeft natuurlijk eerst haar haar laten knippen, is toen nog gaan werken, en na ook nog maar een nachtje geslapen te hebben besloot ze de volgende ochtend toch maar even bij de huisarts langs te gaan. Deze zei eerst dat ze gewoon migraine had maar ze drong aan dat het iets anders was en het echt nodig vond langs te komen. Bij de dokter bleek ze een bloeddruk van 280 over 155 te hebben, wat zeer extreem is (ze is nu recordhouder van hoogste bloeddruk ooit in het ziekenhuis waar ze nu ligt). Ze moest in ieder geval per direct naar het ziekenhuis waar ze eerst een nacht aan de hartbewaking heeft gelegen in combinatie met de nodige medicatie. Nu ligt ze er bijna een week en de bloeddruk daalt wel wat maar ze piekt nogsteeds richting de 200.

Uit onderzoek is nu gebleken dat ze behalve een verdikte hartspier ook nierschade heeft opgelopen door die extreme bloeddruk. Maar wat ik me dus afvroeg: wat zullen de gevolgen zijn?? zoutloos dieet, pillen slikken, en anders?? Ze rookt niet, drinkt zelden en eet vrij normaal. Dus wat zal er veranderen?

Nog kleine opmerking erbij: Pols bloeddrukmeters zijn niet echt betrouwbaar: deze gaf zelfs nu nog aan dat ze een bovendruk van 120 had, terwijl de werkelijkheid 100 hoger lag, mijn vader heeft dus per direct een grote hamer gepakt en dat ding aan gort geslagen (ik gok dat ie zijn agressie ff kwijt moest...)
pi_62528812
De gevolgen zijn inderdaad pillen en zoutloos als er geen oorzaak gevonden wordt. Hoge bloeddruk tast organen aan en dus is het zaak de oorzaak te vinden en de klachten te onderdrukken met medicatie en dieet.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:56:14 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62529107
quote:
280 over 155
WOW!!
Oorzaak kan van alles zijn, stress doet het goed, zout ook, en als het in de familie zit helpt dat ook mee...
Dat worden pillen, de rest van d'r leven gok ik, en ik denk dat ze blij mag zijn dat ze er nog is!

Oh yeah, spendeer even een paar honderd euro aan een kwaliteitsbloeddrukmeter, zodat ze dagelijks thuis kan meten (scheelt "witte jassen verhoging").
censuur :O
  maandag 20 oktober 2008 @ 15:00:42 #4
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_62529239
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]
Oorzaak kan van alles zijn, stress doet het goed, zout ook, en als het in de familie zit helpt dat ook mee...
Dat worden pillen, de rest van d'r leven gok ik, en ik denk dat ze blij mag zijn dat ze er nog is!

Oh yeah, spendeer even een paar honderd euro aan een kwaliteitsbloeddrukmeter, zodat ze dagelijks thuis kan meten (scheelt "witte jassen verhoging").
Stress geen last van, zout niet extreem, en in de familie: JUPS.... ik weet dus wat mij te wachten staat
Dat het zo gevaarlijk was / is realiseert ze zichzelf nauwelijks, maar het feit dat bijna alle broeders/zusters die haar de 1e dag begeleid hebben nu nog langs komen om te kijken hoe het gaat zegt genoeg. Die lui gaan echt niet bij alle patienten die ze langs krijgen achteraf nog navraag doen hoe het afgelopen is.

Wat betreft de goede meter: ik heb al even onderzoek gedaan en een website gevonden met een aantal meters die aan bepaalde eisen voldoen, mijn pa heeft dus al een Omron bovenarm meter uitgezocht welke simpel toch goed is. (simpel: Het zijn typische ouders, ze snappen dus niet superveel van technische hoogstandjes)
pi_62529596
Omron of Microlife bloeddrukmeter kopen en geen enkele ander. Alleen Omrons en Microlifes zijn klinisch gevalideerd. Bij Omron even opletten, niet alle modellen zijn klinisch gevalideerd. De Microlifes wel allemaal. Ik werk zelf met Microlife bloeddrukmeters en de BP A100 + is het meest praktishce en nauwkeurige model qua extra technologiën. Dit apparaat kan omgaan met een onregelmatige hartslag en doet een drievoudige meting voro extra betrouwbaar resultaat.

Tot zover de bloeddrukmeters: 280 over 155 is echt ongelooflijk extreem hoog!! Hersen- of hartinfarct zijn de ernstigste risico's van een hoge bloeddruk maar alles dat verwant is aan de bloedvaten loopt natuurlijk schade op als je hier lang mee door blijft lopen. Goed medisch advies is het enige dat je kunt doen, verder opletten met dropjes, koffie, stress enz maar dat zijn vaak niet de dingen die met zo'n hoge bloeddruk hét verschil gaan maken....
I had a signature once. It was awful.
pi_62529651
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Paar honderd is niet nodig, goedkoopste betrouwbare model (Microlife BP AC1-1) is ¤89,99 uit mijn hoofd en dan heb je een uitstekende klinisch gevalideerde meter in huis De prijzen van omrons weet ik niet maar heb begrepen dat die prijsklasse iets hoger ligt.
pi_62530777
Zo, dat is inderdaad maligne hypertensie. Dat is een ernstig ziektebeeld. Mogelijke complicaties zijn nierschade (wat dus al aanwezig is), hartfalen, aortadissectie of een beroerte. De voorkoming van verdere nierschade zal geschieden door de bloeddruk omlaag te brengen (een heel arsenaal aan pillen) en wellicht een eiwitbeperkend dieet. Zoutbeperking zal ook wel plaatsvinden, maar primair om de bloeddruk omlaag te brengen. Verder is intensieve controle nodig.
pi_62531106
wat houdt dat eigenlijk in, hoge bloeddruk ? dat het te snel rondgepompt wordt of dat je teveel bloed hebt waardoor je vaten beschadigen ?
underground forever baby
  maandag 20 oktober 2008 @ 16:15:32 #9
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_62531154
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:13 schreef Laton het volgende:
wat houdt dat eigenlijk in, hoge bloeddruk ? dat het te snel rondgepompt wordt of dat je teveel bloed hebt waardoor je vaten beschadigen ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddruk
pi_62531322
quote:
uiteraard wiki

thnx
underground forever baby
pi_62531610
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:13 schreef Laton het volgende:
Bloeddruk is dus inderdaad de druk in het slagadersysteem. In de meeste gevallen van te hoge bloeddruk (hypertensie) is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen (primaire hypertensie). Het is meestal een combinatie van factoren, zoals genetische aanleg, gewicht, stress, alcohol- en zoutgebruik. Je noemt wel direct een paar dingen die wel (enigszins) kloppen. De behandeling van (zeker de genoemde casus) hoge bloeddruk kan door het hart minder snel en voornamelijk minder krachtig te laten kloppen (beta-blokkers). Ook kan het volume van het bloed worden verminderd (zoutbeperking, diuretica). En inderdaad, een hoge bloeddruk is niet goed voor je vaten, waardoor bijvoorbeeld de nierschade is ontstaan in het verhaal van TS.

[ Bericht 12% gewijzigd door dotKoen op 20-10-2008 16:36:55 ]
pi_62532365
Mijn vader heeft een jaar of 20 geleden iets vergelijkbaars gehad (bloekdruk ook in de regio van wat jouw moeder heeft, 280 om 170, hij heeft toen bloedneuzen gekregen die waarschijnlijk hebben voorkomen dat hij een hersenbloeding kreeg) en heeft nu nog steeds medicijnen en gebruikt eten met weinig zout. Verder is er niet bijzonder veel veranderd, alleen moest hij het rustiger aan gaan doen met werk (had een bijzonder stressvolle baan) en hou je natuurlijk regelmatige checkups om alles in de gaten te houden.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  maandag 20 oktober 2008 @ 17:29:50 #13
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_62533138
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:59 schreef LordLynx het volgende:
Mijn vader heeft een jaar of 20 geleden iets vergelijkbaars gehad (bloekdruk ook in de regio van wat jouw moeder heeft, 280 om 170, hij heeft toen bloedneuzen gekregen die waarschijnlijk hebben voorkomen dat hij een hersenbloeding kreeg) en heeft nu nog steeds medicijnen en gebruikt eten met weinig zout. Verder is er niet bijzonder veel veranderd, alleen moest hij het rustiger aan gaan doen met werk (had een bijzonder stressvolle baan) en hou je natuurlijk regelmatige checkups om alles in de gaten te houden.
Dat is goed om te horen!!!

Mijn moeder is inmiddels verplaatst naar een prive kamer omdat de 2persoons te druk was, ze doen er alles aan om haar zo rustig mogelijk te houden zodat de bloeddruk omlaag gaat. Helaas lukt het niet echt, onderdruk was nogsteeds 140, en die moet richting de 80.... En in de tussentijd wordt de pillencocktail alleen maar groter
pi_62536093
Kan me voorstellen dat het even schrikken is.... maar ze weten vast wel wat ze doen, als ej moeder zich maar rustig houdt, hoe drukker zij zich maakt, daar zal de bloeddruk niet bepaald van dalen!
  maandag 20 oktober 2008 @ 20:12:33 #15
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_62537233
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 17:29 schreef ConQuestador het volgende:

[..]

Dat is goed om te horen!!!

Mijn moeder is inmiddels verplaatst naar een prive kamer omdat de 2persoons te druk was, ze doen er alles aan om haar zo rustig mogelijk te houden zodat de bloeddruk omlaag gaat. Helaas lukt het niet echt, onderdruk was nogsteeds 140, en die moet richting de 80.... En in de tussentijd wordt de pillencocktail alleen maar groter
Het gaat niet zo langzaam omdat het niet lukt, maar omdat je de bloeddruk niet zo snel omlaag wil. Als je lichaam gewend is aan de 280 en je gaat die in een dag naar de 120 proberen te krijgen kun je wel raden wat er gebeurt
pi_62537829
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:12 schreef ralfie het volgende:

[..]

Het gaat niet zo langzaam omdat het niet lukt, maar omdat je de bloeddruk niet zo snel omlaag wil. Als je lichaam gewend is aan de 280 en je gaat die in een dag naar de 120 proberen te krijgen kun je wel raden wat er gebeurt
Ik zal vast een hint geven : bij te snelle daling van de bloeddruk is er een verhoogde kans op het ontstaan van infarcten in o.a. hersenen, hart, nieren of netvlies. Meestal is het de bedoeling dat de diasystolische bloeddruk (onderdruk) naar 100 mmHg gebracht in 48 uur. De bloeddruk in zijn geheel moet in een paar dagen weer normaal worden.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 07:48:41 #17
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_62546265
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:32 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik zal vast een hint geven : bij te snelle daling van de bloeddruk is er een verhoogde kans op het ontstaan van infarcten in o.a. hersenen, hart, nieren of netvlies. Meestal is het de bedoeling dat de diasystolische bloeddruk (onderdruk) naar 100 mmHg gebracht in 48 uur. De bloeddruk in zijn geheel moet in een paar dagen weer normaal worden.
Inmiddels zijn we al een week verder, en ik weet dat ze niet te snel WILLEN zakken, maar het was wel de bedoeling dat ie nu al eens normaal zou zijn, maar dat LUKT dus niet echt
pi_62547412
ik denk ook niet dat het reëel is om te verwachten dat iemand met 280 155 binnen een week op 120 80 zit. Een verhoging zal er waarschijnlijk toch wel blijven voorlopig....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')