Op zondag 19 oktober 2008 00:43 schreef Waterweg het volgende:ik kan je niet zo 1, 2, 3 een oplossing geven, maar alleen even een opmerking:
muizen kruipen (in nood) onder deuren door waarvan de kier 5mm is..
dus als je de boel idd van onderaf af wil dichten, dan moet je wel zorgen dat 't echt goed afsluit (rubber strip oid..)
ander verhaal:
ik weet niet hoe (on)uitputtelijk jouw muizenvoorraad is...maar muisjes zijn ook goed te vangen/doden met klemmen.
paar dingen die je in de gaten moet houden:
- muizen vangen werkt het best als het donker is
- valletje klaarzetten met op 't 'trigger'plaatje een beetje pindakaas (daar komen ze beter op af dan kaas of iets anders...raar maar waar..)
- muizen lopen gewoonlijk(in ongestoorde tijden, 's nachts dus) altijd langs de "muur". zet je vallen/klemmen dus altijd langs de muur. als je een vermoeden hebt van de looprichting (bv vd keuken naar de voorraadkast/andersom) kun je natuurlijk ook een mooie val met plankjes/dozen/whatever opzetten zodat de muisjes op hun gewone route alleen maar "door" jouw val kunnen lopen, door dus een muur/zoiets te faken.
gebruik je eigen inbeelding..maar hoe donkerder de ruimte 's nachts is, hoe makkelijker je zulke vallen op kunt zetten
(denk aan stand-by lampjes enzo...klein lichtje, maar in een 'absoluut' donker zie je daardoor toch nog een hoop silhouetten..)
't allerbeste resultaat (in muisjes vangen, 't doden zul je zelf moeten doen) krijg je met 't gebruik van muizen/rattenlijm. dat smeer je dus op een plankje/kartonnetje, leg je in de (verwachte) looprichting van de muisjes en elk muisje wat daarop of overheen wil zit simpelweg vast. (die muisjes moet je dan natuurlijk wel ff doodmaken ivm onnodig lijden)
illegaal maar erg effectief!
(maar dat mogen we dus jammergenoeg niet meer gebruiken.. :S )
(en ik ben erover begonnen omdat ik weet dat je er op sommige plekken "stiekem" toch nog aan kunt komen, op plekken (dierenvoeder/speciaalzaken) waar je 't wellicht niet verwacht..)
pm-en kan altijd als je nog wat te vragen hebt
oh...en wat ik prive (wat dus niet in een winkel/bedrijf geregeld kan worden) gemerkt heb is dat het in huis houden van een kat ook een geweldig wapen is tegen muizen. sinds wij(ouders) thuis een kat hebben is er nooit meer een muis bemerkt (en daarvoor dus wel, huis/wijk tegen open velden aangebouwd)
maar het grote nadeel daarvan is dus dat je dan wel een kat te verzorgen hebt..