Bronquote:Duitser herstelt goed na dubbele armtransplantatie
(Novum/AP) - Een Duitse boer die de eerste dubbele armtransplantatie ter wereld heeft ondergaan herstelt goed en kan met zijn nieuwe armen al enkele basisopdrachten uitvoeren. Het zal echter nog wel een jaar of twee duren voor hij weer geleerd heeft hoe hij zijn handen moet gebruiken. Dat hebben zijn dokters woensdag gezegd.
Vijf teams van chirurgen, anesthesisten, verpleegkundigen en andere hulpverleners deden er op 25 en 26 juli vijftien uur over om de donorarmen aan het lichaam van de 54-jarige Karl Merk te naaien. Merk verloor zijn eigen armen bij een ongeluk met een maaimachine zes jaar geleden.
Toen hij voor het eerst na de operatie wakker werd, kon Merk niet geloven dat hij weer armen had. "Het was overweldigend. Dit zijn mijn armen en ik geef ze niet meer weg".
Voorlopig kan hij alleen eenvoudige taken verrichten, zoals deuren openen en het licht aan en uit doen. Volgens de artsen zijn er aanwijzingen dat er zenuwen groeien in de armen, maar dat het ongeveer twee jaar kan duren voor zijn handen bruikbaar zijn.
Merk moet nu een intensief programma volgen met fysiotherapie, elektrische stimulatie en psychologische consulten. Er bestaat een risico dat Merks lichaam verkeerd reageert op de nieuwe armen, maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat ze afgewezen worden.
Kleurverschil was op televisie veel duidelijker zichtbaar. Het gaat me ook meer om dat ik me heel moeilijk kan voostellen dat je het ooit gaat zien als 'eigen'.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:06 schreef UncleSam het volgende:
Nou poehee een kleurverschil, ik zou allang blij zijn dat ik (bijna) alles weer kan doen wat ik voor het ongeluk ook kon doen.
Met een hand die reeds aan een andere lul heeft gerukt...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:08 schreef BroesWillems het volgende:
over 2 jaar kan hij weer fappen...
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:12 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Met een hand die reeds aan een andere lul heeft gerukt...
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:16 schreef Ceased2Be het volgende:
Zou het alleen willen als ik dan ook van die stoere bouten in m'n nek zou krijgen iemand langs m'n nek omlaag laat bouten
[flauw]Juist niet, scheelt weer wat gewicht om mee te torsen[/flauw]quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:19 schreef santax het volgende:
...Moet toch een enorme last zijn, geen armen hebben.
Vooralsnog lijkt het helemaal goed te gaan. Natuurlijk hoop ik ook voor deze beste man dat hij weer helemaal gelukkig wordt. Op televisie gaf hij ook aan deze armen zelf helemaal te accepteren. Het moet vreselijk bizar zijn als je ineens de handen van een ander ziet die jij 'bestuurt'.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:19 schreef santax het volgende:
Ik vind het wel goed eigenlijk. Sommige mensen zullen er niet van gebruik willen maken, maar ik ben vooral benieuwd naar het verdere verloop. Of de arm niet toch afgestoten zal gaan worden. Ik hoop het voor deze man in elk geval van niet. Moet toch een enorme last zijn, geen armen hebben.
Dat heb ik ook wel maar zoals hij zelf zegt: het is zijn bloed dat door die armen stroomt en zijn lichaam dat die armen laat bewegen dus het zijn gewoon zijn armen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:07 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Kleurverschil was op televisie veel duidelijker zichtbaar. Het gaat me ook meer om dat ik me heel moeilijk kan voostellen dat je het ooit gaat zien als 'eigen'.
Ik meende dat in de States een militair is voorzien van zo 'nep'-arm die daadwerkelijk sterker is dan het origineel nadat hij bij een ongeluk of aanval een arm verloor. Ik vind het alleen nergens terug, dus wellicht vergis ik me.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
[flauw]Juist niet, scheelt weer wat gewicht om mee te torsen[/flauw]
maar serieus? denk niet dat ik het zou kunnen, het idee dat 2 ledematen ooit van iemand anders zijn geweest en je daar elke dag visueel aan herinnerd wordt (itt donor-organen) denk dat ik gillend gek zou worden. Dan wacht ik liever op cybernetics of in lab gekweekte ledematen.
Dat je van die mannenarmen krijgt en willekeurig als je over straat loopt buiten je eigen wil zo afentoe een leuke dame een vriendelijke tik op die kont geeftquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:37 schreef Harajuku. het volgende:
Ik zou dat echt heel gek vinden. Ik denk niet dat ik er ooit overheen zou komen dat die armen eerst aan een ander lichaam vast zaten.
Vingerafdrukken lijkt me duidelijk... die van de overleden patiënt. DNA is interessanter vraagstuk... weinig verstand van biologie, maar het lijkt mij toch dat de armen uit ander DNA materiaal bestaan dan zijn eigen lichaam (vandaar ook mogelijk afstoting toch?). Hij zal in dat geval twee sporen achterlaten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Welk DNA en welke vingerafdrukken zou zo iemand achterlaten?
Op dit moment zit het DNA van de oude eigenaar er in. Op het moment dat zijn lichaam in de arm cellen gaat vervangen, komt zijn eigen DNA er in lijkt me.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:45 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Vingerafdrukken lijkt me duidelijk... die van de overleden patiënt. DNA is interessanter vraagstuk... weinig verstand van biologie, maar het lijkt mij toch dat de armen uit ander DNA materiaal bestaan dan zijn eigen lichaam (vandaar ook mogelijk afstoting toch?). Hij zal in dat geval twee sporen achterlaten.
Iemand die hier wat meer over kan zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |