In het kader van late avond trek:
Vandaag wil ik het hebben over iets dat ik niet vaak snack, maar toevallig vandaag wel erg kon waarderen: Popcorn! Natuurlijk zijn er kant en klaar emmers, magnetron zakjes (die zijn best goed op zich), maar zelf maken heeft echt iets magisch (ook leuk als je kids hebt) en het is stukken lekkerder, vooral het zoete recept (zie onder).
Het mooiste: zo'n zak doe-het-zelf-mais is een stuk goedkoper dan de alternatieven die het je makkelijker maken! Doe het zelf dus! Leuker en eigenlijk niet veel moeilijker!
![]()
Ideaal als verpakkingsmateriaal en als lekkere film-snack, en zelfs
Nasa heeft er een artikel over.
Niemand weet hoe lang we het al maken, maar jaarlijks gaan er emmers, wat zeg ik, ladingen doorheen bij de mensheid.
Een stukje wetenschapEen maïskorrel bestaat uit een schil met daarin een kern van zetmeel. Deze kern heeft voor het poffen idealiter een vochtgehalte van ca. 15%. De schil is min of meer water- en dampdicht. Wanneer de korrel wordt verhit, verdampt het aanwezige water tot stoom. Doordat deze niet snel kan ontsnappen, loopt de druk in de korrel flink op. Tegelijkertijd wordt het zetmeel in de stoom gegaard. Na enige tijd wordt de druk zo hoog, dat de schil scheurt. De stoom die gelijkmatig in het zetmeel aanwezig is kan nu uitzetten waardoor het zetmeel een schuimachtige structuur krijgt. Door het uitzetten (en door de warmtebron uit te schakelen) koelt het gegaarde zetmeel snel af. De schuimstructuur blijft daarbij behouden. Het resultaat is een luchtige en knapperige maïskorrel.
Bron: WikipediaTijd voor een receptje of twee, driePopcorn recepten zijn er in vele soorten en maten, ik plaats nu twee standaard ideetjes, mocht je nog wat weten, post het!
Zoete PopcornDe echte lekkere zoete popcorn, met die heerlijke krokante suikerlaag
Nodig:
- een grote pan met een dikke bodem ( heel belangrijk, want anders lukt het niet)
- mais voor popcorn
- witte suiker
- een beetje zout.
- klein scheutje olie
De crux zit 'm in de werkwijze. Verhit een klein beetje olie in de pan en voeg een kopje mais toe. Zet het vuur hoog totdat de de eerste korrels beginnen te "poppen". Uiteraard de deksel op de pan. Zet het vuur nu laag en laat de popcorn uitpoppen. Neem nu per kopje mais een kopje suiker en een snufje zout. Neem het deksel van de pan en gooi de suiker en het zout over de hete popcorn. Neem een houten lepel (pas op voor knoflook luchtjes etc) en blijf de popcorn roeren. Neem de pan van het vuur en blijf roeren. Ga met de lepel goed over de bodem, om de ontstane caramel goed over de popcorn te verdelen en om aanbranden te voorkomen. Blijf roeren totdat de popcorn is afgekoeld en de caramel knapperig is geworden.
Zoute PopcornTja, gewoon mais bakken en op het einde zout erdoor roeren. Niet zo spectaculair in uitleg, ik weet het, maar mijn vriendin vind het prima te eten.
Boter?Hier hoor ik wisselende verhalen over. Grote klont roomboter en daarna poedersuiker of gewone suiker. Beetje zoals de poffertjes denk ik dan. Weet iemand hier meer over?
Ojee, op scouting? Buiten?Ja sommigen hier zitten ook op Scouting en daar heb je wel eens een kampvuur. Ook daar kun je popcorn maken. Neem twee grote zeven en monteer die tegen elkaar, met er nog een stok aan. Voor kleintjes kun je natuurlijk van die theezeefjes klussen. Vinden ze prachtig! En het is zo klaar ook!
TipsGebruik een pan met dikke bodem, bij voorkeur een oude omdat Popcorn nog wel es bagger achterlaat in je pan. Goed afwassen is een must. Glazen deksel is gaaf en handig. Op hoog vuur beginnen en zodra de boel gaat poffen het vuur omlaag draaien. Veel experimenteren met kleine hoeveelheden! Probeer eens een kleurstofje door je zoete popcorn!
Tot slotHeb je een geniale popcorn smaak? Leuke anecdotes over popcorn? Kun je ons laten lachen met een gigantische keukenbende? Mooie Popcorn Foto's? Geef het ons!