abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62080923
Voor a.s. zondag heb ik voor 10 personen op het menu. Eend met rode wijn saus.

Nu is alleen mijn vraag hoe ik het beste de eend kan braden (pan/oven)?
Ik heb nog nooit eerder eend bereid vandaar.

pi_62081173
zou je niet iets simpels maken of iets wat je al eerder hebt gemaakt/geprobeerd?
Je loopt nu een risico dat hij te doorbakken/rauw/etc.is omdat je het nog nooit gedaan hebt...

9 van de 10 keer schotel ik mijn gasten iets voor wat ik zelf al (het liefste meerdere keren) gemaakt heb.

Behalve toen een keer de tomaat-mascarpone-limoen-risotto van Vork, maar soit, als je vaker risotto maakt kun je daar niet heel veel aan verpesten.

Eend echter is een stuk gevoeliger....
Ja doei.
pi_62081207
wil me nergens mee bemoeien, maar vind je hetz elf handig om eend te gaan maken, voor 10 man, terwijl je het nog nooit eerder hebt klaargemaakt..?

buiten dat heeft eend een wat specifiekere smaak, niet iedereen vindt dat lekker, en de kans dat het mislukt, acht ik ook vrij groot. ook denk ik dat je aan 1 eend natuurlijk nooit genoeg hebt voor 10 man, dus dat vergt nog veel meer inspanningen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_62081234
gamma
Ja doei.
pi_62081364
Braden in de pan, garen in de oven, zou ik zeggen. En verder zou ik het inderdaad eerst even zelf oefenen, thuis
pi_62081807
De eend hebben we gekregen. En ik vraag hier om tips, hoe jullie dit braden/bakken.

Dat je het beste iets voor kunt zetten wat je zelf al vaker hebt gemaakt. Ok.
Maar dit is gekregen en die persoon is er a.s. zondag ook. Maar ook dit doet er niet toe.
pi_62081847
je hoeft niet zo gepikeerd te doen, we raden het je alleen af

het is een delicaat stukje vlees waar ik eerst wat mee zou oefenen (niet met dát stukje vlees en het dan nóg een keer klaarmaken, dát niet,ander stuk eend).
Ja doei.
pi_62081885
quote:
Ingredienten
3 el suiker
2 el water
2 el witte wijnazijn
3 dl sinasappelsap
2 el gehakte sjalot
3 dl sterke kippebouillon (of gevogeltefond)

4 sinasappels, de partjes losgesneden.
4 eendeborstfilets met vel
2 el ijskoude boter
2 el geraspt sinasappelvel

Bereiding
Verhit de suiker en het water in een pannetje tot het bruinig wordt. Voeg dan de azijn toe (zal flink sissen), even roeren. Voeg dan het sap en de sjalot toe en kook in tot er ca. 1 dl over is. Voeg dan de bouillon toe en kook dit nog verder in, ca. 1 dl over. Van het vuur nemen en laten staan terwijl je de eend maakt.

Wat olie in een pan verhitten. Het vel van de eend op veel plekken insnijden en flink kruiden met zout. In de olie eerst de onderkant bakken, heel eventjes dichtschroeien. Dan de velkant bakken, er zal flink wat vet vrij komen uit het vel. Pan beetje schuinhouden zodat je het velletje eigenlijk krokant frituurt in de olie en zijn eigen vet. Eventueel de andere kant ook nog even bakken. Zorg dat het velletje mooi krokant is, als het goudbruin gekleurd is. Deze manier werkt perfect om het vel mooi en krokant te krijgen. Doe een paar el van het bakvet bij de saus.

Eend uit de pan nemen en aan beide kanten kruiden met peper en zout. De eend in mooi plakjes snijden.

De saus verwarmen, de partjes en raspsel er door roeren, tot ie begint te pruttelen, van het vuur nemen en de koude boter er door roeren tot gesmolten.

De saus om de eend heen gieten, niet er op anders wordt het velletje zacht.
dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.
is volgens mij een vrij klassieke bereidingswijze.
pi_62081949
met google en webchef kom je zelf ook al een heel eind:

http://www.webchef.be/recept/vlees/eend/
Ja doei.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 17:45:54 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62082031
Ik wil wel graag even foto's zien van het eindresultaat .
Niet meer actief op Fok!
pi_62084424
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 17:37 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.
is volgens mij een vrij klassieke bereidingswijze.
Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeft
pi_62085487
Ik denk dat het eendenborstfilet is Zeker weten doe ik het niet. Vanavond laat komt schoonmoeders het brengen
pi_62085722
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:18 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeft
ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeft
pi_62085982
2cv
pi_62086134
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:53 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeft
levend en wel
Ja doei.
pi_62087068
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:46 schreef ymme het volgende:
Ik denk dat het eendenborstfilet is Zeker weten doe ik het niet. Vanavond laat komt schoonmoeders het brengen
Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:53:09 #17
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62096765
Arm eendje
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:54:39 #18
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62096784
oh cul laat maar doei
pi_62099273
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:30 schreef Tahiti het volgende:

[..]

Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.
Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.

Het is eend filet ofzo. (geen hele eend dus).
Als ik deze morgen aanbak, kan het dan zondag in de oven om te garen. Of wordt de eend dan erg droog?
pi_62099897
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:09 schreef ymme het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.

Het is eend filet ofzo. (geen hele eend dus).
Als ik deze morgen aanbak, kan het dan zondag in de oven om te garen. Of wordt de eend dan erg droog?
Strak plan, meid
Heb je het recept dat MM postte uberhaupt gelezen? Eendenborstfilets hoef je alleen maar te bakken. Het is ook niet de bedoeling dat die door en door gaar worden
Mijn voorstel van aanbraden en daarna in de oven was voor een hele eend.
pi_62100079
Ik ben niet zo handig in a. goed lezen en b. plannen.

Ik heb dus 10 stukjes eend. En geen pan waar deze alle tien in kunnen Iemand een goede tip hoe dit te doen. Alles bakken voor zondag. Maar hoe kan ik het dan zondag warm op tafel krijgen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:53:35 #22
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62101170
Oké , even zonder gezeik ofzo hier wat tips & Trucs.

-Maak ipv een rode wijn een Rode port saus. Is lekkerder.

-Snij de filets op de vet kant licht in (evt ruitjes), Hierdoor trekt de filet niet krom en gaart die kant van het vlees beter.
- Pak een goede dikke koekepan en zet deze op het vuur, laat goed heet worden. Gebruik geen boter of olie. Bak de eend eerst op de vet kant. Er komt meer dan genoeg vet uit de eend. Draai naar verloop van tijd de eend om. (de bak tijd is afhankelijk van de dikte, de vet kant moet langer dan de andere zijde)
(doe dit met alle filets.)
- Laat de filets rusten onder alufolie.
-Trancheer (snij alvast in stukken) de eend. (afhankelijk van de manier van opdienen in hoveel stukken, maar snij het niet te fijn, dat zou zonde zijn) Zorg dat de eend daarna mooi tegen elkaar aan ligt.(alsof het 1 stuk is)
(dit is een manier om tijdens het garen in de oven te kijken of de eend van binnen goed is.
-leg alle filets in een ovenschaal, folie erover. Verwarm de oven voor en zet de schaal erin. Check regelmatig of de eend al warm is maar niet doorslaat.

Saus, zoek op het net en u zult vinden.

Succes iig.

Oja, gooi tussen door steeds het vet weg, anders ben je op het einde je eend an het frituren ipv bakken.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_62101307
Dus ik kan morgen gewoon de eend aanbakken. En zondag in de oven warm maken.

Bedankt Chielus...

De saus wordt zeker geen probleem. Rode wijnsaus heb ik al vaker gemaakt.
pi_62101315
Oh moet ik de stukken eend nog bestrooien met zout en peper, of is de smaak van de eend zelf al goed?
pi_62101414
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:59 schreef ymme het volgende:
Dus ik kan morgen gewoon de eend aanbakken. En zondag in de oven warm maken.

Bedankt Chielus...

De saus wordt zeker geen probleem. Rode wijnsaus heb ik al vaker gemaakt.
Ik zou het niet aanbakken en tussendoor af laten koelen, eigenlijk. Goeie kans dat je vlees taai wordt.
Zoveel werk is het toch niet om ze op zondag even aan te bakken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')