Jaarlijks doe ik een rondreis cq vakantie van een maand. Al heel wat delen van de wereld bezocht en ook een aantal verslagen daarvan hier online gezet (oa China, India en Peru/Bolivia dacht ik). Nu zit ik in Indonesie en hou een reisdagboekje bij via
Waarbenjij.nu, maar ik heb hem ook even hier online gezet. Voor diegenen die het interessant vinden!
Reisverslag Indonesie, deel 1In Jakarta begonnen na in totaal iets van 15 uur vliegen met een keer fatsoenlijk vliegtuigvoedsel daarbij. "Eindelijk weer eens Azie" was het idee, maar over Jakarta hoorde we van tevoren al van iedereen: ga er zo snel mogelijk weg! Dus het eerste wat we dan ook hebben gedaan was een vliegticket kopen om zsm weer weg te kunnen.
In Jakarta staan nog redelijk wat oude koloniaalse Nederlandse gebouwenin in de wijk Kota, waar we meteen in de middag dat we aankwamen met een treintje heen zijn gegaan. Allemaal ontzettend vervallen, maar ze staan er wel...Dat is ook eigenlijk het enige interessante aan Jakarta. Verder is het gewoon een hele hele grote, warme en vooral ook stinkende stad. Ja, we zijn wat gewend, maar de combinate vuil en water brengt toch een hele andere odeur met zich mee en we kunnen je vertellen: dat is niet prettig. We moeten daarbij nog ontzettend wennen aan het geld hier: een milioen roepiah is 80 euro. Briefjes zijn er toch maximaal 100.000. Rekenen geblazen iedere keer. Waar Anke de 'master-afdinger' is moet Bram haar toch afstoppen als een taxi 10.000 kost en Anke steeds wil afdingen: die 80 cent, daarvoor ga je niet lopen in deze hitte...
Je hoorde er niets over in je geschiedenislessen van vroeger, maar we zijn hier in Indonesie als Hollanders geen lieverdjes geweest.....Het is niet af te zien aan alle gebouwen, maar alle verhalen in de Lonely Planet rondom de VOC maar ook een stuk later nog (rond 45-4Cool zijn allemaal niet prettig en hebben geen 'happy ending'. Oude mensen hier kunnen je daarom nog wel eens vuil aankijken als je zegt dat je uit "Belanda" komt, maar de jongere generatie weet er (gelukkig?) weinig van.
In de avond de BESTE sate OOIT gehad (althans, tot nu toe, maar waarschijnlijk kan die echt NIET meer overtroffen worden).
De tweede dag Jakarta richting haven gegaan, waar we een kleine tour kregen 'aangeboden'. De gids die ook Bram heette sprak een klein woordje Nederlands en met een dosis Engels daarbij was het interessant. Een houten boot bekijken waarmee ze cement exporteren naar Borneo, een soort van krottenwijk en de vismarkt hebben we gezien, waarbij we niet hoeven te vertellen hoe die laatste ruikt bij 35-40 graden celsius. De chinese wijk Glodok daarna was niet echt chinees, maar de 3 liter cola bij de KFC smaakte er niet minder om, netzoals de heerlijke 'Nederlandse' broodjes bij de Holland Bakery (met echte molen op het dak). Als laatste in de quick-tour Jakarta stond het grote momument van Soekarno op het programma (ook wel 'Soekarno's last erection' genoemd door de locals); een 53 meter hoge pilaar slash obelisk, die ook als uitkijktoren dient, met daaromheen een supergroot park. Even lekker uitwaaien.
Vroeg naar het vliegveld de ochtend erop, richting Borneo, het plaatsje 'Pankalan Bun', wat onze uitvalsbasis zou zijn om Orang Utangs (vrij vertaald: "mens uit het bos"Wink te gaan bekijken. De Lonely Planet laat ons niet zo vaak in de steek, maar deze keer wat het helemaal raak; het kaartje van het dorpske klopte voor geen meter. Als er stond "over 100 meter" was het een kilometer (of meer), 1 kilometer kon zomaar weer 5 kilometer zijn en dan ook nog in compleet de andere richting. En dan zonder taxi's in de buurt en geen richtingsgevoel, veel hitte; daar kan je best pissig van worden. Gelukkig spraken de indonesiers die we tegenkwamen ook geen engels, dat scheelt (*kuch*). Na lang geklooi zijn we achterop de brommertjes van 2 gastjes naar iets gereden wat 'Borneo Travels' heette, waar we onze tour geboekt hebben. We wilde ook meteen onze 'ticket out of there' boeken, maar dat was weer wat lastiger. Waarom? Het is hier Ramadan. Deze eindigt op 1-2 oktober met Idul Fitri, oftewel het suikerfeest. HIervoor gaan heel veel mensen naar hun familie en wordt er dus VEEL gereist. Alle vliegtickets out-of Pangkalan Bun waren of 2x zo duur, of uitverkocht, of ind e handen van Chinezen (die daar ook veel wonen). Uiteindelijk konden we op een voro ons ongunstig tijdstip een 2x zo dure ticket kopen, waardoor we een dag van onze tour af zouden moeten halen. Dat was beter dan 3 dagen later gaan of met een kolere-omweg. Balen, maar oke. Om en de tour en de tickets te betalen moesten er de nodige milioenen uit de pinautomaat gehaald worden en met alleen maar 50.000 biljetten is dat best wel heel erg veel. Een stapel van ettelijke centimeters wel te verstaan. Apart.
Met Ramadan moeten moslims vasten (moeten, moeten, veel mensen smokkelen weten we nu uit ervaring!) en als de zon ondergaat mogen ze weer eten. Dat wordt aangekondigd door de imam die vanuit de moskee met zijn karaoke-set wat gebeden rondbazuind in het arabisch. Maar niet alleen dan rond 5-6 uur in de middag, maar ook om 8 uur, 10 uur, en weer rond 3-4 uur in de nacht als 'de dag begint'. Dus. Ons raam stond volgensmij NAAST een speaker, dus we zijn na een rechtop in bed zitten even verhuisd naar een andere kamer.....
De tour deden we op een Klotok, een boot met een relaxed bovendek en een 'toilet with a view'. We hadden een erg goede gids mee die supergoed engels sprak en in het nationale park wat we gingen bezoeken 3 jaar vrijwilliger was geweest. Daarnaast nog een kapiteintje, een kok (jummie, gebakken banaan!) en een 'hulpje'. Met zijn zessen dus op de boot; ruimte zat.
Als eerste richting Camp Leakey, 4 uur varen door de geweldig groene jungle. Onderweg veel eh..bomen en meer van dat groen, maar ook wat aapjes en geweldige vogels. Camp Leakey is een researchkamp van de Leakey-foundation, waar ze inbeslag genomen oerang oetangs weer terugzetten in het wild en waar ze onderzoek doen naar het gedrag van oerang oetans. De vrouwelijke dr. Gildakis zit daar al jaren en heeft vele prijzen en documantaires op haar naam staan.
De apen die teruggezet worden in het wild kunnen niet altijd geheel op eigen benen staan en worden daarom gevoed met bananen en gecondenseerde melk. Toen we aankwamen lag er pontificaal een grote oerang oetang echt midden op het looppad alsof ze wilde zeggen: "Nee nee, het is nog geen tijd, wacht maar even!". Toen we er voorbij wilde stappen (we moesten echt over haar heen stappen, ze lag heerlijk op haar rug) pakte ze Anke's been vast...die ze gelukkig snel weer losliet. De feeding-sessie op een speciaal platformpje was echt ge-wel-dig. De apen kwamen op nog geen 2 meter afstand van je zitten. In totaal waren er bij deze sessie zo'n 10 verschillende apen, voornamelijk vrouwtjes, en een groot deel met oh-zo-lieve kleine baby oerang-oetangs. Isn't that cute!!!
![]()
Toen we terugliepen zat 1 van de dominantje mannetjes vlakbij de huizen van de onderzoekers en rangers van het park. Hij klom zowat in het huis omdat hij blijkbaar honger had. De deur was niet op slot....en ineens zie je 3-4 rangers rennen om die mega-aap uit hun huis te krijgen. Erg funny... Daarna vond meneer het nodig om eerste zo ongeveer te gaan vechten met een ander mannetje (inclusief stoere geluiden maken!) en daarna sex te hebben met een vrouwtje. De sex duurde hooguit 10 seconden; ze werd meer verkracht dan wat anders. Daarna ging hij heerlijk op zijn rug in het gras liggen. Hadden we al gezegd dat oerang oetangs op mensen lijken?
Na een fantastisch feestmaal werd ons bedje met klamboe door de heren opgemaakt en hadden we vanaf het dek een geweldig romantisch uitzich over een mooie waterpartij met bijbehorende ondergaande zon en oerwoudgeluiden. Nee, we gaan nog niet trouwen binnenkort, voor diegenen die zich dat zomaar spontaan ineens afvroegen. Het wedstrijdje "wie heeft de meeste muggenbulten" heeft Anke gewonnen. Alle plekken die jen iet insmeert (zegmaar die vrijkomen als je naar het toilet gaat) zijn echt GOED geraakt. Anke - Bram: 55 - 13.
Een deel van de rivier wass erg bruin met modder, doordat er een (illegale?) goudmijn verder stroomopwaarts is. Daar dumpen ze ook fijne chemicalien in het water. Af en toe zie je helaas ook hele stukken oerwoud zonder bomen; die worden nog wel eens gekapt.... het schijnt dat de Kuip helaas gebouwd is met dit soort illegaal gekapt hout....
Het tweede kamp en de tweede feeding-sessie. Toen alle andere toeristen wegwaren heeft een klein baby-aapjes voor ons nog een mooi showtje weggegeven door met zijn voederbak te gaan spelen.
Na nog een kamp zijn we in de scherming terug naar het dorpje gevaren waar we de ochtend erop vroeg de taxi richting vliegveld zouden pakken. Naast alle 'shows' van de apen stond ons nog een show te wachten; die van de vuurvliegen. Soms zag de jungle eruit als een amerikaans dorpje rond kerst; als een hele zwem in een boom zit komt er echt heel veel licht vanaf. Wederom romantisch. In de nacht leerden we weer dat geluid ver komt als het over water reist. Het 9000 zielen tellende Kumai kent 15 moskeeen, welke blijkaar allemaal in verband met Ramadan een nieuwe geluidsinstallatie hadden gekocht.
De dag erna was een lange reisdag. In niet willekeurige volgorde: taxi - vliegtuig - psycho-taxi - bus - volgepropt busje - local chicken bus en lopen... maar toen waren we in heaven: het guesthouse in Yogiakarta waar we nu zitten! Met supervriendelijke goed engelssprekende mensen, een voortreffelijk ontbijt en...een zwembad! Het schijnt van de broer van Koen Wouters (die van Clouseau) te zijn. Enige nadeel is dan ook dat er erg veel belgen zitten. Dat komt ook omdat verderop in de straat een zeer goed engels restaurantje zit, waar die avond Jazz-avond was. Een halve liter bier erbij voor nog geen euro en je hebt een goede avond. We raakten al snel aan de praat met wat mede-reizigers.
Bedenkt je dan even deze drie mensen: een in indonesie geboren nederlander. Iemand die 7 dagen per week golft omdat hij op een golfbaan werkt en het ook goed kan (als we hem mogen geloven). En als laatste een Hells Angel. En bedenk deze drie mensen nu eens allemaal in 1 persoon; dat is een behoorlijk rare combinate, maar de kerel die we tegenkwamen, die met zijn puur hollandse vrouw aan het reizen was, was het toch echt. Vriendelijke vent. Geweldig gezellige avond, leuke verhalen. We zijn uitgenodigd om binnenkort in de buurt van Amsterdam te komen golven.
De dag erna stond ietwat brak een rondtour door Yogiakarta. Het paleis van de sultan met daarbij het veel interessantere 'waterpaleis' van de sultan waar hij in grote zwembaden een beetje kon sexen met zijn 27 concubines. Wat een leven. Bij iedere bezichtiging van iets interessant hier krijg je een 'gratis' guide (die je niet wil hebben maar waar je niet vanaf komt) die je daarna ook als "part-of-the-tour" meeneemt naar zijn of haar prullariawinkel. Maar ach, even beleefd 3 minuten kijken en wegwezen. Maar soms zijn ze wat vasthoudender. In een behoorlijk grote markt midden in het centrum vertelde we een man meteen dat we geen gebruik wilde maken van zijn diensten; het was tenslotte een markt, dus wat kan je uitleggen? Dus het manneke zegt lachend: "Ah, you want to look everything by yourselves, hahahaha!" waarop we duidelijk en hard toch beiden met een boos gezicht YES! antwoordde. Toch was het niet genoeg. Het verstoppertje spelen en beiden een andere weg kiezen was leuk, maar deze meneer had geoefend. Daarna 15 minuten negeren hielp uiteindelijk toch.
![]()
Een bezoek aan Yogiakarta schijnt niet compleet te zijn als je de Prambanan-tempels en de Borodbodur niet hebt bezocht. De eerste hebben we gedaan met een gehuurde (automatische) scooter. Of scooter, als je een beetje gast geeft haal je de 90 tot 100 wel. Het verkeer is hier wel een grote chaos, met maar veel toeteren en soms een beetje brutaal zijn was het goed te doen. De Prambanan-tempels waren aardig, meer kunnen we niet zeggen: bekijk de foto's maar eens! Maar we waren snel weer op de brommert als Bob en Annie, want dat was een stukje cooler. Daarna zijn we vanaf ons hostel 'immer gerade aus' het 50km tellende stuk naar het strand gecrossed. Een beetje sightseeing door the country met rijstvelden en nog veel meer leuks. Het strans was weinig bijzonders met veel stof en hele hoge golven. Maar het ritje heen en terug was helemaal prima. Helaas kreeg Bram een lekke band toen hij even donuts wilde gaan halen (je moet je brommert toch wel echt GOED benutten, niet?), maar een 45 minuten later en een heel interessant eenzijdig gesprek later (aangezien de vrouw maar bleef lullen en Bram niets verstond) was alles weer oppie toppie. Voor die 80 cent zou je zo weer een gat in je band rijden.
Vanochtend hebben we ons heen en terug naar de Borodbodur laten rijden. Voor die 3-4 euro pp regel je dat niet zelf. Om 5 uur werden we opgehaald om de sunrise te aanschouwen. Helaas was het wat bewolkt. De Borodbodur is een boeddhistische tempel en is opgebouwd als een grote stoepa (even googlen als je niet weet wat een stoepa is!). De basis van deze stoepa is 123 bij 123 meter. De stoepa heeft negen etages; de onderste zes zijn vierkant, de bovenste drie rond. De etages vertegenwoordigen de boeddhistische kosmos. Op de bovenste etages bevinden zich 72 kleine stoepa's, die gebouwd zijn rondom één grote centrale stoepa. De grote stoepa staat symbool voor het Nirwana en in iedere stoepa zit een boeddha. Aanraken betekent good-luck....
![]()
We zijn net aangekomen op Bali, na een rondtour rondom Bromo (de Vulkaan), maar daar de volgende keer wat meer over...