abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63366394
quote:
Op donderdag 20 november 2008 02:06 schreef Nairua het volgende:
Jezelf enkel verzekeren in BE kan ook, scheelt je 100 euro per maand.
Nou, ik betaal in NL 100 Euro p/m (heb daar nog een bijbaantje dus ben verplicht om mijzelf daar te verzekeren) en krijg dan nog zorgtoeslag. Dus dat is netto iets van 65 Euro. In BE zou ik 60 Euro basisverzekering moeten betalen en iets van 250 voor een hospitalistatiepakket. Dit allemaal per jaar. Maar als ik niet werk in BE moet ik een toeslag betalen voor de gemiste inkomensafhankelijke bijdrage. Totaal zou ik dan ongeveer 25 Euro per maand moeten betalen. Het verschil is dan 40 Euro. Los van eigen bijdragen die hier wel bestaan en in NL niet.
  zondag 23 november 2008 @ 21:03:52 #77
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_63460160
Ze hebben nu ook speculoospasta in de supermarkten in Nederland!
Of tja, dat heb ik gehoord

En hoera voor de kerstmakt in Brussel, vanaf vrijdag is ie er ^^
Smoutebollen ftw

Sorry voor mijn blijheid
pi_63608177
Zwahiel, als je gaat werken: hou je er rekening mee dat studenten in BE veel minder 'mogen' werken dan in NL? En dat de kans dus groot is dat je een forse mep aan belasting moet betalen? Het is hier echt ongebruikelijk, werken naast je studie.

Soms he... Soms mis ik Nederland echt. Ik geloof niet dat ik ooit lekker zal integreren met Vlamingen.
pi_63614448
Paar dagen geleden een huis gekocht in Minderhout.
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:25:31 #80
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_63616043
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 22:25 schreef ColdFeet het volgende:
Zwahiel, als je gaat werken: hou je er rekening mee dat studenten in BE veel minder 'mogen' werken dan in NL? En dat de kans dus groot is dat je een forse mep aan belasting moet betalen? Het is hier echt ongebruikelijk, werken naast je studie.

Soms he... Soms mis ik Nederland echt. Ik geloof niet dat ik ooit lekker zal integreren met Vlamingen.
als gewoon student
23 dagen in de vakantie (juli tot september)
en 23 dagen tijdens het academiejaar.
Dat is dan belastingsloos. Let wel: 1 uur werken op een dag, telt als 1 van die 23dagen.

Dan heb je nog werkstudent (wat ik bv ben), dat is voor als je veel wil/moet werken. Dan mag je onbeperkt werken zolang je onder de 5000¤ blijft dacht ik (dan krijg je geen kindergeld meer oid), heb je geen kindergeld meer, dan werk je zoveel je wilt. Je betaalt dan wel 11% aan belastingen. Nugoed, ik werk meer dan ik naar de les ga, dus ik heb geen keus

-pin me er niet op vast overigens, het is alweer enkele jaren geleden dat ik mijn status heb laten omswitchen, en ik heb dan toen in detail bekeken. Alles is wel te vinden op de site van de overheid-

Ongebruikelijk zou ik werken naast de studie niet noemen, ik ken er in elk geval wel vrij veel die dat doen. Langs de andere kant vind ik studeren hier nu ook weer niet zo duur, en veel van de studenten op het unief hebben het thuis goed, en hun ouders betalen alles.

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 29-11-2008 11:31:39 ]
pi_63616408
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 22:25 schreef ColdFeet het volgende:

Hoezo eigenlijk?

En wat MMach zegt klopt, ik ben ook werkstudent. Voor Zwahiel zal het niet uitmaken hoeveel ze verdient want ze heeft toch geen kindergeld. Alleen van alle studenten die ik ken, hebben er (even tellen) 2 een bijbaantje. En de één is Nederlander.
pi_63617791
Tja ik mis het ook. Het liefst zou ik ook werken naast m'n studie..
maar meh. Mensen bij de gemeente doen lastig (sinds wanneer heb je een cijferlijst nodig om je te laten inschrijven?!) en veel niet tweetalige baantjes heb je niet. Behalve callcenters denk ik
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:36:51 #83
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63618174
Ik heb nog steeds die formulieren van mijn NL zorgverzekeraar niet Duurt allemaal echt zooooo lang, wordt er zo moe van telkens. Lijkt echt of iedereen er gewoon geen zin in heeft. Moet nu mijn doc's mailen naar de 't Districtshuis. Ben erg benieuwd!

Niara, ik moet alleen een studieattest, een bewijs van inkomen (IB-groep en loonstrookjes van mijn werk in NL) en een bewijs van zorgverzekering. Nu wacht ik dus op die laatste, maar dan ben ik echt benieuwd hoelang 't duurt voor 't geregeld is...

* zwahiel wil graag aan het werk!
Wordt zo langzaam horendol van dat alleen naar school gaan, ja soms op café, maar dat is ook niet alles. Heb een uitlaatklep nodig. En mijn uitlaatklep is de afgelopen 10 jaar de horeca geweest. Niets maar dan ook niets wat prettiger is dan na een dag school of wat anders gewoon lekker je koksbuis aantrekken en dan in de drukte van de keuken (als 't druk is is 't fijnste!) te stappen. Als je dan net als bij mijn vorige werk gewoon totaal op elkaar ingespeelde collega's hebt, dan is 't gewoon een soort raderwerk wat loopt. Heerlijk!
dat en d'r is altijd wel iemand die die avond uit gaat of gezellige dingen doet

Veel studenten @ de unief brabbelen alleen over school. Ze zitten ook echt 10 uur per dag op de unief of in de bib. Weet dat ik 't meer moet doen als nu maar toch. Je moet ook wel een beetje lol maken toch?
En die belastingen ach. Van het geld wat ik tijdens mijn afstuderen verdiende ging ook de volledige mep NL belasting af, 40% ging er naar vadertje staat. Dat ben ik wel gewend. Werk nooit primair voor 't geld eigenlijk, maar meer voor alles eromheen. En in de horeca heb je nu eenmaal aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals biertjes en eten e.d.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_63641480
Dat bewijs van inkomen heb ik opgelost met een briefje van mijn pappie waarin hij schrijft dat hij garant staat voor mijn kosten. Dat volstond ook. Ik had geen zin om ook nog eens heel mijn belastingpapieren mee te sjouwen naar dat Districtshuis. Dat mijn bijbaantje in NL meer dan voldoende is, hoeven zij verder niet te weten.

Daarnaast is werken vlak bij mijn ouders wel zo makkelijk gezien het totale gebrek aan faciliteiten in mijn studentenhuis. Was ik in NL zo verwend met een wasmachine en droger op kot of hebben andere BE-studentenhuizen dit wel?

Zwahiel, heb je al rondgevraagd naar werk? Hoorde laatst van een meisje uit A'dam dat zij in Antwerpen heel lastig aan de bak kwam met haar NL-attitude.
pi_63642918
quote:
Op zondag 30 november 2008 12:51 schreef Maloney het volgende:
Dat bewijs van inkomen heb ik opgelost met een briefje van mijn pappie waarin hij schrijft dat hij garant staat voor mijn kosten. Dat volstond ook. Ik had geen zin om ook nog eens heel mijn belastingpapieren mee te sjouwen naar dat Districtshuis. Dat mijn bijbaantje in NL meer dan voldoende is, hoeven zij verder niet te weten.

Daarnaast is werken vlak bij mijn ouders wel zo makkelijk gezien het totale gebrek aan faciliteiten in mijn studentenhuis. Was ik in NL zo verwend met een wasmachine en droger op kot of hebben andere BE-studentenhuizen dit wel?

Zwahiel, heb je al rondgevraagd naar werk? Hoorde laatst van een meisje uit A'dam dat zij in Antwerpen heel lastig aan de bak kwam met haar NL-HOLLAND-attitude.
  zondag 30 november 2008 @ 17:49:58 #86
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63647749
ghehe ik heb wel een paar keer rondgevraagd ja, maar ze wilden steeds officiële papieren hebben, zonder inschrijvingsnummer konden ze niets. Geheel begrijpelijk.

Heb ook een paar keer zwart werk aangeboden gekregen maar als kok zijnde is dat niet zo mijn ding Iets met scherpe messen, mogelijk makkelijke verwondingen en hete zaken.
Hoop lekker aan het werk te kunnen gaan in een keuken om daar weer mijn ding te kunnen doen. Mis het namelijk behoorlijk!

* zwahiel komt gelukkig niet ui A'dam, maar meer uit het zuiden van Nederland, kijk iets anders tegen dingen aan en moet eerlijk zeggen dat een redelijke hekel heb aan dat Hollandse gedoe.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 8 december 2008 @ 10:53:48 #87
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_63846069
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:48 schreef MLI het volgende:

[..]

Hoezo eigenlijk?

En wat MMach zegt klopt, ik ben ook werkstudent. Voor Zwahiel zal het niet uitmaken hoeveel ze verdient want [b]ze[/b[ heeft toch geen kindergeld. Alleen van alle studenten die ik ken, hebben er (even tellen) 2 een bijbaantje. En de één is Nederlander.
* zwahiel is een mannetje
Straks bij het ziekenfonds in NL zo'n EHCI kaart ritselen. Kijken hoe lang dat gaat duren.
Trouwens werken is niet alleen een uitlaatklep je hebt 't ook nodig om je leventje te financieren. Want ik snap nog steeds niet dat 23 dagen werken per jaar voor sommige studenten goed genoeg is. Vakanties en leuke dingen doen en kopen doe ik liever met mijn eigen geld dan dat van mijn ouders
pi_64147615
Ik heb een huis gekocht in Belgie. Omdat ik in Nederland blijf werken, heb ik recht op hypotheekrenteaftrek. Maar ik heb van iemand gehoord dat als ik later in Belgie kom werken, ik de hele hypotheekaftrek terug moet betalen. Klopt dat? Ik geloof daar niets van.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:26:53 #89
189777 zagevent
what's in a name
pi_64152177
Wat vinden de nederbelgen onder de fok!kers hier van het circus en vaudeville dat soms ook nog politieke crisis genoemd wordt?
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:59:45 #90
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64153122
stiekem wel lachwekkend
  donderdag 25 december 2008 @ 20:08:44 #91
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64360055
ja idd, lach me dood af en toe om die 'politieke crisis'.

Merk dat men in de straat zich meer zorgen maakt wanneer die rot stoep nu 's eindelijk gemaakt is dan die hele politiek. Die stoep ligt al sinds september open is nóg niet af!
  dinsdag 30 december 2008 @ 10:08:11 #92
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_64491349
Het is bijna Oud & Nieuw!
en voor zover ik weet is België niet echt een vuurwerkland. Of tja, de straten zijn niet rood als je 's morgens naar buiten komt. (of misscihen is dat alleen in mijn buurt :p)
Anyway, ik vroeg me af wat alle nederbelgen gaan doen morgenavond.
pi_64503124
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:08 schreef Niara het volgende:
Het is bijna Oud & Nieuw!
en voor zover ik weet is België niet echt een vuurwerkland. Of tja, de straten zijn niet rood als je 's morgens naar buiten komt. (of misscihen is dat alleen in mijn buurt :p)
Anyway, ik vroeg me af wat alle nederbelgen gaan doen morgenavond.
naar amsterdam (zonder vuurwerk overigens)
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:11:44 #94
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_64504479
feestje bij mij thuis in brussel met vrienden... en heul veul vuurwerk!
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  donderdag 8 januari 2009 @ 18:43:26 #95
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64820606
Leuk feest met O&N in 't Hilton gehad, wel een beetje een domper dat die prutsers van de AEL steeds voor mijn deur demonstreren met hun geneuzel. Doe ff lekker ergens anders ja. Mijn fiets mist steeds meer onderdelen door dat geschorriemorrie steeds.

Qua werk heb ik vandaag een telefoonnummer gekregen welke ik morgen overdag eens ga bellen. Horeca, schijnt leuk te zijn, bij de Knox, ben d'r wel 's binnen geweest maar werken is volgens een collegegenoot erg leuk en 't verdient ook ok (10 euro / uur met een 8 urige shift) Ga meteen informeren welke dingen ik moet hebben enzo.

Over die inschrijving was het niet zo dat je als EU onderdaan nu gewoon overal kon werken zonder vergunning of verblijfsvergunning
pi_64823142
Volgens mij moet je gewoon overal kunnen werken, maar dat wil nog niets zeggen over de verblijfs- en werkvergunning, is mijn ervaring.

Bureaucratie is net onkruid.
Zo van: het is niet verplicht, maar je hebt de papiertjes eigenlijk overal voor nodig...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bora-Bora op 08-01-2009 23:49:16 ]
 FR
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:29:52 #97
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_64833779
Na 7x proberen me in te schrijven heb ik de moed opgegeven, sue me. Ik sta ook officieel ingeschreven in Nederland dus
  vrijdag 9 januari 2009 @ 10:38:38 #98
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_64842750
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:29 schreef zwahiel het volgende:
Na 7x proberen me in te schrijven heb ik de moed opgegeven, sue me. Ik sta ook officieel ingeschreven in Nederland dus
Ik ga vandaag voor de derde keer terug. Vergeet steeds een papiertje, blijkbaar.
pi_64855421
Klein vraagje..

Wij verhuizen per 20 maart vanuit India naar België maar ik ben vanaf dan belastingplichtig in NL. Nu hebben we een zorgverzekering met een wereldwijde dekking via de CZ welke enorm duur is. De CZ klonk heel nuchter en liet ons weten dat we bij terugkomst gewoon weer in het standaard BE_NL pakket vallen.

Het klinkt me iets te simpel en ik lees hier van alles over een E-100 formulier dat je bij de mutualiteit in moet leveren. De CZ beweerde dat dit niet hoeft maar is dat eigenlijk wel zo?

EDIT: vergeten dat ik nog een boek had over wonen en kopen in België. Sinds Januari 2006 klopt dit inderdaad als een bus. Gewoon alles betalen in NL en zolang je inkomen hebt uit NL is een hospitalisatieverzekering niet nodig.

[ Bericht 23% gewijzigd door jpjedi op 09-01-2009 17:13:46 ]
pi_64859614
Als je slim bent laat je je in België verzekeren. Dat kan als je hier werkt. Zo doe ik het ook. 12 euro per kwartaal betalen, 40 euro per maand aan zorgtoeslag ontvangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')