abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 6 oktober 2008 @ 16:11:01 #1
148247 taxibabe
pi_62175971
Help!

Sinds kort zit er een raar nageurtje aan het water hier wat uit de kraan komt. Het lijkt erop dat het alleen gebeurt bij het warme water.
Ik weet niet hoe ik geur moet omschrijven, maar het lijkt op wanneer je in een stoffig glas heet water doet. Een beetje muffig zeg maar.

We wisten eerst niet waar die geur vandaan kwam, we roken het aan onze handen als we in de keuken bezig waren geweest met koken/afwassen etc. Daarom de hele keuken al een keer goed schoongemaakt. Maar het bleef .

Net rook ik het weer na het thee zetten. Toen heb ik extreem goed mijn handen gewassen met zeep en afgespoeld. Mijn handen verder niet afgedroogt, en nog was weer die geur..

3 weken geleden is wel iemand voor de cv-ketel geweest omdat de verwarming niet aan wou slaan. Toen is het expansie-vat vervangen en een sensor voor de overgang van de boiler naar de verwarming. Geen idee of het daar aan kan liggen.

Misschien dat hier iemand weet wat er met het water aan de hand is?
pi_62176316
er is laatst iets vervangen.
sindsdien stinkt het.
rara waar zouw het aan liggen
pi_62176462
'zouw'
'It was a small, fast carnivore with keen senses and it was highly intelligent'
  FOK!fotograaf maandag 6 oktober 2008 @ 17:14:57 #4
148247 taxibabe
pi_62177947
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:21 schreef franknitty het volgende:
er is laatst iets vervangen.
sindsdien stinkt het.
rara waar zouw het aan liggen
Redelijk nutteloze reactie imo...

Maar goed, ik heb het erbij gezet voor de zekerheid, al lijkt het mij onwaarschijnlijk. Ik weet ook niet precies wanneer die stank is begonnen vandaar.
En daarbij .. het ene is een sensor voor schakeling, ik ga er niet vanuit dat dat met de stank iets te maken zou kunnen hebben. En het expansievat .. tja geen idee, het lijkt mij als het daar aan zou liggen, na 3 weken de stank wel weg zou moeten zijn gezien het verbruik van warm water (douchen etc.)
pi_62178384
Bel het bedrijf wat iets heeft vervangen ?

Linkje gelegd..
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
pi_62178620
In de cv ketel is het drinkwater van het cv water gescheiden, hetzij door een dubbele wisselaar of een platenwisselaar.

Vele sensoren zijn van het droge type, maar er zijn ook ketels waarbij ze van het natte type gebruikt worden.
Het expansievat is echter cv zijdig, dus die kan echt de boosdoener niet zijn.

Ga eens langs bij de buren en vraag of zij er ooklast van hebben, of beter nog test het zelf uit daar.

Het kan natuurlijk ook gewoon aan het water zelf liggen.

Je kunt natuurlijk ook je water door een laboratorium laten onderzoeken.
pi_62186531
Hoe groot is je boiler, en hoe lang kan daar stilstaand water in hebben gestaan?
  FOK!fotograaf dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:15:23 #8
148247 taxibabe
pi_62206837
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 17:39 schreef klipper het volgende:
In de cv ketel is het drinkwater van het cv water gescheiden, hetzij door een dubbele wisselaar of een platenwisselaar.

Vele sensoren zijn van het droge type, maar er zijn ook ketels waarbij ze van het natte type gebruikt worden.
Het was een metalen 'dopje' met daaraan 2 draadjes met een stekkertje. Dat ding zorgt ervoor dat wanneer het water de juiste temperatuur heeft gehaald er een schuifje overgaat naar de verwarming. Zo legde de monteur het uit.
quote:
Het expansievat is echter cv zijdig, dus die kan echt de boosdoener niet zijn.

Ga eens langs bij de buren en vraag of zij er ooklast van hebben, of beter nog test het zelf uit daar.

Het kan natuurlijk ook gewoon aan het water zelf liggen.

Je kunt natuurlijk ook je water door een laboratorium laten onderzoeken.
Ik kan inderdaad wel eens bij de buren langsgaan om het uit te testen. Laten onderzoeken lijkt mij een beetje overdone en veel geld kosten.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 21:47 schreef Marsepein het volgende:
Hoe groot is je boiler, en hoe lang kan daar stilstaand water in hebben gestaan?
Geen idee hoe groot dat ding is, als je bedoelt zo'n boiler in het keukenkastje, die hebben we niet. Ik bedoel het reservoir in de cv-ketel. En er wordt in principe elke dag warm water gebruikt.

Maar jullie hebben zo geen idee wat het kan zijn? Ik lees namelijk alleen maar tips en geen eventuele oorzaken....
pi_62207762
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 17:15 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Het was een metalen 'dopje' met daaraan 2 draadjes met een stekkertje. Dat ding zorgt ervoor dat wanneer het water de juiste temperatuur heeft gehaald er een schuifje overgaat naar de verwarming. Zo legde de monteur het uit.
[..]
Klopt, de branderautomaat gebruikt de gevens van onder andere sensoren om andere dingen te regelen cq te sturen in de cv ketel.
Of de sensoren van het droge of natte type zijn, maakt verder niets uit.
Mocht er in de ketel een inwendig lek tussen drinkwater en cv water plaatsvinden, dan loopt de druk in je toestel dusdanig op dat dit via de overstort naar buiten komt.
quote:
Ik kan inderdaad wel eens bij de buren langsgaan om het uit te testen. Laten onderzoeken lijkt mij een beetje overdone en veel geld kosten.

Maar jullie hebben zo geen idee wat het kan zijn? Ik lees namelijk alleen maar tips en geen eventuele oorzaken....
Vandaar de tip om bij de buren te controleren, het kan namelijk al in het water zelf zitten.
Onder andere door een lekke leiding in de grond, ook kan de leidingkeuze (lood, ijzer) bepalend zijn, en wel of geen "dode" leidingdelen.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 18:33:31 #10
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_62208692
Tap voor de aardigheid eens wat cv water af en ruik daar eens aan, hetzelfde luchtje als het water uit de kraan?--. is er toch iets mis.
Technisch gezien zou het niet mogelijk moeten zijn dat cv water bij het drinkwater komt, maar mijn vertrouwen in de gemiddelde cv monteur is niet zo groot, god mag weten wat hij heeft uitgespookt....

Het luchtje wat jij omschrijft komt mij erg bekend voor als zijnde cv water...
pi_62208931
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:33 schreef robber57 het volgende:
Tap voor de aardigheid eens wat cv water af en ruik daar eens aan, hetzelfde luchtje als het water uit de kraan?--. is er toch iets mis.
Technisch gezien zou het niet mogelijk moeten zijn dat cv water bij het drinkwater komt, maar mijn vertrouwen in de gemiddelde cv monteur is niet zo groot, god mag weten wat hij heeft uitgespookt....

Het luchtje wat jij omschrijft komt mij erg bekend voor als zijnde cv water...
Als er overstroom danwel menging is, dan moet de druk in het cv systeem gelijk zijn aan de waterdruk, ongeveer 3 bar voor de meeste mensen.

En die monteur heeft een sensor en expansievat vervangen, komop zeg dat kan zelfs een kind nog.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:51:09 #12
148247 taxibabe
pi_62215022
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:41 schreef klipper het volgende:

[..]

Als er overstroom danwel menging is, dan moet de druk in het cv systeem gelijk zijn aan de waterdruk, ongeveer 3 bar voor de meeste mensen.

En die monteur heeft een sensor en expansievat vervangen, komop zeg dat kan zelfs een kind nog.
3 bar is de waterdruk uit de kraan? En de druk in het cv-systeem kan ik aflezen aan het metertje bij het vulpunt van de cv toch? Die is hier 2 bar.
pi_62218347
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:51 schreef taxibabe het volgende:

[..]

3 bar is de waterdruk uit de kraan? En de druk in het cv-systeem kan ik aflezen aan het metertje bij het vulpunt van de cv toch? Die is hier 2 bar.
Klopt.

In sommige huizen is de druk lager cq hoger.
Indien je het niet vertrouwt, kun je altijd je cv systeem een klein stukje leeg laten lopen tot ongeveer 1,5 bar.
Dit maakt voor de goede werking van de cv niets uit.
Mocht er dus inderdaad een lekkage zitten tussen het drinkwaterdeel en cv deel van je cv, dan zal de cv installatie binnen korte tijd weer op die 2 bar moeten zitten (aangenomen dat dat dan de maximale waterdruk van je is, maar die is hoogstwaarschijnlijk om en nabij de 3 bar)
De tijdsduur is natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot de inwendige lekkage onderling dan is, maar binnen een paar dagen moet je het zeker zien dan.

Maar nogmaals, ik verwacht eigenlijk niet dat dit bij jou speelt.

Heb je dode leidingpunten in huis?
Hiermee bedoel ik waterleidingen die meer dan 0,3 meter van een aftakking zit die niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Hier blijft water dan stilstaan met alle mogelijke gevolgen vandien.
  FOK!fotograaf woensdag 8 oktober 2008 @ 07:58:48 #14
148247 taxibabe
pi_62222990
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 23:22 schreef klipper het volgende:

Heb je dode leidingpunten in huis?
Hiermee bedoel ik waterleidingen die meer dan 0,3 meter van een aftakking zit die niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Hier blijft water dan stilstaan met alle mogelijke gevolgen vandien.
Geen idee. Misschien dat er nog een stukje in de keuken zit waar in eerder de geiser zat, maar dat weet ik niet zeker.
  FOK!fotograaf zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:21:14 #15
148247 taxibabe
pi_62315445
Een paar dagen geleden de druk van de ketel verlaagd naar 1,5 bar en even aangekeken. Maar het is nog steeds hetzelfde.

Wat ik mij net bedacht is dat het lijkt alsof we er boven geen last van hebben, ik ruik iig niks als we gedoucht hebben.

Misschien maandag of de woningbouw of het vitens maar eens even bellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')