abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62546566
Als de boten de ideale lijn blijven volgen vanuit de huidige posities, dan zijn dit de voorspelbare aankomsttijden in Noronha:

Name Route nm Optimal nm Time

GDRA 0 683.08 2d 21h 43m
ERT3 0 769.5 2d 23h 10m
TELA 0 769.44 2d 23h 13m
KOSA 0 776.58 2d 23h 24m
ILMO 0 721.32 2d 23h 55m
DLYD 0 884.01 3d 00h 13m
ERT4 0 719.18 3d 00h 20m
TELN 0 695.74 3d 00h 29m

pi_62551289
Als je denkt dat Delta Lloyd binnen 3 uur van de kop daar langs komt, hem je het toch wel heel erg mis... kun je een uurtje of 6 bij op gaan tellen hoor.. liggen 120 nm achter, en met de gemiddelden van 4/7 knopen kost dit je gewoon zeker 15 uur om in te lopen
pi_62551634
Ja ok, maar er is rekening gehouden met de windvelden die ze nog tegenkomen en dan zou Delta Lloyd langer in een 8-10nm veld zitten dan de rest. Maar ik zie nu, dat DL die rechte lijn niet aandurft en zich achter de koploper wil scharen. Zwak. Maar misschien hebben zij betere weerkaarten (ik denk het wel ).
pi_62551776
Oh ja, de voorspelling was gebaseerd op de PredictWind forecast, met een rechte lijn naar Noronha. Maar ze buigen nu allemaal af naar het westen.
pi_62554650
een rechte lijn zullen ze sowieso niet varen... en ik zei al dat je er zeker een uur of 6 bij op kon tellen (3+6=9) en daarna had ik het over een uur of 15 om dat goed te maken.. waar denk je dat dat verschil in zit? juist, in de sterkere windvelden, waardoor het tijdverschil minder zal zijn, echter het verschil in afstand nog even groot..
pi_62555184
Ok, we zullen zien hoe het zich allemaal verder ontwikkelt. Opvallend is wel, dat TelBlack zich aardig heeft teruggevochten en dat GrDrag geboft heeft met de gok van de meest westelijke route. "Straks" richting Kaap Stad, zal het bere hard gaan denk ik. Er ontwikkelt zich namelijk een groot lagedruk systeem in de zuidelijke Atl. oceaan. Als ze daar door heen gaan, is de voorspelling dat het laatste stuk in 2,5 dag gepiept is.
pi_62561319
POS BOAT DTLC PTTL DTF
1 GRDR 0 00:00:00 3841
2 PUMA -3 02:07:10 +22
3 ERI-4 -1 02:26:45 +25
4 TBLA -10 04:20:36 +41
5 TBLU -15 08:32:00 +79
6 ERI-3 -12 09:12:49 +85
7 TRUS -10 11:12:15 +101
8 DELY -11 16:40:15 +143
pi_62571825
2008-10-21 22:15:21
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3780 (No Data) 11.0
PUMA  +29 (No Data) 11.5
ERT4  +34 (No Data) 10.5
TELN  +67 (No Data) 11.0
TELA +112 (No Data)  5.8
ERT3 +134 (No Data)  3.8
TRUS +143 (No Data)  3.0
DLYD +176 (No Data)  6.0
bron code

GDRA op 419nm van meest oostelijke scoringgatelijn, DLYD op 562nm. Geen boatmailtjes van DLYD, voorals nog dus geen stop. Wellicht is de scoring gate het eerste doel, om meer dan 0,5pnt te mogen ontvangen en vervolgens wel aan wal te gaan.

coordinaten
Ilha De Fernando De Noronha (SG)
S03 51.66, (W32 25.00 / W32 30.00)

Finish
S33 54.25,E18 25.84 / S33 53.60, E18 26.65
pi_62572039
Dit topic moet ik meer volgen, geweldige race.
That's all folks!
  woensdag 22 oktober 2008 @ 09:06:56 #235
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62573736
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.

Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
quote:
De snelheid is er natuurlijk even uitgeweest, maar ik kon zijn gedachtegang wel volgen. Als ze eenmaal door de Doldrums heen zijn en in de zuidoostpassaat zitten, zeilen ze onder een gunstigere hoek naar Fernando. Vanuit de positie waarin ze nu liggen, scheelt dat zeker twintig graden met de andere boten. Die moeten straks meer aan de wind varen. Alleen is enerzijds de verwachting niet helemaal uitgekomen en anderzijds gingen ze door pech iets te langzaam. Daardoor verloren ze net die belangrijke positionering waar ze hadden willen zijn." Volgens Koek wordt het voor Team Delta Lloyd de komende 24 uur nog tobben, maar zal daarna de bootsnelheid weer oplopen tot boven de tien knopen: "Ze varen nu in een lichte bries uit het zuiden, die verder naar het oosten moet draaien. Woensdag 22 oktober zullen ze rond het middaguur in de zuidoostenwind zitten, die de andere teams nu al hebben. Wat de Delta Lloyd momenteel verliest, is denk ik voor Fernando niet meer in te halen. Maar de achterstand zal niet dramatisch zijn, ongeveer acht uur. De Green Dragon zit qua westelijke lengte al voorbij Fernando, maar moet nog aan de wind naar het eiland toe." Daar ligt de eerste scoring gate. Die punten zullen aan de Delta Lloyd voorbij gaan. Koek: "Maar ze verdienen in ieder geval wel een medaille voor hun oplossingsvermogen." Mark Watts en Gerd-Jan Poortman lieten een knap staaltje creativiteit zien in het maken van een alternatieve verbinding tussen de zaling en de mast. Daardoor bleef de Delta Lloyd in de race van deze eerste etappe naar Kaapstad.
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
pi_62575389
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 09:06 schreef JoStro het volgende:
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.

Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
[..]

Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
Hier had ik mijn verwachtingen ook op gebaseerd, zie bovenstaand lijstje en opmerkingen. E.e.a. is dus toch wat negatiever verlopen. Het lijkt op een kortere route met minder wind en een langere route met overwegend veel meer wind. Maar dat verhaal is dus nu achterhaald. Voor de niet kenners onder ons en daar behoor ik ook toe; er bestaan programma's die data van windsnelheden binnenhalen en dan wordt door zo'n programma een rode lijn geplot, die ideaal zou zijn om te volgen naar het doel. Dat is dan ook de reden, waarom je soms knikken in de vaarroute ziet, omdat het programma dat ook aangeeft, om daarmee
de ideale lijn te kunnen blijven volgen en zo de grootste snelheid uit je boot kunt halen. Maar nogmaals, ik ben een leek en dacht dat ik het zo goed begrepen heb.
Als een ander het beter kan uitleggen of aanvullen, dan houd ik me aanbevolen
pi_62594945
1 GRDR 0 00:00:00 3548
2 PUMA +1 02:22:14 +28
3 ERIC4 0 02:38:26 +32
4 TBLUE +1 04:40:20 +62
5 TBLAC +1 10:07:56 +133
6 ERIC3 +3 13:44:57 +177
7 TRUS +1 16:13:15 +204
8 DLYD +3 15:44:57 +219

Iedereen rond de 12 á 13 knopen, dus de snelheid is weer helemaal terug.. Green Dragon was de eerste die de evenaar over ging.
Denk dat we morgenmiddag langs Noronha gaan met de kop, dan gaat het echte tactische steekspel beginnen voor de laatste +- 4000nm die de boten zullen varen!
pi_62597610
Ik wil nog eens in de nacht gaan zeilen. Hardlopen in het donker buiten de stad met enkel de sterren is al gaaf, laat staan op het water met niets om je heen.

@nomercy: je kunt ook dit scriptje gebruiken, Enkel copy pasten en je hebt direct de juiste opmaak. Binnenkort met keuze van alle (maar dan ook alle) data.
De game is stom.

[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 23-10-2008 18:35:00 (juiste url) ]
pi_62599489
als ik bij de tracking kijk (http://www.traclive.dk/events/event_20081011_VORLeg1/) dan is duidelijk te zien dat ze uit de doldrums zijn. Vanaf nu is het dus Game On! Ik kan niet wachten op de zuidelijke atlantic, Black Betty heeft daar vorige keer het vierentwintig uurs record verbroken, misschien dat ze nog steeds kan scheuren.

Delta lloyd zal het nodig hebben ook
pi_62600319
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:24 schreef cryforhelp het volgende:
Delta lloyd zal het nodig hebben ook
Met het eerste ben ik het met je eens, met de 2de (non-verbale) opmerking niet.

Ze hebben na iets van 3000nm een achterstand van 219nm op de koploper, 80nm op de nummer 5 en 15nm achter de nummer 17. En dat 2 dagen na een afgebroken zaling. Ze hebben net als de GDRA een eigen koers gegokt, voor GDRA heeft dat de koppositie opgeleverd, voor DLYD de laatste plaats. Deze leg wisselend tussen de 4 en 8ste plaats met een DTL van tussen de 50 en 225nm.
Als je de voorbereiding en budget erbij haalt doen ze voor mij beter dan de Telefonicas en Ericsson's (met uitzondering misschien van tel black).
pi_62600670
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums

Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.

De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.

[ Bericht 20% gewijzigd door cryforhelp op 23-10-2008 00:22:33 ]
pi_62601438
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
............................
  donderdag 23 oktober 2008 @ 00:59:53 #243
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62601571
Natuurlijk is een afgebroken zaling WEL drama. Je wilt je boot in topconditie houden. Het zag er naar uit dat ze met de zuidelijke passaatwinden niet op een beschadigde tuigage konden rekenen. Het is goed dat ze het gerepareerd hebben.
Delta Lloyd is in de positie om te gokken. Als ze verliezen varen ze op de plek waar iedereen ze verwacht. Ze hebben dus niets te verliezen. Als ze winnen varen ze zich 1000% in de picture.

Ik vind helemaal niet dat -als je in een gesloten eenheidsklasse vaart- je niet moet zeuren over je plek. Budget matters.... Het is niet voor niets dat ABN 20 mio in de boten gepompt heeft. Wat dat betreft is dit zeilevenement net als F1 e.d. een technieksport, waarbij de beste middelen grotendeels bepalend zijn voor de klassering. Feit is dat ALLE andere boten een gedegen voorbereiding hebben gekend, maar Delta Lloyd niet. In Alicante stond er voor de meeste teams (in ieder geval Telefonica, Ericsson en Puma) een legertje aan walcrew klaar om elk wissewasje op te lossen. Dat maakt een campagne kostbaarder dan een ander. Bij Delta Lloyd niet.

Het is super voor de VOR dat een oude generatieboot mee kan komen in het veld. Niet zo zeer voor Delta Lloyd zelf (zij varen de race als underdog, gokken waar ze gokken kunnen en pakken wat ze winnen kunnen, maar WEL voor de race in 2011. Het betekent dat de huidige generatieboten nog een actief tweede leven kunnen krijgen als VOR-racer en niet alleen gebruikt worden voor training, Sydney-Hobart, Fastnet etc. Het betekent dat de volgende race meer schepen kunnen inschrijven.
pi_62601913
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums
Er staat altijd druk op de mast. Bij hogere windsnelheden alleen meer. Niet zozeer het feit dat ze in de doldrums waren en gelegenheid hadden hem te repareren maar het feit dat ze hem konden repareren is de grote meevaller. Een drama is misschien sterk uitgedrukt, maar positief is het absoluut niet. In een zeilboot kun je nooit naar volle tevredenheid een defect repareren. Je vertrouwt er minder op, en dat zal de koers en risico die je neemt bepalen. Ik neem niet aan dat DLYD naar de zuidpool gaat en proberen de 24h record te verbreken. Tenzij ze misschien erg goed nieuws hebben gehoord van de mastfabrikant, maar ik neem aan dat ook die eerder vrij pessimistisch zal zijn. Het is de schakel die de mast overeind moet houden, geen kantelkiel die niet wil kantelen.
quote:
Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.
Tuurlijk vaar je mee. Maar de oude vergelijking met de Formule 1 gaat redelijk mee, zeker op financieel gebied, al is dat bij de formule 1 voor een tigvoud bepalender. Je zult wel je af moeten vragen of je mee kunt zeilen voordat je je inschrijft. En het klassement houdt geen rekening met voorbereiding en budget, gelukkig. Maar bij het bepalen of een team mee of tegenvalt (als basis van verwachtingen volgende legs) is het wel van belang.
quote:
De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
Alsof Ger O'Rourke onervaren is. Of een van de overige bemaningsleden. Voornamelijk samenwerken en het kennen van de boot is minder dan bij andere teams. Dit _zou_ een (deel)oorzaak van de keuze om oost te gaan, of de afgebroken zaling _kunnen_ zijn. Maar dat is niets anders dan speculeren.
pi_62601925
2008-10-22 22:01:37
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3515 (0) 11.8
PUMA  +27 (1) 12.3
ERT4  +29 (3) 12.0
TELN  +60 (2) 12.0
TELA +131 (2) 13.0
ERT3 +175 (2) 13.0
TRUS +202 (2) 13.0
DLYD +210 (9) 13.8


Nog 1 keer zo'n drie uur en DLYD zit nog maar 1 nm achter de russen.
pi_62601967
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:49 schreef sander89 het volgende:
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
pi_62605568
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:

De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.

O'Rourke is toch redelijk ervaren te noemen..
De twee boten op kop zeilen met een schipper die nog nooit de evenaar over is gezeild! dus jouw verhaal slaat echt nergens op
pi_62606074
En dat is een:
2008-10-23 07:07:43
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3412 (0) 12.0
PUMA  +23 (3) 13.0
ERT4  +24 (4) 12.0
TELN  +50 (8) 14.0
TELA +123 (6) 13.3
ERT3 +174 (3) 13.0
DLYD +194 (8) 14.3
TRUS +203 (1) 12.8
pi_62606683
Ze hopen E3 ook nog langs te zeilen, ze hebben een betere hoek maar denk dat ze nét te kort gaan komen, al zal DL nog wel tot vannacht een uur of 3 nodig hebben, Green Dragon zal waarschijnlijk over een uur al langs Noronha gaan
pi_62606951
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 01:38 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
Ik vond de uitzendingen van de NOS tijdens de vorige VOR toch wel erg leuk om te kijken moet ik zeggen.
sig verwijderd door FA
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')