abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62472182
In het kader van late avond trek:

Vandaag wil ik het hebben over iets dat ik niet vaak snack, maar toevallig vandaag wel erg kon waarderen: Popcorn! Natuurlijk zijn er kant en klaar emmers, magnetron zakjes (die zijn best goed op zich), maar zelf maken heeft echt iets magisch (ook leuk als je kids hebt) en het is stukken lekkerder, vooral het zoete recept (zie onder).

Het mooiste: zo'n zak doe-het-zelf-mais is een stuk goedkoper dan de alternatieven die het je makkelijker maken! Doe het zelf dus! Leuker en eigenlijk niet veel moeilijker!

Ideaal als verpakkingsmateriaal en als lekkere film-snack, en zelfs Nasa heeft er een artikel over.

Niemand weet hoe lang we het al maken, maar jaarlijks gaan er emmers, wat zeg ik, ladingen doorheen bij de mensheid.

Een stukje wetenschap
Een maïskorrel bestaat uit een schil met daarin een kern van zetmeel. Deze kern heeft voor het poffen idealiter een vochtgehalte van ca. 15%. De schil is min of meer water- en dampdicht. Wanneer de korrel wordt verhit, verdampt het aanwezige water tot stoom. Doordat deze niet snel kan ontsnappen, loopt de druk in de korrel flink op. Tegelijkertijd wordt het zetmeel in de stoom gegaard. Na enige tijd wordt de druk zo hoog, dat de schil scheurt. De stoom die gelijkmatig in het zetmeel aanwezig is kan nu uitzetten waardoor het zetmeel een schuimachtige structuur krijgt. Door het uitzetten (en door de warmtebron uit te schakelen) koelt het gegaarde zetmeel snel af. De schuimstructuur blijft daarbij behouden. Het resultaat is een luchtige en knapperige maïskorrel.
Bron: Wikipedia

Tijd voor een receptje of twee, drie
Popcorn recepten zijn er in vele soorten en maten, ik plaats nu twee standaard ideetjes, mocht je nog wat weten, post het!

Zoete Popcorn
De echte lekkere zoete popcorn, met die heerlijke krokante suikerlaag
Nodig:

- een grote pan met een dikke bodem ( heel belangrijk, want anders lukt het niet)
- mais voor popcorn
- witte suiker
- een beetje zout.
- klein scheutje olie

De crux zit 'm in de werkwijze. Verhit een klein beetje olie in de pan en voeg een kopje mais toe. Zet het vuur hoog totdat de de eerste korrels beginnen te "poppen". Uiteraard de deksel op de pan. Zet het vuur nu laag en laat de popcorn uitpoppen. Neem nu per kopje mais een kopje suiker en een snufje zout. Neem het deksel van de pan en gooi de suiker en het zout over de hete popcorn. Neem een houten lepel (pas op voor knoflook luchtjes etc) en blijf de popcorn roeren. Neem de pan van het vuur en blijf roeren. Ga met de lepel goed over de bodem, om de ontstane caramel goed over de popcorn te verdelen en om aanbranden te voorkomen. Blijf roeren totdat de popcorn is afgekoeld en de caramel knapperig is geworden.

Zoute Popcorn
Tja, gewoon mais bakken en op het einde zout erdoor roeren. Niet zo spectaculair in uitleg, ik weet het, maar mijn vriendin vind het prima te eten.

Boter?
Hier hoor ik wisselende verhalen over. Grote klont roomboter en daarna poedersuiker of gewone suiker. Beetje zoals de poffertjes denk ik dan. Weet iemand hier meer over?

Ojee, op scouting? Buiten?
Ja sommigen hier zitten ook op Scouting en daar heb je wel eens een kampvuur. Ook daar kun je popcorn maken. Neem twee grote zeven en monteer die tegen elkaar, met er nog een stok aan. Voor kleintjes kun je natuurlijk van die theezeefjes klussen. Vinden ze prachtig! En het is zo klaar ook!

Tips
Gebruik een pan met dikke bodem, bij voorkeur een oude omdat Popcorn nog wel es bagger achterlaat in je pan. Goed afwassen is een must. Glazen deksel is gaaf en handig. Op hoog vuur beginnen en zodra de boel gaat poffen het vuur omlaag draaien. Veel experimenteren met kleine hoeveelheden! Probeer eens een kleurstofje door je zoete popcorn!

Tot slot
Heb je een geniale popcorn smaak? Leuke anecdotes over popcorn? Kun je ons laten lachen met een gigantische keukenbende? Mooie Popcorn Foto's? Geef het ons!
pi_62472380
'k heb 2x microwave popcorn geprobeerd... uit zo'n pak met 3 zakken.

1e poging: bij het wachten tot de tijd tussen het poppen zo'n 2 a 3 seconden duurt (zoals op de verpakking aangegeven) opeens een "flashover" in de zak, een rookwolk die de zak verliet en al m'n popcorn zwart.

2e poging: denken op tijd te zijn en slechts een bodempje eetbare popcorn in de zak aantreffen.

Resultaat: Nauwelijks popcorn op en een twee dagen lang een zoete lucht in m'n appartement.

De 3e zak heb ik maar weggegeven.
pi_62481369
tvp
pi_62483411
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 22:49 schreef ijsmeis het volgende:
Popcorn

.
quote:
» Er is al 246 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
pi_62488880
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 14:25 schreef DemonRage het volgende:

[..]

[..]

Sorry, ik had er inderdaad rekening mee moeten houden dat je niet kun nadenken .
pi_62707131
Ik hou van popcorn!
Al gebruik ik meestal wel gewoon magnetronzakjes.. Zout natuurlijk
Vroeger had Smith's heerlijke kaaspopcorn, heeft iemand enig idee hoe dit na te maken is?
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_62728137
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 22:31 schreef DemonRage het volgende:
'k heb 2x microwave popcorn geprobeerd... uit zo'n pak met 3 zakken.

1e poging: bij het wachten tot de tijd tussen het poppen zo'n 2 a 3 seconden duurt (zoals op de verpakking aangegeven) opeens een "flashover" in de zak, een rookwolk die de zak verliet en al m'n popcorn zwart.

2e poging: denken op tijd te zijn en slechts een bodempje eetbare popcorn in de zak aantreffen.

Resultaat: Nauwelijks popcorn op en een twee dagen lang een zoete lucht in m'n appartement.

De 3e zak heb ik maar weggegeven.
En ja hoor... ik kreeg te horen dat met die 3e zak hetzelfde gebeurde als bij mijn eerste poging.
pi_62728419
ja, leuk om zelf te maken alleen krijg ik nooit dat suikerlaagje goed! ik ga het eens met jouw receptje proberen binnenkort.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:53:01 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62748324
Ik haal altijd een zakje van die korrels, verhit wat olie in een pan, pleur het erin, deksel erop, suiker erover en eventueel wat caramel.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_62755987
Ik koop bij de AH altijd hun eigenmerk magnetron popcorn!
Wel de zoute popcorn, want zoet is niet te vreten
Ik kan die zak in 1 keer in mijn eentje op, zo lekker!

Popcorn van de bios vind ik eigenlijk niet zo lekker, veel vliesjes en nog hard ook
Liefste zou ik mijn eigen popcorn uit de magnetron meenemen!
pi_62756182
verkeerde topic
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_62757560
caramel popcorn met veel caramel, nom nom
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:43:48 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62758942
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 17:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
Poh Goed idee voor Zaterdag

dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:15:30 #15
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_62762135
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 17:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
Duyvis had die ooit...

Nog steeds btw?
pi_62762171
jamie oliver had ook een leuk idee voor popcorn, ik weet het alleen nog maar half

even over nadenken of ik de andere helft nog kan ophengelen, dan km ik daarop terug
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:42:52 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62763201
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 20:15 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Duyvis had die ooit...

Nog steeds btw?
Nee, volgens mij niet meer. Althans, ik keek laatst bij de AH en Dekamarkt, en daar lagen ze niet meer.

Zelf maken is ook veul lekkerder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')