abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2008 @ 13:24:58 #126
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63447657
Sudo is een commando dat het argument uitvoert met rootrechten, mits je natuurlijk het juiste wachtwoord opgeeft. De pipelining en redirection wordt door de shell uitgevoerd, sudo werkt dus niet op de gehele pipeline.

Als je dus:

1sudo ls /dev/disk/by-uuid/ -l | grep sdb | cut -d" " -f8 >> fstab

Doet, wordt alleen het ‘ls’ commando uitgevoerd als root proces, de shell (user-permissies) pipet de stdout grep in, dat gaat cut in, en de gehele zooi wordt dan door de shell naar fstab geleid onder de rechten van je user.

Kortom, dat gaat niet goed.

Je kunt of een subshell uitvoeren sudo sh -c 'commandoregel' (de commandoregel kan | en > bevatten), alternatief kun je b.v. tee gebruiken in plaats van redirection.

1ls -l /dev/disk/by-uuid/ | grep sdb | cut -d" " -f8 | sudo tee -a  fstab

Tee neemt stdin en kopieert het zowel naar stdout als naar een bestand.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63448157
Hmm ja, ik nam even aan dat het in een script verwerkt werd en dat userinput (wachtwoord invoeren) in dat geval niet wenselijk is. Vanuit een veiligheidsstandpunt kun je beter de manier van Iblis gebruiken, als het toch geen probleem is om een wachtwoord in te voeren.
  zondag 23 november 2008 @ 22:10:39 #128
31971 KumA
[ Layer 13: Ego ]
pi_63462567
Ik zit een beetje te denken om Ubuntu te proberen maar zie dat er een zooi verschillende releases zijn. Wat is een goede voor een beginner?

ook ben ik nogal gewend aan een aantal dingen in vista en vroeg me af hoe dit in ubuntu werkt....
de indexing en zoek functie van vista doet ubuntu dat ook?
Ik heb veel fotos en muziek en gebruik de tagging functie veel, word dat goed ondersteund?
En er is volgens mij geen iTunes voor linux maar is er een vervanger? want zo kut als ik itunes vind ik heb t nodig voor me telefoon.
no me digas que me amas, no me digas que me adoras, dime solo que te quedas una vida junto a mi
pi_63463886
quote:
Op zondag 23 november 2008 22:10 schreef KumA het volgende:
Ik zit een beetje te denken om Ubuntu te proberen maar zie dat er een zooi verschillende releases zijn. Wat is een goede voor een beginner?
Waarschijnlijk is de 32 bits ubuntu prima voor jou. Als je een 64bit processor hebt, kun je die ook nemen, maar bijv. Java draait daar nog niet erg goed op.
quote:
ook ben ik nogal gewend aan een aantal dingen in vista en vroeg me af hoe dit in ubuntu werkt....
de indexing en zoek functie van vista doet ubuntu dat ook?
Ik weet niet wat die indexing en zoekfunctie doet bij vista, maar er zit wel een indexer in ubuntu, en zoeken kan gewoon via een knop in de bestandsbeheerder. Die zoekfunctie is snel en vindt veel.
quote:
Ik heb veel fotos en muziek en gebruik de tagging functie veel, word dat goed ondersteund?
Ja
quote:
En er is volgens mij geen iTunes voor linux maar is er een vervanger? want zo kut als ik itunes vind ik heb t nodig voor me telefoon.
Banshee is een applicatie die de meeste functies van iTunes ondersteunt. Ik weet niet precies wat je met iTunes van plan bent, maar er is ook een applicatie (CrossOver die de windowsversie van iTunes op linux laat werken. Dit is echter geen gratis applicatie)
pi_63463976
Er is ook een applicatie waarmee je in linux eenvoudig aan honderden mp3's bijv 1 artiestnaam kunt toewijzen m.b.v. id3 tags. Hoe die applicatie heet weet ik niet.
  zondag 23 november 2008 @ 22:54:40 #131
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63464334
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:24 schreef Iblis het volgende:
sudo echo $(ls -l) >> bla

Als alternatief op tee
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 23 november 2008 @ 23:01:26 #132
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63464626
quote:
Op zondag 23 november 2008 22:54 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

sudo echo $(ls -l) >> bla

Als alternatief op tee
Dat werkt niet, want de >> bla wordt onder de UID van de user uitgevoerd, niet root.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 23 november 2008 @ 23:21:14 #133
31971 KumA
pi_63465265
ik ben nu de laatste versie van ubuntu aan t downloaden, als ik terug ben van werk gaat ik t maar is proberen.

nog 1 vraagje trouwens, ik gebruik windows media player 11 en me PS3 om videos te kijken in de slaap kamer, kan dit ook met ubuntu?
no me digas que me amas, no me digas que me adoras, dime solo que te quedas una vida junto a mi
  zondag 23 november 2008 @ 23:38:02 #134
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63465757
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:01 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat werkt niet, want de >> bla wordt onder de UID van de user uitgevoerd, niet root.
Verdamd, je hebt gelijk.. never mind then.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 23 november 2008 @ 23:39:13 #135
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63465786
@kuma

ja hoor, dat kan. ik kijk gewoon films ed op m'n laptopje met Ubuntu erop.

Enige waar ik momenteel problemen mee heb ik Wall-e, die DVD werkt niet lekker met Ubuntu..
pi_63465951
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:39 schreef slacker_nl het volgende:
@kuma

ja hoor, dat kan. ik kijk gewoon films ed op m'n laptopje met Ubuntu erop.
Enige waar ik momenteel problemen mee heb ik Wall-e, die DVD werkt niet lekker met Ubuntu..
Even de medibuntu repositories toevoegen en de dvd codecs installeren. Google weet hoe dat moet
pi_63466168
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:21 schreef KumA het volgende:
ik ben nu de laatste versie van ubuntu aan t downloaden, als ik terug ben van werk gaat ik t maar is proberen.

nog 1 vraagje trouwens, ik gebruik windows media player 11 en me PS3 om videos te kijken in de slaap kamer, kan dit ook met ubuntu?
Disclaimer: De hieronder beschreven stappen moeten worden uitgevoerd in een terminal venster. Het kan ook grafisch, dus met de pakketbeheersoftware van ubuntu, maar ik denk dat dit makkelijker is

- Druk alt+f2. In het venstertje dat verschijnt voer je 'gnome-terminal' in, waarna je enter drukt
- Een wit venstertje verschijnt.

kopieer/plak de volgende code naar dit venster:
1sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

Plakken in het terminal-venster is niet mogelijk met ctrl+v. Over waarom dat is zal ik niet verder uitweiden. Gebruik de muis of ctrl+shift+insert om te plakken.
Je moet nu je wachtwoord invoeren. Dat verschijnt niet in beeld, ook geen sterretjes. Gewoon invoeren en enter drukken.

daarna voer je deze code in:
1sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update

Dan voor dvd-playback het volgende:
1sudo apt-get install libdvdcss2

andere codecs:
1sudo apt-get install w32codecs

Opmerkingen:
Deze methode zorgt ervoor dat alle codecs geheel automagisch met de update-manager altijd naar de laatste versie worden geüpdatet. Je hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. Dit geldt voor alle pakketten die je met 'apt-get' of met een pakketbeheerder (bijv Synaptic) installeert.

Het is daarom aan te raden, als je na wat googlen een leuke applicatie vindt, éérst te kijken of die niet met synaptic te installeren is. Synaptic vind je in het menu onder "beheer"
  maandag 24 november 2008 @ 00:02:30 #138
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_63466413
Linux tvp
  maandag 24 november 2008 @ 06:54:26 #139
31971 KumA
pi_63469191
ik bedoelde eigenlijk niet zozeer filmpjes op ubuntu afspelen maar films die op me PC staan afspelen op de PS3....media sharing ofzo noemen ze dat geloof ik in windows.
pi_63470432
quote:
Op maandag 24 november 2008 06:54 schreef KumA het volgende:
ik bedoelde eigenlijk niet zozeer filmpjes op ubuntu afspelen maar films die op me PC staan afspelen op de PS3....media sharing ofzo noemen ze dat geloof ik in windows.
Oh dat gedoetje. Hmm. Ik meen me te herinneren dat dat kan met mythtv of zo.
  maandag 24 november 2008 @ 10:15:41 #141
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_63471475
KumA: http://www.mythtv.org/wiki/index.php/MythTV_on_Playstation3
quote:
* Ubuntu has an 'ubuntu-mythtv-frontend' meta-package which will install the frontend software and configure the GDM login screen to automatically log in as the 'mythtv' user and start the frontend. The first time the system starts, this login occurs immediately. If the user quits the frontend, a login screen will be displayed with a 5-second timeout (goes up to 30 seconds if you start typing another login name). Notes from User:Mulad, January 2008:

I started with Feisty Fawn (7.04) and was able to upgrade to Gutsy Gibbon (7.10). Note that if you do this upgrade, you should be sure to install the 'linux-image-cell' kernel (or is that 'kernel-image-cell'?), as the regular powerpc64-smp kernel for Gutsy doesn't work.
Recorded TV playback under MythTV is unacceptably slow. mplayer works better, but still has significant issues. With a standard mplayer, it's possible to view SD video in a window with the options '-vo x11 -zoom -vf kerndeint' and have it play acceptably deinterlaced. Scaling video to fullscreen is problematic. I also attempted 1080i60 video (essentially 1080p30), but deinterlacing was not practical and the playback quickly lost sync unless the '-framedrop' option was used. This leads me to believe that "filmed" 1080p24 content would be able to play quite smoothly. (Hmm, where's that de-telecine option again?)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 24 november 2008 @ 10:45:17 #142
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_63472251
Iblis, bedankt voor je bijdrage, dat werkt inderdaad prima!
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:41 schreef erikkll het volgende:
Hmm ja, ik nam even aan dat het in een script verwerkt werd en dat userinput (wachtwoord invoeren) in dat geval niet wenselijk is. Vanuit een veiligheidsstandpunt kun je beter de manier van Iblis gebruiken, als het toch geen probleem is om een wachtwoord in te voeren.
Ik hoef slechts 1 keer het UUID toe te voegen aan de fstab, daarna wordt de partitie ge-automount. Maar omdat het met 2 bestanden werken redelijk omslachtig is, leek het ons aardig om te weten hoe het nou wel moet
  maandag 24 november 2008 @ 14:36:20 #143
31971 KumA
pi_63478198
kan ik een HDD die onder windows is geformateerd en films en muziek erop heeft onder ubuntu kunnen lezen? (het is niet de HDD waar ik ubuntu op zal installeren, die kan ik formateren)
pi_63478277
quote:
Op maandag 24 november 2008 14:36 schreef KumA het volgende:
kan ik een HDD die onder windows is geformateerd en films en muziek erop heeft onder ubuntu kunnen lezen? (het is niet de HDD waar ik ubuntu op zal installeren, die kan ik formateren)
NTFS of FAT zouden geen probleem moeten zijn. Je kan zelfs schrijven
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_63486670
quote:
Op maandag 24 november 2008 14:36 schreef KumA het volgende:
absoluut, met het NTFS-3G pakket dat standaard bij ubuntu komt!
  woensdag 26 november 2008 @ 10:49:58 #146
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_63530841
kan ik een deel van de dingen die je doet na de installatie op een de een of andere manieren automatiseren ? lijkt me wel makkelijk met mijn distrohopping gedrag
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 26 november 2008 @ 10:59:41 #147
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_63531080
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:49 schreef Klonk het volgende:
kan ik een deel van de dingen die je doet na de installatie op een de een of andere manieren automatiseren ? lijkt me wel makkelijk met mijn distrohopping gedrag
Natuurlijk. Ik ga er nu wel vanuit dat je bedoelt het verwijderen en toevoegen van packages. Bedoel je iets anders dan even laten weten

Buiten het gebruik van kickstart ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=118269 ) voor een volledige unattended install met post-installopties (wat dus aardig ingewikkeld kan zijn) kun je ook gewoon de apt-get regels in een executable tekstfile stoppen.

Dus:

gksudo apt-get install evolution
gksudo apt-get remove gaim

in een tekstfile zetten en bewaren en met chmod 775 executable maken.
./{tekstfile}
voert de instrukties uit. Je zou er als eerste regel nog een sudo apt-get update voor kunnen zetten.
En in die tekstfile kun je trouwens ook regels zetten om sources toe te voegen.
Hier staat een voorbeeld: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/CommandLine

Oh en...
gksudo geeft een grafische vraag om het rootwachtwoordt.
sudo voor een tekstversie hiervan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 26 november 2008 @ 11:12:36 #148
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_63531398
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:59 schreef wdn het volgende:
met dpkg --get-selections en --set-selections kan je ook een hoop apps installen.

dpkg --get-selections > packages.file
sudo dpkg --set-selections < packages.file
sudo pkg-get dselect-upgrade

De get-selections kan je van een andere host afhalen als je wilt, en dan installeer je dezelde packages als op de andere host.

Overigens Klonk, over welke postinstall stuff heb je het eigenlijk? Packages installeren, je netwerk configgen, etc etc ??
  woensdag 26 november 2008 @ 12:31:10 #149
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_63533368
het gaat om een beperkt aantal dingen, namelijk deze: http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningHardy ik weet het is allemaal te doen met een paar klikjes, maar ja gemak dient de mens nietwaar
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_63533600
Wil je daar een script voor? Kan er wel 1 voor je maken, maar die werkt dan alleen voor ubuntu...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')