abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 20 september 2008 @ 13:32:38 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61779192
Elco (9 jaar) heeft sinds ongeveer twee jaar problemen met zijn huid, soms gaat hij een poosje goed op een nieuw voer waarna uiteindelijk de problemen toch steeds weer opnieuw beginnen. En we hebben al heel wat geprobeerd, voer voor de oudere hond, voer met verschillende samenstellingen, diepvries..
Het helpt allemaal niets..

Droge, schilferige huid, jeuk, en dan zijn huid kapot bijten en krabben met vervelende wond(jes) tot gevolg...
Na het een poosje goed gedaan te hebben op hill's science diet voor oudere honden, beginnen de problemen nu weer. Hij zit weer onder de schilvers en hij krabt en bijt weer enorm

Slechte foto maar wel te zien hoe schilferig zijn huid is:

Ik heb net hill's sciens diet sensitive skin voor hem besteld, enorm duur maar ik vond er een hoop positieve verhalen over en dus gaan we het uiteraard gewoon weer proberen.

Ik weet dat er meer honden zijn met dit soort problemen en ik vraag me af zij ooit een oplossing hebben gevonden en welke dat dan was.

Elco in betere tijden:

[ Bericht 13% gewijzigd door senesta op 20-09-2008 13:41:18 ]
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 20 september 2008 @ 14:47:32 #2
228922 BreathMe
Adem in, Adem uit.
pi_61780335
Hij heeft dezelfde naam als ik
Maar veel succes en kusje aan elco
  zondag 21 september 2008 @ 21:27:44 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61809690
Hoi, specific is hier de oplossing. Zoals je in mijn topic hebt kunnen lezen

Bij VCHN in hippolytushoef betaal ik voor 15 KG 77 euro. Doet Baloe een maand mee.

Specific food allergy management CYD HY is de volledige naam
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 21 september 2008 @ 21:47:43 #4
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61810420
Om even een stukje uit ons msn gesprek aan te halen ;

Als de Hills nou niet werkt, dan zou ik een allergietest laten doen. Kan dus best zijn dat het een atopie oid is en dat het dus los van het voedsel staat. Want als het een voedselallergie zou zijn, dan zou hij (want je gaf aan zeker wel 3 maanden hem op 1 soort voer te zetten, zonder iets ernaast te voeren. En bij de verschillende voeren die je gaf, zat ook hypoallergeen voer) allang verbetering moeten voelen. En jij het moeten zien.
  maandag 22 september 2008 @ 09:29:29 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61818286
-verkeerd topic -
  maandag 22 september 2008 @ 23:09:49 #6
66519 Hilje23
JUST NOT A SHIT GIVER I GUESS
pi_61839288
Ik zie hier eerder een schimmel of mijt infectie in...
Heb je weleens een afkrabsel laten maken van het plekje?
Met een AB kuurtje en/of een shampoo kan het misschien op te lossen zijn...

En on topic? goed voer voor honden met een beroerde huid? rauw vlees...maar dat woord mag ik niet te hard roepen want dan ben ik een rauw-vlees profeet - kuch -
Dus zie maar wat je ermee doet, erover vertellen doe ik niet meer...is hier genoeg over te vinden
- "If you don't live for something - you'll die for nothing" -
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
- Me...Just like you ... Only better -
  dinsdag 23 september 2008 @ 00:33:20 #7
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_61841292
Sinds kort zitten wij ook bij de gevoelige huidjes-club met alle 3 de honden Eerder hadden alleen Pim en Fa Shi het, toen zijn we over gegaan op Eukenuba (dat was het enigste waar ze niet op reageerde terwijl de meeste honden daar juist jeuk van krijgen) en een paar maanden terug begon Sylver ook opeens opvallend veel te krabben/bijten.

Na wat uit proberen (want gelukkig is Pim ook nog eens een moeilijke eter , en moet je alles zowat met een trechtertje zn keel in stampen, zelfs koekjes moet je vaak smeken of hij het alsjeblieft wil ) geven we nu al een tijdje (op aanraden van de zeer behulpzame meneer in de dierenwinkel) "Euro Premium Adult Lamb & Rice Sensitive" (van FDES Petfoods) en dat gaat er goed in, en er wordt niet meer gekrabt/beten
Heb alleen geen idee wat het kost maar volgens mij was het iets van 45 euro voor 15 kilo, echt goedkoop, maargoed als het 30 euro duurder was geweest en het had geholpen had ik het ook gekocht
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  Moderator dinsdag 23 september 2008 @ 08:40:52 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61843195
quote:
Op maandag 22 september 2008 23:09 schreef Hilje23 het volgende:

En on topic? goed voer voor honden met een beroerde huid? rauw vlees...maar dat woord mag ik niet te hard roepen want dan ben ik een rauw-vlees profeet - kuch -
Dus zie maar wat je ermee doet, erover vertellen doe ik niet meer...is hier genoeg over te vinden
Op mijt en schimmel is hij meerdere keren getest en ook hebben we hem voor de zekerheid gewassen met speciale shampoo's en heeft hij spul tegen eventuele mijten gehad, dat is het niet.
  Moderator dinsdag 23 september 2008 @ 08:42:22 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61843211
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:33 schreef Nonneke het volgende:
Sinds kort zitten wij ook bij de gevoelige huidjes-club met alle 3 de honden Eerder hadden alleen Pim en Fa Shi het, toen zijn we over gegaan op Eukenuba (dat was het enigste waar ze niet op reageerde terwijl de meeste honden daar juist jeuk van krijgen) en een paar maanden terug begon Sylver ook opeens opvallend veel te krabben/bijten.

Na wat uit proberen (want gelukkig is Pim ook nog eens een moeilijke eter , en moet je alles zowat met een trechtertje zn keel in stampen, zelfs koekjes moet je vaak smeken of hij het alsjeblieft wil ) geven we nu al een tijdje (op aanraden van de zeer behulpzame meneer in de dierenwinkel) "Euro Premium Adult Lamb & Rice Sensitive" (van FDES Petfoods) en dat gaat er goed in, en er wordt niet meer gekrabt/beten
Heb alleen geen idee wat het kost maar volgens mij was het iets van 45 euro voor 15 kilo, echt goedkoop, maargoed als het 30 euro duurder was geweest en het had geholpen had ik het ook gekocht
Thnx Non, die onthoud ik even
  dinsdag 23 september 2008 @ 08:45:48 #10
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_61843248
Heb je al supplementen als gist of lijnzaadolie of visolie oid geprobeerd?
Karel heeft ook snel een droge huid, maar sinds ze hier op carnibest zitten gelukkig niet meer.
Voorheen loste ik dat op met gisttabletten, of elke dag een kleine scheut lijnzaadolie, of twee keer in de week wat visolie.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:23:39 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61846277
quote:
Op maandag 22 september 2008 23:09 schreef Hilje23 het volgende:

Begin je weer? Als je er niet over wil vertellen, dat heb ik je nou laatst ook al gezegd, blijf dan weg.

Ik word echt ontzettend flauw van je.

[ Bericht 0% gewijzigd door Qwea op 23-09-2008 13:39:41 ]
  † In Memoriam † dinsdag 23 september 2008 @ 13:31:27 #12
7074 moussy
kuttekop
pi_61849085
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 08:45 schreef oh-oh het volgende:
Heb je al supplementen als gist of lijnzaadolie of visolie oid geprobeerd?
Karel heeft ook snel een droge huid, maar sinds ze hier op carnibest zitten gelukkig niet meer.
Voorheen loste ik dat op met gisttabletten, of elke dag een kleine scheut lijnzaadolie, of twee keer in de week wat visolie.
Onze hond gaat zo stinken van visolie, net alsof er een rotte vis ligt te jongen naast je op de bank
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:32:04 #13
66519 Hilje23
pi_61863731
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:23 schreef Qwea het volgende:

[..]

Begin je weer? Als je er niet over wil vertellen, dat heb ik je nou laatst ook al gezegd, blijf dan weg.

Ik word echt ontzettend flauw van je.
Lazer lekker op of zo, ik laat me door jou niet zeggen dat ik ergens weg moet blijven.
Mensen en honden verdienen advies dat niet uit de jaren 80 stamt, dus ik zal mensen blijven adviseren om misschien eens vers te gaan proberen in welke vorm dan ook (carnibest, Energique of zelf samenstellen)
erover uitwijden doe ik niet meer nee, je kunt toch lezen dat ik er verder niets over zeg...
Er is hier inmiddels genoeg over te vinden op het mooie-grote-fenomeen-dat-internet-heet.

Dus ik word echt ontzettend flauw van jouw stalkerige gedrag zodra ik het woord rauw of vlees noem...
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:38:42 #14
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_61864066
Rauw voer of KVV ( maar dat hebben ze al geprobeerd geloof ik, denk dat ze dat met diepvries bedoelen ) KAN een uitkomst zijn, maar pas dan wel op met zaken als zijn nieren en zo, mss is het wel handig om dan van te voren zijn bloedwaarden te laten meten bij de da.
Voer hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn. Karel heeft dit ook wel eens , die heeft een vlooienallergie.
Nou heeft ie nooit vlooien en behandel ik hem altijd netjes met pipetjes.
MAAR mijn da zei dat het gewoon voldoende is als er 1 vlo over hem heen loopt. Die zal dan wel doodgaan vanwege het spul, maar als er een vlo over een hond loopt dan is het speeksel dat hij daarbij achter laat bij gevoelige honden al voldoende om zoveel schade aan te richten. Nu ik dat weet kijk ik het niet eerst een paar dagen aan als hij begint te krabben en te bijten , maar ga ik meteen naar de da voor een prik tegen de jeuk, dat is echt het enige dat helpt helaas, maar dan stopt hij ook meteen met krabben en bijten en kan de huid zich het snelste herstellen.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:40:06 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61864130
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:32 schreef Hilje23 het volgende:

[..]

Lazer lekker op of zo, ik laat me door jou niet zeggen dat ik ergens weg moet blijven.
Mensen en honden verdienen advies dat niet uit de jaren 80 stamt, dus ik zal mensen blijven adviseren om misschien eens vers te gaan proberen in welke vorm dan ook (carnibest, Energique of zelf samenstellen)
erover uitwijden doe ik niet meer nee, je kunt toch lezen dat ik er verder niets over zeg...
Er is hier inmiddels genoeg over te vinden op het mooie-grote-fenomeen-dat-internet-heet.

Dus ik word echt ontzettend flauw van jouw stalkerige gedrag zodra ik het woord rauw of vlees noem...
Stalkerig gedrag? Dom wijf die je bent. Sodeflikker op. Als je een discussie wilt voeren, prima. Maar trek het niet tot in den extreme door of ben je het fucking vorige topic vergeten? Godver, heb je een aandeel in carnibest ofzo
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:40:41 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61864152
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:38 schreef oh-oh het volgende:
Rauw voer of KVV ( maar dat hebben ze al geprobeerd geloof ik, denk dat ze dat met diepvries bedoelen ) KAN een uitkomst zijn, maar pas dan wel op met zaken als zijn nieren en zo, mss is het wel handig om dan van te voren zijn bloedwaarden te laten meten bij de da.
Voer hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn. Karel heeft dit ook wel eens , die heeft een vlooienallergie.
Nou heeft ie nooit vlooien en behandel ik hem altijd netjes met pipetjes.
MAAR mijn da zei dat het gewoon voldoende is als er 1 vlo over hem heen loopt. Die zal dan wel doodgaan vanwege het spul, maar als er een vlo over een hond loopt dan is het speeksel dat hij daarbij achter laat bij gevoelige honden al voldoende om zoveel schade aan te richten. Nu ik dat weet kijk ik het niet eerst een paar dagen aan als hij begint te krabben en te bijten , maar ga ik meteen naar de da voor een prik tegen de jeuk, dat is echt het enige dat helpt helaas, maar dan stopt hij ook meteen met krabben en bijten en kan de huid zich het snelste herstellen.
Ik zat te denken aan een atopie.
  woensdag 24 september 2008 @ 00:01:26 #17
66519 Hilje23
pi_61866832
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:40 schreef Qwea het volgende:

[..]

Stalkerig gedrag? Dom wijf die je bent. Sodeflikker op. Als je een discussie wilt voeren, prima. Maar trek het niet tot in den extreme door of ben je het fucking vorige topic vergeten? Godver, heb je een aandeel in carnibest ofzo
Vorige topic = vorige topic
En aandelen? nee hoor, als je wat beter gelezen had wist je dat ik zelf samenstel.
Ik heb hier alleen het woord vers en rauw laten vallen en jij duikt er als een gek boven op...dus ja, stalkerig gedrag noem ik dat.
Discussie voeren met iemand die helemaal lyrisch is over brokken en al begint te steigeren bij het woord vlees gaat een beetje lastig.
En dat je mijn bijdrage in het vorige topic extreem vond is best hoor, maar ik heb in DIT topic geen woord teveel gezegd dus back off zou ik zeggen.

Je krachttermen doen een beetje zielig aan trouwens...het ontneemt me in ieder geval compleet de lust om met je verder te discusseren als je meent dat een hoop wijf/sodeflikkers/fuckings en godvers uitnodigen tot discussie

En dan MIJ betichten van extreem gedrag
Kijk eens even naar je eigen bijdrage en jouw taalgebruik is net zo extreem als mijn zogenaamde drang om mensen te bekeren tot het voeren van rauw voeren
  woensdag 24 september 2008 @ 00:04:47 #18
228922 BreathMe
Adem in, Adem uit.
pi_61866915
GEWELDIG DIE BITCHFIGHT

MORE MORE
  woensdag 24 september 2008 @ 00:10:20 #19
66519 Hilje23
pi_61867020
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:04 schreef BreathMe het volgende:
GEWELDIG DIE BITCHFIGHT

MORE MORE
Neuh dank je, ik ga naar bed en mensen die in drie zinnen zoveel onzin uit weten te kramen hou ik liever ver bij me vandaan...zowel in het echte leven als op internet...
  woensdag 24 september 2008 @ 08:52:58 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61869426
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:01 schreef Hilje23 het volgende:

[..]

Discussie voeren met iemand die helemaal lyrisch is over brokken en al begint te steigeren bij het woord vlees gaat een beetje lastig.
En dat je mijn bijdrage in het vorige topic extreem vond is best hoor, maar ik heb in DIT topic geen woord teveel gezegd dus back off zou ik zeggen.

Je krachttermen doen een beetje zielig aan trouwens...het ontneemt me in ieder geval compleet de lust om met je verder te discusseren als je meent dat een hoop wijf/sodeflikkers/fuckings en godvers uitnodigen tot discussie
jij, als versvoer fundi durft mij te betichten van lyrisch gedrag? mens, neem je posts nog eens onder de loep, en kom dan nog maar eens weer terug. Zielig gedrag van je. Daar ben je in dat andere topic ook al meerdere malen op gewezen, misschien eens een wijze les uit trekken.

Lik tich mn reet.
  woensdag 24 september 2008 @ 08:53:44 #21
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61869441
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:10 schreef Hilje23 het volgende:

[..]

Neuh dank je, ik ga naar bed en mensen die in drie zinnen zoveel onzin uit weten te kramen hou ik liever ver bij me vandaan...zowel in het echte leven als op internet...
Ik doe het tenminste in 3 zinnen, en niet in een fucking waardeloze post van tig lange regels die uiteindelijk fucking nergens om gaat.
pi_61870122
Vanuit katten perspectief toch ook mijn mening, wellicht kan je er wat mee.

1: Ga na of de irritaties iets kunnen zijn zoals vlooien allergie. Of een andere medische oorzaak.
2: Geef voeding zonder gluten.
3: Geen voeding zonder granen (dus ook geen rijst etc)
4: begin een eliminatie dieet. Korte samenvatting, geef een puur ingredieent wat je hond nog nooit gegeten zal hebben, iets waarvoor hij dus nog geen allergische reactie opgebouwd kan hebben. Iets als geitenvlees of hert werkt voor veel mensen. Dat zit bijna nergens door. Kijk of na een paar maanden alles beter gaat. Zo ja, dan weet je heeel zeker dat het wel aan de voeding ligt. 1 voor 1 kan je dan ingredienten toevoegen. Dat houd je een bepaalde tijd aan en als het goed gaat kan het volgende ingredient terug.

Als je aan een eliminatie dieet begint raad ik je sterk aan om meer informatie te zoeken. Ik heb zelf nog nooit zo een dieet hoeven geven aan mijn kat, dus ik ken het principe alleen van horen zeggen.

Andere optie, duurder en minder zeker, maar wel gemakkelijker is een bio resonantie test. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is een soort van allergie test. Ik heb er geweldige verhalen over gehoord, maar ook mensen die er geen stap mee verder kwamen. Wellicht heb je wat aan de naam, dan kan je zelf kijken of het je wat lijkt.
  woensdag 24 september 2008 @ 11:24:05 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61872748
quote:
Op woensdag 24 september 2008 09:34 schreef Hekates het volgende:
Vanuit katten perspectief toch ook mijn mening, wellicht kan je er wat mee.

1: Ga na of de irritaties iets kunnen zijn zoals vlooien allergie. Of een andere medische oorzaak.
2: Geef voeding zonder gluten.
3: Geen voeding zonder granen (dus ook geen rijst etc)
4: begin een eliminatie dieet. Korte samenvatting, geef een puur ingredieent wat je hond nog nooit gegeten zal hebben, iets waarvoor hij dus nog geen allergische reactie opgebouwd kan hebben. Iets als geitenvlees of hert werkt voor veel mensen. Dat zit bijna nergens door. Kijk of na een paar maanden alles beter gaat. Zo ja, dan weet je heeel zeker dat het wel aan de voeding ligt. 1 voor 1 kan je dan ingredienten toevoegen. Dat houd je een bepaalde tijd aan en als het goed gaat kan het volgende ingredient terug.

Als je aan een eliminatie dieet begint raad ik je sterk aan om meer informatie te zoeken. Ik heb zelf nog nooit zo een dieet hoeven geven aan mijn kat, dus ik ken het principe alleen van horen zeggen.

Andere optie, duurder en minder zeker, maar wel gemakkelijker is een bio resonantie test. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is een soort van allergie test. Ik heb er geweldige verhalen over gehoord, maar ook mensen die er geen stap mee verder kwamen. Wellicht heb je wat aan de naam, dan kan je zelf kijken of het je wat lijkt.
Dat is dus ook wat ik met Baloe doe. Ik geef hem Specific met zalm en rijst. Ging 8 weken goed, toen ben ik begonnen met elimineren. Brood erbij, en kijken wat het deed ; hotspots!

Dus hij is allergisch voor brood. Eliminatie dieet is opzich heel simpel hoor. Kwestie van 1 ding gedurende 3 weken toevoegen, en kijken of hij in die 3 weken een reactie erop krijgt. Zo ja, stoppen en nooit weer geven. Zo nee, doorgaan en iets anders bijvoegen.

Als de hond bv zoals Baloe allergisch is voor brood, dan is het niet zo dat hij enkel geen brood meer mag. Maar ook bv geen aardappels, koekjes waar tarwe inzit, ect.

Zo'n allergie test is idd een slimme optie. Zeker als het een atopie is. Een stuk haar wordt weggeschoren zodat de huid bloot ligt, en daar worden stippen opgezet en die stippen worden geinjecteerd. Als er een bult oid van komt, is het een allergische reactie (althans, dat is wat mij vertelt is)
pi_61873270
quote:
Op woensdag 24 september 2008 11:24 schreef Qwea het volgende:

Zo'n allergie test is idd een slimme optie. Zeker als het een atopie is. Een stuk haar wordt weggeschoren zodat de huid bloot ligt, en daar worden stippen opgezet en die stippen worden geinjecteerd. Als er een bult oid van komt, is het een allergische reactie (althans, dat is wat mij vertelt is)
Zo'n test is alleen geen doen als je geen idee hebt waar het aan kan liggen.
Ligt het aan voer? Vlooien? Mijten? Grassen en pollen misschien?
Dan zou je je hele hond kaal moeten scheren en voor een 2000 euro bultjes laten prikken....

Onze jongste is allergisch voor het een of ander dat groeit en misschien ook wel bloeit. Maar wat?
Is ook niet te testen (ja, voor die duizenden euro's op een bijna kale hond dan )

Wij gooien hier overigens gewoon een scheut zonnebloemolie over de brokken, met hetzelfde resultaat als andere olie of schapenvet. De huid wordt wat vetter en schilfert (en jeukt) stukken minder.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  woensdag 24 september 2008 @ 11:55:19 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61873671
quote:
Op woensdag 24 september 2008 11:42 schreef Nies het volgende:

[..]

Zo'n test is alleen geen doen als je geen idee hebt waar het aan kan liggen.
Ligt het aan voer? Vlooien? Mijten? Grassen en pollen misschien?
Dan zou je je hele hond kaal moeten scheren en voor een 2000 euro bultjes laten prikken....

Onze jongste is allergisch voor het een of ander dat groeit en misschien ook wel bloeit. Maar wat?
Is ook niet te testen (ja, voor die duizenden euro's op een bijna kale hond dan )

Wij gooien hier overigens gewoon een scheut zonnebloemolie over de brokken, met hetzelfde resultaat als andere olie of schapenvet. De huid wordt wat vetter en schilfert (en jeukt) stukken minder.
Maar als ik google op atopie + hond ;
quote:
Wat is atopie?
Bij uw hond / kat bestaat het vermoeden dat er sprake is van atopie.
Dit is een allergie voor stuifmeel van bloeiende gewassen (zoals bloemen, grassen, onkruiden, boompollen),
voor diverse huisstof- en voedermijten, voor diverse huisstof- en voedermijten,
voor huidschilfers van dieren of ... mensen.

Ten aanzien van deze stoffen kunnen overgevoeligheidsreacties ontstaan die leiden tot zeer heftige en langdurige jeuk. Een dergelijke overgevoeligheid uit zich bij mensen eventueel in hooikoorts of astma; bij hond en kat reageert vooral de huid allergisch.
Elke keer als uw dier met deze stoffen in contact komt, treden deze reacties opnieuw op. Soms is een dier overgevoelig voor stoffen die alleen in voorjaar en /of zomervoorkomen; dan treden de jeuk en huidproblemen ook seizoensgebonden op.
Een intensieve vlooienbestrijding is belangrijk bij deze problemen, aangezien de huid toch al snel geprikkeld wordt en een vlo de bestaande jeuk nog verergert.

Welke dieren krijgen een atopie?
* Waarschijnlijk speelt bij het ontstaan van een atopie de erfelijke aanleg een belangrijke rol.
* Bepaalde rassen krijgen dan ook vaker atopie dan andere, bijvoorbeeld de Duitse Herder, Golden Retriever, Boxer en Labrador Retriever.
* De jeuk t.g.v. atopie treedt meestal voor het eerst op als het dier 1 - 3 jaar oud is.

Hoe herkennen we een atopie?
Een atopie is als volgt te herkennen:
* Hardnekkige en heftige jeuk, meestal op de kop (rond de bek), bij de tenen en rond ellebogen en hakken.
* De jeuk gaat gepaard met ontsteking, korsten en/of kaalheid.
* De jeuk kan seizoensgebonden voorkomen.
* Indien andere oorzaken voor jeuk zijn uitgesloten, kan bij de hond een huidtest worden gedaan, waarmee wordt vastgesteld voor welke stof(fen) uw dier allergisch is.

Diagnose van atopie
Wanneer er het vermoeden is van een atopie kan een allergie-test worden gedaan op de huid van het dier om te proberen vast te stellen wat de allergie veroorzaakt (net zoals dat bij de mens gebeurt). Hierbij worden stoffen die een allergie zouden kunnen veroorzaken in de kaalgeschoren huid van het dier gespoten. Met een viltstift worden de injectieplaatsen gemarkeerd (zie foto).

Allergie-test bij een hond

Na 15-30 minuten wordt de reactie (een bultje) afgelezen en kun je dus zien waarvoor de hond overgevoelig is.
Daarnaast is het in een aantal gevallen ook mogelijk d.m.v. een aanvullend bloedonderzoek na te gaan waar uw hond overgevoelig voor is.

De uitslag van deze testen is niet altijd hoopvol voor de patiënt en eigenaar. Dat wil zeggen dat je er vaak wel achter kunt komen waar de hond overgevoelig voor is, maar er in een aantal gevallen weinig mee op schiet wat betreft de therapie. Soms is de hond overgevoelig voor wel heel veel stoffen. Ook kan het zijn dat het dier allergisch is voor bijvoorbeeld pollen of huisstofmijt; beide stoffen die je als hond niet kunt vermijden uit je omgeving. Overleg met uw dierenarts daarom vooraf wat de voor- en nadelen zijn van dit onderzoek. En bedenk daarbij dat hypo-sensibilisatie (zie beneden) niet in alle gevallen helpt en bovendien kostbaar is.
In deze gevallen verwijzen wij u bij voorkeur naar een huidspecialist voor dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')