abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 september 2008 @ 09:44:27 #1
84009 girllover
You had me at hello
pi_61751389
Ik ben het boek Justine of de tegenspoed der deugdzaamheid aan het lezen. Wat me erg aanspreekt, is het verhullende taalgebruik, dat ik veel spannender vindt dan expliciet taalgebruik. Zijn er hier meer mensen die dit boek hebben gelezen en, zo ja, wat vonden jullie ervan.

Verder vroeg ik me af welke andere boeken van hem de moeite waard zijn en of die eigenlijk gewoon bij de boekhandel staan (en staan ze dan gewoon bij romans?) Ik snap dat ik gewoon een boekhandel binnen kan lopen maar ik vroeg het me gewoon af.
pi_61751722
TTK??

Verder wordt er in de "gewone" nederlandse literatuur ook flink wat afgeneukt natuurlijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61751771
Ik heb de 120 dagen van Sodom gelezen. De 120 dagen van Sodom is het meest extreme werk schijnt.

Maar ik blijf erbij dat het een behoorlijk zieke vent was en dat je zelf ook niet helemaal fris in je bovenkamer bent als je na 1 boek van hem gelezen te hebben actief op zoek gaat naar meer. Sorry maar dat is mijn mening.

Het staat bol van de kinderverkrachting, poepsex, martelingen, amputaties en moord. Het is ook helemaal niet bijzonder goed geschreven, het is gewoon een bundel perverse verhalen en de enige reden dat het bekend is geworden en niet rechtsreeks in de prullenbak is beland is omdat het zo extreem is.
  vrijdag 19 september 2008 @ 10:28:38 #4
84009 girllover
You had me at hello
pi_61752431
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:02 schreef Dynamical het volgende:
Ik heb de 120 dagen van Sodom gelezen. De 120 dagen van Sodom is het meest extreme werk schijnt.

Maar ik blijf erbij dat het een behoorlijk zieke vent was en dat je zelf ook niet helemaal fris in je bovenkamer bent als je na 1 boek van hem gelezen te hebben actief op zoek gaat naar meer. Sorry maar dat is mijn mening.

Het staat bol van de kinderverkrachting, poepsex, martelingen, amputaties en moord. Het is ook helemaal niet bijzonder goed geschreven, het is gewoon een bundel perverse verhalen en de enige reden dat het bekend is geworden en niet rechtsreeks in de prullenbak is beland is omdat het zo extreem is.
Ja, val me meteen maar persoonlijk aan joh.

Ik schreef dus dat het vooral die verhul;de manier van schrijven is die me aanspreekt, in tegenstelling tot de expliciete verhalen die ik overal tegenkom.
pi_61752572
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_61752888
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:28 schreef girllover het volgende:

[..]

Ja, val me meteen maar persoonlijk aan joh.

Ik schreef dus dat het vooral die verhul;de manier van schrijven is die me aanspreekt, in tegenstelling tot de expliciete verhalen die ik overal tegenkom.
Het is allerminst bedoeld om je persoonlijk aan te vallen.

Ik geef alleen mijn mening dat ik het zeer zieke lectuur vind waar mijn maag vn omdraait.

En ja ik heb ook weleens moeten lachen als ik lees dat:

- een vrouw haar anus reeds sinds haar kinderjaren niet meer heeft afgekuisd
- de perverse hoofdpersonen worden aangeduid als "onze 4 vrienden"
- Curval graag met de bullepees op zijn billen wordt geslagen die door een leerachtige laag geplooid huid zijn bedekt.

Maar als ik dan lees dat een 4 jarig meisje in haar blootje op bed moet gaan zitten en dan in de mond van een vent moet pissen, of dat een vader gedwongen wordt zijn dochter te verkrachten waarna zij voor zijn ogen wordt gevild en in brand gestoken vind ik dat behoorlijk ziek en pervers.

Ik vraag me af of als het je echt om het taalgebruik gaat of je niet gewoon beter een ander boekje uit die tijd kan lezen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 10:56:18 #7
84009 girllover
You had me at hello
pi_61753172
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:44 schreef Dynamical het volgende:

[..]

Het is allerminst bedoeld om je persoonlijk aan te vallen.
quote:
Ik geef alleen mijn mening dat ik het zeer zieke lectuur vind waar mijn maag vn omdraait.

En ja ik heb ook weleens moeten lachen als ik lees dat:

- een vrouw haar anus reeds sinds haar kinderjaren niet meer heeft afgekuisd
- de perverse hoofdpersonen worden aangeduid als "onze 4 vrienden"
- Curval graag met de bullepees op zijn billen wordt geslagen die door een leerachtige laag geplooid huid zijn bedekt.

Maar als ik dan lees dat een 4 jarig meisje in haar blootje op bed moet gaan zitten en dan in de mond van een vent moet pissen, of dat een vader gedwongen wordt zijn dochter te verkrachten waarna zij voor zijn ogen wordt gevild en in brand gestoken vind ik dat behoorlijk ziek en pervers.

Ik vraag me af of als het je echt om het taalgebruik gaat of je niet gewoon beter een ander boekje uit die tijd kan lezen.
Wat in die op een na laatste alinea staat is wel heel erg grof. Wat ik wel mooi vind, is als Justine schrijft over 'Hij bediende zich van mijn meest geheime opening' of 'Ik tilde mijn rokken op en bood hem mijn bekoorlijkheden aan.'
pi_61753486
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:56 schreef girllover het volgende:

[..]

[..]

Wat in die op een na laatste alinea staat is wel heel erg grof. Wat ik wel mooi vind, is als Justine schrijft over 'Hij bediende zich van mijn meest geheime opening' of 'Ik tilde mijn rokken op en bood hem mijn bekoorlijkheden aan.'
Dat zijn inderdaad wel mooie zinsnedes, ik he zelf Justine niet gelezen.

Ik heb weleens op een boekensite gelezen dat Justine zijn meest meeslepende werk is en 120 dagen van sodom zijn meest schokkende.

Op een gegeven moment gaan ze daar zelfs tieten afsnijden en zo. Of een 11 jarig meisje vanaf haar anus tot aan haar navel opensnijden om daarna liggend in haar ingewanden de liefde met een ander bedrijven.

En zo gaat het maar door en door, een paar honder pagina's lang.
  vrijdag 19 september 2008 @ 11:24:34 #9
84009 girllover
You had me at hello
pi_61754019
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:07 schreef Dynamical het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad wel mooie zinsnedes, ik he zelf Justine niet gelezen.

Ik heb weleens op een boekensite gelezen dat Justine zijn meest meeslepende werk is en 120 dagen van sodom zijn meest schokkende.

Op een gegeven moment gaan ze daar zelfs tieten afsnijden en zo. Of een 11 jarig meisje vanaf haar anus tot aan haar navel opensnijden om daarna liggend in haar ingewanden de liefde met een ander bedrijven.

En zo gaat het maar door en door, een paar honder pagina's lang.
Dat lijkt ook meer iets te zijn van 'Wat is nou het ziektste dat ik kan bedenken'. Ik denk dat de gemiddelde Fok!ker ook wel een paar honderd pagina's met dat soort ellende kan volschrijven.
pi_61756030
De Sade gaat helemaal niet over seksuele perversiteiten, maar over het omverwerpen van morele begrenzingen. Dit hoort dus niet in SEX.
  vrijdag 19 september 2008 @ 12:39:23 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_61756219
quote:

Eensch. Ik heb dat boek gedeeltelijk gelezen. Op den duur ging die perversiteit me de keel uithangen en opwindend was het ook al niet .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:09:01 #12
84009 girllover
You had me at hello
pi_61757018
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
De Sade gaat helemaal niet over seksuele perversiteiten, maar over het omverwerpen van morele begrenzingen. Dit hoort dus niet in SEX.
Nee, wat je zegt.

Maar goed, ik ben bij de boekhandel geweest en ik begreep dat die boeken niet meer worden gedrukt. Moet ik ze dus tweedehands gaan zoeken. Heeft iemand tips?
pi_61757185
Ik hoop dat je hier meer mensen treft die het boek ook hebben gelezen en eventuele andere titels kent van deze schrijver..
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:34:01 #14
84009 girllover
You had me at hello
pi_61757873
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:12 schreef Tally het volgende:
Ik hoop dat je hier meer mensen treft die het boek ook hebben gelezen en eventuele andere titels kent van deze schrijver..
Bedankt.

Offtopicvraagje: hoe komt het dat de tekst soms verdwijnt als ik een smiley toevoeg?
pi_61758038
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:12 schreef Tally het volgende:
Want???

Ik heb ze beiden gelezen. Zowel Justine als de 120 dagen. Je hebt wel gelijk dat Justine een stuk poëtischer is beschreven dan de 120 dagen. De 120 dagen heb ik slechts een keer gelezen, toen had ik er genoeg van. Justine heb ik iets vaker gelezen. Verder heb ik Eugénie de Franval gelezen, over incest en de effecten op de familie. Goed boek!

Ook de dialoog tussen een priester en een stervende heb ik gelezen. Dat is een puur filosofisch boek, goed beschouwd. De priester heeft het over het kwaad, de verdorven natuur, terwijl de stervende zijn bedenkingen heeft over god. Hoe die zo'n verdorven natuur überhaupt kan scheppen. Het gaat de Sade om de keuze die de mens zijn gehele leven maakt, en die dus volgens hem neerkomt op wreedheid en pijn, waar de mens genoegen in zou scheppen. Ik vind dit boek erg goed.

De Sade had een bepaalde ethiek: De ander net zo gelukkig maken als je zelf wenst te zijn. Derhalve zijn zijn werken ook zo schokkend, hoe kan iemand gelukkig zijn en een ander geluk geven door moralistisch gezien onmenselijke wreedheden te praktizeren? Maar de Sade vond juist dat er niet zoiets was als moraal of identiteit. Hij geloofde niets, niet in ego, nergens in. Alleen in het kwaad.

De Sade is een inspiratie geweest voor andere filosofen zoals Nietzsche, Freud en Lacan.

De 120 dagen van S&G zijn verfilmd door Pier Paolo Pasolini . En het is geen, ik herhaal, geen prettige film om naar te kijken. Verder is de film Quills van Philip Kaufman gebaseerd op de tijd die de Sade in de gevangenis spendeerde. Die film is een absolute aanrader. Niet zozeer om achter de filosofie van de Sade te komen, maar ik denk wel dat die een goed tijdsbeeld geeft van hoe er tegen hem werd aangekeken.

Ik hoop nog ooit een van de toneelstukken te gaan zien die de Sade heeft geschreven.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_61758191
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Want???
Het stond in SEX
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_61758211
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:44 schreef Tally het volgende:

[..]

Het stond in SEX
Ow
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:04:27 #18
84009 girllover
You had me at hello
pi_61758837
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Want???

Ik heb ze beiden gelezen. Zowel Justine als de 120 dagen. Je hebt wel gelijk dat Justine een stuk poëtischer is beschreven dan de 120 dagen. De 120 dagen heb ik slechts een keer gelezen, toen had ik er genoeg van. Justine heb ik iets vaker gelezen. Verder heb ik Eugénie de Franval gelezen, over incest en de effecten op de familie. Goed boek!

Ook de dialoog tussen een priester en een stervende heb ik gelezen. Dat is een puur filosofisch boek, goed beschouwd. De priester heeft het over het kwaad, de verdorven natuur, terwijl de stervende zijn bedenkingen heeft over god. Hoe die zo'n verdorven natuur überhaupt kan scheppen. Het gaat de Sade om de keuze die de mens zijn gehele leven maakt, en die dus volgens hem neerkomt op wreedheid en pijn, waar de mens genoegen in zou scheppen. Ik vind dit boek erg goed.

De Sade had een bepaalde ethiek: De ander net zo gelukkig maken als je zelf wenst te zijn. Derhalve zijn zijn werken ook zo schokkend, hoe kan iemand gelukkig zijn en een ander geluk geven door moralistisch gezien onmenselijke wreedheden te praktizeren? Maar de Sade vond juist dat er niet zoiets was als moraal of identiteit. Hij geloofde niets, niet in ego, nergens in. Alleen in het kwaad.

De Sade is een inspiratie geweest voor andere filosofen zoals Nietzsche, Freud en Lacan.

De 120 dagen van S&G zijn verfilmd door Pier Paolo Pasolini . En het is geen, ik herhaal, geen prettige film om naar te kijken. Verder is de film Quills van Philip Kaufman gebaseerd op de tijd die de Sade in de gevangenis spendeerde. Die film is een absolute aanrader. Niet zozeer om achter de filosofie van de Sade te komen, maar ik denk wel dat die een goed tijdsbeeld geeft van hoe er tegen hem werd aangekeken.

Ik hoop nog ooit een van de toneelstukken te gaan zien die de Sade heeft geschreven.
Interessant. Gisteren was ik weer in Justine aan het lezen en het is behoorlijk nihilistisch allemaal.
pi_61762060
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 09:44 schreef girllover het volgende:
Ik ben het boek Justine of de tegenspoed der deugdzaamheid aan het lezen. Wat me erg aanspreekt, is het verhullende taalgebruik, dat ik veel spannender vindt dan expliciet taalgebruik. Zijn er hier meer mensen die dit boek hebben gelezen en, zo ja, wat vonden jullie ervan.

Verder vroeg ik me af welke andere boeken van hem de moeite waard zijn en of die eigenlijk gewoon bij de boekhandel staan (en staan ze dan gewoon bij romans?) Ik snap dat ik gewoon een boekhandel binnen kan lopen maar ik vroeg het me gewoon af.
Ik blijf mij verbazen dat mensen Markies de Sade lezen en dan heel interessant gaan lopen doen over de schrijfstijl.. Dat is hetzelfde als iemand de Playboy koopt en vervolgens zich ervan afmaakt met het excuus: " Voor de goede diepte interviews "
  vrijdag 19 september 2008 @ 16:16:56 #20
84009 girllover
You had me at hello
pi_61762552
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 15:55 schreef spy08 het volgende:

[..]

Ik blijf mij verbazen dat mensen Markies de Sade lezen en dan heel interessant gaan lopen doen over de schrijfstijl.. Dat is hetzelfde als iemand de Playboy koopt en vervolgens zich ervan afmaakt met het excuus: " Voor de goede diepte interviews "
Dan lees je mijn reactie niet goed. Ik schrijf dat ik die verhullende schrijfstijl spannend vindt. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik zeg dat ik foto's spannender vindt als vrouwen nog iets aan hebben dan wanneer ze niets aanhebben.

Maar goed, ook filosofisch zitten er gewoon interessante dingen in. Over de moraal dus. Het een sluit het ander niet uit. Ik vind sommige dingen heel opwindend maar andere dingen intellectueel uitdagend.
pi_61763275
tvp
Ik weet het ook niet
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:15:34 #22
84009 girllover
You had me at hello
pi_61767808
Weet iemand tweedehandsboekhandels waar ze de boeken van De Sade misschien verkopen? Liefst in Den Haag of Leiden. Ben vandaag bij De Slegte geweest maar die had alleen Justine.
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:31:36 #23
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_61768177
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:24 schreef girllover het volgende:

[..]

Dat lijkt ook meer iets te zijn van 'Wat is nou het ziektste dat ik kan bedenken'. Ik denk dat de gemiddelde Fok!ker ook wel een paar honderd pagina's met dat soort ellende kan volschrijven.
Ik heb een hele tijd geleden 'Justine' gelezen, maar ben het niet met je eens dat iedereen dat ook zou kunnen schrijven. Tuurlijk als je een paar fokkers bij elkaar zou zetten en er wat drank ingooit zou je een heleboel perverse gedachtes kunnen horen denk ik. Maar om dat ook zo op te schrijven dat het niet gelijk te goedkoop klinkt, de zinnen een beetje lopen en andere zaken die van belang zijn als je gaat schrijven...denk het niet.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_61768346
Ik heb de verzamelbundel van markies de Sade in het engels, maar ik heb er niet alles uitgelezen. Justine wel helemaal, dat was soms wel een ziek verhaal, maar ook wel spannend hoe het ging aflopen met haar
Philosophy in the bedroom is wel een leuk toneelstuk, niet heel extreem, vond ik zelf. Het gaat over een broer en een zus en een vriend van ze die een jong meisje (15 ofzo, dacht ik) leren om zonder moraal te leven.
  vrijdag 19 september 2008 @ 21:15:33 #25
84009 girllover
You had me at hello
pi_61769035
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik heb een hele tijd geleden 'Justine' gelezen, maar ben het niet met je eens dat iedereen dat ook zou kunnen schrijven. Tuurlijk als je een paar fokkers bij elkaar zou zetten en er wat drank ingooit zou je een heleboel perverse gedachtes kunnen horen denk ik. Maar om dat ook zo op te schrijven dat het niet gelijk te goedkoop klinkt, de zinnen een beetje lopen en andere zaken die van belang zijn als je gaat schrijven...denk het niet.
Nee, het zal eens een keer kloppen wat ik zeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')