Heb tijdelijk 2 studies gelijk gedaan, andere na 2 weken gestopt, en heb een opleiding op mbo afgerond (dat geldt apart voor stufi). Als je meerdere studies doet hoef je niet meer collegegeld te betalen en qua boeken kies je gewoon de vakken uit waarbij het echt nodig is en de rest is vaak makkelijk van blackboard (sheets) te leren met ondersteunende literatuur uit de biebquote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Waar betalen jullie het allemaal van? 2e, 3e, 4e opleiding alsof het allemaal niets kost. stufi en leenrechten zijn inmiddels wel verbruikt neem ik aan?
Gewoon werken mien jong!quote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Waar betalen jullie het allemaal van? 2e, 3e, 4e opleiding alsof het allemaal niets kost. stufi en leenrechten zijn inmiddels wel verbruikt neem ik aan?
Je moest eens weten hoeveel er geleend wordt bij de IBG door de meeste studenten.. (excl mequote:Op woensdag 17 september 2008 23:49 schreef soylent het volgende:
[..]
Gewoon werken mien jong!
Als IBG kapt is er weinig keus iig![]()
Ik zit sinds april in de leenfase en ben 3e jaars, zal het gemakkelijk halen denk ik dus. Maar wel met een studieschuld waar je u tegen zegt ja.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Dat is het hele punt niet. Het is dat gevoel dat je in al die tijd zoveel meer had kunnen doen. Ik heb dat zelf ook wel es, dat ik er achteraf eigenlijk prima een studie wiskunde bij had kunnen doen. Nou is dat niet gebeurd dus dat doet er helemaal niet toe, maar je zit dan zelf met zo'n knagend gevoel van "het had gekund als ik m'n instelling maar had veranderd". Natuurlijk heeft TS straks een leuke studie achter de rug, dat is het probleem niet.quote:Op zondag 21 september 2008 09:17 schreef Hexagon het volgende:
Je bent echt geen loser als je op je 25e nog niet volledig klaar en gesetteld bent. Dat is iets waar iedereen een andere waarde aan hecht. Jij hebt veel gedaan en dat is ook wat waard. Ik ken mensen zat die nooit iets boeiends hebben gedaan tijdens hun studententijd en daar nu spijt van hebben.
Als je nou volledig werkloos en studieloos uitkeringstrekker was dan was het wat anders geweest. Maar jij hebt het toch prima voor elkaar?
Ja, da's lekker genieten. Elk jaar wel 30 studiepunten halen, de stress van studieachterstand en het idee dat je meer had kunnen doen in die jaren als je het maar goed had aangepakt.quote:Op maandag 2 maart 2009 15:45 schreef Conversatie het volgende:
Je hebt langer van je jeugd genoten, ik zeg: chapeauNiets van aantrekken wat anderen denken, terwijl zij een suffe baan hadden heb jij nog 4 jaar extra gereisd etc.
Ben zelf student en aangezien elke werkende tegen mij zegt dat de studietijd de mooiste van hun leven was trek ik mijn conclusiesquote:Op maandag 2 maart 2009 16:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, da's lekker genieten. Elk jaar wel 30 studiepunten halen, de stress van studieachterstand en het idee dat je meer had kunnen doen in die jaren als je het maar goed had aangepakt.
En dan daarna fijn een suffe baan inrollen.
Tjsa, dat neemt niet weg dat je ook daadwerkelijk je studententijd nuttig en leuk kunt gebruiken. Ik zou niet bepaald fijn terugkijken op een studententijd waarin ik alleen maar had gelamluld. Hoe relaxed die ook was. Maar dat zal per persoon verschillen, denk ik.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:24 schreef Conversatie het volgende:
[..]
Ben zelf student en aangezien elke werkende tegen mij zegt dat de studietijd de mooiste van hun leven was trek ik mijn conclusies
Tering he dit is niet echt een advertentie voor een BBL opleidingquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:24 schreef sweetAvenger2000 het volgende:
Doe dan gwn BBL of DUAL, werken en leren ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan je verleden te denken i.p.v. nu te leven.
zelf ben ik 19 zo goed als geslaagd voor mbo-4 volgend sgooljaar, volgend sgooljaar 2 jaar bachelor en 1 master en dan misschien nog 1 of 2 opleidingen erbovenop, Voor de mensen die vragen wat ik ambieer = De leven van een eeuwige student, niks werken:P
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:24 schreef sweetAvenger2000 het volgende:
Doe dan gwn BBL of DUAL, werken en leren ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan je verleden te denken i.p.v. nu te leven.
zelf ben ik 19 zo goed als geslaagd voor mbo-4 volgend sgooljaar, volgend sgooljaar 2 jaar bachelor en 1 master en dan misschien nog 1 of 2 opleidingen erbovenop, Voor de mensen die vragen wat ik ambieer = De leven van een eeuwige student, niks werken:P
Zo dat was dat, dan nu mijn reactie:quote:Doe dan gewoon BBL of DUAL, werken en leren. Op die manier ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan het verleden te denken.
Ik ben zelf 19 jaar oud en volgend schooljaar zo goed als geslaagd voor MBO-4, dit weet ik nu al. Volgend schooljaar ben ik van plan om 2 jaar lang een bachelor opleiding te volgen, waarna ik dit afrond met een jaartje master. Ik overweeg tevens hier nog enkele opleidingen aan vast te plakken. Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn ambities: ik zou graag eeuwig student willen zijn. Werken is aan mij niet besteed.
1. nee, je vult je leven gewoon anders in dan anderen...moet gewoon kunnen...niet alles moet volgens het "gangbare pad" verlopen...quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Lekker veel reizen, goed voor met milieu!quote:Op zondag 21 september 2008 09:12 schreef BushRanger het volgende:
Het is niet zo dat je als je klaar bent met studeren meteen een serieus leven moet gaan leiden. Ik was op m'n 21e klaar, best vroeg dus. Nu ben ik 30 en ben nog steeds niet serieus. Ik reis en dan werk ik onderweg, kom weer een tijdje naar Nederland en ga dan weer. Nu voor het eerst sinds lange tijd heb ik een serieuze baan, maar dan in Nieuw-Zeeland. Geen idee of ik hier een tijdje blijf, naar huis kom, verder reis etc. Dus misschien dat je je studie af kunt maken en dan ook nog lekker de vrijbuiter uit kunt gaan hangen!
Waaruit blijkt dat de TS wel de intelligentie heeft?quote:Op zondag 21 september 2008 12:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is het hele punt niet. Het is dat gevoel dat je in al die tijd zoveel meer had kunnen doen. Ik heb dat zelf ook wel es, dat ik er achteraf eigenlijk prima een studie wiskunde bij had kunnen doen. Nou is dat niet gebeurd dus dat doet er helemaal niet toe, maar je zit dan zelf met zo'n knagend gevoel van "het had gekund als ik m'n instelling maar had veranderd". Natuurlijk heeft TS straks een leuke studie achter de rug, dat is het probleem niet.
Overigens heb ik een broertje dood aan mensen die dan op feestjes en dergelijke gaan beweren "als ik had gewild, had ik veel beter kunnen presteren"Alsof het daar alleen aan ligt
Voor studeren hebben de meesten een bepaalde intelligentie en inzet nodig; weinig mensen kunnen het maar met vooral 1 van die twee eigenschappen
Kennelijk heeft TS wel de intelligentie, maar niet de inzet.
Nou ja, ik veronderstel altijd maar een bepaalde intelligentie als je naar de universiteit gaat, maar misschien is dat inderdaad wat naief.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:34 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de TS wel de intelligentie heeft?
Bij je ouders wonen is inderdaad niks, maar veel mensen die zo lang over hun studie doen betalen wel alles zelf en wonen ook op zich zelf.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:24 schreef Unhuman het volgende:
Je doet dus 8 jaar over dezelfde studie? Dat is inderdaad wel erg, en je ouders blijven het maar betalen en je woont nog steeds bij ze? Hoe zal het dan wel niet zijn als je uit huis gaat als je afgestudeerd bent, dan moet je opeens alles zelf gaan doen.. En 25/26 is dan wel een beetje oud, niet?
En hoe komt het dan dat je je studie niet afmaakt? Niet leuk? En vind je het zelf normaal dat je 8e jaars bent en bij je ouders woont die alles betalen? Ik wil het liefst zo snel mogelijk afstuderen en dan gelijk aan het werk en lekker voor jezelf een huisje zoeken en zelf je zaken op orde krijgen. Lijkt me niks om zo lang bij m'n ouders te wonen.
Alleen hebben zij misschien nog 4 a 5 jaar extra een enorm gezellige studententijd gehad ipv op hun 21e te gaan werken. Ik ben klaar met studeren op mn 25e. Dat vind ik eigenlijk ook wel een prima leeftijd ook al zal ik mn studententijd wel gaan missen.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Hij heeft nog 40 jaar om de brave loonslaaf uit te hangen, zijn vrije tijd te gebruiken om uit te rusten en te doen alsof je gelukkig wordt van veel geld uitgeven aan overbodige spulletjes. En in je carriere halverwege tegen een plafond stuiten omdat je snel geld verkoos boven opleiding lijkt men nou ook weer niet zo'n denderend vooruitzicht.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:
Nou ik heb toevallig gisteren een reunie gehad van mijn HBO studie. Ik heb een hele leuke studietijd gehad en was in 4 jaar klaar. Het grappige was om te zien dat er na de studie 2 groepen ontstonden.
1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Langer studeren is niet altijd beter. Er zat zelf iemand bij die nu al voor het 10de jaar aan het studeren was.... Ik zou met geen geld willen ruilen.
Die zat nu nog praten over lekker nachten doorhalen en bier zuipen en blut zijn...![]()
En waarop baseer je dat? Als je met een universitaire studie dezelfde baan kiest als iemand die HBO heeft? Maar wel 4 jaar werkervaring achterstand hebt?quote:Op zondag 15 maart 2009 11:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En in je carriere halverwege tegen een plafond stuiten omdat je snel geld verkoos boven opleiding lijkt men nou ook weer niet zo'n denderend vooruitzicht.
Tja, dat je van werken rijker wordt dan van studeren kan iedereen wel bedenken. Studeren doe je dan ook omdat je je levensgeluk meer uit een geestelijke behoeftebevrediging haalt dan uit een materiele.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:
Nou ik heb toevallig gisteren een reunie gehad van mijn HBO studie. Ik heb een hele leuke studietijd gehad en was in 4 jaar klaar. Het grappige was om te zien dat er na de studie 2 groepen ontstonden.
1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Langer studeren is niet altijd beter. Er zat zelf iemand bij die nu al voor het 10de jaar aan het studeren was.... Ik zou met geen geld willen ruilen.
Die zat nu nog praten over lekker nachten doorhalen en bier zuipen en blut zijn...![]()
Wat is nou 4 jaar achterstand dan op 40 jaar? Het tempo van ontwikkeling is veel belangrijker, als dat hoger ligt vanwege wat je geleerd hebt of een beter papiertje dan stelt die 4 jaar voorsprong echt helemaal niks voor.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:39 schreef Michellee het volgende:
En waarop baseer je dat? Als je met een universitaire studie dezelfde baan kiest als iemand die HBO heeft? Maar wel 4 jaar werkervaring achterstand hebt?
De race is nog niet gelopen op je 25e, als we het toch over winners en losers hebben. Als ik een reunietje heb met de andere dertigplussers dan zijn het juist de voormalig nachtbrakers, eeuwige studenten, gesjeesden en figuren die heel vaak van studie gewisseld zijn die het in alle opzichten beter hebben gedaan dan de degelijke harde werkers die zo verantwoord met hun toekomst bezig waren.quote:Als je 8 jaar studeert en je doet 2 studies is wat anders maar de vraag helemaal aan het begin van de TS was, of ze een loser was. Nou als je 8 jaar over één studie doet, ja dan vind ik je wel een loser...
Ik vind iemand een loser noemen omdat hij of zij iets anders tegen het leven aankijkt een beetje jammer. De TS geeft duidelijk aan dat ze uiteindelijk wel iets wil en het is ook zeker geen nietsnut. Niet iedereen vind het even belangrijk om zo snel mogelijk door zijn studie te racen. Leven en laten leven.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:39 schreef Michellee het volgende:
Als je 8 jaar studeert en je doet 2 studies is wat anders maar de vraag helemaal aan het begin van de TS was, of ze een loser was. Nou als je 8 jaar over één studie doet, ja dan vind ik je wel een loser...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |