abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 februari 2009 @ 17:39:06 #176
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_65806823
Zat een beetje te zoeken op internet naar hostels, en vaak staat er bij dat onbijt inbegrepen is, vandaar. Overigens gaat het vooral over Argentinie en Chili nu.
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
  vrijdag 6 februari 2009 @ 18:10:06 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65807591
Ok, daar wel meer. Brood met dulce de leche...
Maar uiteindelijk zou ik toch voor de markt kiezen. Kost ook niks...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 18:17:38 #178
58060 Apoc2003
pi_65807735
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:10 schreef Hik het volgende:
Ok, daar wel meer. Brood met dulce de leche...
Maar uiteindelijk zou ik toch voor de markt kiezen. Kost ook niks...
En het is veel leuker natuurlijk Marktjes

Heb je nog aanraders wat betreft eten?
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
  zaterdag 7 februari 2009 @ 10:24:13 #179
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65824255
Kijk, dát zijn vragen die je mij kunt stellen!

Natuurlijk moet je Cuy proberen (in Ecuador, Peru of Bolivia). Wordt op veel verschillende manieren gegeten. Op markten soms gefrituurd (niet erg lekker), maar er zijn ook varanten waarbij ze 'm roosteren (met kruiden) of koken (in pindasaus). Veel regionale varianten dus.
Alpaca kun je ook vaak eten, maar ik moet zeggen dat je dat vooral in toeristenrestaurants ziet en ik heb persoonlijk nooit een lekkere gegeten. Meestal was het vrij droog.
In dezelfde regio (hooglanden) op markten is chancho (varken). Meestal een heel varken dat ze ter plaatse aansnijden. Als het goed is is het een beetje vet, maar vooral erg smaakvol en zacht. Andere manier om varkensvlees te eten is chicharón, gefrituurd varkensvlees en vaak véél (meestal ook met friet en saus). Vooral geschikt als je een lange hike van plan bent ofzo, verder nogal een aderstoppende ervaring.
Meer standaard is er natuurlijk veel kip met friet (vrijwel overal te krijgen) en als je eens wat anders wilt kun je naar een chifa (zuid-amerikaans chinees eten).
Maar de echte echt topper is natuurlijk ceviche: vis en seafood gekookt in limoensap. Wordt gemaakt in Ecuador en Chili, maar de beste varianten vind je in Peru. Met name in Noord Peru vind je ceviche de concha negra (met "zwarte" schelpdieren) wat extreem lekker is. Heerlijk fris ook als lunch.
Andere lunch/ontbijt mogelijkheid zijn de empanadas, die je door bijna heel zuid-amerika in allemaal varianten vindt. Op de markten in peru en bolivia vaak met vlees, groenten en ei, maar in Argentinië bijvoorbeeld ook met kaas en paddestoelen.

Brazilië is gelijk weer heel anders. Je vindt er veel quilo-restaurants: buffetrestaurants waar je per gewicht bestelt. Kwaliteit is vaak niet heel geweldig, maar je kunt wel veel dingen uitproberen. Brazilië heeft ook veel, heel veel biefstuk (net als Argentinië) en grappig genoeg wordt er in steden als Rio en Sao Paulo veel sushi gegeten (grote Japanse gemeenschap). Het beste van Brazilië vind je in Bahia: een prachtige combinatie van Zuid-Amerikaans en Afrikaans koken, met veel vis en garnalen en heerlijke specerijen. Probeer vooral de moqueque (garnalen in specerijen en kokosmelk) en op straat kun je heerlijke pasteitjes kopen van bonen en gedroogde garnalen. Super!

Argentinië is natuurlijk beef beef beef. Leer voor je er heen gaat een beetje de verschillende varianten in het Spaans. Ga absoluut ook een keertje (bij voorkeur in het weekend) naar een echte asado en doe dan ook de hele rit, dus inclusief orgaanvlees vooraf. In Argentinië kun je ook geweldig Italiaans eten. Er is prima pasta te krijgen en heerlijk ijs.

Waar Argentinië vlees is is Chili vis. Heerlijk is het om hier naar de vismarkt te gaan en daar dingen te sampelen. Als je een beetje watertandend staat te kijken en wat vragen stelt bieden de vissers/kooplui je al snel een superverse schelp aan met een beetje citroen.

Ook Colombia is een treat qua eten. Na Argentinië heb ik hier zonder meer het beste vlees gegeten. Qua streetfood heb je hier net als in Venezuela de arepa: een gefrituurd "broodje", vaak met ei, of neutraal als ontbijt en dan eet je het met jam of suiker. Heb heerlijke gegeten, maar het gaat ook vaak mis en dan zit je echt een hele soggy oliebol te eten.

Wil je echt iedere avond goed eten en ook nog eens veel variatie dan is Suriname dé aanrader. Javaans eten is geweldig in Suriname, maar ook Hindostaans, Chinees en Creools is heerlijk. En als je echt niets meer wil kun je in Paramaribo zelfs terecht voor kroketten.

Mijn beste tip: inderdaad veel marktjes bezoeken. Soms niet geschikt voor mensen met zwakke magen en/of enorme dierenliefhebbers. Ga er vanuit dat er redelijk oneerbiedig mee wordt omgegaan; kippen en cavias worden in zakken over de grond gesleept als zaten er aardappelen in de zak. Het leukste is marktjes bezoeken als je er zelf ook nog wat mee kunt. Kijk dus of je zo nu en dan een hostel/pension kunt vinden waar je de keuken kunt gebruiken. Leuk om voor je hostelgenoten te koken, maar nog leuker is het om in een klein familiepension te koken waar je als het ware in de familiekeuken staat. Reken maar dat dat goede stof voor gesprek is met de moeder des huizes!

... ok, ik ben een foodie... is het duidelijk?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_65839747
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 18:17 schreef Hik het volgende:
Let inderdaad even op niet alleen je dagbudget maar ook alle kosten die je vooraf maakt (spullen, vaccinaties, ticket) en dingen die maandelijks lopen terwijl je weg bent (verzekeringen en eventuele vaste kosten van thuis).
Wat betreft de spullen, afhankelijk van waar je op vliegt. Kom je in beetje geciviliseerde stad terecht (BA, Lima of Rio/Sao Paulo, volgens mij de meest gebruikelijke vanuit Europa), lekker daar kopen. Achteraf gezien heb ik voor mijn spullen veel teveel betaald. Ga je een malariagebied in, gewoon daar ergens doxycycline kopen, heb je meteen een antibiotica.

In Zuid-Amerika was ik redelijk langzaam aan het reizen, kwam alsnog neer op zo'n 8000 in 6 maanden. Heb wél alles gedaan wat ik wilde doen, en ben iets te lang in Cuzco blijven hangen, wat een godsvermogen kost ....
pi_65842544
quote:
Heerlijk fris ook als lunch.
Het is ook vooral lunchgerecht en dan met name nog een entrada ook. Sowieso is ´s avonds de versheid er wel vanaf, dus geen Peruaan die ´s avonds nog ceviche gaat eten.
pi_65842546
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:44 schreef Pasaporte het volgende:

[..]

Wat betreft de spullen, afhankelijk van waar je op vliegt. Kom je in beetje geciviliseerde stad terecht (BA, Lima of Rio/Sao Paulo, volgens mij de meest gebruikelijke vanuit Europa), lekker daar kopen. Achteraf gezien heb ik voor mijn spullen veel teveel betaald. Ga je een malariagebied in, gewoon daar ergens doxycycline kopen, heb je meteen een antibiotica.

In Zuid-Amerika was ik redelijk langzaam aan het reizen, kwam alsnog neer op zo'n 8000 in 6 maanden. Heb wél alles gedaan wat ik wilde doen, en ben iets te lang in Cuzco blijven hangen, wat een godsvermogen kost ....
8.000 in 6 maanden is niet veel, zeker niet als je lang in Cusco bent geweest, want dat is geen goedkope grap.

Ik geef die 8.000 uit in 1,5 maand ongeveer.
  zondag 8 februari 2009 @ 15:39:03 #183
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65850663
quote:
Op zondag 8 februari 2009 08:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het is ook vooral lunchgerecht en dan met name nog een entrada ook. Sowieso is ´s avonds de versheid er wel vanaf, dus geen Peruaan die ´s avonds nog ceviche gaat eten.
In Trujillo wordt het geregeld als avondgerecht gegeten hoor. Stevige lunch en dan 's avonds ceviche. Niet alleen bij de familie daar, maar ook veel ceviche restaurants zitten 's avonds nog vol.
pi_65850961
quote:
Op zondag 8 februari 2009 15:39 schreef Hik het volgende:

[..]

In Trujillo wordt het geregeld als avondgerecht gegeten hoor. Stevige lunch en dan 's avonds ceviche. Niet alleen bij de familie daar, maar ook veel ceviche restaurants zitten 's avonds nog vol.
In Lima en bijvoorbeeld het Noorden van Peru is dat zeker niet het geval. In Trujillo heb ik overigens nauwelijks cevicherias gezien en sowieso weinig restaurants die ´s avonds laat nog open waren.

Heb in Lima weleens ´s avonds ceviche gegeten en Peruanen geven dan aan dat ze echt proeven dat het niet al te vers meer is. Moet zeggen dat ik niet weet of het waar is en dat ik niet echt een culinaire kenner ben die het verschil proeft. Ok, het was niet lekker, maar dat kan ook net zo goed aan de bereidingswijze liggen in plaats van de versheid.
  zondag 8 februari 2009 @ 15:47:51 #185
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65851078
Geen cevicherias in Trujillo?!
Het stíkt er echt van daar, juist omdat ze zo beroemd zijn om die conchas negras. Wel eens op de vismarkt geweest daar?
pi_65851252
quote:
Op zondag 8 februari 2009 15:47 schreef Hik het volgende:
Geen cevicherias in Trujillo?!
Het stíkt er echt van daar, juist omdat ze zo beroemd zijn om die conchas negras. Wel eens op de vismarkt geweest daar?
Ik ben vooral in de omgeving van het voetbalstadion geweest en in Huanchaco. In de omgeving van het voetbalstadion heb ik ´s avonds geen cevicherias gezien die open waren. Alleen wat restaurants waar het eten echt vies was en wat grillplaten op straat.

Huanchaco wel, maar daar waren vaak veel dingen van de menukaart uitverkocht. ´s Middags kun je daar wel altijd lekker verse vis eten en ´s avonds moet je geluk hebben wat er nog is, maar vaak was dat ook prima.

De lekkerste conchas negras heb ik overigens in Surquillo in Lima gegeten en in Ortiz aan de Av. Amancaes.
pi_66082700
Op dit moment in Ushuaia!!
Maandag door naar Punta Arenas - Puerto Natales..
So far so good. Geweldige dingen meegemaakt al.
  zondag 15 februari 2009 @ 18:25:50 #188
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_66091415
gingen Alexander en Maxima ook niet nog naar Chili?
  maandag 16 februari 2009 @ 16:38:40 #189
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_66124141
hoe plannen jullie je reis? hebben jullie van te voren al helemaal in kaart gebracht hoe je wilt reizen of zie je dat wel bij aankomst in het land?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_66134155
quote:
Op maandag 16 februari 2009 16:38 schreef DAMH het volgende:
hoe plannen jullie je reis? hebben jullie van te voren al helemaal in kaart gebracht hoe je wilt reizen of zie je dat wel bij aankomst in het land?
Het laatste. Vantevoren kijk ik wel wat ik perse wil zien, maar dat kan ter plaatse altijd nog veranderen natuurlijk.

Als je korte tijd gaat is het wel handig om het e.e.a. vantevoren in te plannen.
  maandag 16 februari 2009 @ 21:29:03 #191
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_66136913
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het laatste. Vantevoren kijk ik wel wat ik perse wil zien, maar dat kan ter plaatse altijd nog veranderen natuurlijk.

Punt is namelijk dat ik zelf ook een paar landen in Z-amerika wil bezoeken,, ik heb alleen verder geen idee hoe of wat...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  maandag 16 februari 2009 @ 22:00:23 #192
58060 Apoc2003
pi_66138880
Ik heb ook een globale route gemaakt, met een paar punten die ik zeker wil zien. Daarnaast heb ik ook een paar data waarop ik iets geboekt heb, namelijk vliegtickets naar paaseiland en m'n vriendinnetje op aruba en de de inca trail.

De enige zekerheid die hebt bij het maken van een strakke planning is dat je je er niet aan gaat houden.
-Rudyard Kipling
  maandag 16 februari 2009 @ 22:17:01 #193
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66139833
Eigenlijk had ik alleen een heen- en terugreis. En zelfs die terugreis heb ik niet gebruikt.
Wellicht is Machu Picchu nu anders, maar als je wat langer gaat is er echt niets dat je vooraf moet regelen, zelfs geen vliegtickets. Ik heb de tickets allemaal ter plaatse gekocht en maar een paar dagen van tevoren.
Natuurlijk had ik thuis dingen gelezen en uitgezocht, maar ik had helemaal niets gepland. Heb al vrij snel "hoogtepunten" laten zitten en op andere plaatsen veel langer gebleven dan ik ooit had verwacht, doordat prijzen tegen vielen, stakingen opdoken, leuke mensen langskwamen, mogelijkheden zich aandienden... dat is reizen als je het mijvraagt, niét het volgen van een prefab schema met hoogtepunten.
pi_66140130
quote:
Op maandag 16 februari 2009 22:17 schreef Hik het volgende:
Eigenlijk had ik alleen een heen- en terugreis. En zelfs die terugreis heb ik niet gebruikt.
Wellicht is Machu Picchu nu anders, maar als je wat langer gaat is er echt niets dat je vooraf moet regelen, zelfs geen vliegtickets. Ik heb de tickets allemaal ter plaatse gekocht en maar een paar dagen van tevoren.
Natuurlijk had ik thuis dingen gelezen en uitgezocht, maar ik had helemaal niets gepland. Heb al vrij snel "hoogtepunten" laten zitten en op andere plaatsen veel langer gebleven dan ik ooit had verwacht, doordat prijzen tegen vielen, stakingen opdoken, leuke mensen langskwamen, mogelijkheden zich aandienden... dat is reizen als je het mijvraagt, niét het volgen van een prefab schema met hoogtepunten.
Unieke situatie, maar we zijn het helemaal eens. De dingen die je echt moet regelen omdat het anders niet lukt (MP) moet je vooraf regelen, voor de rest dingen opschrijven die je perse wilt zien en voor de rest het ter plekke zien hoe je het gaat doen en wat je precies gaat doen...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:08:35 #195
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_66156279
Over eten: waar ik het meest naar uitkijk (over 3,5 week ga ik terug naar Peru) is een broodje avocado Heb die in Nederland nog wel eens op de markt gekocht, maar dat was niks vergeleken bij de lekkere avocados daar.

Ik kan me eigenlijk niet goed herinneren of er in Arequipa veel empanadas te vinden waren, maar die gaan er ook wel weer in!
*´¨)
¸.ˇ ¸.ˇ´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.ˇ´ (_.ˇ´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:42:20 #196
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_66157593
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:08 schreef Foeske het volgende:
Over eten: waar ik het meest naar uitkijk (over 3,5 week ga ik terug naar Peru) is een broodje avocado Heb die in Nederland nog wel eens op de markt gekocht, maar dat was niks vergeleken bij de lekkere avocados daar.
Ook één van de beste snacks in Mexico. Broodje kip met avocado. Simpel maar oh zo lekker.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:47:19 #197
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_66157794
quote:
Op maandag 16 februari 2009 22:17 schreef Hik het volgende:
Ik ben niet de enige die zo'n kamikaze plan had
Ik had een retour ticket naar Mexico City, waarbij ik eigenlijk al na drie weken terug had moeten vliegen. Niet gebruikt natuurlijk. Later heb ik een retourticket Mexico City - Quito gekocht en wéér niet retour gevlogen. Het is verbazingwekkend makkelijk om een enkeltje Madrid te vinden, dus geen problemen mee gehad.

Galapagos en Paaseiland tickets ook gewoon on the spot gekocht. Machu Picchu kun je ook makkelijk ter plekke regelen. De Inca Trail (die ene specifieke) in het hoogseizoen niet, maar ik heb nooit plannen gehad die trail te gaan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 17-02-2009 15:10:07 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 14:34:09 #198
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66159598
Ja, Galapagos daar doen mensen ook nogal panisch over, maar als ik in Quito ben kan ik altijd nog binnen twee dagen met 10 verschillende tours mee...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 16:44:06 #199
58060 Apoc2003
pi_66164755
Galapagos boek ik ook niet van te voren, maar op de datum waarop ik naar paaseiland wou vliegen was de goedkoopste klasse op dat moment al uitverkocht. Het kan dus wel duurder uitvallen met een beetje pech.
-Rudyard Kipling
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:47:32 #200
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_66167225
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:44 schreef Apoc2003 het volgende:
Galapagos boek ik ook niet van te voren, maar op de datum waarop ik naar paaseiland wou vliegen was de goedkoopste klasse op dat moment al uitverkocht. Het kan dus wel duurder uitvallen met een beetje pech.
Ik heb mijn Paaseiland ticket uiteindelijk 6 weken vantevoren gekocht, vanuit Brazilië. Ik wilde tijdens het Tapati-fesitval gaan (aanrader!) en was dus ook bang dat ze snel uitverkocht zouden raken. Toch gingen er vlak van tevoren nog extra tickets in de aanbieding voor een lagere prijs... LAN Chile is een rare maatschappij, wat dat betreft. Overigens zijn de beste aanbiedingen op de Spaanstalige site te vinden, niet op de Engelstalige!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')