abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 september 2008 @ 19:14:11 #301
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61766221
Even mij post uit Beleggen&Aandelen crossposten:

Het verbieden van short selling is ook uiterst dubieus.
Shortselling leidt tot meer liquiditeit en betere prijsvorming.

Met het verbieden van shortselling is het is net alsof je een stemming organseert waarbij je alleen 'voor' mag stemmen en niet 'tegen'. Als een trader een cashpositie heeft en hij is positief over een aandeel, dan kan hij daarnaar handelen en het aandeel kopen. Maar als hij negatief is over het aandeel dan kan hij niet 'tegen' stemmen door het aandeel te shorten. Deze asymmetrie leidt tot slechte liquiditeit en slechte prijsvorming.

Het is een klein beetje te vergelijken met de situatie op de Nederlandse huizenmarkt. Huizen zijn bijna onbetaalbaar geworden en iedereen weet dat de prijzen te hoog liggen. Maar huizenbezitters willen niet tegen lagere prijzen verkopen, dus zit de markt op slot. Als shortselling mogelijk was op de huizenmarkt, dan zouden de prijzen realistischer zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat bepaalde marktpartijen in de problemen komen, want sommige arbitrage trades zijn nu ook niet meer mogelijk.

Deze maatregel van de SEC loopt tot 2 oktober (als hij niet wordt verlengd). Ik kan niet wachten tot het 2 oktober is...
Er zit wel één positieve kant aan de huidige situatie: het is best interessant om eens te zien wat de gevolgen zijn van een dergelijke marktverstorende maatregel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')