abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61619247
quote:
Ayodele 'Dele' Adeleye (Lagos, 25 december 1988) is een Nigeriaanse voetballer. Vanwege zijn brutale, felle spel luidt zijn bijnaam het scheermes van Lagos. Momenteel staat hij onder contract bij Sparta Rotterdam. Voorheen speelde hij ook voor Shooting Stars FC en het Nigeriaans jeugdelftal.
quote:
Ayodele Adeleye nam in 2005 met het Nigeria U-20 team deel aan het jeugd WK in Nederland. Met goed spel wist Nigeria te winnen van Oekraïne en Nederland en wist de finale te bereiken, waarin verloren werd van Jong-Argentinië. Onder andere Adeleye had daar een groot aandeel in het succes van de Nigerianen. Na afloop van het jeugd WK in 2005 ruimde zelfs Johan Cruijff een plaatsje in voor Adeleye in het elftal van het toernooi. Daarin kwamen tevens ook topspelers Cesc Fabregas, Lionel Messi en zijn landgenoot Taye Taiwo in voor. Verschillende clubs toonden interesse in de jonge talentvolle verdediger.

Adeleye trainde op proef bij Feyenoord maar liet daar na enkele dagen abrupt verstek gaan om zich bij Sparta Rotterdam te melden. De achtergronden van deze overstap zijn niet helemaal duidelijk maar feit is dat Sparta, via een andere zaakwaarnemer dan Feyenoord, ook al interesse voor hem had laten blijken en dat Adeleyes landgenoten Sani Kaita en Bernard Okorowanta al bij Sparta rondliepen.

2006 - 2007

In de zomer van 2006 tekende Adeleye voor Sparta. Tijdens eerste maanden van die verbintenis was hij nog te jong om speelgerechtigd te zijn. Zijn debuut op de Nederlandse velden vond enkele weken na zijn 18e verjaardag plaats op 10 januari 2007 in een vriendschappelijke wedstrijd van Sparta tegen Germinal Beerschot. Na 1 minuut kreeg hij een gele kaart.

Op 11 februari 2007 speelde hij zijn eerste officiële competitiewedstrijd: Sparta - PSV (1 - 1). Hij oogstte lof, maar kroop ook door het oog van de naald toen een handsbal die hij in de laatste seconden van de wedstrijd in het eigen strafschopgebied maakte, onbestraft bleef.

Toen hij enkele dagen later op eigen initiatief per openbaar vervoer naar Amsterdam reisde om de wedstrijd Jong Ajax - Jong Sparta bij te wonen, prees Jong Sparta-trainer Adri van Tiggelen zijn mentaliteit: "Dat hij een deel van de wedstrijd miste was geen probleem. Het is voor iemand die net hier is niet eenvoudig om van Schiedam naar Amsterdam te reizen."

Op 10 mei 2007 maakte Adeleye, in een play-offwedstrijd tegen NEC, zijn eerste doelpunt voor Sparta.

2007 - 2008

In november 2007 was Van Tiggelen, inmiddels hoofdtrainer van Sparta, minder te spreken over de mentaliteit van zijn pupil. Adeleye was inmiddels tegen enkele onnodige rode en gele kaarten aangelopen, trad bij twee wedstrijden aan met verkeerde noppen onder zijn schoenen en bleek ook op andere gebieden eigenzinnig. Van Tiggelen: "Hij is door zijn medespelers niet eenvoudig te coachen. Het is Danny Schenkel, Wouter Gudde en Kim Jaggy niet gelukt en het zal ook Nathan Rutjes waarschijnlijk niet lukken."

Van Tiggelens opvolger, Foeke Booij, noemde kort na zijn aantreden het niet nakomen van afspraken als een van Sparta's belangrijkste problemen. In interviews liet hij doorschemeren dat Adeleye een van de spelers was voor wie deze kritiek in het bijzonder gold. Na enkele wedstrijden werd Adeleye in het basiselftal vervangen door Jerold Promes en was hij zelfs niet meer verzekerd van een plaats op de reservebank.

Op 13 april 2008 moest Booij na lange tijd weer een beroep op Adeleye doen. Tijdens de wedstrijd Sparta - Heerenveen (4-2) waren scouts van diverse grote clubs aanwezig om Adeleyes directe tegenstander, Heerenveen-speler Miralem Sulejmani, te bekijken. Sulejmani kwam door Adeleyes tegenstand echter nauwelijks aan een actie toe en werd in de 70-ste minuut gewisseld. De geruchten dat Adeleye hiermee in de belangstelling van grotere, vooral Engelse, clubs was komen te staan, namen toe.
quote:
Tijdens de Olympische spelen van 2008 in Bejing viel hij op als rotsvaste verdediger in een Nigeriaanse jeugdploeg die de finale haalde. Hij was daar een onbetwiste basisspeler en was een van de smaakmakers van de ploeg door zijn goede verdedigende optredens.

Dit seizoen is hij een basisspeler bij Sparta en als zijn mentaliteit ook weer de goede kant op gaat dan is dit denk ik wel zijn laatste seizoen voor de Kasteelclub
pi_61619263
Bij Nigeria kan het wel. Bij Sparta blijkbaar niet
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_61620197
Hij voetbalt met handschoenen
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_61620253
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:34 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Hij voetbalt met handschoenen
Dat was tijdens Sinterklaas.
pi_61620377
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:36 schreef sjimz het volgende:

[..]

Dat was tijdens Sinterklaas.
Ik meende al iemand te herkennen met de intocht, dan was hij het dus.
  zondag 14 september 2008 @ 14:54:57 #6
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_61620619
ik had hem al gescout tijdens OS eerste wedstrijd
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_61620644
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:54 schreef Fortitudo het volgende:
ik had hem al gescout tijdens OS eerste wedstrijd
Dan is het maar gelukkig dat je niet voor Sparta scout, die hadden hem namelijk al een paar jaartjes voor de OS gescout.
pi_61620667
Toen had Sparta hem ook al gescout
  zondag 14 september 2008 @ 15:02:11 #9
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_61620787
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:55 schreef sjimz het volgende:

[..]

Dan is het maar gelukkig dat je niet voor Sparta scout, die hadden hem namelijk al een paar jaartjes voor de OS gescout.
klopt
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_61620932
Hopelijk kan hij het in de komende wedstrijden ook bij Sparta laten zien, anders mag hij Kaita achterna.
pi_61624511
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:55 schreef sjimz het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor. Zijn zaakwaarnemer kwam met hem aanzetten geloof ik en daarna is hij eerst bij Feyenoord geweest. Die handelden niet snel genoeg (lees: boden niet genoeg) en toen sloeg Sparta toe. Met wisselend succes tot dusverre. Verdedigen kan hij zeker, maar hij is vaak zo onrustig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 14 september 2008 @ 20:26:34 #12
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_61628585
Feyenoord nam hem volgens mij niet aan omdat er louche zaakwaarnemers in het spel waren. Daarna, ging hij inderdaad naar Sparta.

En ach, het is een geweldig talent, maar als je zo wisselvallig bent gaat dat talent er niet uitkomen denk ik. Voor een toernooi, zie OS, is het een geweldige speler, maar 34 wedstrijden 90 minuten geconcentreerd blijven zit er voor hem niet in. Zonde.
pi_61632808
Voor zulke jongens is spelen bij een club al Sparta ook een keiharde leerschool. Met betere spelers eromheen had hij een makkelijkere start gehad. Dit is opzich goed voor hem, nu moet hij echt aan gaan tonen of hij meer aankan.
That's all folks!
pi_61671624
quote:
Nigeria roept Dele Adeleye op

LAGOS - De bondscoach van Nigeria heeft het optreden van Spartaan Dele Adeleye op de Olympische Spelen beloond met een plaats in de selectie voor het WK-kwalificatieduel tegen Sierra Leone.

Shaibu Amodu, de opvolger van Berti Vogts, riep nog vijf olympiërs op. Het olympische elftal won zilver in Peking.

Oud-Ajacied en aanvoerder Nwankwo Kanu is er, na een blessure, ook weer bij. Nigeria staat ongeslagen aan kop in groep vier. De wedstrijd tegen de nummer twee Sierra Leone vindt op 11 oktober plaats thuis in Abuja. (ANP)
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_64968789

Adeleye de superboer?
  maandag 12 januari 2009 @ 22:11:53 #16
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_64969116
Lol.

Zou een opmerkelijke transfer zijn.. ik zie het nog altijd wel zitten in Adeleye. Alleen denk ik niet dat hij bij een DGS en Henk van Stee zo gemotiveerd zal zijn.
pi_64980459
Het bleek dus om een fout te gaan
Kwam gisteren nog langs bij Voetbal International
pi_64984162
Sowieso, dat hij bij Sparta niet aan de bak komt... Hoewel hij tegen ons weer even mee deed, kreeg hij tegen Willem II dan weer geen speelminuten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat 'ie nog een half jaar wil/gaat bank/tribune-zitten
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_67935749
Zorgt vandaag voor 3 belangrijke punten tegen een directe concurrent.
pi_67938799
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 22:02 schreef sjimz het volgende:
Zorgt vandaag voor 3 belangrijke punten tegen een directe concurrent.
Je hebt heel de wedstrijd gezien begrijp ik? Verdedigend was het namelijk gewoon slecht. En opbouwend was het al helemaal niks. Vooral het geluk stond aan de zijde van Dele. 't Is dat 'ie zo gepassioneerd is, anders was het gewoon een terreinknecht ofzo.
pi_67952455
Bovendien was het volgens mij een eigen goal, maar goed. Wel uiterst belangrijk en hij zal de komende weken wel blijven staan denk ik, gezien de blessures bij anderen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_68623835
Speelde sterk vandaag.
pi_68623899
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:30 schreef sjimz het volgende:
Speelde sterk vandaag.
Nu heb je gelijk.
  zondag 3 mei 2009 @ 16:44:31 #24
121310 venomsnake
El Saltador
pi_68624576
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:30 schreef sjimz het volgende:
Speelde sterk vandaag.
Is in potentie een geweldige verdediger.. Kon je op de OS ook al goed zien.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_68645693
Enorm sterk, heel erg goed, gebruikt zijn lichaam perfect.

En koppend onverslaanbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')