Dus ik wilde ik het kader van de verhoging van het algehele intellect me eens even rustig gaan verdiepen in de Russische literatuur. Je kent 't wel, een boekje van Poesjkin, eentje van Tolstoj, Dostojevski en je bent een volwaardig intellectueel.
Dus ik vrolijk naar bol.com, kosten die krengen ¤37,50 per stuk! En als dat het dan was, als je dan al het werk van Dostojevski had, prima, dan had ik het graag neergelegd. Maar dan nóg weten ze het verzameld werk van Dostojevski op te splitsen in 11(!) delen. Een snelle rekensom leert me dat je dan meer dan ¤400(!) kwijt bent. Voor wat boekjes, dus.
Nog een voorbeeld. 'Oorlog en Vrede' van Tolstoj, toch ook niet de minste, kost in de nieuwe vertaling ¤85(!) euro! Ja, het boek is verspreid over twee delen, maar dan nog is het gewoonweg schandalig.
Zijn er dan geen andere versies verkrijgbaar?Jawel, het belangrijkste werk is door nog één uitgeverij uitgegeven... Als fucking Rainbow Pocket

en dat is dan ook weer heiligschennis.
Dus, de klacht: de beginnend intellectueel wordt simpelweg teringhard genaaid door die tering
Van Oorschot-uitgeverij. Met mijn zuurverdiende studiefinanciering betalen zij rustig hun bedrijfspandje aan De Herengracht. Dat is toch fucking niet normaal