quote:Een belangrijk grote onzekere factor die vandaag het toch al dramatische sentiment verder kan beroeren is de afwikkeling van de portefeuille van zogenaamde credit default swaps ter waarde van $ 400 miljard van de vorige maand failliete zakenbank Lehman Brothers. Een Credit Default Swap is een overeenkomst tussen twee partijen waarbij het kredietrisico van een derde partij wordt overgedragen. Meerdere grotere marktspelers zoals Morgan Stanley en Goldman Sachs maar ook anderen zijn blootgesteld aan deze Lehman portefeuille. Niemand weet hoe de afwikkeling van deze Lehman CDS portefeuille zal uitpakken. Velen zijn extreem zenuwachtig hiervoor!
Ongelovelijk, WAT een bedragen. Daar kun je je gewoon helemaal niks bij voorstellen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 01:23 schreef Ryan3 het volgende:
In de derivatenhandel gaan sws onvoorstelbare bedragen om hè (van wikipedia, cijfers uit 2005):
Total derivatives (notional amount): $96.2 trillion (September, 2005)
Interest rate contracts: $82.0 trillion
Foreign exchange contracts: $8.6 trillion
Total number of commercial banks holding derivatives: 769
Er is veel meer fictief geld dan dat er echt geld in de omloop is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ongelovelijk, WAT een bedragen. Daar kun je je gewoon helemaal niks bij voorstellen.
Wat ik mij afvraag, he: hoeveel geld is er wereldwijd in totaal eigenlijk in omloop (dus alle verschillende valuta van alle landen die er zijn)? Uitgedrukt in dollars en euro's?
quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:10 schreef HassieBassie het volgende:
Nu de eerste golf derivaten op Lehman Brothers is afgetikt op 322 Miljard dollar, is het wachten tot 21 oktober om te kijken wie dit moet gaan betalen. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wie dit moet gaan betalen, eigenaars van dit stukje puin zijn sowieso de lul.
322 miljard, hmmm.. Waarom komt dit nauwelijks in de media? Onwetenheid of zal het allemaal wel mee vallen?
Daar heb ik net een docu over gekeken (Money as Debt). Maar zoals hierboven al gezegd, er is véél meer fictief geld dan dat er werkelijk bestaat. Een korte situatiebeschrijving (als ik het hele verhaal goed begrepen heb!):quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ongelovelijk, WAT een bedragen. Daar kun je je gewoon helemaal niks bij voorstellen.
Wat ik mij afvraag, he: hoeveel geld is er wereldwijd in totaal eigenlijk in omloop (dus alle verschillende valuta van alle landen die er zijn)? Uitgedrukt in dollars en euro's?
'wij' als spaarders, of 'wij' als de bevolking die een lening afsluit?quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:46 schreef TubewayDigital het volgende:
@ tomm90
wat gebeurt er dan met de geld dat wij ze geven?
wij als spaardersquote:Op maandag 13 oktober 2008 19:57 schreef Tomm90 het volgende:
[..]
'wij' als spaarders, of 'wij' als de bevolking die een lening afsluit?
Oh sorry, ik las het verkeerd, Je bedoelt spaarders met het 'gegeven' geld door ons?quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:46 schreef TubewayDigital het volgende:
@ tomm90
wat gebeurt er dan met de geld dat wij ze geven?
Ok, 200 miljard Pond. Wie gaat dat ophoesten? Iemand?quote:A fresh wave of fear hit banks yesterday as traders tried to settle hundreds of billions of pounds of complex products in a move that could leave some with heavy losses.
By Katherine Griffiths, Financial Services Editor
Last Updated: 11:24PM BST 10 Oct 2008
An auction to settle insurance liabilities over the collapse of Lehman Brothers has caused fresh anxiety
A sale of complex products relating to Lehman Brothers caused new anxiety Photo: REUTERS
The cause of the anxiety was an auction to settle insurance liabilities over the collapse of Lehman Brothers.
Investors who have bought the insurance, known as credit default swaps, are trying to get those who provided the insurance to pay up.
Yesterday the parties were attempting to agree how much would be paid.
There was fear in the City and on Wall Street that some parties would not be able to settle the contracts. This could have a domino effect through the financial system, leading to a string of defaults. Analysts and investors said the main problem was that it was not clear where the problems would end. The bill could total about £233 billion, according to one leading banking analyst.
Preliminary results from the auction indicated that about 90 per cent of the debts will be paid leaving other financial institutions with a bill of around £200 billion.
Potential defaults may not be known for days, as the deadline for payments is Oct 21.
The lack of clarity led to a renewed sell-off of shares and exacerbated the deep freeze in the credit markets, as banks are reluctant to lend to each other when they do not know if the debt will be repaid.
A senior financier who is helping the Government hammer out its £500 billion bail-out plan with the British banks said: "The problem with credit default swaps is people do not understand the links between the different counterparties. It is like dripping poison in the Danube and it turning up days later in the Amazon."
The Treasury unveiled a package of bold measures this week to try to stop the crisis in the banking sector and restore market liquidity. Lending among banks and from large money funds must be restored to get the world's financial system on track.
The signs yesterday were not encouraging, as the price of insuring the debt of several companies, including Morgan Stanley, rose. The concern over Morgan Stanley came after the credit ratings agency Moody's issued a warning about its long-term debt.
Er zijn naar mijn inschatting nog maar verdomd weinig partijen over dir uberhaupt nog geld los hebben zitten, laat staan 300 miljard dollar.. Om maar te zwijgen over de bedrijven die de swaps als bezittingen op de balans hebben staan.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:44 schreef Tweeke het volgende:
Wie dat gaan ophoesten? De verkopers van de Credit Default Swap contracten. Maar dat had je ongetwijfeld ook al uit het gequote artikel gehaald. Of ze het kunnen betalen is maar de vraag (vooral wanneer kleine hedgefunds de contracten hebben verkocht). Als de verkoper niet kan betalen dan komt de schuld toch bij de koper van de default-bescherming terecht. Hoewel dat vaak grote en 'solide' partijen zijn, zouden daar nog wel eens harde klappen kunnen vallen.
Derivaten transacties lopen vrijwel altijd via een clearing. Ook de OTC transacties.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:44 schreef Tweeke het volgende:
Wie dat gaan ophoesten? De verkopers van de Credit Default Swap contracten. Maar dat had je ongetwijfeld ook al uit het gequote artikel gehaald. Of ze het kunnen betalen is maar de vraag (vooral wanneer kleine hedgefunds de contracten hebben verkocht). Als de verkoper niet kan betalen dan komt de schuld toch bij de koper van de default-bescherming terecht. Hoewel dat vaak grote en 'solide' partijen zijn, zouden daar nog wel eens harde klappen kunnen vallen.
Klinkt ehm, vrij onbegrijpelijk voor mij helaas. Het default risk hedgen? Das vast geen Nederlands. Maar goed, als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, is het dan niet pijnlijk als bedrijven waarop de swaps zijn aangegaan omvallen? Iemand moet dan toch gaan betalen?quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:55 schreef Shakes het volgende:
[..]
Derivaten transacties lopen vrijwel altijd via een clearing. Ook de OTC transacties.
Het is gewoon een extra instrument om te hedgen. Juich het toe, schrijf het niet af omdat je het niet begrijpt. Het is ook totaal geen gokken. Met een CDS kun je het default risk hedgen en dat zorgt voor meer liquiditeit.
Het bedrag lijkt me ook schromelijk overdreven. Er zullen veel tegenovergestelde trades bij zitten (net als bij swaps en futures). Netto staat er dus veel minder uit.
(Heel simpel en niet direct een praktijk voorbeeld: Slechts ter illustratie)quote:Op maandag 13 oktober 2008 21:05 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Klinkt ehm, vrij onbegrijpelijk voor mij helaas. Het default risk hedgen? Das vast geen Nederlands. Maar goed, als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, is het dan niet pijnlijk als bedrijven waarop de swaps zijn aangegaan omvallen? Iemand moet dan toch gaan betalen?
Omdat het geld feitelijk niet bestaat, maar toch is het er. Wanneer er een 'bank run' zou komen waarbij een groot deel vd bevolking hun spaargeld wil opnemen is dit onmogelijk en stort het totale systeem in.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:59 schreef TubewayDigital het volgende:
ik heb die docu (47 min) gezien. Wat betreft het uitlenen van geld dat er niet is? Dat zou toch niet erg hoeven zijn als je er waarde mee creeert?
het geld wordt gecreerd uti het niets maar er wordt ook gewerkt/geproduceerd dus het gecreeerde geld wordt gedekt door productie in de reeele wereldquote:Op maandag 13 oktober 2008 22:27 schreef Tomm90 het volgende:
[..]
Omdat het geld feitelijk niet bestaat, maar toch is het er. Wanneer er een 'bank run' zou komen waarbij een groot deel vd bevolking hun spaargeld wil opnemen is dit onmogelijk en stort het totale systeem in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |