Omdat evolutionair bepaald is dat het een redelijke mate van succes betekent. Niet in jouw geval blijkbaar, maar in heel veel andere gevallen wel.quote:
Dat zeker, maar het is vaak nog niet eens schreeuwen. Het is een subtiele stemverheffing, een dominante toon opzetten. Echt, ik sta daar iedere keer weer versteld van.quote:Op zondag 21 september 2008 14:19 schreef Dreamzilla het volgende:
schreeuwen is een teken van onmacht
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Mensen schrikken vaak van zo'n reactie en zwichten er inderdaad voor. Dat deed ik eerst ook hoor, zeker. Ook bij vrienden, omdat je het niet verwacht. Zeker als je zelf wat zachter bent aangelegd en liever gaat voor samenwerking dan een relatie van dominantie en onderwerping (wat dit in feite ook is), dan voel je je geïntimideerd wanneer iemand opeens zo uit de hoek komt. Maar ik werd mij daar bewust van en het kwam ook ter sprake tijdens een college over argumentatietechniek en -tactiek. Vanaf dat moment ben ik mij gaan aanleren om er anders op te reageren. Meestal een beetje op een flauwe manier, zodat die ander zichtbaar zich van binnen zit op te vreten.quote:Op zondag 21 september 2008 14:21 schreef beerten het volgende:
[..]
Omdat evolutionair bepaald is dat het een redelijke mate van succes betekent. Niet in jouw geval blijkbaar, maar in heel veel andere gevallen wel.
Het werkt intimiderend en velen zwichten daar voor.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het de juiste manier is.
Wat?quote:Op zondag 21 september 2008 14:36 schreef SuperwormJim het volgende:
Dat noemt men 'emotie'.
Dat dus. Ik ben ook iemand van normaal praten, geen stem verheffen want dan neem ik de leiding en dominantie meteen weer terug en reageer ik met: als u niet in staat bent normaal te praten denk ik dat dit gesprek verder weinig zin heeft...quote:
Mag ik vragen hoe je er anders op bent gaan reageren? Best interessant namelijkquote:Op zondag 21 september 2008 14:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Mensen schrikken vaak van zo'n reactie en zwichten er inderdaad voor. Dat deed ik eerst ook hoor, zeker. Ook bij vrienden, omdat je het niet verwacht. Zeker als je zelf wat zachter bent aangelegd en liever gaat voor samenwerking dan een relatie van dominantie en onderwerping (wat dit in feite ook is), dan voel je je geïntimideerd wanneer iemand opeens zo uit de hoek komt. Maar ik werd mij daar bewust van en het kwam ook ter sprake tijdens een college over argumentatietechniek en -tactiek. Vanaf dat moment ben ik mij gaan aanleren om er anders op te reageren. Meestal een beetje op een flauwe manier, zodat die ander zichtbaar zich van binnen zit op te vreten.
Precies, of omdat de ander gewoon uit z'n nek lult.quote:Op zondag 21 september 2008 14:42 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik denk dat het er op neer komt dat het een reactie is, omdat men dan zo overtuigd is van zijn / haar gelijk en gefrustreerd omdat het blijkbaar niet 1op1 overgebracht kan worden.
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar isquote:
En wat als diegene die een beetje gefrustreerd raakt gewoon gelijk heeft?quote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar is,totdat je in zo'n eigen universum zit waarin je het gaat geloven.
![]()
Is wetenschappelijk aangetoond.
quote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar is,totdat je in zo'n eigen universum zit waarin je het gaat geloven.
![]()
dat zeg ik, emotiequote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
![]()
Nou, voorheen ging ik meteen overstag uit een schrikreactie. Ik ben van nature conflictvermijdend ingesteld en wanneer iemand opeens zo uit de hoek kwam om zijn afkeuren van mijn standpunt uit te spreken, dan raakte ik van slag en gaf de ander maar snel gelijk om de gemoederen te bedaren. Dat doe ik nu dus niet meerquote:Op zondag 21 september 2008 14:43 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe je er anders op bent gaan reageren? Best interessant namelijk
Dat is geen reden om zo te reageren, dan kun je de ander zijn ongelijk ook gewoon kenbaar maken, op een normale manier. Het kan zijn dat diegene zich er niet bewust van is, dat hetgeen hij zegt niet juist is.quote:Op zondag 21 september 2008 14:44 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, of omdat de ander gewoon uit z'n nek lult.
En als die ander niet wil luisteren en zegt dat JIJ degene bent die uit z'n nek lult?quote:Op zondag 21 september 2008 15:08 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is geen reden om zo te reageren, dan kun je de ander zijn ongelijk ook gewoon kenbaar maken, op een normale manier. Het kan zijn dat diegene zich er niet bewust van is, dat hetgeen hij zegt niet juist is.
Dat is wat anders,als ik merk dat diegene gelijk heeft hoeft die ook niet de hele straat te laten meegenieten,dan word het een zeer korte discussie.quote:Op zondag 21 september 2008 14:58 schreef santax het volgende:
En wat als diegene die een beetje gefrustreerd raakt gewoon gelijk heeft?
WAARVAN DAN HE!? KOM EENS MET STEEKHOUDENDE ARGUMENTEN, WANT DIT SLAAT GEWOON NERGENS OP!!quote:Op zondag 21 september 2008 16:18 schreef dborhem het volgende:
[..]
Je bent een schoolvoorbeeld ervan,mn beste.
Ik denk dat ik mag stellen dat ik het e.e.a. weet van communicatie. Ook al pas ik het vaak niet toequote:Op zondag 21 september 2008 15:12 schreef honda1990 het volgende:
Soms kan een discussie er best heftig aan toe gaan en dan gaat het automatisch om je stem te verheffen, is imo niks mis mee tenzij het te bruut word en er niet meer normaal gediscusierd kan worden. Wat voor mij een verschil is, is dat als iemand die "boven" je staat zijn stem verheft. Lees je baas, leraar, ouders oid. dan vind ik dat per definitie geen goede discussie aangezien je tegen zoiemand over het algemeen niet even veel volume "mag" gebruiken.
Goed discussieren kon ik eerst opzich wel, maar door fok is het toch een stuk beter geworden, al moet ik zeggen dat discussieren op fok me minder goed afgaat omdat ik m'n emotie niet goed kan laten zien en je soms dingen duidelijk maakt met je handen oid.
Idd helemaal mee eensquote:Op zondag 21 september 2008 17:02 schreef santax het volgende:
[..]
Ik denk dat ik mag stellen dat ik het e.e.a. weet van communicatie. Ook al pas ik het vaak niet toe
Maar 80% van de communicatie bestaat uit: mimiek, gebaren, toon. De overige 20% is de boodschap. Daarom is het zo irritant als je naar een helpdesk belt. Het vergt namelijk echt serieus people en communicatie skills om zonder die 80% een gesprek te voeren, dat gesprek te controleren en je boodschap ook nog op de juiste manier over te brengen. Iets dat het gros van de mensen niet beheerst.
Ik hoop echt dat je een geintje maakt,want je dramt nu precies alles door,zoals ik al zei.quote:Op zondag 21 september 2008 16:56 schreef SuperwormJim het volgende:
WAARVAN DAN HE!? KOM EENS MET STEEKHOUDENDE ARGUMENTEN, WANT DIT SLAAT GEWOON NERGENS OP!!
quote:Op zondag 21 september 2008 18:18 schreef dborhem het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat je een geintje maakt,want je dramt nu precies alles door,zoals ik al zei.
Ga nu maar even liggen he?
ik ben wel benieuwd of je hiermee het effect behaalt dat je (neem ik aan) wil bereiken, namelijk dat de schreeuwert inziet waar hij mee bezig is en ineens volkomen ontvankelijk is voor je tegenargumenten.quote:Op zondag 21 september 2008 15:08 schreef servus_universitas het volgende:
Nou, voorheen ging ik meteen overstag uit een schrikreactie. Ik ben van nature conflictvermijdend ingesteld en wanneer iemand opeens zo uit de hoek kwam om zijn afkeuren van mijn standpunt uit te spreken, dan raakte ik van slag en gaf de ander maar snel gelijk om de gemoederen te bedaren. Dat doe ik nu dus niet meer. Ik blijf zelf altijd heel rustig en als iemand op zo'n autoritaire toon reageert, dan blijf ik rustig en kom met tegenargumenten. Ik ben er anders op gaan reageren in de zin van dat het mij niet meer imponeert. Het gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit, als mensen zo beginnen te reageren.
Is dit nou het internetforum-equivalent van dat stemverheffen waar het in dit topic over gaat?quote:Op zondag 21 september 2008 18:54 schreef zoalshetis het volgende:
als ik discussier schreeuw ik niet. tenzij ik echt boos word. als hondjes krimpen ze ineen.
Het gaat automatisch denk ik zo, stemverheffing zorgt er niet alleen voor dat je dominant overkomt en daardoor "sterker" lijkt te staan in een discussie, maar het voorkomt er ook voor je "tegenstander" je onderbreekt, ook dat zorgt er voor dat het lijkt alsof je sterker staat.quote:Op zondag 21 september 2008 14:27 schreef servus_universitas het volgende:
Maar zou het dan zo zijn dat die mensen bewust zo agressief uit de hoek komen, of gaat dat automatisch omdat het op een bepaalde manier is gerelateerd aan hun hele persoonlijkheid? Die mensen zijn vaak op andere punten namelijk ook vrij overheersend, of trachten dat te zijn.
Dat zijn de fraaiere situaties ja, als beide (of nog meer!) partijen niets willen toegeven en steeds harder en harder tegen elkaar in gaan schreeuwen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:38 schreef tong_poh het volgende:
Ik heb op de HBo wel vaker gehad, dat ik mijn stem deed verheffen tijdens een discussie. De reden daarvan was, dat er wel eens mensen in de groep zaten, die er de ballen van begrepen en zich vasthielden aan standpunten die allang waren weerlegd door steekhoudende argumenten. Dan sprak ik met een luidere toon om aan hun duidelijk te maken, dat het maar eens voorbij moest zijn. Overigens moet ik toegeven, dat meestal de andere partij allang bezig was met hun stem te verheffen, maar bij mij komt het een stuk meer intimiterend over, doordat ik sowieso een luide stem heb.
Kom op dat is toch overduidelijk een grapquote:Op zondag 21 september 2008 18:18 schreef dborhem het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat je een geintje maakt,want je dramt nu precies alles door,zoals ik al zei.
Ga nu maar even liggen he?
Tuurlijk is het een vorm van onmacht, want een ander persoon wil niet luisteren naar steekoudende argumenten. Je probeert de onmacht om te zetten naar macht. Als een persoon niet te verwurmen is en eigenwijs blijft volhouden, dan moet je toch iets proberen. Overigens heb ik het hier over stem verheffen en niet over schreeuwen. Schreeuwen is "not done" Dat is agressief gedrag. Stem verheffen is dat niet. Dat wordt alleen gevonden door mensen die te zwak zijn en er niet tegen kunnen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:43 schreef Garisson72 het volgende:
Overigens vind ik het nog steeds een teken van onmacht.
Alleen de gedachte al, dat jij de wijsheid op dat moment in pacht hebt en eigenlijk van de ander simpelweg verwácht dat die zich wel door jouw steekhoudende argumenten zal laten overtuigen... en dan de frustratie als dat niet zo blijkt uit te pakken! 't Is genoeg om kwaad van te worden.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:57 schreef tong_poh het volgende:
Tuurlijk is het een vorm van onmacht, want een ander persoon wil niet luisteren naar steekoudende argumenten. Je probeert de onmacht om te zetten naar macht. Als een persoon niet te verwurmen is en eigenwijs blijft volhouden, dan moet je toch iets proberen.
Ervaring leert dat de scheidslijn tussen schreeuwen en stemverheffen vaak maar zeer dun is, vandaar dat ik het maar gewoon door elkaar gebruik.quote:Overigens heb ik het hier over stem verheffen en niet over schreeuwen. Schreeuwen is "not done" Dat is agressief gedrag. Stem verheffen is dat niet. Dat wordt alleen gevonden door mensen die te zwak zijn en er niet tegen kunnen.
Ook al is de scheidslijn dun het blijven 2 verschillende dingen. Overigens zal het mij aan mijn reet roesten of mensen er last van hebben als ik mijn stem verhef. Het heeft vrijwel altijd het gewenste effect.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:20 schreef Garisson72 het volgende:
Ervaring leert dat de scheidslijn tussen schreeuwen en stemverheffen vaak maar zeer dun is, vandaar dat ik het maar gewoon door elkaar gebruik.
zo is 't joh, blijf jij maar lekker wanhopig schreeuwen stemverheffen als ze niet willen inzien dat jij gewoon gelijk hebt.quote:Op donderdag 25 september 2008 17:01 schreef tong_poh het volgende:
Ook al is de scheidslijn dun het blijven 2 verschillende dingen. Overigens zal het mij aan mijn reet roesten of mensen er last van hebben als ik mijn stem verhef. Het heeft vrijwel altijd het gewenste effect.
Zo lang het effect heeft, blijf ik dat doen. Ondertussen gaan de zwakkeren hier op internet hun beklag doen en voelen zij zich weer beter. Win win situatie. Of niet?quote:Op donderdag 25 september 2008 17:14 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
zo is 't joh, blijf jij maar lekker wanhopig schreeuwen stemverheffen als ze niet willen inzien dat jij gewoon gelijk hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |