Weg-Transport, luchtvaart, zeevaart.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:42 schreef waht het volgende:
GM Survival Questioned as SUV's End Chills Ohio Town
[..]
Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden?
-Autoindustrie
-Bouwbedrijven
-Bankwezen
Aanvullingen, correcties?
Geen lef?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:55 schreef kriele het volgende:
Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet?
En nee, zoiets is niet goed... zeker niet in Duitsland met een vrij imposante auto-industrie.quote:Productiestop dreigt voor Opel
BOCHUM (AFN) - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.
De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
In dezelfde catagorie (Europese regeltjes):quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]
quote:'Einde cementfabrieken in Europese Unie'
MAASTRICHT (AFN) - De plannen van de Europese Commissie voor de handel in emissierechten betekenen het einde van de cementindustrie. Dat zegt bestuursvoorzitter Bernd Scheifele van Heidelberg Cement. Scheifele voorziet het gedwongen vertrek van de bedrijfstak uit heel Europa.
In het ergste geval moet Heidelberg Cement, moedermaatschappij van ENCI in Maastricht, vanaf 2013 jaarlijks 920 miljoen euro extra ophoesten om de emissierechten te betalen. Daardoor zouden 8200 arbeidsplaatsen in 36 Europese cementfabrieken op de tocht komen te staan, waarschuwt Scheifele in het vakblad Cobouw.
Het Maastrichtse ENCI was eerder in het nieuws omdat de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg willen dat de cementfabriek in 2015 stopt met de winning van mergel. ENCI zelf wil tot 2020 mergel winnen.
Goed punt, de alsmaar hoger wordende kosten van het bezitten van een auto (dus niet de kosten van de aanschaf van een auto zelf) is voor mijzelf ook een reden dat het me niet echt trekt om aan een auto te beginnen. Nu daalt de benzineprijs weer, maar lijkt een tijdelijk iets en nu is er dan 'de crisis'quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:37 schreef RM-rf het volgende:
de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes .....
wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties)..
wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft)
Die is in feite al omgevallen door hun koppige bedrijfsstrategie.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
Maar gelukkig gaat het wel goed met VDL.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:46 schreef n0r het volgende:
DAF snijdt in uitzendkrachten
Ik hoef na volgende week niet meer te komen.
Daimler dus ookquote:'Productiestop bij Daimler'
STUTTGART (AFN) - De Duitse autoproducent Daimler heeft plannen om de productie voor een maand stil te leggen wegens tegenvallende verkopen. De productiestop gaat medio december in, meldde de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung in haar zondagseditie.
Vorige week stelde het concern zijn omzet- en winstverwachting voor het hele jaar naar beneden bij. Daimler kondigde een omzetdaling aan over het derde kwartaal van 7 procent tot 23,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met twee derde tot 648 miljoen euro. Het concern heeft vooral veel last van de afzwakkende autoverkoop in Noord-Amerika en Europa.
De Duitse branchegenoot Opel overweegt eveneens om de productie tijdelijk stil te leggen. De fabriek in Bochum gaat mogelijk de hele maand december dicht. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. De situatie bij Opel zou zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd
Als het economisch echt slecht gaat is het milieu toch niet interessant meer. Dus denk dat er weinig milieumaatregelen zullen komen komende tijd.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
In dezelfde catagorie (Europese regeltjes):
[..]
Ja, alternatieve energie gaat dat nu al merken:quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als het economisch echt slecht gaat is het milieu toch niet interessant meer. Dus denk dat er weinig milieumaatregelen zullen komen komende tijd.
quote:Gamesa falls on factory halt, raises margin goal
MADRID, Oct 22 (Reuters) - Shares in wind turbine maker Gamesa dropped almost a fifth on Wednesday as it announced a production halt and failed to outline strategic goals, despite promising improved margins in the fourth quarter. "As a result of profitability improvements, EBITDA margin (on sales) could rise to 16-17 percent in the fourth quarter," Gamesa director Inigo Jimenez told analysts as he presented third quarter results. The margin on EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation and amortisation) reached 15.5 percent in the third quarter.
However its shares had dropped 19.7 percent to 14.48 euros by 1257 GMT after the firm, which is close behind Denmark's Vestas as one of the world's biggest turbine makers, said the company would temporarily shut some plants to adjust production with demand.
It added that it would take advantage of the stoppage to improve the production process.
A spokesperson did not provide any details of the plants or the duration of the stoppage, but denied media reports that it will stop production at all of its 32 plants for seven days.
"They're stopping plant production for fear of excess supply, which doesn't send out a very good message on the company's future prospects," a Madrid-based trader said.
One analyst added that the shares were suffering because the firm failed to publish specific targets for 2009-2011."
Management said they have not provided more specific objectives "because we are still pending confirmation from clients regarding their commitment".
"Our objective is to increase profitability. If the market grows, we will at least grow by the same rate," management said.
Gamesa would feel a short-term impact from the global credit crunch on the company, management said.
"It would be unrealistic to say there will be no impact given the uncertainty," one executive said.
Alternatieve energie = toastquote:BP Wind & Solar CEO: Project Money 'Completely Dried Up'
Financing for wind farms has disappeared and fewer companies will be able to develop the kind of "mega projects" needed to feed the growing demand for energy, said Reyad Fezzani, CEO of BP's (BP Quote - Cramer on BP - Stock Picks) wind and solar operations, at the Dow Jones Alternative Energy Innovations conference Wednesday.
In just the last month, money that typically would be available for building renewable-energy projects has "completely dried up," thanks to the financial market crisis, Fezzani said during a keynote and on-stage interview with Yuliya Chernova, editor of Dow Jones' Clean Technology Insight.
To weather the downturn, BP and other companies will have to fund those wind farms and solar-power plants using equity finance. They can then refinance when the credit crunch eases, Fezzani said.
"This is a serious issue for those who don't have equity on the balance sheet to continue to operate," he said. "You probably will see behind the scene, frantic activities to bridge the gap."
Fezzani's remarks reaffirmed what many solar, wind and biofuel industry executives have expressed since the fall of a series of U.S. investment banks and mortgage lenders.
His comments also came the same day that Carpinteria, Calif.-based Clipper Windpower said it had completed a joint-venture agreement with BP Wind Energy to develop a 5,050-megawatt wind farm in South Dakota.
Fezzani said the South Dakota project represents the "next frontier" for wind-farm development, and one in which only a small group of companies can participate. Iberdrola, the Spanish wind energy giant, is another player. (Don't miss "With Energy East Deal, Spanish Wind Firm Expands in U.S.")
Despite the difficult times ahead, Fezzani said Americans' demand for electricity shows no signs of lagging, making wind and solar projects good bets in the long run.
Fezzani also sees a trend in which wind-turbine makers will devote less money and energy on building wind farms to create a market for their products.
"You will find that the days of wind turbine manufacturers bidding into projects are behind us," Fezzani said. "We need them to invest in R&D to prove the efficiency of their products."
Chernova asked Fezzani about his company's plan to nix a solar factory expansion plan in Maryland, and Fezzani largely evaded the question with statements about how bullish he feels about the solar market in the United States.
"When it comes to deciding where we focus on investments, we do it like everybody else," Fezzani said. "It's economically driven."
BP Solar recently halted a $97 million plan to build a silicon-ingot factory at its headquarters in Maryland, citing intense competition from low-cost producers in Asia. (Don't miss "BP Solar Scraps Maryland Factory Expansion")
Grafzooiquote:Autobranche gebukt onder kredietcrisis
26 oktober 2008, 17:19 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Auto- en vrachtwagenproducenten worden wereldwijd geraakt door de problemen op de kredietmarkten en de verslechterende economische omstandigheden. Consumenten houden de hand op de knip en stellen de aankoop van een nieuwe auto uit.
Transportbedrijven hebben moeite om de financiering voor nieuwe trucks rond te krijgen. Voor de Duitse autofabrikanten Opel en Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, zijn de tegenvallende verkopen dit jaar reden om de traditionele kerstsluiting enkele weken te vervroegen. Bij Daimler wordt de productie medio december waarschijnlijk voor een maand stilgelegd, zo werd zondag bekend.
Opel gaat mogelijk de gehele maand december dicht. De situatie bij Opel zou zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Bestelbusjes en vrachtwagens
Vorige week werd bekend dat de verkopen van bestelbusjes en vrachtwagens in de EU, Zwitserland, Ijsland en Noorwegen met 9 procent zijn gedaald. Het was de vijfde achtereenvolgende maand dat verkopen daalden ten opzichte van de voorgaande maand.
Opmerkelijk is dat de verkoop van nieuwe bussen en touringcars wel fors toeneemt. Dit jaar zijn bijna 15 procent meer nieuwe exemplaren geregistreerd in de EU. Ook opvallend is dat Nederland een uitzondering vormt op de negatieve trend in West-Europa. De verkoop was hier juist ruim 9 procent hoger over de eerste drie kwartalen dan vorig jaar.
DAF
De dalende vraag naar vrachtwagens is voor truckfabrikant DAF reden om banen te schrappen in haar fabrieken in Eindhoven en België. DAF, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, zou de productie in België terugschroeven van 240 naar 170 vrachtwagens per dag.
Ook de geplaagde Amerikaanse autoproducenten General Motors (GM) en Chrysler gaan opnieuw flink in hun personeelsbestand snijden. Het zwaar verlieslatende Chrysler schrapt nog dit jaar tot vijfduizend banen om kosten te besparen. Het gaat vooral om tijdelijke krachten en mensen in managementfuncties.
Hoeveel banen er bij General Motors verdwijnen is nog onbekend. GM, die over het derde kwartaal een verlies heeft geleden van 15,5 miljard dollar, heeft wereldwijd ongeveer 78.000 mensen in dienst.
Maar toen hadden ze nog de goudstandaard.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:53 schreef paddy het volgende:
1933 heeft Roosevelt opdracht gegeven dat iedereen het goud aan de staat verkopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |