abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62252533
De (medische) techniek staat voor niets. Een Duitser heeft 2 donorarmen nadat hij zelf een aantal jaren zonder armen heeft geleefd na een ongeluk. Ik zag na een snelle blik op Google dat handtransplantatie al weleens gebeurd was. Ik had het zelf nog nooit gezien en vraag me nu af waarom het op zulke kleine schaal gebeurt.
quote:
Duitser herstelt goed na dubbele armtransplantatie
(Novum/AP) - Een Duitse boer die de eerste dubbele armtransplantatie ter wereld heeft ondergaan herstelt goed en kan met zijn nieuwe armen al enkele basisopdrachten uitvoeren. Het zal echter nog wel een jaar of twee duren voor hij weer geleerd heeft hoe hij zijn handen moet gebruiken. Dat hebben zijn dokters woensdag gezegd.

Vijf teams van chirurgen, anesthesisten, verpleegkundigen en andere hulpverleners deden er op 25 en 26 juli vijftien uur over om de donorarmen aan het lichaam van de 54-jarige Karl Merk te naaien. Merk verloor zijn eigen armen bij een ongeluk met een maaimachine zes jaar geleden.

Toen hij voor het eerst na de operatie wakker werd, kon Merk niet geloven dat hij weer armen had. "Het was overweldigend. Dit zijn mijn armen en ik geef ze niet meer weg".

Voorlopig kan hij alleen eenvoudige taken verrichten, zoals deuren openen en het licht aan en uit doen. Volgens de artsen zijn er aanwijzingen dat er zenuwen groeien in de armen, maar dat het ongeveer twee jaar kan duren voor zijn handen bruikbaar zijn.

Merk moet nu een intensief programma volgen met fysiotherapie, elektrische stimulatie en psychologische consulten. Er bestaat een risico dat Merks lichaam verkeerd reageert op de nieuwe armen, maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat ze afgewezen worden.
Bron

Ik vind het zelf nogal wat, en betwijfel of ik zo'n stap zou kunnen nemen als ik geen armen had gehad. Het is natuurlijk prachtig dat je straks weer twee volledig werkende armen hebt, maar het is ook een soort Frankenstein effect. Bij deze man zie je ook duidelijk dat zijn huidskleur een hele andere teint heeft en door de aanhechting lijken het wel armen zoals ze bij een pop vastzitten. Gelukkig heb ik een dergelijke keuze nog niet hoeven maken, en hopelijk blijft dat zo. Ik zou er maar nachtmerries van krijgen denk ik.
pi_62252598
Nou poehee een kleurverschil, ik zou allang blij zijn dat ik (bijna) alles weer kan doen wat ik voor het ongeluk ook kon doen.
pi_62252626
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:06 schreef UncleSam het volgende:
Nou poehee een kleurverschil, ik zou allang blij zijn dat ik (bijna) alles weer kan doen wat ik voor het ongeluk ook kon doen.
Kleurverschil was op televisie veel duidelijker zichtbaar. Het gaat me ook meer om dat ik me heel moeilijk kan voostellen dat je het ooit gaat zien als 'eigen'.
pi_62252646
over 2 jaar kan hij weer fappen...
pi_62252716
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:08 schreef BroesWillems het volgende:
over 2 jaar kan hij weer fappen...
Met een hand die reeds aan een andere lul heeft gerukt...
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 oktober 2008 @ 09:15:32 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62252779
Ik vind het ook een beetje een icky idee.
pi_62253013
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:12 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Met een hand die reeds aan een andere lul heeft gerukt...
pi_62253287
Geweldig voor zo'n man natuurlijk maar ik vind de foto's in de OP al spooky.
pi_62253313
Het is echt raar, het wekt een soort van weerzin op.
Je moet er toch niet aan denken dat jouw armen na jouw dood aan het lijf van een ander genaaid worden? Ik niet in elk geval.
Maar goed, misschien moeten we er gewoon nog even aan wennen en is het over een jaar of tien de normaalste zaak van de wereld dat je naast je organen ook je ledematen kunt doneren.

Wanneer gaan ze trouwens aan hersentransplantaties beginnen?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_62253393
D'r zal er toch één moeten opstaan die het voortouw neemt. Nu ziet het er nog niet uit maar hoe meer ervaring wordt opgedaan hoe beter alles zal gaan in de toekomst.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:45:47 #11
3185 Adelante
To let it go now
pi_62253446

Dan heb ik toch liever zo'n arm
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62253956
Geweldig toch. Stel je eens voor dat je geen armen meer hebt, dan lul je niet meer over een kleurverschilletje.
pi_62254020
Zou het alleen willen als ik dan ook van die stoere bouten in m'n nek zou krijgen
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_62254074
Ik vind het wel goed eigenlijk. Sommige mensen zullen er niet van gebruik willen maken, maar ik ben vooral benieuwd naar het verdere verloop. Of de arm niet toch afgestoten zal gaan worden. Ik hoop het voor deze man in elk geval van niet. Moet toch een enorme last zijn, geen armen hebben.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:22:02 #15
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62254121
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:16 schreef Ceased2Be het volgende:
Zou het alleen willen als ik dan ook van die stoere bouten in m'n nek zou krijgen iemand langs m'n nek omlaag laat bouten
Ik ben lelijk.
pi_62254144
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:19 schreef santax het volgende:
...Moet toch een enorme last zijn, geen armen hebben.
[flauw]Juist niet, scheelt weer wat gewicht om mee te torsen[/flauw]

maar serieus? denk niet dat ik het zou kunnen, het idee dat 2 ledematen ooit van iemand anders zijn geweest en je daar elke dag visueel aan herinnerd wordt (itt donor-organen) denk dat ik gillend gek zou worden. Dan wacht ik liever op cybernetics of in lab gekweekte ledematen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_62254190
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:19 schreef santax het volgende:
Ik vind het wel goed eigenlijk. Sommige mensen zullen er niet van gebruik willen maken, maar ik ben vooral benieuwd naar het verdere verloop. Of de arm niet toch afgestoten zal gaan worden. Ik hoop het voor deze man in elk geval van niet. Moet toch een enorme last zijn, geen armen hebben.
Vooralsnog lijkt het helemaal goed te gaan. Natuurlijk hoop ik ook voor deze beste man dat hij weer helemaal gelukkig wordt. Op televisie gaf hij ook aan deze armen zelf helemaal te accepteren. Het moet vreselijk bizar zijn als je ineens de handen van een ander ziet die jij 'bestuurt'.
pi_62254300
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:07 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Kleurverschil was op televisie veel duidelijker zichtbaar. Het gaat me ook meer om dat ik me heel moeilijk kan voostellen dat je het ooit gaat zien als 'eigen'.
Dat heb ik ook wel maar zoals hij zelf zegt: het is zijn bloed dat door die armen stroomt en zijn lichaam dat die armen laat bewegen dus het zijn gewoon zijn armen.
Ontzettend knappe prestatie deze operatie, biedt mooie perspectieven voor de toekomst.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:37:57 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_62254522
Ik zou dat echt heel gek vinden. Ik denk niet dat ik er ooit overheen zou komen dat die armen eerst aan een ander lichaam vast zaten.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_62254565
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:23 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

[flauw]Juist niet, scheelt weer wat gewicht om mee te torsen[/flauw]

maar serieus? denk niet dat ik het zou kunnen, het idee dat 2 ledematen ooit van iemand anders zijn geweest en je daar elke dag visueel aan herinnerd wordt (itt donor-organen) denk dat ik gillend gek zou worden. Dan wacht ik liever op cybernetics of in lab gekweekte ledematen.
Ik meende dat in de States een militair is voorzien van zo 'nep'-arm die daadwerkelijk sterker is dan het origineel nadat hij bij een ongeluk of aanval een arm verloor. Ik vind het alleen nergens terug, dus wellicht vergis ik me.

@silverspoon

Tja dat zal best erg vreemd zijn ja. Van de andere kant als je even gewoon 10 minuten je ding doet en elke keer als je je hand of armfunctie gebruikt daar aan denkt... Ik gebruik die krengen constant
En het lijkt me minstens zo vreemd dat er een dag is dat er iets gebeurd en dan zijn ze weg. Daar zou ik pas moeite mee hebben denk ik.
pi_62254591
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:37 schreef Harajuku. het volgende:
Ik zou dat echt heel gek vinden. Ik denk niet dat ik er ooit overheen zou komen dat die armen eerst aan een ander lichaam vast zaten.
Dat je van die mannenarmen krijgt en willekeurig als je over straat loopt buiten je eigen wil zo afentoe een leuke dame een vriendelijke tik op die kont geeft
pi_62258737
Welk DNA en welke vingerafdrukken zou zo iemand achterlaten?
pi_62258835
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Welk DNA en welke vingerafdrukken zou zo iemand achterlaten?
Vingerafdrukken lijkt me duidelijk... die van de overleden patiënt. DNA is interessanter vraagstuk... weinig verstand van biologie, maar het lijkt mij toch dat de armen uit ander DNA materiaal bestaan dan zijn eigen lichaam (vandaar ook mogelijk afstoting toch?). Hij zal in dat geval twee sporen achterlaten.

Iemand die hier wat meer over kan zeggen?
pi_62316440
Dit 'nieuws' was 2 maanden geleden ook al te lezen, toen voor het éérst.
I feel kinda Locrian today
pi_62329831
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:45 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Vingerafdrukken lijkt me duidelijk... die van de overleden patiënt. DNA is interessanter vraagstuk... weinig verstand van biologie, maar het lijkt mij toch dat de armen uit ander DNA materiaal bestaan dan zijn eigen lichaam (vandaar ook mogelijk afstoting toch?). Hij zal in dat geval twee sporen achterlaten.

Iemand die hier wat meer over kan zeggen?
Op dit moment zit het DNA van de oude eigenaar er in. Op het moment dat zijn lichaam in de arm cellen gaat vervangen, komt zijn eigen DNA er in lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')