Prima, dan is ook de meter kapot en in geen enkel opzicht te bepalen wat ik dan wél verbruikt heb.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:08 schreef marcb1974 het volgende:
e. je verbruik in jaar 1 was onrealistisch laag?
Kan, maar onwaarschijnlijk. In de meterkast is niets te zien, daarvandaan gaat de aansluiting de grond in en komt onder het chalet uit. Onder het chalet kruipen kan maar is niet eenvoudig. De kans dat dat ongezien kan is erg klein. Maar het is inderdaad een optie. Zelf zou ik dan eerder denken dat een aantal nieuwe chalets, vorige winter geplaatst per ongeluk op mijn pijpie zijn aangesloten.quote:Op zondag 19 oktober 2008 12:40 schreef 700MB het volgende:
Er is ook nog de optie e. iemand tapt af. Dat is niet zo gebruikelijk bij gas, maar het kan wel, zeker als (een deel van) de aansluiting buiten zit.
Weet ik niet. de afrekening komt van de parkbeheerder, niet van de netbeheerder.quote:Is de meter van de netbeheerder of van de parkbeheerder? Als hij van de netbeheerder is kun je daar een ijking aanvragen. Meet hij niet goed, dan komt er een correctie. Meet hij wel goed, dan moet je de ijkingskosten betalen (meestal een paar honderd euro)
Lijkt me sterk, ketel is 2 jaar oud. Naast het feit dat het me sterk lijkt dat de ketel 600 kuub gas inefficient verbrand. Lekken zou natuurlijk wel kunnen maar dan had er een gaslucht te ruiken geweest moeten zijn,quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:09 schreef klipper het volgende:
Optie c zou natuurlijk heel goed kunnen
Dan zou de ruimte bij elk bezoek warmer moeten zijn dan de ingestelde temperatuur, hetgeen niet het geval is.quote:, of misschien een optie F, een defecte ruimtethermostaat of afhankelijk van welk type ruimtethermostaat bestaat de mogelijkheid dat de batterijen op waren,waardoor de thermostaat niet meer omschakelde en dus in de dagstand bleef staan.
Blijft natuurlijk vreemd dat het gasverbruik opeens 700% hoger ligt. Ik bedoel wat heb ik er voor belang bij om erover te liegen? Daarnaast heb ik 1000 euro betaald voor de aansluiting (in November 2 jaar geleden) en heb ik als consument toch op elk geleverd product of dienst 2 jaar garantie? Dus zelfs als er een lek is ontstaan NA de meter lijkt dat me in dit geval niet voor mijn kosten.quote:Zoals gezegd, kun je de meter laten ijken op jouw verzoek, blijkt echter dat de meter goed is, dan dien je dus naast de hoge gasrekening ook de ijkingskosten te betalen.
Wat dat betreft moet je eerst de overige ogelijkheden uitsluiten voordat je optie a oppert.
En inderdaad ben je daar in het geheel zelf verantwoordelijk voor.
De enige ervaring die ik heb met ene kapotte gasmeter was dat hij veel en veel te veel aanwees.quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:28 schreef Rewimo het volgende:
Even een praktische mededeling: een meter die kapot is zal over het algemeen te weinig aanwijzen...
Nog niet gekeken, maar dat is kort door de bocht natuurlijk. Als hij voor elke uitgegeven kuub in werkelijkheid 5 kuub telt zal de meter stilstaan als er geen vraag is. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat er dan daadwerkelijk zoveel gas verbruikt is.quote:Heb je gekeken of de meter stilstaat als alle gasapparaten uit staan? Zo nee, dan lekt er ergens gas. Zo ja, dan is het gas blijkbaar gebruikt. Hoe en waar is dan de vraag.
Bevind de gasmeter zich in jouw chalet, of op korte afstand ervan, of heel ergens anders?quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kan, maar onwaarschijnlijk. In de meterkast is niets te zien, daarvandaan gaat de aansluiting de grond in en komt onder het chalet uit. Onder het chalet kruipen kan maar is niet eenvoudig. De kans dat dat ongezien kan is erg klein. Maar het is inderdaad een optie. Zelf zou ik dan eerder denken dat een aantal nieuwe chalets, vorige winter geplaatst per ongeluk op mijn pijpie zijn aangesloten.
[..]
Dan hebbben we het hier over een tussenmeter, maar nogmaals waar staat de meter opgesteld?quote:Weet ik niet. de afrekening komt van de parkbeheerder, niet van de netbeheerder.
[..]
Dat ligt geheel aan welk type en merk keel je heb, zo kan een aansluiting in het toestel lek zijn, en bij een gesloten toestel kan dit dan via het toestel naar buiten afgevoerd worden, zonder dat je er iets van merkt.quote:Lijkt me sterk, ketel is 2 jaar oud. Naast het feit dat het me sterk lijkt dat de ketel 600 kuub gas inefficient verbrand. Lekken zou natuurlijk wel kunnen maar dan had er een gaslucht te ruiken geweest moeten zijn,
[..]
Bij een storing in de ruimtethermostaat zal deze constant op de dag of nacht temperatuur staan, bij een defecte ruimtethermostaat zal deze hoger zijn of geheel uit.quote:Dan zou de ruimte bij elk bezoek warmer moeten zijn dan de ingestelde temperatuur, hetgeen niet het geval is.
[..]
Ja en nee, ja je mag verwachten dat als er een lek in de leiding zit dit dan wordt opgelost, evenals dat een defecte meter vervangen wordt.quote:Blijft natuurlijk vreemd dat het gasverbruik opeens 700% hoger ligt. Ik bedoel wat heb ik er voor belang bij om erover te liegen? Daarnaast heb ik 1000 euro betaald voor de aansluiting (in November 2 jaar geleden) en heb ik als consument toch op elk geleverd product of dienst 2 jaar garantie? Dus zelfs als er een lek is ontstaan NA de meter lijkt dat me in dit geval niet voor mijn kosten.
[..]
Zie deels het antwoord boven, en vergis je niet in het aantal mensen dat inderdaad vergeten is om de thermostaat lager te zetten wanneer ze weggaan.quote:- Ik kan nooit bewijzen dat ik de thermostaat niet dag in dag uit op 21 graden of hoger heb laten staan, behalve de logische redenatie dat het geen enkele zin heeft.
- Ik ben zelf niet 'gas' technisch genoeg om uit te sluiten dat er 600m3 gas is weggelekt behalve het argument dat ik dan toch wel geroken zou moeten hebben.
Dan ben je niet simpelweg fucked, immers de meter functioneerd goed, dus is de verwachting dat de fout bij de gebruiker ligt.quote:Indien de parkbeheerder op zijn standpunt blijft kan ik dus hooguit een ijking eisen en mocht die goed zijn ben ik simpelweg fucked? Ook als ik aan kan tonen met historisch verbruik (tov het jaar daarvoor en ivt mijn thuisverbruik) dat het huidig verbruik vreemd is? Met andere woorden, als ze een foutje hebben gemaakt met aansluitingen van andere chalets (op mijn meter) sta ik eigenlijk met m'n rug tegen de muur? Immers wordt het wel een groot risico om te eisen dat er wegen en tuintjes open gebroken worden om aan te sluiten dat ze niet op mijn chalet aangesloten zitten. Kosten daarvan zouden hoger uit kunnen vallen dan de extra betaling nu.
Binnen m'n hekjequote:Op zondag 19 oktober 2008 14:10 schreef klipper het volgende:
[..]
Bevind de gasmeter zich in jouw chalet, of op korte afstand ervan, of heel ergens anders?
Ok, maar in dat geval is de leverancier/installateur van de ketel binnen 2 jaar toch de aangewezen partij om voor de kosten op te draaien? Het is een valiant thermocompact (geloof ik)quote:Dan hebbben we het hier over een tussenmeter, maar nogmaals waar staat de meter opgesteld?
[..]
Dat ligt geheel aan welk type en merk keel je heb, zo kan een aansluiting in het toestel lek zijn, en bij een gesloten toestel kan dit dan via het toestel naar buiten afgevoerd worden, zonder dat je er iets van merkt.
In dit geval staat de thermostaat op 1 temperatuur ingesteld, namelijk 13,5 graden (geen schakeling in het programma). De ketel staat altijd in ruststand als ik binnen kom, de temperatuur is netjes rond de ingestelde temperatuur als we binnen komen. Er is echt niets mis met de thermostaat.quote:Bij een storing in de ruimtethermostaat zal deze constant op de dag of nacht temperatuur staan, bij een defecte ruimtethermostaat zal deze hoger zijn of geheel uit.
Nou hier zou ik dan wel juridische onderbouwing voor laten zien. Ik zou namelijk gewoon schade leiden door een installatie die niet aan de eisen voldoet.quote:Ja en nee, ja je mag verwachten dat als er een lek in de leiding zit dit dan wordt opgelost, evenals dat een defecte meter vervangen wordt.
Maar het gasverbruik is iets waar hij niets aan kunt doen, je hebt tenslotte ook zelf een verzorgingsplicht, dus ieder jaar je gastoestel laten onderhouden en controleren of er geen gaslek is, dit kan je vrijwel niet verhalen.
Mjah nogmaals. dan ga ik er zker toch hier niet over liegen. Nutteloos. En dan nog. Het verbruik is niet anderhalf of 2 maal hoger, maar zeven (7) maal hoger.quote:Zie deels het antwoord boven, en vergis je niet in het aantal mensen dat inderdaad vergeten is om de thermostaat lager te zetten wanneer ze weggaan.
Ja, dat heb ik dus uitgevoerd. As ik binnen kom en het is 21 graden en de ketel staat volop te branden neem ik natuurlijk maatregelen. Of als ik een gaslucht ruik neem ik maatregelen.quote:Onderzoek kan in ieder geval aantonen of er een gaslek danwel een defecte meter aanwezig is, is echter van beide geen sprake, dan kan een slecht functionerende thermostaat nog de oorzaak zijn, maar ook dat komt vaak naar voren tijdens het onderzoek, maar een slechte ruimtethermostaat of niet, dat maakt dan niet meer uit, zoals gezegd mag je er niet klakkeloos vanuit gaan dat alles goed werkt en blijft werken, vandaar dat een regelmatige controle door de gebruiker niet meer dan normaal is.
Ja, maar ik ben niet achterlijk. Ik heb NIET meer gestookt, thermostaat werkt naar behoren, er is geen gaslucht te ruiken, geen gesis te horen, ketel functioneert normaal, temperatuur is zoals ingesteld, onderhoud volgens het boekje. En mijn gasverbruik is plotseling 600% hoger. Wat meer kan ik er nog aan doen? Met andere woorden, wat is redelijk mbt de verwachting van een onderhoudsplicht?quote:Dan ben je niet simpelweg fucked, immers de meter functioneerd goed, dus is de verwachting dat de fout bij de gebruiker ligt.
Het probleem is natuurlijk dat het een vakantie woning is. Als ik het gas wil afsluiten gedurende de periode dat ik er niet ben betekent het ook dat ik het volledige CV systeem moet gaan aftappen als ik wegga en moet vullen als ik terug kom. Dat is niet werkbaar. Het enige alternatief is dan de hele winter niet komen. Uiteraard wordt het dan ook vochtiger binnen en leidt ik dus ook schade.quote:Er is ook nog een andere manier om te controleren of er meerdere chalets op de meter aangesloten zijn, door de gaskraan voor de meter dicht te zetten en te wachten of er reacties komen van andere bewoners.
Ik kan hooguit een tussenmeter laten plaatsen IN mijn chalet. Aan de meter buiten kan ik niets doen. Sterker nog, die kasten zitten op slot en officieel kan je er niet eens in. Nu is algemeen bekend dat je ze met een schroevendraaier kan openen dus zo kan ik erin kijken. Maar in principe kan ik alleen bij de water meter (die zet ik altijd uit als we vertrekken) en verder niets.quote:Maar uit bovenstaande lijkt het erop dat de gasmeter vele meters verwijderd is van jouw chalet, en er dus over een flinke afstand eeb grondleiding gebruikt is, ook hier kunnen lekkages zitten, laat in ieder geval de tussenmeter verplaatsen naar je eigen chalet,of een gashok naast je chalet.
Ok, dat zijn al 2 mensen met een gasmeter die te veel aangaf. Als dit nu weer zo is is het mijn 2e gasmeter al die teveel heeft aan gegevenquote:Op zondag 19 oktober 2008 19:34 schreef Lois het volgende:
Je kunt een ijking vragen van je meter. Wij hebben eenzelfde soort kwestie ooit gehad en aan het energiebedrijf een ijking gevraagd. We moesten toen 100 gulden (ja het is 10 jaar geleden) betalen en dan werd de meter opgehaald en nagekeken. Onze meter bleek wel degelijk stuk, draaide 3 dubbel zo hard, en we kregen een nieuwe, plus al het geld voor de ijking weer retour. Daarna nog even touwtrekken om de jaarafrekening maar ook dat is uiteindelijk netjes opgelost.
voortaan toch maar iedere maand de stand noteren......quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Die blonk uit in zwijgzaamheid. Ze zijn blijkbaar net zo betrouwbaar als hun gasmeters
Omdat daar vorig jaar al onenigheid over was. Ze waren uitgegaan van een begin stand van 0, en moest ik 2K bijbetalen. Op mijn voorzichtige vraag of dat wel klopte, hebben ze een en ander gecontroleerd en bleek dat de meters helemaal niet op 0 waren gezet, maar dat de beginstanden de eindstanden van een vorige aansluiting zijn geweest.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:21 schreef Marsepein het volgende:
Hoe zeker ben je dat de stand van vorig jaar goed is overgenomen? Ik lees dat je 2 jaar gas verbruikt, de meter zal dus op of rond 0 gestaan hebben. Je verbruik in het eerste jaar was 113 m3, en in het tweede jaar 769 m3. Als de 113 per abuis 413 was (voorbeeld) dan klopt ook je verbruik van dit jaar weer.
Die zijn er ook, want niet iedereen heeft CV in zijn chaletquote:Een andere optie die wellicht mogelijk is, een onderzoekje op het park doen bij diverse andere mensen, door te vragen naar hun gasverbruik de afgelopen 2 jaren. Ik geef toe daar spelen dan behoorlijk wat onzekere factoren mee, maar misschien geeft het wel een aardig inzicht (Als er bijvoorbeeld chalets zijn met een 0 verbruik)
Jaquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:39 schreef Kreator het volgende:
HAHA, Swets woont in een caravan... (tvp dus hè)
De vorige keer heb ik op die meter gekeken en die draaide niet hard rond. Maar dat zegt natuurlijk erg weinigquote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:43 schreef SP het volgende:
ga op een drukke dag naar je caravan, zet al je gasapparaten uit en kijk of je meter nog draait, dan weet je tenminste zeker dat er niet iets na je meter "fout" zit.
niet naast de thermostaat, maar er staat een thermometer op de kast.. en die geeft standaard een halve graad lager aan dan de thermostaatquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 23:47 schreef Marsepein het volgende:
Heb je weleens een thermometer naast de thermostaat gehangen?
Dan moet je dat ofwel in de meterkast terug zien, ofwel er moet het afgelopen jaar een vers graafspoor ergens tussen je chalet en meter te zien geweest zijn.quote:Kan, maar onwaarschijnlijk. In de meterkast is niets te zien, daarvandaan gaat de aansluiting de grond in en komt onder het chalet uit. Onder het chalet kruipen kan maar is niet eenvoudig. De kans dat dat ongezien kan is erg klein. Maar het is inderdaad een optie. Zelf zou ik dan eerder denken dat een aantal nieuwe chalets, vorige winter geplaatst per ongeluk op mijn pijpie zijn aangesloten.
De beheerder heeft nog niet gereageerd. Die zou vorige week dinsdag, gisteren EN vandaag reageren maar tot op heden heb ik nog niets gehoord.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:55 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik zou inderdaad de meter laten eiken, zeker als je verbruik met een factor 7 omhoog springt. Normaal gesproken zou er dan bij de beheerder overigens ook een lampje moeten gaan branden als die hoort dat het verbruik 7 keer zo hoog is ineens, maar je zal er wel een hebben die zijn salaris zal willen combineren met zo min mogelijk werk.
De ketel krijgt gewoon normaal onderhoud dus daar wordt naar gekeken en ik denk erover zelf een tussenmeter in het chalet te laten plaatsen.quote:Misschien trap ik een open deur is, is het niet gewoon een idee een gasfitter naar het gas, de CV en de hele installatie te laten kijken? Dat hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn.
Okee, daar heb je dus ook helemaal niets aan.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 15:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De beheerder heeft nog niet gereageerd. Die zou vorige week dinsdag, gisteren EN vandaag reageren maar tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Dat zou ook een goed plan zijn, moet je zeker doen. Maar ik dacht er eigenlijk meer aan dat een gasfitter (hopelijk) 'uit ervaring' kan zeggen waar er lekken optreden en er eventueel andere mensen gas van je kunnen aftappen. En er dan niet diegene nemen die de parkbeheerder aanraadt, maar eentje die jij vertrouwd.quote:[..]
De ketel krijgt gewoon normaal onderhoud dus daar wordt naar gekeken en ik denk erover zelf een tussenmeter in het chalet te laten plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |