Omdat evolutionair bepaald is dat het een redelijke mate van succes betekent. Niet in jouw geval blijkbaar, maar in heel veel andere gevallen wel.quote:
Dat zeker, maar het is vaak nog niet eens schreeuwen. Het is een subtiele stemverheffing, een dominante toon opzetten. Echt, ik sta daar iedere keer weer versteld van.quote:Op zondag 21 september 2008 14:19 schreef Dreamzilla het volgende:
schreeuwen is een teken van onmacht
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Mensen schrikken vaak van zo'n reactie en zwichten er inderdaad voor. Dat deed ik eerst ook hoor, zeker. Ook bij vrienden, omdat je het niet verwacht. Zeker als je zelf wat zachter bent aangelegd en liever gaat voor samenwerking dan een relatie van dominantie en onderwerping (wat dit in feite ook is), dan voel je je geïntimideerd wanneer iemand opeens zo uit de hoek komt. Maar ik werd mij daar bewust van en het kwam ook ter sprake tijdens een college over argumentatietechniek en -tactiek. Vanaf dat moment ben ik mij gaan aanleren om er anders op te reageren. Meestal een beetje op een flauwe manier, zodat die ander zichtbaar zich van binnen zit op te vreten.quote:Op zondag 21 september 2008 14:21 schreef beerten het volgende:
[..]
Omdat evolutionair bepaald is dat het een redelijke mate van succes betekent. Niet in jouw geval blijkbaar, maar in heel veel andere gevallen wel.
Het werkt intimiderend en velen zwichten daar voor.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het de juiste manier is.
Wat?quote:Op zondag 21 september 2008 14:36 schreef SuperwormJim het volgende:
Dat noemt men 'emotie'.
Dat dus. Ik ben ook iemand van normaal praten, geen stem verheffen want dan neem ik de leiding en dominantie meteen weer terug en reageer ik met: als u niet in staat bent normaal te praten denk ik dat dit gesprek verder weinig zin heeft...quote:
Mag ik vragen hoe je er anders op bent gaan reageren? Best interessant namelijkquote:Op zondag 21 september 2008 14:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Mensen schrikken vaak van zo'n reactie en zwichten er inderdaad voor. Dat deed ik eerst ook hoor, zeker. Ook bij vrienden, omdat je het niet verwacht. Zeker als je zelf wat zachter bent aangelegd en liever gaat voor samenwerking dan een relatie van dominantie en onderwerping (wat dit in feite ook is), dan voel je je geïntimideerd wanneer iemand opeens zo uit de hoek komt. Maar ik werd mij daar bewust van en het kwam ook ter sprake tijdens een college over argumentatietechniek en -tactiek. Vanaf dat moment ben ik mij gaan aanleren om er anders op te reageren. Meestal een beetje op een flauwe manier, zodat die ander zichtbaar zich van binnen zit op te vreten.
Precies, of omdat de ander gewoon uit z'n nek lult.quote:Op zondag 21 september 2008 14:42 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik denk dat het er op neer komt dat het een reactie is, omdat men dan zo overtuigd is van zijn / haar gelijk en gefrustreerd omdat het blijkbaar niet 1op1 overgebracht kan worden.
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar isquote:
En wat als diegene die een beetje gefrustreerd raakt gewoon gelijk heeft?quote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar is,totdat je in zo'n eigen universum zit waarin je het gaat geloven.
![]()
Is wetenschappelijk aangetoond.
quote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
Nee,dat heet cognitieve disassociatie,net zo lang tegen jezelf en anderen zeggen dat iets wel of niet waar is,totdat je in zo'n eigen universum zit waarin je het gaat geloven.
![]()
dat zeg ik, emotiequote:Op zondag 21 september 2008 14:53 schreef dborhem het volgende:
[..]
![]()
Nou, voorheen ging ik meteen overstag uit een schrikreactie. Ik ben van nature conflictvermijdend ingesteld en wanneer iemand opeens zo uit de hoek kwam om zijn afkeuren van mijn standpunt uit te spreken, dan raakte ik van slag en gaf de ander maar snel gelijk om de gemoederen te bedaren. Dat doe ik nu dus niet meerquote:Op zondag 21 september 2008 14:43 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe je er anders op bent gaan reageren? Best interessant namelijk
Dat is geen reden om zo te reageren, dan kun je de ander zijn ongelijk ook gewoon kenbaar maken, op een normale manier. Het kan zijn dat diegene zich er niet bewust van is, dat hetgeen hij zegt niet juist is.quote:Op zondag 21 september 2008 14:44 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, of omdat de ander gewoon uit z'n nek lult.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |