The BirdcageGrappig stukje over het straatleven in Iran. De autoriteiten jagen 2 mannetjes weg die zich in leven proberen te houden met straathandel door fortunetelling.
The Queen and IWilde ik niet per sé naartoe, maar mijn meisjes hadden er kaarten voor, dus ben ik met ze meegegaan. Geen spijt van gehad. Dit gaat over de laatste monarch van Iran voordat Khomeini zijn intrede doet. De documentairemaakster streed 29 jaar geleden voor het afzetten van de shah en zijn vrouw, niet wetende dat een theocratie vele malen erger zou zijn voor haar en haar communistische kameraden. De Shah gaat dood en de koningin leeft in ballingschap in Frankrijk (?). De koningin en zij delen dat ze verbannen zijn na de introductie van Khomeini. Ik vond het vooral leuk dat de koningin een ontzettende dubbele rol speelde, aan de ene kant moest ze een waardigheid ophouden als de koningin van Iran, er is tenslotte al 2500 jaar een monarchie geweest, dus ze leeft in de harten van velen en aan de andere kant zie je haar wel een kopje in een doodnormale keuken afwassen, nadat ze wat meer vertrouwd raakt met de documentairemaakster.
Bijzonder.
Quamar, Working to LiveEen brutaal Indisch meisje dat naar school wil in plaats van hete steentjes in goedkope plastic armbandjes te drukken.
Flying on One EngineEen absoluut pareltje

Dokter Dicksheet is een Indische plastisch chirurg die al 140.000 operaties is ondergaan, onder andere voor kanker, een zware hartaanval en hij rijdt ook nog in een crappy rollatortje. Eigenlijk denk je aanvankelijk dat hij beter gewoon kan overlijden om van al het gedoe af te zijn.
Dan wordt duidelijk dat hij al 8x genomineerd is voor de Nobelprijs voor de vrede. Met al zijn cynisme en ongemakken, gaat hij vervolgens naar India om daar armlastige kindertjes met hazelipjes te helpen, als een soort produktiewerk om in de buurt komen van het idee dat je hebt van Moeder Theresa (al she did was to send lists with people who converted to Christianity to the pope, she never bathed any of them).
hij komt aardig ver met het dichtnaaien van veelal debieltjes met hazelipjes, ook al moet hij af en toe kunstmatig wat worden bijgevoerd met zuurstof uit de tank.
Als blijkt dat Al Gore dan in 2007 de nobelprijs krijgt, is zijn reaktie: what has he ever done for mankind, he's spend millions, without bringing the global temperature down with even one degree.
A must see!
VictoriaIk snapte er geen reet van. Een Argentijns meisje dat in de gevangenis werd geboren, zoekt uit wie haar heeft grootgebracht tijdens het Videlaregime. Dat blijken (volgens mij) de moordenaars van haar ouders te zijn. Slecht beeld, lastige dialogen.
Op een gegeven moment was het interessanter om te kijken wie er wel en niet sliep in de rij stoelen naast je.
[ Bericht 1% gewijzigd door Aoristus op 25-11-2008 23:16:13 ]