Het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam, oftewel de
IDFA, staat weer voor de deur. Althans, het begint donderdag 20 november en loopt tot en met 30 november. Uiteraard verdient de IDFA een topic op FOK!, zoals voorgaande jaren ook het geval was. Zie ook:
IDFA 2005IDFA 2006IDFA 2007Wie is er van plan heen te gaan? Wie gaat een
Doccer kaart aanschaffen? Vind je het centrale thema een interessant thema?
Dit jaar werk ik weer mee als vrijwilliger.

Wil je ook vrijwilligerswerk doen op de IDFA, dan kun je je hier
aanmelden. Nieuw is wel dat je een MyIDFA-account moet aanmaken. Daar was ik wat minder blij mee.
In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van alles dat ik meemaak en van de films die ik zal zien. Zijn er overigens meer FOK!kers die meewerken als vrijwilliger, of die dat in het verleden gedaan hebben? Aoristus en Marsterretje zie ik ook jaarlijks op de IDFA, maar wie weet zijn er meer.
Zondag 26 oktober is er trouwens een preview:
quote:
IDFA 2008 PREVIEW
in de centrale bibliotheek van Amsterdam - OBA
Zondag 26 oktober, 15.00 uur, Theater van 't woord, 7e etage.
Toegang ¤ 5. Kaartverkoop via de reguliere OBA-kassa.
The English Surgeon
Geoffrey Smith (Engeland, 2007)
Engels gesproken en Engels ondertiteld
Hoe is het om als Engelse topchirurg alle kennis en kunde te bezitten om levens te redden, maar soms toch hopeloos te moeten falen? The English Surgeon toont een intiem portret van hersenchirurg Henry Marsh terwijl hij schippert tussen zijn hightech werkplaats in Londen en een armoedig ziekenhuis in de Oekraļne. Samen met bevlogen maar slecht opgeleide lokale assistenten neemt Marsh met huis-, tuin-, en keukenapparatuur risico's en beslist hij over het lot van patiėnten die al hun hoop op hem hebben gevestigd. "Het voelt soms alsof ik mijn ziel aan de duivel verkoop, maar wat moet ik anders? Ik kan mensen in nood niet de rug toekeren".
The Guardian
"een verrukkelijke film, de beste documentaire sinds tijden'"
Variety
"zeer ontroerend, onvergetelijk en... erg grappig"
The Independent
"een zegetocht die je niet mag missen"
O.a. Winnaar Beste Internationale Documentaire het Canadese filmfestival Hotdocs en het Amerikaanse filmfestival Silverdocs
Lijkt mij wel een interessante docu.