Dit topic wil ik eventjes loskoppelen van [AEX], omdat dit niet rechtstreeks verband houd met de kredietcrisis van ongezonde portfolio/beleggingen/banken. Maar eerder de harde landing die verschillende economieėn nu gaan doormaken (dit is namelijk de volgende en voor de meeste van ons de meest gevoelige/tastbare fase).quote:Bron : DFT
Ik schrok mij afgelopen zondag rot toen ik naar het nieuws zat te kijken dat in Duitsland hele productiestraten van de auto-industrie geheel worden gesloten voor een periode van drie tot zes weken. De vraag naar nieuwe auto’s is bijna volledig tot stilstand gekomen. Het personeel zit voorlopig doorbetaald thuis maar als de huidige zware economische omstandigheden aanhouden dan zal dit absoluut tot een grote ontslaggolf in de voorheen erg sterke Duitse auto industrie leiden. En dan komt het allemaal wel heel dichtbij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:AD
CBS-econoom Michiel Vergeer verwacht dat de recessie alsnog merkbaar zal worden. Ook al is de werkloosheid nu laag (300.000 mensen zonder werk tegenover 500.000 in 2005), de voortekenen zijn er: ,,Het aantal uitzendkrachten groeit niet meer.’’
Mwah. Zit wel iets inquote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:37 schreef RM-rf het volgende:
de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes .....
wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties)..
wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft)
Reken reken.... dat is een afname van 3,4 %, en dat lijkt nog te overzien.quote:Zibb
De autoverkopen dalen volgend jaar onder invloed van de verslechterende economie. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2009 483.000 nieuwe personenauto's de showroom uitrijden, 17.000 minder dan dit jaar.
Die staan er slechter voor, maar in eigen land blijven ze nu een beetje in de medialuwte omdat andere zaken meer aandacht opeisen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
quote:Doodsteek voor bollenbranche
AMSTERDAM - De tulpenteelt dreigt te verdwijnen uit ons land. Als het Europees Parlement in januari instemt met strengere eisen voor gewasbeschermingsmiddelen lijkt het gedaan met dit oer-Hollandse product.
Dit meldt de Wageningen Universiteit in een alarmerend rapport dat aanstaande maandag verschijnt.
Catastrofe
De onderzoekers reppen van een naderende catastrofe in de sector. Als de omstreden bestrijdingsmiddelen wel buiten de EU mogen worden gebruikt, zal de teelt van tulpen zich naar die landen gaan verplaatsen.
Waar een hectare tulpen een teler nu nog zo'n 12.622 euro oplevert, zullen de boeren door de Europese verordening een verlies van 2764 euro lijden op hetzelfde stuk grond. Kortom: de tulpenboer gaat kopje-onder.
De aanscherping van de regels rondom bestrijdingsmiddelen moet ervoor zorgen dat telers niet meer in aanraking komen met kankerverwekkende stoffen. "De effecten voor het voortbestaan van de sector zijn groot, zeker voor de tulpenindustrie. Juist voor dit soort gewassen zijn er al weinig bestrijdingsmiddelen. Wanneer er dan ook nog een aantal wordt verboden, is dat desastreus", stelt onderzoeker Piet Spoorenberg.
Uien
Voor de tulp breken volgens hem donkere tijden aan. Ook een aantal andere gewassen komt er bekaaid af. Zo gaat het rendement op een hectare consumptieaardappelen met 31 procent omlaag en zien uienboeren hun winst dalen met 91 procent.
Ook voor de tienduizenden telers van komkommers, tomaten, rozen en chrysanten heeft het plan grote gevolgen. Boerenbelangenorganisatie LTO noemt de plannen rampzalig. Het Europees Parlement wil 120 actieve stoffen verbieden.
Ik vind het maar een vaag bericht.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden?quote:Oct. 14 (Bloomberg) -- Gloom is spreading across Moraine, Ohio, as General Motors Corp. prepares to shut a sport-utility vehicle plant two days before Christmas, abandoning a factory in the Dayton suburb of 7,000 that stretches back to making refrigerators in 1921.
``The whole town is going to be devastated,'' said Cathy Miller, 51, who pours drinks at the Upper Deck sports bar across the street from the plant, where employment has fallen from 4,200 to 1,200 in two years.
[..]
Merger talks and retrenchments by the world's largest automaker are signs that the 100-year-old company's continued existence may be in doubt, said Erich Merkle, an analyst with Crowe Horwath LLP, a consulting firm in Oak Brook, Illinois.
[..]
Chief Executive Officer Rick Wagoner, 55, plans to save $15 billion by 2009 by scrapping models he can't sell while shifting to more fuel-efficient vehicles.
[..]
Shutdowns in Ohio and Wisconsin reflect ``a market demand that continues to shift'' and has nothing to do with merger talks, said GM spokesman Tony Sapienza.
Weg-Transport, luchtvaart, zeevaart.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:42 schreef waht het volgende:
GM Survival Questioned as SUV's End Chills Ohio Town
[..]
Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden?
-Autoindustrie
-Bouwbedrijven
-Bankwezen
Aanvullingen, correcties?
Geen lef?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:55 schreef kriele het volgende:
Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet?
En nee, zoiets is niet goed... zeker niet in Duitsland met een vrij imposante auto-industrie.quote:Productiestop dreigt voor Opel
BOCHUM (AFN) - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.
De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
In dezelfde catagorie (Europese regeltjes):quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]
quote:'Einde cementfabrieken in Europese Unie'
MAASTRICHT (AFN) - De plannen van de Europese Commissie voor de handel in emissierechten betekenen het einde van de cementindustrie. Dat zegt bestuursvoorzitter Bernd Scheifele van Heidelberg Cement. Scheifele voorziet het gedwongen vertrek van de bedrijfstak uit heel Europa.
In het ergste geval moet Heidelberg Cement, moedermaatschappij van ENCI in Maastricht, vanaf 2013 jaarlijks 920 miljoen euro extra ophoesten om de emissierechten te betalen. Daardoor zouden 8200 arbeidsplaatsen in 36 Europese cementfabrieken op de tocht komen te staan, waarschuwt Scheifele in het vakblad Cobouw.
Het Maastrichtse ENCI was eerder in het nieuws omdat de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg willen dat de cementfabriek in 2015 stopt met de winning van mergel. ENCI zelf wil tot 2020 mergel winnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |