abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61967043
Nederland is geleidelijk op links rijden over gegaan.
Je kunt het elke dag waarnemen. In de bebouwde kom wordt het steeds meer usance dat weggebruikers vele honderden meters van tevoren links gaan rijden, omdat ze heel veel verderop, ginds aan de einder, af willen slaan.
Op de snelweg valt deze insluipende gewoonte met nog grotere frequentie waar te nemen.
Tijdens drukker uren is de rechtse rijstrook doorgaands minimaal bezet, de middelste is veel drukker en op de linker rijdt men bumper aan bumper.
Bij rustiger verkeer is er dezelfde zonderlinge neiging de rechtse rijstrook te mijden alsof het een asfaltreep is voor een inferieur soort weggebruiker.
Zolang er voertuigen rechts zichbaar zijn, dichtbij of als een stip aan de horizon, blijft men stug links houden om op zijn gunstigst naar rechts te gaan als er een andere weggebruiker in de binnenspiegel opdoemt. Doorgaands ervaart de linksrijder dat opzij moeten als een verstoring van zijn rust, alsof hij van een heerlijke eettafel moet opstaan omdat er iemand zo nodig naar het toilet moet.
( Afgelopen week voor de aardigheid eens getest: laat 200 meter tussen jezelf en een voor je rijdende vrachtwagen op de rechterbaan. Resultaat: van de 11 auto's die me inhaalden ging er welgeteld 1 naar rechts op de vrije 200 meter snelweg!)

Er heeft in de afgelopen jaren een merkwaardige verschuiving plaatsgehad.
Ooit reed de meerderheid incidentieel links om een inhaalmanoeuvre te volbrengen, nu rijdt de gemiddelde rijbewijshouder altijd links en gaat incidentieel naar rechts om een passeer-actie ( als een soort van gunst...) toe te staan.
Het is gewoonte geworden zich op snelwegen met drie stroken op de middelste baan te begeven en daar te blijven hangen, omdat men zich daar in zalige passiviteit kan wentelen. Men hoeft niet van "zijn" rijstrook af om vrachtwagens in te halen en ook niet om sneller rijdend verkeer langs te laten.
Dit is verwerpelijk rijgedrag.
Niet alleen omdat ons verkeerssysteem pas maximaal functioneert als we allemaal normaal rechts rijden, maar vooral omdat links rijden onze kostbare driebaans snelwegen tot sneller verstopt rakende tweebaanswegen reduceert.

Wat mij opvalt en stoort is dat deze nieuwe onhebbelijkheid geen enkele aandacht van de politie en overheid heeft ( tenzij je het rechts inhalen boven het linksplakken stelt als aandacht wilt noemen, problemen moet je bij de bron aanpakken...).
Ik heb daarover ooit eens gefilosofeerd met de heer Doornhein, destijds commandant van de Algemene Verkeersdienst Driebergen, en tot mijn niet geringe verbazing bleek hij die hardnekkige drang naar links te zien als een te waarderen leuze van de Nederlander. "Dat kiezen van een rijbaan en daar verder niet van afgaa, dat lijkt de Nederlander wel te bevallen. Wat is er tegen als iemand op de middelste rijstrook 120km/h rijdt?", vroeg Doornhein mij, om te te vervolgen met een betoog over de zegeningen van het Amerikaanse keep-your-lane-systeem, waarbij men vrij is een rijbaan te kiezen en rechts inhalen is geoorloofd.
wellicht is het te overwegen dat systeem hier over te nemen, maar dat is een discussie die ( nog) niet aan de orde is.
Het is naar mijn mening fout ons in een soort van ongecontroleerde mengvorm te begeven, waarin men niet voor het Amerikaanse systeem kiest, maar wel het Europese laar verwateren door het hinderlijke en onzinnige links-plakken op zijn beloop te laten.
Het is bovendien een aperte misvatting dat de Nederlander bewust voor links-rijden kiest.
Aan de neiding links te rijden liggen naemlijk geen dipere gedachten ten grondslag, geen slimme overwegingen of geïsnpireerde inzichten, maar slechts gemakzucht en lethargie.

Wie goed rechts rijdt, heeft een bewuste rijstijl. Hij moet geregeld beoordelingen doen, in zijn spiegels kijken, richting aangevenen van rijbaan verwisselen. Kortom: hij is bezig met actief autorijden.
Ik hect daar zelf hoge waarde aan, want een goede rijvaardigheid is een groot goed.

Wie links rijden of onnodig op de middelste rijstrook plakken toestaat, maakt een grote beoordelingsfout. Want hij verheft onoplettendheid en passiviteit tot een deugd.


vrij naar T. Roks.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 28 september 2008 @ 13:11:37 #2
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_61968355
Aan keep-your-lane heb je hier geen drol, met af- en opritten om de vijftienhonder meter en de vele uit- en invoegbewegingen die daarmee gepaard gaan.

Verder goed verhaal en eensch met TS .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_62091496
Goed stukje. Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met het feit dat steeds meer autos cruise control hebben. Als je lekker aan het cruisen bent is het kut om er weer af te gaan en wanneer je naar rechts gaat zul je net zien dat wanneer je in moet halen er iemand links van je rijdt, waardoor je van de cruise af moet. Sinds ik zelf cc heb merk ik dat en nu weet ik ook waarom ik wel eens werd ingehaald door iemand die maar 2 of 3 km harder reed (vond ik altijd zo raar). Zelf probeer ik zoveel mogelijk rechts te rijden maar ik blijf ook wel eens plakken als ik cruise..
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 00:19:12 #4
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_62095570
CC is toch kut in nl.
schijtverkeer.
Signature.
pi_62140975
Ik blijf stug volhouden met zoveel mogelijk rechts houden. En helaas krijg ik daar regelmatig commentaar op van mijn passagiers die het nut niet inzien van zo veel mogelijk rechts houden. Alsof ze hun complete rijopleiding zijn vergeten.
Ik zou ze bijna mijn auto uit zetten, maar helaas, een enkel vrijgevochten bestuurder maakt geen verschil meer tussen de enorme groei van snelwegzombies en gehersenspoelde 'nieuwe rijders'.
Buiten dat is er een groei van blindgangers, treinmachinisten en wijsneuzen op de weg. De eerste groep is vaak te signaleren op rotondes en snelweg op- en afritten. Treinmachinisten zijn voornamelijk op 80 wegen te vinden aan de voorkant van een lange rij auto's, en de laatste groep is een vrij diverse groep die zich voornamelijk kenmerkt door het gebruik van grootlicht in situaties waarvan ze denken dat een mede-weggebruiker iets verkeerd doet, of ze zijn te spotten in zuurstok-auto's.
Combineer dit met een door geestelijk labiele personen bevolkte groep verkeersinrichters en het verkeersnet van nederland is gedoemt om op een verschrikkelijke manier ten onder te gaan.
pi_62141292
Een oude, maar nog steeds accuratie inleiding van Ton Roks in Autovisie. Overigens merk ik zelf, dat als ik me schuldig maak aan het onnodig links/midden rijden, dat ik moe of ongeconcentreerd ben.

Gelukkig probeer ik zo optimaal mogelijk gebruik te maken van het asfalt.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_62196904
Totaal eens. Vooral wat betreft het bewust rechts rijden. Dat is inderdaad actief bezig zijn, niet als een lamme zombie op de middelste of linkerstrook blijven hangen. Aan de andere kant, er rijden tegenwoordig zoveel vrachtwagens dat je om de haverklap wel naar links moet om door te kunnen rijden. En soms hangen die vrachtwagens zelfs op de linkerbaan, maar daar zullen we omwille van mijn bloeddruk het maar niet over hebben .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:10:19 #8
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_62200014
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 02:12 schreef PeuRac het volgende:


Gelukkig probeer ik zo optimaal mogelijk gebruik te maken van het asfalt.
precies.
je betaalt toch belasting voor het hele wegdek of niet soms!
pi_62200138
quote:
Op zondag 28 september 2008 12:02 schreef GizartFRL het volgende:
( Afgelopen week voor de aardigheid eens getest: laat 200 meter tussen jezelf en een voor je rijdende vrachtwagen op de rechterbaan. Resultaat: van de 11 auto's die me inhaalden ging er welgeteld 1 naar rechts op de vrije 200 meter snelweg!)
Als er niks achter je rijdt, hoef je niet naar rechts. Als er meerdere autos achter je rijden en je het naar goed fatsoen dus wel doet, wordt je er vervolgens niet meer tussengelaten op de linkerstrook, met als gevolg dat je dus 'vast' zit achter die vrachtwagen.

Oplossing; vrachtwagens afschaffen
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:36:36 #10
221299 RiotNiece
Ach ja, sorry!
pi_62200588
Ik heb het al vaker geroepen (Opa vertelt...) maar hier komt ie weer...

Het enige dat er hoeft te veranderen is het inhaal-gedrag van automobilisten.

Zolang mensen de auto er te pas en te onpas tussen gooien, of er nou 100 meter ruimte is of 2 meter, zo lang houd je dat mensen uit irritatie extra vaak links gaan rijden.
In Duitsland wordt ook veel links gereden, maar daar zijn 2 grote verschillen:
Degenen die links rijden, rijden door en degenen die niet doorrijden rijden naar rechts zodra er verkeer aankomt.
En - veel belangrijker - als men op de rechter strook rijdt, wacht men tot er plek is voordat men naar links gaat.

Ik ga tegenwoordig al ver voor een vrachtwagen links rijden en sluit het liefste aan tegen de achterbumper van mijn voorligger, om maar niet in de remmen te hoeven als er weer eens mensen met 90 naar links komen terwijl ik daar met 120 (+) rijdt...

Anders zou ik veel meer rechts rijden tot ik naar links kan.
Proat geejn poep!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')