| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3780 (No Data) 11.0 PUMA +29 (No Data) 11.5 ERT4 +34 (No Data) 10.5 TELN +67 (No Data) 11.0 TELA +112 (No Data) 5.8 ERT3 +134 (No Data) 3.8 TRUS +143 (No Data) 3.0 DLYD +176 (No Data) 6.0 |
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!quote:De snelheid is er natuurlijk even uitgeweest, maar ik kon zijn gedachtegang wel volgen. Als ze eenmaal door de Doldrums heen zijn en in de zuidoostpassaat zitten, zeilen ze onder een gunstigere hoek naar Fernando. Vanuit de positie waarin ze nu liggen, scheelt dat zeker twintig graden met de andere boten. Die moeten straks meer aan de wind varen. Alleen is enerzijds de verwachting niet helemaal uitgekomen en anderzijds gingen ze door pech iets te langzaam. Daardoor verloren ze net die belangrijke positionering waar ze hadden willen zijn." Volgens Koek wordt het voor Team Delta Lloyd de komende 24 uur nog tobben, maar zal daarna de bootsnelheid weer oplopen tot boven de tien knopen: "Ze varen nu in een lichte bries uit het zuiden, die verder naar het oosten moet draaien. Woensdag 22 oktober zullen ze rond het middaguur in de zuidoostenwind zitten, die de andere teams nu al hebben. Wat de Delta Lloyd momenteel verliest, is denk ik voor Fernando niet meer in te halen. Maar de achterstand zal niet dramatisch zijn, ongeveer acht uur. De Green Dragon zit qua westelijke lengte al voorbij Fernando, maar moet nog aan de wind naar het eiland toe." Daar ligt de eerste scoring gate. Die punten zullen aan de Delta Lloyd voorbij gaan. Koek: "Maar ze verdienen in ieder geval wel een medaille voor hun oplossingsvermogen." Mark Watts en Gerd-Jan Poortman lieten een knap staaltje creativiteit zien in het maken van een alternatieve verbinding tussen de zaling en de mast. Daardoor bleef de Delta Lloyd in de race van deze eerste etappe naar Kaapstad.
Hier had ik mijn verwachtingen ook op gebaseerd, zie bovenstaand lijstje en opmerkingen. E.e.a. is dus toch wat negatiever verlopen. Het lijkt op een kortere route met minder wind en een langere route met overwegend veel meer wind. Maar dat verhaal is dus nu achterhaald. Voor de niet kenners onder ons en daar behoor ik ook toe; er bestaan programma's die data van windsnelheden binnenhalen en dan wordt door zo'n programma een rode lijn geplot, die ideaal zou zijn om te volgen naar het doel. Dat is dan ook de reden, waarom je soms knikken in de vaarroute ziet, omdat het programma dat ook aangeeft, om daarmeequote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:06 schreef JoStro het volgende:
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.
Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
[..]
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
Met het eerste ben ik het met je eens, met de 2de (non-verbale) opmerking niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:24 schreef cryforhelp het volgende:
Delta lloyd zal het nodig hebben ook
Er staat altijd druk op de mast. Bij hogere windsnelheden alleen meer. Niet zozeer het feit dat ze in de doldrums waren en gelegenheid hadden hem te repareren maar het feit dat ze hem konden repareren is de grote meevaller. Een drama is misschien sterk uitgedrukt, maar positief is het absoluut niet. In een zeilboot kun je nooit naar volle tevredenheid een defect repareren. Je vertrouwt er minder op, en dat zal de koers en risico die je neemt bepalen. Ik neem niet aan dat DLYD naar de zuidpool gaat en proberen de 24h record te verbreken. Tenzij ze misschien erg goed nieuws hebben gehoord van de mastfabrikant, maar ik neem aan dat ook die eerder vrij pessimistisch zal zijn. Het is de schakel die de mast overeind moet houden, geen kantelkiel die niet wil kantelen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums
Tuurlijk vaar je mee. Maar de oude vergelijking met de Formule 1 gaat redelijk mee, zeker op financieel gebied, al is dat bij de formule 1 voor een tigvoud bepalender. Je zult wel je af moeten vragen of je mee kunt zeilen voordat je je inschrijft. En het klassement houdt geen rekening met voorbereiding en budget, gelukkig. Maar bij het bepalen of een team mee of tegenvalt (als basis van verwachtingen volgende legs) is het wel van belang.quote:Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.
Alsof Ger O'Rourke onervaren is. Of een van de overige bemaningsleden. Voornamelijk samenwerken en het kennen van de boot is minder dan bij andere teams. Dit _zou_ een (deel)oorzaak van de keuze om oost te gaan, of de afgebroken zaling _kunnen_ zijn. Maar dat is niets anders dan speculeren.quote:De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3515 (0) 11.8 PUMA +27 (1) 12.3 ERT4 +29 (3) 12.0 TELN +60 (2) 12.0 TELA +131 (2) 13.0 ERT3 +175 (2) 13.0 TRUS +202 (2) 13.0 DLYD +210 (9) 13.8 |
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:49 schreef sander89 het volgende:
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3412 (0) 12.0 PUMA +23 (3) 13.0 ERT4 +24 (4) 12.0 TELN +50 (8) 14.0 TELA +123 (6) 13.3 ERT3 +174 (3) 13.0 DLYD +194 (8) 14.3 TRUS +203 (1) 12.8 |
Ik vond de uitzendingen van de NOS tijdens de vorige VOR toch wel erg leuk om te kijken moet ik zeggen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 01:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |