abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 oktober 2008 @ 20:32:32 #41
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62699494
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:08 schreef soylent het volgende:
Harde shit.
Wacht maar als de Q3 en Q4 cijfers komen. (Pas) Dan hebben bedrijven een goed excuses om het werknemersbestand tegen het licht aan te houden.
De bedrijfsstrategie van nu is geen innovatie... maar eerder de broek ophouden (en de storm uitzingen).
Ook het investeringsklimaat holt hard achteruit.... de jeugdwerkloosheid zal nu snel gaan toenemen.
Na schooltijd een passende baan wordt moeilijker.
  zondag 26 oktober 2008 @ 20:48:15 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62700022
Vooral Q4 kan weleens een drama worden.
Veel bedrijfstakken moeten het sowieso hebben van Q4 (vakanties, kerstverkopen, etc).
Q3 zou nog mee vallen omdat de echte angst pas kwam in september toen het grootste deel van Q3 al achter de rug was.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 26 oktober 2008 @ 20:49:44 #43
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62700072
quote:
'Crisis kan leiden tot miljoenen nieuwe werklozen'


GENEVE - De financiële crisis kan ertoe bijdragen dat het aantal werklozen dit en volgend jaar wereldwijd met in totaal twintig miljoen toeneemt. Dat zei topman Juan Somavia van de internationale arbeidsorganisatie ILO maandag.
ANP

Volgens schattingen van de ILO kan het aantal werklozen wereldwijd oplopen tot 210 miljoen eind 2009. Eind 2007 waren dat er nog 190 miljoen. Volgens Somavia kan het werkelijke aantal nog hoger uitvallen, afhankelijk van de impact van de crisis op de reële economie.

Fusies
Bij banken zijn al wereldwijd al duizenden banen verdwenen door faillissementen en fusies als gevolg van de kredietcrisis. Daar zal het volgens de ILO niet bij blijven.

In alle sectoren van de wereldeconomie, in het bijzonder de bouwnijverheid, de automobielindustrie, het toerisme, de dienstensector en het vastgoed, zullen volgens de organisatie de gevolgen zichtbaar worden.

Aanpakken
Somavia riep regeringen op de afremmende economische groei en de dreigende recessie snel en voortvarend aan te pakken. "Dit is niet simpelweg een crisis op Wall Street, maar een crisis op alle straten", aldus de ILO-topman.

"We hebben een economisch reddingsplan nodig voor de werkende man en voor de echte economie."

Oneerlijk
De globalisering van de handel in de afgelopen decennia is volgens Somavia oneerlijk en onevenwichtig verlopen. De huidige crisis biedt volgens hem mogelijkheden om daar iets aan te doen.
pi_62723869
Mercedes Benz en Opel zullen een maand lang niks produceren tussen december en januarie....Krijgen alle werknemers nou gewoon een maand betaald verlof? Hoe zit dat?
pi_62724036
De verkoop van huizen zal ook gaan dalen. Logisch gevolg na ontslagen (tenminste wanneer je nog niet zoveel afgelost hebt)

Ik vraag mij eigenlijk ook af hoe het zal gaan met de mensen die een soort van spaarregeling hypotheek hebben en de banken zouden dan klappen.

Als de woningmarkt op slot gaat, hebben we een groot probleem. Ontwerpers, aannemers, bouwvakkers enz
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  maandag 27 oktober 2008 @ 23:49:24 #46
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62738121
Deze was vandaag op BNR.
quote:
ZZP´ers in IT-sector lijden onder economische crisis

Bron: Automatisering Gids - p. 1 | Datum: 27-10-2008

Ook de Nederlandse IT-sector heeft last van de landelijke kredietcrisis. Enkele lopende contracten zijn stopgezet en enkele grote projecten zijn afgebroken of afgekocht. Diverse detacheerders hebben wervingsdoelstellingen voor nieuwe medewerkers geschrapt, de vraag naar zzp`ers neemt af en onzekere zzp`ers verzoeken IT-werkgevers om een vast contract.

Zware tijden
Whit Andrews, analist bij marktonderzoeker Gartner, raadt IT-managers aan om zich voor te bereiden op vacaturestops en ontslagen. In de VS hebben reeds duizenden IT-professionals hun baan verloren. De komende weken zullen duidelijk maken welke kant het opgaat in Nederland. Volgens pessimisten worden de grootste klappen uitgedeeld in de eerste helft van 2009. Vooral IT-dienstverleners en zzp`ers staan zware tijden te wachten.

Minder detachering
Jacob Verschuur, verbonden aan Ernst & Young, verwacht dat de vraag naar hoogopgeleide specialisten wel hoog zal blijven. Vooral specialisten die kunnen opereren op het snijvlak van business en techniek zijn gewild. Marco Gianotten, verbonden aan onderzoeksbureau Giarte, signaleert dat er door de stopgezette projecten minder vraag is naar IT-consultants. Uit onderzoek van Giarte blijkt dat de helft van de ondernemingen verwacht in 2009 minder gebruik te maken van detachering.
In loondienst zitten heeft soms voordelen.
pi_62738585
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]


Nou, op naar Ecuador dan. De rozen achterna.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:02:16 #48
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62744900
quote:
ABU: NL uitzendvolume -8%, uitzendomzet -6% periode 10 2008

AMSTERDAM (Dow Jones)--Zowel het aantal uitzenduren als de omzet van de Nederlandse uitzendsector zijn in periode 10 wederom gedaald, zo blijkt dinsdag uit de meest recente cijfers van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU).

Het totaal aantal uren in periode 10 (week 37 - 40) daalde met 8% en de uitzendomzet nam af met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze periode telde een gelijk aantal werkbare dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, er is dus niet gecorrigeerd.

In de medische sector daalden het aantal uren en de omzet met respectievelijk 10% en 5%. De administratieve sector liet een daling zien van 7% in uren en 5% in omzet.

De uren in de industriele sector vertoonden een daling van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de omzet daalde met 6%. Het aantal uren in de technische sector daalde met 8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en de omzet daalde met 6%.
pi_62745043
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 17:19 schreef Sloper het volgende:
Mercedes Benz en Opel zullen een maand lang niks produceren tussen december en januarie....Krijgen alle werknemers nou gewoon een maand betaald verlof? Hoe zit dat?
DAF heeft met kerst en nieuwjaar ook 2 weken 'bedrijfsvakantie'.
De vaste werknemers betalen hier verplicht ATV voor, tot een maximum van -45 uur.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 00:45:11 #50
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62770573
quote:
Transportsector lijdt onder kredietcrisis
28 oktober 2008, 22:51 | ANP

DEN HAAG (AFN) - De transportsector lijdt zwaar onder de kredietcrisis. Dat bleek dinsdag uit het conjunctuurbericht over het derde kwartaal van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat tijdens televisieprogramma NOVA bekend is gemaakt.

Voorzitter Alexander Sakkers van TLN noemt de situatie zorgelijk. ,,Het gaat wel een paar jaar duren voordat we hier bovenop komen.'' Van alle ondernemers constateert 46 procent een daling in de bedrijvigheid ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal ritten van vrachtauto's zal dit jaar waarschijnlijk met 20 procent dalen.

In de sector werken volgens Sakkers direct en indirect zo'n 700.000 mensen.
20 % van 700k = 140.000 ontslagen ? (inclusief overhead)
  donderdag 30 oktober 2008 @ 00:02:43 #51
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62799692
quote:
Nedcar en DAF slanken af


Ook de Nederlandse auto- en truckproducenten proberen de economische malaise het hoofd te bieden. Zo bereidt DAF zich voor op de huidige economische ontwikkelingen, heeft Scania al 160 flexwerkers buiten de deur gezet en sleepte ook Nedcar de nodige zandzakken voor de deur.

De kredietstorm raast overal ter wereld, ook autoproducenten komen er niet onderuit. In de Verenigde Staten zijn het de grote drie uit Detroit, General Motors, Ford en Chrysler, die een knieval maken. In Nederland gaat het om eveneens drie partijen: DAF, Nedcar en Scania. Geen titanen, maar evenmin onbelangrijk.

De economische malaise gaat DAF Trucks niet in de koude kleren zitten. Mensen trekken steeds minder geld uit voor het vervoeren van goederen, waardoor de vraag naar nieuwe vrachtwagens afneemt.

Bij de DAF-vestiging in Eindhoven werken momenteel ongeveer zesduizend mensen. De vrachtwagenproducent rept met geen woord over ontslagen, maar erkent wel het aantal uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract te willen terugbrengen.

Hoe dit intern opgelost wordt en op welke termijn de afslanking zal plaatsvinden, wil het bedrijf niet zeggen. Ook doet DAF geen mededelingen over het afbouwen van de productie. Maar dat laat dan wel de vraag onbeantwoord waar deze personeelsreductie dan voor nodig is.

Volgens FNV Bondgenoten bestaat een kwart van het personeel van DAF uit flexwerkers. Ongeveer 80 procent hiervan is uitzendkracht. Het overgrote deel van de tijdelijke werknemers zal volgens de vakbond zijn baan kwijtraken. Een andere manier om een eventuele productieverlaging op te vangen, is de vaste medewerkers te verplichten vrije dagen op te nemen.

Dit laatste is ook een instrument dat Nedcar mogelijk wil gebruiken. Hiervoor zal de autoproducent eerdaags met de sociale partners om de tafel gaan. Nedcar verwacht de productie in een later stadium neerwaarts bij te zullen stellen, maar laat weten dat daar op dit moment nog geen sprake van is.

De fabrikant van de Mitsubishi Outlander en Colt, zegt niet te weten hoeveel de productie verlaagd zal worden en wanneer dit zal zijn. Volgens de woordvoerder heeft Nedcar "hard gevochten om het personeelsbestand op peil te krijgen. Dus willen we nu zo min mogelijk mensen kwijt."

Bij Scania in Zwolle zullen op productieniveau in totaal 350 flexbanen sneuvelen, laat vakbond FNV weten. "De eerste 160 banen zijn al geschrapt. De volgende 190 verdwijnen naar verwachting in december."
pi_62801384
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:48 schreef SeLang het volgende:
Vooral Q4 kan weleens een drama worden.
Veel bedrijfstakken moeten het sowieso hebben van Q4 (vakanties, kerstverkopen, etc).
Q3 zou nog mee vallen omdat de echte angst pas kwam in september toen het grootste deel van Q3 al achter de rug was.
Q4 gaat zorgen voor extra hobbels op de beurs.
Dan gaat er meer onderuit dan alleen financials.

Die Porsche truc was wel geniaal.
***** Kraak.....
pi_62801453
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_62801468
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen.
Ik heb geen enkele ervaring daarmee maar ben wel slim.
***** Kraak.....
  donderdag 30 oktober 2008 @ 10:21:56 #55
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62804527
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen.
Ik zou het kunnen....maar ik pas ervoor.
pi_62807208
Overigemns, de duitse regering heeft al ingegrepen en biedt aan de KFz-belasting bij nieuw aangeschafte auto's een jaar lang niet te hoeven betalen .... (onder het mom va een milieu-maatregel, omdat de nieuwe auto's 'schoner' zouden zijn... het is echter gewoon een conjunctuur-steunende maatregel gericht op versterking van de automobielbranche)


ergens vraag ik me toch wel een beetje af of het economische-recessie-spook nu door veel bedrijfstakken domweg uitgenut wordt om hun handje bij de overheid op te houden en voordeeltjes te krijgen ....
het zijn natuurlijk goedkope en niet te bwijzen beweringen als bedrijven melden dat een eventuele 'terugloop' van inkomsten zou komen door 'de recessie'..


Juist bv het sterk inzetten van medewerkers met flexibele werkcontracten of deels ingehuurd via derde bedrijven was altijd al uitgedcht om eenvoudig personeel te kunnen 'wegsluizen', zonder dat dat bedrijven op hoge kosten jaagt (omdat het doorlopende contracten zijn)...
Ook nu heb ik sterk het idee dat een eventuele crisis volledig op werknemers wordt afgewend en gelijktijdig bedrijven verder hun hand ophouden voor 'steun' van de overheid ... alsof de moderne uitkeringstrekkers niet meer werknemers zijn maar de bedrijven zelf.

tevens is overigens de werkgelegenheid in duitsland op een record-laagtepunt aangekomen, zo weinig werklozen waren er niet meer sinds de vereniging van oost- en westduitsland ..
Zoo slecht gaat het dus lang niet (enkel zijn de gemiddelde lonen ook de laatste jaren nauwelijks toegenomen en is de koopkracht eerder gedaald, ondanks dat er veel meer gewerkt wordt)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_62807953
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:07 schreef RM-rf het volgende:


tevens is overigens de werkgelegenheid in duitsland op een record-laagtepunt aangekomen, zo weinig werklozen waren er niet meer sinds de vereniging van oost- en westduitsland ..
Zoo slecht gaat het dus lang niet (enkel zijn de gemiddelde lonen ook de laatste jaren nauwelijks toegenomen en is de koopkracht eerder gedaald, ondanks dat er veel meer gewerkt wordt)
En om dan maar even terug te komen op de autoindustrie. Volgens de tegenlicht afleveringen here comes the sun , werken er in de duitse solar industrie al meer mensen dan in de autoindustrie. De aflevering daarvoro ging over electrische auto's

De autoindustrie zal mijn inziens flink de zeilen bij moeten gaan zetten om ook nog op tijd met electrische auto's op de markt te gaan komen.
  zaterdag 1 november 2008 @ 02:57:45 #58
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62855382
quote:
NedCar: tot 15.000 auto’s minder van de band

BORN (AFN) - NedCar in Born gaat tot april 2009 tussen de tien- en vijftienduizend auto’s minder maken. Dat heeft het bedrijf vrijdag aan het personeel laten weten, verwijzend naar de kredietcrisis en afzetproblemen.

Ook wordt voortaan een half uur minder gewerkt aan zowel Mitsubishi Colt als Outlander, en vervalt de zaterdagploeg. Daarnaast ligt de productie van de Colt rond de jaarwisseling twee weken stil. De productie van de Outlander zal dan vier weken stilliggen.
pi_62855739
Zie het van de zonnige kant: die productieverlagingen zijn wel goed voor het mejeu. Krijgen de mejeuhippie's, Al Gore en Bill Clinton eindelijk waar ze om gevraagd hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_62858356
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 05:15 schreef Lyrebird het volgende:
Zie het van de zonnige kant: die productieverlagingen zijn wel goed voor het mejeu. Krijgen de mejeuhippie's, Al Gore en Bill Clinton eindelijk waar ze om gevraagd hebben.
Echt niet.

Het zou beter voor het milieu zijn als we echt het fossielle brandstoffen tijdperk achter ons laten.

Mensen kunnen beter op dit moment in nieuwe auto's rijden dan oude barrels. Oude barrels verbruiken meer, en vervuilen meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')