abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:13:40 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62402236
Ik neem aan dat de meeste mensen weten dat er een kredietcrisis gaande is (zie ook [AEX])
Dat deze problemen niet zuiver financieel van aard zijn of blijven begint zich nu ook te manifesteren als een voldrongen feit.



Bijkomend verschijnsel is dat bedrijven hun toekomstverwachtingen drastisch naar beneden aan het bijstellen is. Een van de sectoren die als eerste de klappen krijgt is de 'automotive' sector in Duitsland.
quote:
Bron : DFT

Ik schrok mij afgelopen zondag rot toen ik naar het nieuws zat te kijken dat in Duitsland hele productiestraten van de auto-industrie geheel worden gesloten voor een periode van drie tot zes weken. De vraag naar nieuwe auto’s is bijna volledig tot stilstand gekomen. Het personeel zit voorlopig doorbetaald thuis maar als de huidige zware economische omstandigheden aanhouden dan zal dit absoluut tot een grote ontslaggolf in de voorheen erg sterke Duitse auto industrie leiden. En dan komt het allemaal wel heel dichtbij.
Dit topic wil ik eventjes loskoppelen van [AEX], omdat dit niet rechtstreeks verband houd met de kredietcrisis van ongezonde portfolio/beleggingen/banken. Maar eerder de harde landing die verschillende economieėn nu gaan doormaken (dit is namelijk de volgende en voor de meeste van ons de meest gevoelige/tastbare fase).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:16:23 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62402293
die crisis is er, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bedrijven dit misbruiken om zo even snel te kunnen snoeien in het personeelsbestand. De crisis van nu wordt zwaar overdreven in de media, en men spraa elkaar paniek aan.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:21:36 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62402416
quote:
AD
CBS-econoom Michiel Vergeer verwacht dat de recessie alsnog merkbaar zal worden. Ook al is de werkloosheid nu laag (300.000 mensen zonder werk tegenover 500.000 in 2005), de voortekenen zijn er: ,,Het aantal uitzendkrachten groeit niet meer.’’
pi_62402441
Ik ben benieuwd naar de eerste bouwbedrijven die over de kop gaan, eigenlijk.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:28:58 #5
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_62402608
Dat is standaard he gebruikmaken van slecht nieuws om zonder problemen je eigen vuile was buiten te hangen.
mai pen rai
pi_62402849
de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes .....

wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties)..

wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:47:51 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62403151
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 13:37 schreef RM-rf het volgende:
de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes .....

wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties)..

wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft)
Mwah. Zit wel iets in
quote:
Zibb

De autoverkopen dalen volgend jaar onder invloed van de verslechterende economie. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2009 483.000 nieuwe personenauto's de showroom uitrijden, 17.000 minder dan dit jaar.
Reken reken.... dat is een afname van 3,4 %, en dat lijkt nog te overzien.
Maar goed dat is slechts geldig voor Nederland... die auto's gaan wereldwijd over de toonbank (en dat plaatje kan wel eens heel anders eruit zien).
Of je hebt een situatie vergelijkbaar met DAF (febr 2003).... de hele parkeerplaats vol met vrachtauto's maar tegenvallende verkoopcijfers. Toen lagen de productielijnen er ook verlaten bij.
pi_62403414
als het om een structurele teruggang gaat heeft een kortstondige productiestop weinig zin, omdat dat eigenlijk betekent dat de werknemers in dienst blijven, en de productiecapaciteit op gelijke hoogte, enkel eenmalig deze voor korte tijd stilvalt:
Goed bv voor het wegwerken van een overschot aan voorraden, maar tevens verwachten die producenten dan dat de komende afzet iig hoger is dan voorheen,a ls men niet structureel de productiecapaciteit terugbrengt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_62404600
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62405184
In de gaten houden post
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 15 oktober 2008 @ 18:12:41 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_62411124
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
Die staan er slechter voor, maar in eigen land blijven ze nu een beetje in de medialuwte omdat andere zaken meer aandacht opeisen.

Daarnaast is de autoindustrie sowieso al erg conjunctuurgevoelig, en dat ook nog gecombineerd met een hoge olieprijs maakt het feest compleet. Eens zien hoe het bij nedcar gaat trouwens, die waren net weer mensen aan het aannemen nadat ze een personeelstekort hadden gekregen dat haast als directe oorzaak de vorige reorganisatie had.
Vampire Romance O+
  donderdag 16 oktober 2008 @ 11:58:28 #12
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62430351
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
quote:
Doodsteek voor bollenbranche

AMSTERDAM - De tulpenteelt dreigt te verdwijnen uit ons land. Als het Europees Parlement in januari instemt met strengere eisen voor gewasbeschermingsmiddelen lijkt het gedaan met dit oer-Hollandse product.

Dit meldt de Wageningen Universiteit in een alarmerend rapport dat aanstaande maandag verschijnt.

Catastrofe

De onderzoekers reppen van een naderende catastrofe in de sector. Als de omstreden bestrijdingsmiddelen wel buiten de EU mogen worden gebruikt, zal de teelt van tulpen zich naar die landen gaan verplaatsen.

Waar een hectare tulpen een teler nu nog zo'n 12.622 euro oplevert, zullen de boeren door de Europese verordening een verlies van 2764 euro lijden op hetzelfde stuk grond. Kortom: de tulpenboer gaat kopje-onder.

De aanscherping van de regels rondom bestrijdingsmiddelen moet ervoor zorgen dat telers niet meer in aanraking komen met kankerverwekkende stoffen. "De effecten voor het voortbestaan van de sector zijn groot, zeker voor de tulpenindustrie. Juist voor dit soort gewassen zijn er al weinig bestrijdingsmiddelen. Wanneer er dan ook nog een aantal wordt verboden, is dat desastreus", stelt onderzoeker Piet Spoorenberg.

Uien

Voor de tulp breken volgens hem donkere tijden aan. Ook een aantal andere gewassen komt er bekaaid af. Zo gaat het rendement op een hectare consumptieaardappelen met 31 procent omlaag en zien uienboeren hun winst dalen met 91 procent.

Ook voor de tienduizenden telers van komkommers, tomaten, rozen en chrysanten heeft het plan grote gevolgen. Boerenbelangenorganisatie LTO noemt de plannen rampzalig. Het Europees Parlement wil 120 actieve stoffen verbieden.
pi_62431880
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]
Ik vind het maar een vaag bericht.

Verder vind ik het een goede maatregel om minder bestreidingsmiddellen te mogen gaan gebruiken binnen de EU. Want dat houdt volgens mijn boeren logica dan ook in dat we natuurlijk geen tulpenbollen meer mogen importeren in de EU waarbij die bestrijdingsmiddelen wel gebruikt worden.
pi_62436412
DAF snijdt in uitzendkrachten

Ik hoef na volgende week niet meer te komen.
pi_62439772
Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:27:14 #16
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_62441928
Ben benieuwd hoe erg dit gaat worden...
pi_62442062
Misschien gaan die Opel fabrieken die tijdelijk dicht gan wel niet meer open.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:45:43 #18
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_62442439
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt
  • Buick
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Corvette
  • GMC
  • Hummer
  • Oldsmobile
  • Pontiac
  • Saturn
  • Opel
  • Saab
  • Daewoo

    mmm...
  • Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
    pi_62443244
    Even volgen.
    pi_62443822
    GM Survival Questioned as SUV's End Chills Ohio Town
    quote:
    Oct. 14 (Bloomberg) -- Gloom is spreading across Moraine, Ohio, as General Motors Corp. prepares to shut a sport-utility vehicle plant two days before Christmas, abandoning a factory in the Dayton suburb of 7,000 that stretches back to making refrigerators in 1921.

    ``The whole town is going to be devastated,'' said Cathy Miller, 51, who pours drinks at the Upper Deck sports bar across the street from the plant, where employment has fallen from 4,200 to 1,200 in two years.
    [..]
    Merger talks and retrenchments by the world's largest automaker are signs that the 100-year-old company's continued existence may be in doubt, said Erich Merkle, an analyst with Crowe Horwath LLP, a consulting firm in Oak Brook, Illinois.
    [..]
    Chief Executive Officer Rick Wagoner, 55, plans to save $15 billion by 2009 by scrapping models he can't sell while shifting to more fuel-efficient vehicles.
    [..]
    Shutdowns in Ohio and Wisconsin reflect ``a market demand that continues to shift'' and has nothing to do with merger talks, said GM spokesman Tony Sapienza.
    Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden?
    -Autoindustrie
    -Bouwbedrijven
    -Bankwezen

    Aanvullingen, correcties?
    The problem is not the occupation, but how people deal with it.
      vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:11:44 #21
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_62449357
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 20:42 schreef waht het volgende:
    GM Survival Questioned as SUV's End Chills Ohio Town
    [..]

    Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden?
    -Autoindustrie
    -Bouwbedrijven
    -Bankwezen

    Aanvullingen, correcties?
    Weg-Transport, luchtvaart, zeevaart.
      maandag 20 oktober 2008 @ 11:50:09 #22
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_62524668
    Tja zolang je benzineslurpende gedrochten blijft produceren zoals de audi Q7 en dikke BMW's dan moet je niet raar opkijken als je marktaandeel ineens in elkaar dondert als het economisch even wat minder gaat. Zorg dan ook voor andere producten die altijd wel goed blijven verkopen.
    Vraag me af of de goedkopere modellen van bv VW nu meer verkocht worden en dat ze met een hele lading passats en golfs blijven zitten of dat het in het algemeen gewoon stagneert.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
      maandag 20 oktober 2008 @ 11:56:30 #23
    72039 Pappie_Culo
    Spelen is leuk
    pi_62524826
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 17:55 schreef kriele het volgende:
    Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet?
    Geen lef?

    Want de markt is er in Europa echt wel.
    Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
      zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:14:05 #24
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_62669341
    quote:
    Productiestop dreigt voor Opel

    BOCHUM (AFN) - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.

    De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
    En nee, zoiets is niet goed... zeker niet in Duitsland met een vrij imposante auto-industrie.
      zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:58:18 #25
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_62670235
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
    Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
    [..]
    In dezelfde catagorie (Europese regeltjes):
    quote:
    'Einde cementfabrieken in Europese Unie'

    MAASTRICHT (AFN) - De plannen van de Europese Commissie voor de handel in emissierechten betekenen het einde van de cementindustrie. Dat zegt bestuursvoorzitter Bernd Scheifele van Heidelberg Cement. Scheifele voorziet het gedwongen vertrek van de bedrijfstak uit heel Europa.

    In het ergste geval moet Heidelberg Cement, moedermaatschappij van ENCI in Maastricht, vanaf 2013 jaarlijks 920 miljoen euro extra ophoesten om de emissierechten te betalen. Daardoor zouden 8200 arbeidsplaatsen in 36 Europese cementfabrieken op de tocht komen te staan, waarschuwt Scheifele in het vakblad Cobouw.

    Het Maastrichtse ENCI was eerder in het nieuws omdat de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg willen dat de cementfabriek in 2015 stopt met de winning van mergel. ENCI zelf wil tot 2020 mergel winnen.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')