abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61959358
Elke keer als ik bij de Griek ga eten, kijk ik interessant in het menu, maar elke keer weet ik al wat ik wil hebben: Bifteki, dus....
Nu ben ik op zoek naar het ultieme recept daarvoor, dus met de fetakaas erin... Heb al van alles geprobeerd, maar heb de juiste nog niet gevonden, ik mis elke keer die kenmerkende smaak wat kruiden betreft!
Wie kan me helpen? De smaak van peper is sterk aanwezig, maar niet té....
Wat moet er nog meer door?
Tnx!
pi_61959414
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 21:31 schreef Broertie het volgende:
Elke keer als ik bij de Griek ga eten, kijk ik interessant in het menu, maar elke keer weet ik al wat ik wil hebben: Bifteki, dus....
Nu ben ik op zoek naar het ultieme recept daarvoor, dus met de fetakaas erin... Heb al van alles geprobeerd, maar heb de juiste nog niet gevonden, ik mis elke keer die kenmerkende smaak wat kruiden betreft!
Wie kan me helpen? De smaak van peper is sterk aanwezig, maar niet té....
Wat moet er nog meer door?
Tnx!
Wat doe je er op dit moment allemaal in?
pi_61959725
Oooohw... hier lurk ik graag even mee. Bifteki... .

Ik maak "altijd" rundergehakt aan met gyroskruiden en ultrafijn gesnipperde sjalotten en maak hiervan gehaktschijven gevuld met echte feta.
Men vindt dat hier lekker maar ik zou wel eens een echt recept van Bifteki willen hebben. .
pi_61960960
Vreemd genoeg is Bifteki iets wat je in nederland altijd op de kaart ziet staan terwijl ik het in griekenland nog nooit gezien heb. Zal wel zoiets zijn zoals de gerechten bij de afhaalchinees.

In ieder geval:
Gehakt, fijngehakte ui of sjalot, wat broodkruim, ei, tijm (vers of gedroogd) en peterselie. Peper en zout naar eigen inzicht. Wil je er feta in dan doe je er feta in. Griekser is munt in plaats van tijm, allebei kan natuurlijk ook. Dat alles dan wel in een grillpan of op de barbecue.
pi_61961171
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 22:53 schreef aggeloog het volgende:

In ieder geval:
Gehakt, fijngehakte ui of sjalot, wat broodkruim, ei, tijm (vers of gedroogd) en peterselie. Peper en zout naar eigen inzicht. Wil je er feta in dan doe je er feta in. Griekser is munt in plaats van tijm, allebei kan natuurlijk ook. Dat alles dan wel in een grillpan of op de barbecue.
Dit is het niet en bifteki bestaat wel degelijk in Griekenland. Zelfs zo algemeen. .
pi_61961382
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 23:06 schreef Stali het volgende:

[..]

Dit is het niet en bifteki bestaat wel degelijk in Griekenland. Zelfs zo algemeen. .
Dat kan. Ik ben het niet tegengekomen of heb andere dingen gegeten. Een aangepast recept voor keftethes leek me in de buurt te komen.
pi_61963100
Ik zou de combi oregano/munt/fijngehakte lente-ui/pietsie dille/peterselie eens proberen!
Oregano en evt munt gedroogd, de rest vers.
  zondag 28 september 2008 @ 01:31:07 #8
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61963334
AH! Da's mijn specialiteit.
Eigenlijk maak je ze net als mici's en cevapcici's. Onderstaand recept is hoe mijn papa's oma ze maakte ( zij is griekse )
Oregano, ei, paneermeel, tijm, bloem..hebben er allemaal niets in te zoeken

Mijn recept:

- 500 gr varkensgehakt
- 500 gr lamsgehakt
- bosje peterselie
- munt naar smaak en idd gedroogd, niet vers = niet lekker
- knof ( ik gooi er een bol in )
- zout
- beetje bouillion of beter nog fond
- natrium bicarbonaat ( kooksoda, te krijgen bij toko )
- flink zwarte peper
- beetje olijfolie
( als je met kaas wilt, dan feta )

Meng het gehakt met de knof, zout ( flink zout!! ) en kruiden en ga er lekker met je blote voorpootjes in.
Goed mengen, even laten rusten en op smaak laten komen. ( niet in de koelkast! )
Half uurtje later pak je de kom, en proef je. Dit is heel belangrijk, je moet proeven of de smaken goed zijn en of het zout genoeg is. Doe je dit niet, dan verpest je de bifteki, want proeven = weten en niets is zo lame als laffe bifteki.

Dan doe je 3 flinke theelepels bicarbonaat erdoor en meng je dit wederom goed.
Neem een kopje fond/bouillion en meng dit erdoor. Je zal nu denken, WTFLO)LLERBBQ, maar het wordt niet nattig.
De bicarbonaat zorgt ervoor dat het vlees elke ml vocht opzuigt: hence: suppersappige bifteki

Als elke druppel vocht is opgenomen en je gehakt mooi luchtig is, ga je boetseren.
Smeer je handen in mijn olijfolie, pak een stuk gehakt en draai er een korte, dikke piemel van.
Druk 'm iets plat en smijt 'm op de gril ( je mag erbji brullen )

De feta-variant is niet veel anders.
Pak een stuk gehakt en een stuk feta, maak een dikke bal van het gehakt, druk er de feta in en maak 'm weer dicht en rond.
Iets langwerpig draaien en dan iets platdrukken ( niet te hard!! )
Smijt op gril.

Dit recept is foolproof en absoluut de meest geile manier om je bifteki te maken. Je man zal je voeten kussen en je vrienden zullen zich respectvol voor je buigen.
Het hele truukje met de bicarbonaat en fond is ook dat je een sappige gehakplak krijgt, niet die droge meuk die in NL voor bifteki moet doorgaan.

Njoy tutti

[ Bericht 0% gewijzigd door SHE op 19-10-2008 13:58:41 ]
pi_61968869
nog nooit van gehoord (ook in griekenland nergens gezien ) maar het klinkt wel lekker dus die gaan we even een keer proberen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61970375
Dit klinkt wel heel erg goed en wil ik volgende week zondag gaan maken, SHE.
Ik heb twee vragen:

1. Waar koop ik bicarbonaat?
2. Ik eet geen varkensvlees... volstaat rundvlees?
  zondag 28 september 2008 @ 14:50:36 #11
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970548
Bicarbonaat koop je bij de toko.
En sure, combi rundvlees met lam is ook fantastisch.
pi_61971020
Bedankt! .

Was al bang voor het tokoverhaal... die heb je hier niet. .
Over veertien dagen maar in Amsterdam e.e.a. inslaan. Ik laat wel weten hoe het geworden is. .
  zondag 28 september 2008 @ 15:12:38 #13
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61971180
quote:
Op zondag 28 september 2008 01:31 schreef SHE het volgende:
Eigenlijk maak je ze net als mici's en cevapcici's. Onderstaand recept is hoe mijn papa's oma ze maakte ( zij is griekse )
Oregano, ei, paneermeel, tijm, bloem..hebben er allemaal niets in te zoeken

Mijn recept:

- 500 gr varkensgehakt
- 500 gr lamsgehakt
- bosje peterselie
- munt naar smaak en idd gedroogd, niet vers = niet lekker
- knof ( ik gooi er een bol in )
- zout
- beetje bouillion of beter nog fond
- natrium bicarbonaat ( kooksoda, te krijgen bij toko )
- flink zwarte peper
- beetje olijfolie
( als je met kaas wilt, dan feta )

Meng het gehakt met de knof, zout ( flink zout!! ) en kruiden en ga er lekker met je blote voorpootjes in.
Goed mengen, even laten rusten en op smaak laten komen. ( niet in de koelkast! )
Half uurtje later pak je de kom, en proef je. Dit is heel belangrijk, je moet proeven of de smaken goed zijn en of het zout genoeg is. Doe je dit niet, dan verpest je de bifteki, want proeven = weten en niets is zo lame als laffe bifteki.

Dan doe je 3 flinke theellepels bicarbonaat erdoor en meng je dit wederom goed.
Neem een kopje fond/bouillion en meng dit erdoor. Je zal nu denken, WTFLO)LLERBBQ, maar het wordt niet nattig.
De bicarbonaat zorgt ervoor dat het vlees elke ml vocht opzuigt: hence: suppersappige bifteki

Als elke druppel vocht is opgenomen en je gehakt mooi luchtig is, ga je boetseren.
Smeer je handen in mijn olijfolie, pak een stuk gehakt en draai er een korte, dikke piemel van.
Druk 'm iets plat en smijt 'm op de gril ( je mag erbji brullen )

De feta-variant is niet veel anders.
Pak een stuk gehakt en een stuk feta, maak een dikke bal van het gehakt, druk er de feta in en maak 'm weer dicht en rond.
Iets langwerpig draaien en dan iets platdrukken ( niet te hard!! )
Smijt op gril.

Dit recept is foolproof en absoluut de meest geile manier om je bifteki te maken. Je man zal je voeten kussen en je vrienden zullen zich respectvol voor je buigen.
Het hele truukje met de bicarbonaat en fond is ook dat je een sappige gehakplak krijgt, niet die droge meuk die in NL voor bifteki moet doorgaan.

Njoy tutti
"Je mag erbij brullen" OMG
Copy-saved this one, thanks

[ Bericht 0% gewijzigd door SHE op 19-10-2008 13:59:18 ]
  zondag 28 september 2008 @ 15:15:11 #14
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_61971239
quote:
*verhaal*
Haha
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_62105190
Ik heb zoiets pas nog gemaakt, viel erg in de smaak hier is voor herhaling vatbaar al zeg ik t zelf. Alleen heb ik er een eigen draai aan gegeven, dus echt authentiek was het niet meer
pi_62320217
Wist niet dat lamsgehakt zo moeilijk te krijgen was in deze omgeving, geen enkele ambachtelijke slager heeft het!!!! Iemand tips waar ik het wel kan kopen?? In een of andere turkse slagerij of zo??En, nee, ik haal het niet op bij de plaatselijke shoarmaboer, daar betaal je het 5-voudige.....
  zondag 12 oktober 2008 @ 16:31:24 #17
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_62329381
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:55 schreef Broertie het volgende:
Wist niet dat lamsgehakt zo moeilijk te krijgen was in deze omgeving, geen enkele ambachtelijke slager heeft het!!!! Iemand tips waar ik het wel kan kopen?? In een of andere turkse slagerij of zo??En, nee, ik haal het niet op bij de plaatselijke shoarmaboer, daar betaal je het 5-voudige.....
Bij de meeste Turkse slagerijen hebben ze het wel hoor
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_62360746
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:31 schreef Muck het volgende:

[..]

Bij de meeste Turkse slagerijen hebben ze het wel hoor
zielig voor die lammetjes
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_62362069
Natrium bicarbonaat is ook verkrijgbaar bij de drogisterij dan heet het alleen zuiveringszout.
pi_62372041
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 21:27 schreef Basp1 het volgende:
Natrium bicarbonaat is ook verkrijgbaar bij de drogisterij dan heet het alleen zuiveringszout.
He, dat is handige tip.
En verder dan rundergehakt. Overmorgen eindelijk eens maken. .
pi_62372113
zo, dat klinkt lekker...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 15 oktober 2008 @ 18:58:27 #22
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62412265
oh dat sappige klinkt goed. ik zal dat met die natrium bicarbonaat ook eens in mijn köfte proberen.
Volgens mij trouwens hetzelfde als sodium bicarbonaat (baksoda)?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62412410
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 18:58 schreef -Mellow- het volgende:
oh dat sappige klinkt goed. ik zal dat met die natrium bicarbonaat ook eens in mijn köfte proberen.
Volgens mij trouwens hetzelfde als sodium bicarbonaat (baksoda)?
Sodium is engels voor natrium
pi_62413173
quote:

Mijn God, begin een restaurantje! Met open keuken! Alsjeblieft?
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_62418571
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 19:03 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Sodium is engels voor natrium
Maar bakpoeder verkoopt iedere supermarkt he. Of begrijp ik nu iets verkeerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')