Op belgiumsoccer.be ;
Johan Derksen, hoofdredacteur van het toonaangevende weekblad Voetbal International, werpt zijn blik op de Belgen in de Nederlandse competitie. Over Dembélé is hij lyrisch, Timmy Simons kan hem allerminst bekoren.
Moussa Dembélé: "Toen Dembélé al bij AZ speelde, zat ik met ROnald De Boer in een tv-studio. de Boer speelde in Qatar, maar trainde in de zomer mee met AZ. Hij kwam bij me zitten en zei: 'Bij AZ loopt het grootste talent van Europa. Ik heb nog nooit zo'n atleet gezien'. Ik weet wie jij bedoelt, dacht ik meteen. Als AZ volgend jaar weer Europa ingaat, komt Dembélé in de picture en mag je er donder op zeggen dat hij bij een grote Spaanse of Engelse club terecht komt: Barcelona of Chelsea."
Jan Vertonghen en Thomas Vermaelen: "Vertonghen en Vermaelen zijn te bescheiden voor Ajax. Die twee zijn echte Belgen. Geen jongens die vooraan staan met een grote mond en veel bravoure. Ze ontwikkelen zich niet slecht, maar ik houd meer van verdedigers die killers zijn. Vermaelen en Vertonghen zijn jongens en moeten nog kerels worden. Met hun dunne witte benen en hun babyface."
Timmy Simons: "Dat vind ik nou zo'n overschat talent. Iedereen roept dat Simons zo nuttig is, dat hij de specie is tussen de stenen van PSV, maar ik zie hem alleen maar voorspelbare dingen doen. Balletje breed. Balletje naar achter. Nooit iets onverwachts of verrassend. Alleen maar voorspelbare grijze eenheidsworst. Boring!"
Maarten Martens: "Martens is van dezelfde categorie als Dembélé. Wat minder spectaculair, maar hij heeft heel veel voetbalintelligentie. Die jongen heeft zó'n overzicht. Hij heeft nooit balverlies en doet altijd iets moois: een leuke pass of een goede opening. Hij heeft de mogelijkheden om bij een topclub te spelen." (HLN)
"You can call me Susan if it makes you happy"