abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61797805
In mijn nieuwe badkamer moet er een verbinding komen tussen de waterleiding en de thermostaatkraan.

De waterleiding is 15mm, de thermostaatkraan wil een 3/4" schroefdraad.

Ik heb dus een muurplaat 15mm - 1/2" gekocht, en daarop een koppelstuk 1/2" - 1/2" (beide buitendraad), daarop een koppelstuk 1/2" - 1/2" (beide binnendraad) en daarop een verloopstuk 1/2" - 3/4" (beide buitendraad).

Overal netjes 5 lagen teflon er tussen, maar hoe hard ik het ook aandraai, er blijven druppels tussenuit komen.

Vroeger zat er een wartel met 1/2" - 3/4" draad, (zo'n soort ding met een zig-zag er in) maar de gaten in de tegels zitten nu op de goede plek om het zonder wartel te kunnen (moeten?) doen. Ik kan van achteren bij de muur, dus ik kan wat experimenteren.

Hoe voorkom ik lekkende schroefverbindingen? Het lijkt er op dat de zeskantmoer van het koppelstuk niet goed aansluit op de ronde rand van de muurplaat, waardoor er nog steeds druppeltjes doorheen sijpelen.

Die druppels wil ik niet achter mijn tegelwerk hebben.

Kan dit op een betere/andere manier, of moet ik meer teflon gebruiken, of is vlas een oplossing? Kan ik de schroefverbindingen solderen desnoods?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  zondag 21 september 2008 @ 13:49:12 #2
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_61798402
rubberring gebruiken ipv teflon denk ik
© www.driekeerniks.be
pi_61798871
Ik begrijp dus dat je de "S-koppelingen" niet kan gebruiken?

Dit zijn de koppelingen die standaard bij douchekranen worden geleverd,
met 3/4 bu naar 1/2 bu (bij 15cm hartafstand) of 1/2 bu naar 3/8 bu (bij 12cm hartafstand).

De manier waarop je het nu hebt opgelost is absoluut niet wenselijk,
immers koppeling op koppeling op koppeling is zéér lekkage gevoelig (zoals je gemerkt hebt).

Wat je zou kunnen proberen is om bij de bouwmarkt een knot hennep-wol en een tube fitterskit te kopen,
en hiermee de schroefdraad verbindingen mee te verpakken.

Bij gebruik van telfon tape moet je de verbinding in één keer goed hebben,
je kan niet iets terugdraaien of verstellen; dan kan je overnieuw beginnen.

Hennep-wol in combinatie met fitterskit kan je nog wel beperkt corrigeren,
dus mogelijk krijg je hiermee de verbinding wel water dicht.
pi_61801257
haal alstjeblieft al die verloopjes eruit en gebruik s-koppelingen,die s-koppelingen draai je in je muurplaat met hennep,met een waterpasje meten of ze rechtzitten en meten of de afstand precies 150mm is hart/hart
de s-koppeling afkitten tussen de tegel,roset erop draaien en dan de kraan monteren,voor die kraan gebruik je echter alleen ringen,meestal fiber ringen 3/4" die meegeleverd zijn bij de kraan.

dit is de enige juiste manier.

kan je dit niet raad ik je aan om een loodgieter te bellen...je bent nu aan het klootzakken
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  zondag 21 september 2008 @ 20:32:34 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61807897
Heb je het niet te hard aan gedraaid en alles kaport gedraaid?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61808705
s-koppelingen passen niet, niet omdat het gat in de tegels te klein is en ook niet omdat ze niet lang genoeg zijn (ik heb een holle wand). Ik zal de fitterskit en hennep maar eens gaan proberen.
pi_61813220
quote:
Op zondag 21 september 2008 14:08 schreef naaa het volgende:

Bij gebruik van telfon tape moet je de verbinding in één keer goed hebben,
je kan niet iets terugdraaien of verstellen; dan kan je overnieuw beginnen.

En soms wil het maar niet lukken met de tape.
Ik heb de loodgieter een keer aan het werk gezien met loctite 55 draad en meteen zelf een rol aangeschaft.
Dat spul werkt echt perfect, het schuift niet van zijn plaats en ik heb de ervaring dat je alles in 1x dicht krijgt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_61813584
fittingen van messing vantevoren met een ijzerzaagje opruwen.
teflon, hennep of locktite met de klok mee draaien. (zie foto van quo)
dan moet het lukken!

volgende x toch s-koppelingen gebruiken=minder verbindingen.
pi_61820807
quote:
Op zondag 21 september 2008 20:57 schreef JurriaanK het volgende:
s-koppelingen passen niet, niet omdat het gat in de tegels te klein is en ook niet omdat ze niet lang genoeg zijn (ik heb een holle wand). Ik zal de fitterskit en hennep maar eens gaan proberen.
Voor dat soort problemen zijn er "verlengstukken" in verschillende maten:

Kan je geen verlengstuk gebruiken in combinatie met de S-koppelingen?

heb je een foto van de situatie anders?
pi_61827088
quote:
Op maandag 22 september 2008 11:31 schreef naaa het volgende:

[..]

Voor dat soort problemen zijn er "verlengstukken" in verschillende maten:
[ afbeelding ]

Kan je geen verlengstuk gebruiken in combinatie met de S-koppelingen?

heb je een foto van de situatie anders?
dit zijn goede verlengbusjes daarvoor

en als er dan nog te weinig ruimte is met de tegel kan je die ook voorzichtig weghakken met een scherpe schroevendraaier en kleine hamer,telkens een klein stukje wegslaan per keer.
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  maandag 22 september 2008 @ 17:38:58 #11
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_61829710
quote:
Op maandag 22 september 2008 16:05 schreef the_contract_killer het volgende:

[..]

dit zijn goede verlengbusjes daarvoor

en als er dan nog te weinig ruimte is met de tegel kan je die ook voorzichtig weghakken met een scherpe schroevendraaier en kleine hamer,telkens een klein stukje wegslaan per keer.
ze zijn er wel in 10mm. , 15mm. en 25 mm.
© www.driekeerniks.be
  maandag 22 september 2008 @ 19:17:01 #12
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_61832245
Kijk eens naar het volgende: de schroefdraad op koppelingen is er in twee smaken te weten recht/paralelle en conisch.
Als je een rechte buitendraad nippel in een sok schroeft kun je zonder enige weerstand de nippel tot op de bodem in de sok draaien, bij conische draad gaat dat niet omdat de diameter van de schroefdraad met ieder gang groter word, een consiche nippel in een sok loopt dan dus na een aantal gangen vanzelf "vast"
Een consiche schroefdraad verbinding kun je dus ook daadwerkelijk goed vast trekken waarbij de draadgangen echt in elkaar vast lopen en gaan afdichten.
Bij rechte schroefdraad kun je nooit de koppelingen in elkaar vast trekken, als de koppeling vastzit dan is dat omdat het zeskant van de koppeling tegen de sok aan loopt en dus zit er nog steeds veel speling tussen de schroefdraad waardoor lekkage ontstaat, er zit dan welliswaar tape tussen die losse gangen schroefdraad maar aangezien er niet veel druk wordt uitgeoefend op de tape door de schroefdraad zal deze gaan lekken.

Rechte schroefdraad in een sok/nippel verbinding is dus nooit goed dicht te krijgen behalve met loctite ed, hoeveel tape je er ook om heen draait maakt niets uit,de schroefdraad zelf is lek ,en lek is lek.

Bij conische draad is doorgaans twee slagen tape en goed aantrekken al voldoende.

Rechte draad is uitsluitend bedoeld om een verbinding te maken icm rubbertjes of fiber ringetjes afdichtend op de kopse kant van de koppeling.
Vooral in het koper/messing assortie van bouwmarkten zitten nogal wat rechte schroefdraad koppelingen maar kijk er maar eens goed naar; er is ook conisch.

[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 22-09-2008 19:32:05 ]
pi_61890388
korte update:
mijn wanden zijn chipwood 18mm/2-bij-3 balken/chipwood 18 mm. Speciaal in de badkamer heb ik het chipwood vervangen door underlayment, met daarop een laag betonplaat (15 mm, net als watervaste gipsplaat, maar dan van beton). Dat is geimpregneerd en betegeld.

Mijn verloopstukje moet dus door de tegels, de betonplaat en de underlayment heen. Het gat daarin groter maken heeft direct gevolgen voor de stevigheid van de muur.

Die conische draad is een prima idee; ik heb dat echter nog nooit bij 1 vd 4 grote bouwmarkten hier in de buurt gezien (G*mm*, Pr*x*s, F*rm*d*, K*rw**) en ook niet bij een lokale bouwmarkt die vooral aan kleine zelfstandigen levert. Hebben die dingen een speciale naam? Ik verwacht vooral veel lege gezichten bij medewerkers als ik vraag naar half duims koppelstukken met konische draad.

Voorlopig heb ik hetzelfde geprobeerd met hennep en fitterskit. Omdat ik de muur aan de achterzijde open heb gemaakt, kan ik prima zien of het lekt of niet, en het lijkt goed te gaan - een aantal dagen al zit het dicht.
pi_61892830
Conische draad wordt (Voor zover ik weet) ook wel gasdraad genoemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')