abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 september 2008 @ 17:27:11 #1
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_61829441
Is het toegestaan om een kamer te verhuren van een woning die je zelf bewoont en huurt van de woningbouwvereniging?
reach out and touch faith
pi_61829583
nee, 99% zekerheid dat het niet mag. Staat overigens in je huurcontract
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_61829593
vraag het je woningbouw vereniging eens en denk dat je 100% NEE als antwoord krijgt
pi_61829723
Als jij met iemand anders een huishouden voert is het op zich redelijk dat de ander een bijdrage doet in de huur en energiekosten...

En nee, voor het voeren van een huishouden hoef geen relatie met elkaar te hebben.

houd er wel rekening mee dat het invloed heeft op:
- je verzekeringen
- je afvalheffingen
- je eventuele huur- en zorgtoeslag

Maar dat kan je natuurlijk allemaal aan de "huurder" verrekenen.

Ow, en natuurlijk niet overal gaan adverteren dat je een kamer te huur hebt.
So we just called him Fred too
pi_61829742
Nee.

Maar; Je kunt natuurlijk wel een gezamenlijk huishouden voeren.
pi_61829784
Wat Cothen zegt, onderhuur mag niet, maar zodra je een huishouden voert is het medehuur.
Ik ga naar huis.
pi_61829827
quote:
Op maandag 22 september 2008 17:42 schreef nietzman het volgende:
Wat Cothen zegt, onderhuur mag niet, maar zodra je een huishouden voert is het medehuur.
En ook dat zou ik maar even vragen aan je verhuurder. De verhuurder heeft namelijk in haar systeem staan dat jij er alleen woont, en opeens wonen er 2 mensen. Dat zullen zij ook niet erg leuk vinden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_61829917
In mijn geval gooiden ze gewoon de afvalstofheffing omhoog.

Ik woonde samen met m'n ex, en toen zij vertrok vroeg ik ze of het okay was of een vriend bij me kwam wonen om de kosten goed te blijven dekken. Vonden ze prima, maar wie weet dat dat per stichting verschilt.
Ik ga naar huis.
pi_61830221
Onderhuur is meestal verboden, maar samen een huishouding voeren niet.

Bij mij is er één maar aan:
Wanneer je met z'n tweeen de huur aanvangt, hebben beiden het recht om de woning te houden wanneer de ander vertrekt. Wanneer er iemand later intrekt krijgt de nieuwe mede-huurder dat recht tot overname pas nadat er enkele jaren (3, in mijn geval) samen een huishouding gevoerd is.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 22 september 2008 @ 18:18:03 #10
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_61830625
Ok bedankt voor jullie reacties! Dus samen een huishouding voeren mag wel.
Hoe moet ik dat dan kenbaar maken aan de woningbouwvereniging?
pi_61830812
quote:
Op maandag 22 september 2008 18:18 schreef ozzyat105 het volgende:
Ok bedankt voor jullie reacties! Dus samen een huishouding voeren mag wel.
Hoe moet ik dat dan kenbaar maken aan de woningbouwvereniging?
Zorgen dat de ander keurig ingeschreven komt te staan, en gewoon even melden dat er iemand bij je in is getrokken. Kijk er van te voren even je huurovereenkomst op na, het kan zijn dat er een bewonerslimiet geldt. (Voor 1 en 2 kamer-apprtementen in een appartementencomplex wil dat wel eens gebeuren.)
Behalve dat zijn er, voor zover ik weet, normaal gesproken geen gronden waarop een verhuurder je kan verbieden om samen te wonen met iemand.
pi_61830938
quote:
Op maandag 22 september 2008 18:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Zorgen dat de ander keurig ingeschreven komt te staan, en gewoon even melden dat er iemand bij je in is getrokken. Kijk er van te voren even je huurovereenkomst op na, het kan zijn dat er een bewonerslimiet geldt. (Voor 1 en 2 kamer-apprtementen in een appartementencomplex wil dat wel eens gebeuren.)
Behalve dat zijn er, voor zover ik weet, normaal gesproken geen gronden waarop een verhuurder je kan verbieden om samen te wonen met iemand.
Volgens mij ook niet inderdaad, maar het is gewoon wel zo netjes om het inderdaad ff te melden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_61831198
quote:
Op maandag 22 september 2008 18:31 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Volgens mij ook niet inderdaad, maar het is gewoon wel zo netjes om het inderdaad ff te melden.
Bij mij staat het overigens gewoon in m'n huurcontract gespecificeerd. Als ik met iemand een huishouding ga voeren, moet ik die laten bijschrijven op het contract als mede-huurder. Na 3 jaar wordt die dan mede-hoofdhuurder. Tot die tijd blijf ik de (enige) hoofdhuurder, en kan de mede-huurder geen aanspraak maken op de woning, mocht ik verhuizen.
  maandag 22 september 2008 @ 18:46:04 #14
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_61831334
Loop ik verder nog risico's als iemand mede huurder wordt?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als deze persoon schulden maakt.?
En kan ik hem/haar eruit zetten bij overlast of misdragen?
pi_61841748
Het kan, maar je moet wel toestemming vragen aan de wbv.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_61844005
Deze vragen zijn toch geheel afhankelijk van de woningbouw? Voorbeeld Mitros in Utrecht:

- Ik ben bij mijn vriendin ingetrokken, Het enige wat ik moest doen was me op haar adres inschrijven bij de gemeente. Ik kan medehuurderschap aanvragen bij Mitros maar dit hoeft niet.
- Haar broer woont in dezelfde straat ook via Mitros en hij heeft zijn appartement legaal een jaar onderverhuurd terwijl hij op wereldreis is. Er moest wel een contract voor opgesteld worden enzo maar Mitros heeft het bij hem goedgekeurd.

Moraal van het verhaal, er is geen eenduidig antwoord, vraag het na bij je woningbouw...Overigens nu wel actueel met de rechtzaak in Amsterdam.
pi_61867383
Maar in Amsterdam gaat het om sociale huurwoningen die in zn geheel illegaal worden onderverhuurd. Dat is wat anders dan dat de officiele huurder er ook nog woont.

Maar goed, je moet gewoon even naar de WBV bellen voor info wnat het is vaak echt wel mogelijk.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  woensdag 24 september 2008 @ 08:22:06 #18
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_61869059
je mag soms wel legaal onderverhuren. Vraag het na bij de desbetreffende woningbouwvereniging. Ik mag hier zonder problemen onderverhuren maar de eis is wel dat als ik weg ga de onderhuurder ook vertrekt.
Where's my fear???
  woensdag 24 september 2008 @ 08:58:34 #19
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_61869505
quote:
Op woensdag 24 september 2008 08:22 schreef jagermaster het volgende:
je mag soms wel legaal onderverhuren. Vraag het na bij de desbetreffende woningbouwvereniging. Ik mag hier zonder problemen onderverhuren maar de eis is wel dat als ik weg ga de onderhuurder ook vertrekt.
En als deze persoon niet betaald/overlast geeft. Kun jij ze dan uitzetten?
  woensdag 24 september 2008 @ 10:38:49 #20
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_61871646
quote:
Op woensdag 24 september 2008 08:58 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

En als deze persoon niet betaald/overlast geeft. Kun jij ze dan uitzetten?
vast wel. Als een normale huurder niet betaald kan hij er ook uit gezet worden.
Where's my fear???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')