Misschien een lastige TT voor de gemiddelde fokker, maar daar is deze band waarschijnlijk ook niet voor bedoeld. (kut d's en t's.

)
- En ja, ik had ook een klein topic kunnen maken. -
![]()
Na verschillende sites af te struinen voor reviews van albums van Agalloch, kwam ik tot de conclusie dat meerdere reviewers het met me eens waren: Agalloch is goed. Vanwaar dan de relatieve onbekendheid? Daarom dit topic in het metal-walhalla van Nederland.
Een aantal reviews:
Extreemmetaal.nl,
Metalfan.nl (85/100),
Lordsofmetal.nl (95/100)Wat is Agalloch?Als ik Wikipedia moet quoten is het dit:
quote:
Agalloch is een sfeervolle folk- en black metalband. Deze band heeft tot nu toe niet veel media-aandacht gehad. De band combineert Black Metal met Folk Metal , Gothic metal en zelfs wat Ambient. Hierdoor ontstaat een erg gevarieerd geluid, dat kenbaar is voor de band.
Nou, 't komt in de buurt, maar het is belangrijk dat je met Agalloch niet in hokjes denkt. Ikzelf vind het invloeden hebben van wat Doom, Black, en Folk. Maar boven alles heerst het melodische, diepe geluid. Als je vol met energie wil komen te zitten, ruig schreeuwende mannen, gierende gitaren en dikke riffs wilt horen, dan zit je hier niet goed. Agalloch is voornamelijk rustig en atmosferisch.
Ze hebben in totaal 8 verschillende cd's uitgebracht, waarvan 5 EP's. Tussen deze werken zitten er een aantal die meer de black-kant op hangen, anderen weer meer de doom-kant. Hun nieuwste EP ('The White') is daarentegen vooral 'dromerige' gitaarmuziek. En ik kan zeggen: Het klinkt vrijwel allemaal goed.
Als je ondertussen je interesse nog niet verloren hebt, dan kom je nu bij het leuke gedeelte aan: De muziek zelf. Ik heb een aantal van mijn persoonlijke favorieten gekozen, hopelijk met genoeg variatie om te laten horen wat ik nou echt bedoelde. Neem even de tijd om alles rustig te luisteren, want als je hier 1 nummer van luistert, dan heb je nog geen idee wat Agalloch is.
Hun relatief bekendste nummer: Not Unlike The WavesRedelijke binnenkomer
Hun meerdelige nummer: She Painted Fire Across The Skyline 1, 2, en 3 Af en toe tamelijk hard, meer voor de gevorderden
As Embers Dress The Sky. Voor mensen die tegen een gruntje kunnen.
... And The Great Cold Death Of The Earth. Het melodische, diepe geluid ten top. Goede binnenkomer.
Limbs Zet je geluid iets zachter aan het begin. Redelijke binnenkomer.
Tomorrow Will Never Come. Vrij toegankelijk nummer. Redelijke binnenkomer, maar waag je ook aan een ander nummer.
The LodgeEen van de weinige instrumentale nummers. Leuk detail: De *klak* die je na 2 seconden hoort, en in het nummer doorgaat, is het geluid van een drumstok op de schedel van een eland.
PantheistVan hun laatste EP, weerspiegelt goed de klank van het album.