abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62016859
EN NEE! GEEN FLAUWE GRAPPEN MAKKEN
Engelse onderzoekers hebben ten westen van het Noorweegse eiland Svalbard wederom zeer hoge concentraties methaan gemeten. Concentraties tot wel 100x de normale waarden zijn gemeten, dit is verontrustend omdat methaan bijdraagt aan het broeikaseffect en het lijkt dat hiermee een niet te stoppen kettingreactie op gang is gebracht. Meer informatie:
Independent: Exclusive: The methane time bomb
Independent: Hundreds of methane 'plumes' discovered
Bron: Een draadje op slashdot
pi_62016876
Zijn die rendieren teveel scheten aan het laten?
***** Kraak.....
pi_62016917
Oja, Svalbard ligt op Spitsbergen en niet in Siberie maar dat is een klein detail natuurlijk.
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:15:50 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62016930
Lekker boeiend, weet je hoe ver dat hier vandaan ligt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_62017114
als ze dat methaan dan eens zouden opvangen, in flessen stoppen en verkopen... kan toch aardig wat opbrengen
pi_62017314
En dan? Stel dat het over 100 (!) jaar 2 (~!) graden warmer is... so what?!
censuur :O
pi_62017492
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:35 schreef RemcoDelft het volgende:
En dan? Stel dat het over 100 (!) jaar 2 (~!) graden warmer is... so what?!
Ga thuis maar eens in de garage staan,als je die hebt anders mag je ook een stofzuigerslang gebruiken die je naar binnen leidt, en laat de motor van de auto een half uurtje draaien. Dan weet je hoe het voelt
pi_62017515
Het is nu toch duidelijk dat de wereld zoals we die kennen niet lang meer te gaan heeft.
In 2012 stopt het allemaal.
Mijn arme kind .....
pi_62017585
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:45 schreef omapietje het volgende:
Het is nu toch duidelijk dat de wereld zoals we die kennen niet lang meer te gaan heeft.
In 2012 stopt het allemaal.
Mijn arme kind .....
Als de wereld er na 2012 nog is dan ben jij een valse profeet
pi_62018006
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:48 schreef schoelje het volgende:

[..]

Als de wereld er na 2012 nog is dan ben jij een valse profeet
Ik zeg niet dat de wereld er niet meer zal zijn alleen de wereld zal geen veilige plek meer zijn voor de mens.
BTW ik zou wensen een valse profeet te zijn zodat ik mijn dochter in alle veiligheid kan zien opgroeien.
  dinsdag 30 september 2008 @ 11:46:39 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62019939
tja Al Gore.... daar sta je dan met je oscar... Weer een aanwijzing dat de mens te arrogant is als ze denken global warming te veroorzaken of te kunnen stoppen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_62025657
'de mens', spreek voor jezelf. Er is onder de noemer van ontwikkeling een keuze voor consumptie gemaakt. Feit is dat de mens de aarde opeet. Of het aanwezige methaan dan nu of later vrijkomt, dat maakt niet veel uit.
  dinsdag 30 september 2008 @ 15:50:35 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62025832
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:42 schreef okee6 het volgende:
'de mens', spreek voor jezelf. Er is onder de noemer van ontwikkeling een keuze voor consumptie gemaakt. Feit is dat de mens de aarde opeet. Of het aanwezige methaan dan nu of later vrijkomt, dat maakt niet veel uit.
dank je.. je bewijst precies mijn punt

De mensheid is niet in staat de natuur te vernietigen, hoe hard we het ook geprobeerd hebben (nu en in het verleden). De natuur blijkt zich keer op keer op keer te herstellen van wat wij ook doen
En dan denkt men eindelijk het bewijs te hebben dat de mensheid de aarde naar de knoppen aan het helpen is..... blijkt dat ook nog een natuurlijk proces te zijn

De natuur zorgt er zelf wel voor dat wij uiteindelijk uitsterven en de planeet herstelt. Hoeven we niets voor te doen
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  dinsdag 30 september 2008 @ 15:54:01 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62025928
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:50 schreef teamlead het volgende:
De natuur zorgt er zelf wel voor dat wij uiteindelijk uitsterven en de planeet herstelt. Hoeven we niets voor te doen
En het mooiste van dit alles is: Niemand zal ons missen!
Dat is toch een hele geruststelling?
pi_62026409
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En het mooiste van dit alles is: Niemand zal ons missen!
Dat is toch een hele geruststelling?
Dan reken je buiten de kolonies. De indruk van een verlaten aarde zullen zij zich vast nog lang heugen.

met voorbehoud van een spoedige 'incomer', waartegen we ons maar langzaam wapenen
pi_62026597
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:50 schreef teamlead het volgende:

De mensheid is niet in staat de natuur te vernietigen, hoe hard we het ook geprobeerd hebben (nu en in het verleden). De natuur blijkt zich keer op keer op keer te herstellen van wat wij ook doen
En dan denkt men eindelijk het bewijs te hebben dat de mensheid de aarde naar de knoppen aan het helpen is..... blijkt dat ook nog een natuurlijk proces te zijn

Wat een onzin... Het eerste artikel begint met "Arctic scientists discover new global warming threat as melting permafrost releases millions of tons of a gas 20 times more damaging than carbon dioxide" . Die methaan ligt er al jaren en jaren, maar komt nu vrij door de opwarming van de aarde. En die opwarming van de aarde hebben we echt wel voor een groot deel onszelf te wijten. En als die methaan vrijkomt, warmt de aarde nog meer op waardoor er nog meer methaan vrijkomt enz. De mens heeft dit natuurlijke proces dus als het ware in werking gesteld.
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
  dinsdag 30 september 2008 @ 16:24:25 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62026743
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:19 schreef Timm-E het volgende:

[..]

Wat een onzin... Het eerste artikel begint met "Arctic scientists discover new global warming threat as melting permafrost releases millions of tons of a gas 20 times more damaging than carbon dioxide" . Die methaan ligt er al jaren en jaren, maar komt nu vrij door de opwarming van de aarde. En die opwarming van de aarde hebben we echt wel voor een groot deel onszelf te wijten. En als die methaan vrijkomt, warmt de aarde nog meer op waardoor er nog meer methaan vrijkomt enz. De mens heeft dit natuurlijke proces dus als het ware in werking gesteld.
wat een misplaatste arrogantie De aarde warmt op en koelt af. Oud nieuws, of dacht je dat de ijstijden geeindigd waren door teveel houtvuurtjes?
Gooi er nog even een wisseling van de polen tegenaan en het klimaat is onherkenbaar gewijzigd. En nee: dat ligt niet aan de mensheid

ik krijg een beetje het idee dat mensen vooral willen geloven dat dit fenomeen door de mensheid veroorzaakt wordt, omdat ze dan kunnen geloven dat we er ook wat tegen kunnen doen. Accepteren dat het net zo natuurlijk is als een vulkaanuitbarsting en we niets anders kunnen doen dan afwachten is accepteren dat de mens niet almachtig is en da's nou net een brug te ver
pi_62026978
Sorry als mijn post arrogant overkwam. Tuurlijk is er sprake van cycli die ervoor zorgen dat de boel opwarmt en weer afkoelt. Maar dat de aarde op zo'n ontzettend korte tijdschaal zoveel als nu opwarmt, kan toch moeilijk te verklaren zijn met deze cycli? Ik bedoel, de CO2 concentratie is nooit zo hoog geweest als je kijkt naar die cycli. En volgens mij achten wetenschappers het tegenwoordig bewezen dat de mens wel degelijk bijdraagt aan de klimaatverandering. Dus volgens mij kan je het vrijkomen van dit methaan geen natuurlijk verschijnsel noemen.
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
  dinsdag 30 september 2008 @ 16:51:33 #19
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62027457
mijn probleem met dat soort beweringen is dat we het simpelweg niet weten. Hoe lang zijn er nou helemaal betrouwbare metingen? We hebben geen idee of dit een tijdelijke fluctuatie is of een drastische verandering... De kleine ijstijd.. bleek ook maar een fluctuatie te zijn.
En ja, er zijn aanwijzingen dat we een zekere invloed hebben op wat er nu gebeurt. Alleen weten we niet in hoeverre de natuur onze invloed zelf wel kan overwinnen.

en ik snap best dat mensen zich daar druk om maken hoor. Ik zou het ook wel prettig vinden als we als mensheid nog een tijdje zouden blijven bestaan en ik ben het met iedereen eens dat we een beetje zorgvuldiger met de planeet zouden moeten omspringen (de aarde herstelt wel iedere keer weer, maar da's nog geen reden om maar te blijven proberen haar naar de kut te helpen natuurlijk), maar ik erger me mateloos aan mensen als Al Gore die lijken te denken dat we dit wel ff kunnen fixen, want we hebben het tenslotte ook zelf veroorzaakt
pi_62028289
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:19 schreef Timm-E het volgende:

[..]

En die opwarming van de aarde hebben we echt wel voor een groot deel onszelf te wijten. En als die methaan vrijkomt, warmt de aarde nog meer op waardoor er nog meer methaan vrijkomt enz. De mens heeft dit natuurlijke proces dus als het ware in werking gesteld.
Een groot deel? Dat we iets in de hand werken is nog helemaal geen zekerheid, laat staan de mate waarin. Misschien zitten we wel goed met het bepalen van gehaltes in vroegere perioden, maar de terugkoppelingen van destijds hoeven niet die van vandaag te zijn. Het is een erg complex proces, dat we eigenlijk niet willen begrijpen zolang het welvaart bijt.
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:44:00 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62028958
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:33 schreef Timm-E het volgende:
Sorry als mijn post arrogant overkwam. Tuurlijk is er sprake van cycli die ervoor zorgen dat de boel opwarmt en weer afkoelt. Maar dat de aarde op zo'n ontzettend korte tijdschaal zoveel als nu opwarmt, kan toch moeilijk te verklaren zijn met deze cycli? Ik bedoel, de CO2 concentratie is nooit zo hoog geweest als je kijkt naar die cycli. En volgens mij achten wetenschappers het tegenwoordig bewezen dat de mens wel degelijk bijdraagt aan de klimaatverandering. Dus volgens mij kan je het vrijkomen van dit methaan geen natuurlijk verschijnsel noemen.
De aarde is wel vaker, sneller, en meer opgewarmd in minder tijd...
pi_62047200
En het grootste probleem is dat de aarde op dit moment koeler is dan een paar jaar geleden. Even los van of het een tijdelijk dipje is of een kerende trend - als de opwarming dit vergassen veroorzaakt, hoe kan het dan dat het methaan nu pas vrijkomt?

Overigens is methaan wel een een stuk krachtiger dan CO2, maar de concentratie in de lucht is nog veel kleiner dan CO2 (1750 ppb tegen 380 ppm CO2, oftewel 0,00018% van de atmosfeer). Ook vervalt het in de atmosfeer veel sneller dan CO2. Hoewel de hoeveelheid methaan in de atmosfeer sinds 1750 meer dan verdubbeld is, is het de laatste jaren om onduidelijke redenen juist opmerkelijk stabiel.
pi_62171069
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:15 schreef Ared het volgende:
En het grootste probleem is dat de aarde op dit moment koeler is dan een paar jaar geleden. Even los van of het een tijdelijk dipje is of een kerende trend - als de opwarming dit vergassen veroorzaakt, hoe kan het dan dat het methaan nu pas vrijkomt?
Koeler? Je gebruikt zeker 1998 als referentie?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_62171336
Koeler of warmer dat maakt niet uit, het zijn de methaan gassen die hele grote gaten in de ozonlaag maken
***** Kraak.....
pi_62172004
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Koeler? Je gebruikt zeker 1998 als referentie?
nop.

Zoals je ziet zijn de temperaturen afgelopen jaar hard onderuit gegaan. Nog steeds ruim boven het 20e eeuws gemiddelde, maar fors lager dan in voorgaande jaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')