FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BMW E46 Kopen, waarop te letten?
Virus3000woensdag 15 oktober 2008 @ 11:15
Hallo,
ik ben van plan een BMW E46 te kopen. Mijn budget is niet enorm groot dus zal het de reeks van 1998-2001 worden en niet de 2002-... modellen. Ik moet er ongeveer 2 jaar goed in kunnen rijden en doe zo'n 20.000 tot 30.000 km/jaar). Dus in totaal wil ik er zo'n 60.000 km in rijden.

De keuze is (aangezien ik toch aardig wat rij) tussen een Benzine auto met LPI installatie in (geinjecteerde LPG wat geen problemen geeft) of een Diesel (bv 320d). Benzine auto's zonder LPI vallen sowieso af.

Wat zijn nu de standaard problemen met zo'n auto? Ik heb gehoord dat bij de 320d de injectiepomp wel eens kapot gaat (en deze kost 2000euro). Ook luchtmassameter is een zwak punt.
De turbo ligt gewoon aan de rijstijl, of je hem wel of niet stationair laat lopen voordat je hem uitdoet....

Nu, de meeste auto's die te koop staan hebben dan een kmstand tussen 190.000 - 240.000

Zou zo'n auto nu die problemen kunnen gaan krijgen als ie naar de 300.000 km gaat?
Hangen die problemen echt af van pech, rijstijl of kmstand?
Iemand tips?
Diablo_GTwoensdag 15 oktober 2008 @ 11:38
Bij de 3 serie zijn ook de draagarmen een kwaaltje. Rij over oneffen wegen en luister goed of je gerammel hoort, opzich zou dit je niet tegen moeten houden bij de koop maar het is wel prijzig bij de reparatie. Ik meen iets van 225 euro per draagarm, ex uurloon.
Voor de rest natuurlijk of het dealeronderhouden is of niet en de algemene indruk, iniedergeval succes met de koop.
Virus3000woensdag 15 oktober 2008 @ 11:43
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:38 schreef Diablo_GT het volgende:
Bij de 3 serie zijn ook de draagarmen een kwaaltje. Rij over oneffen wegen en luister goed of je gerammel hoort, opzich zou dit je niet tegen moeten houden bij de koop maar het is wel prijzig bij de reparatie. Ik meen iets van 225 euro per draagarm, ex uurloon.
Voor de rest natuurlijk of het dealeronderhouden is of niet en de algemene indruk, iniedergeval succes met de koop.
klopt dat heb ik ook gelezen.
Als ik ga kijken laat ik de verkoper sowieso eerst stukje rijden, dan kom je al meteen veel te weten over zijn rijstijl.
Dealer onderhouden zijn ze zowat allemaal.
DrDarwinwoensdag 15 oktober 2008 @ 11:44
Check it out at;
www.problemcar.nl
Virus3000woensdag 15 oktober 2008 @ 11:50
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:44 schreef DrDarwin het volgende:
Check it out at;
www.problemcar.nl
niet echt waar want daar hoor je enkel de negatieve verhalen. Dus dan heb ik nog geen vergelijking in hoeverre deze problemen ook daadwerkelijk voorkomen bij de gemiddelde e46
Wimo.woensdag 15 oktober 2008 @ 15:46
Roest bij motorkap (bij nieren)
Roest bij achterlichten, haal de lamp maar eens los.
Bonk tijdens schakelen .. kan rubber zijn maar soms ook het diff zelf .... tot 2002 komt die bonk voor daarna is dat gefixt.

En natuurlijk het subframe scheuren .. maar dat heb je alleen bij de grotere diesel en benzine motoren.
Diablo_GTwoensdag 15 oktober 2008 @ 15:49
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:43 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

klopt dat heb ik ook gelezen.
Als ik ga kijken laat ik de verkoper sowieso eerst stukje rijden, dan kom je al meteen veel te weten over zijn rijstijl.
Dealer onderhouden zijn ze zowat allemaal.
Ik denk dat de eigenaar een normaal rijstijl aanhoud als een potentieel koper meerijd, daarom zou ik je adviseren om gelijk zelf te rijden het liefst met een koude motor, dan weet je gelijk of de motor inhoud of normaal stationair draait enz.
Hyperdudewoensdag 15 oktober 2008 @ 18:35
Ik zou geen 98 en 99 model kopen. Als de keuze gaat tussen LPG en Diesel; 320D kopen. Eerste 320D na-facelift(vanaf zomer 2001) modellen willen nog wel eens een turbo slopen. Zijruiten willen ook nog wel eens knak en kraak geluiden maken. Draagarmen voor vervangen door Meyle draagarmen; die bevallen mij veel beter, maar zijn ook niet onverwoestbaar, maar wel langlevender dan die BMW crap.

Het al genoemde scheuren bij bevestiging achteras aan carrosserie tot feb. 2000 bij de sterkere motoren.
DrDarwindonderdag 16 oktober 2008 @ 06:55
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:50 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

niet echt waar want daar hoor je enkel de negatieve verhalen. Dus dan heb ik nog geen vergelijking in hoeverre deze problemen ook daadwerkelijk voorkomen bij de gemiddelde e46
Steek je kop in het zand, lees je vooral niet in, en koop er maar snel eentje.

Klik
Wimo.donderdag 16 oktober 2008 @ 14:23
Subframe probleem zie je daar trouwens ook mooi in dat filmpje .. echt sneu als dat gebeurt
WhiteAssNiggadonderdag 16 oktober 2008 @ 15:43
Kijk anders even op www.bmwforum.nl. Daar staat een topic met allerlei aandachtspunten voor aankoop van een BMW...
Hyperdudedonderdag 16 oktober 2008 @ 18:17
Volgens mij zijn alle puntjes wel langs gekomen. Belangrijker is dat je een goed exemplaar zoekt/koopt.
E36 325 weggedaan, 275K kms, altijd prima bak geweest. Mijn E46 330i uit 2001 heeft nu ook al 195K op de teller staan; grootste onderdelenkosten blijven de PS2 sloffen; ¤800-900 per 4.
Virus3000donderdag 16 oktober 2008 @ 19:03
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 18:17 schreef Hyperdude het volgende:
Volgens mij zijn alle puntjes wel langs gekomen. Belangrijker is dat je een goed exemplaar zoekt/koopt.
E36 325 weggedaan, 275K kms, altijd prima bak geweest. Mijn E46 330i uit 2001 heeft nu ook al 195K op de teller staan; grootste onderdelenkosten blijven de PS2 sloffen; ¤800-900 per 4.
en met PS2 sloffen bedoel je?....
twister_rodriguezdonderdag 16 oktober 2008 @ 21:12
ik was bij een bmw proefrit en daarna koop vergeten de airco te checken, die bleek kapot te zijn en dat heeft me >1k gekost..

ook iets om op te letten dus, maar dat is niet echt e46 specifiek obv
Hyperdudedonderdag 16 oktober 2008 @ 21:28
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:03 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

en met PS2 sloffen bedoel je?....
Michelin Pilot Sport 2 banden.
Maar er zijn ook wel goedkopere banden natuurlijk.
Demarestzondag 19 oktober 2008 @ 14:45
Op een of andere manier doen die dingen me steeds aan Cobra 11 denken...

Bij een BMW 3-serie zou ik liever diesel kiezen. Redelijk wat vermogen voorhanden (136-150 pk), alsook koppel. Op de snelweg is met 120 km/u een verbruik van 1:20 haalbaar. Alleen jammer van de vrij stevige wegenbelasting.
Hyperdudezondag 19 oktober 2008 @ 15:49
Daar reden ze toch in een E46 die tijdens een soort A-Team botsing Mid air plotseling in een E36 bleek te zijn veranderd?

Welke je kiest is een kwestie van de eisen die je stelt. Als je niet naar het geld kijkt zou iedereen, denk ik, liever een 330d dan een 320d kiezen. 320d lijkt mij wel de beste keuze onder de 4 cylinders.