Kijk, dát zijn vragen die je mij kunt stellen!
Natuurlijk moet je Cuy proberen (in Ecuador, Peru of Bolivia). Wordt op veel verschillende manieren gegeten. Op markten soms gefrituurd (niet erg lekker), maar er zijn ook varanten waarbij ze 'm roosteren (met kruiden) of koken (in pindasaus). Veel regionale varianten dus.
Alpaca kun je ook vaak eten, maar ik moet zeggen dat je dat vooral in toeristenrestaurants ziet en ik heb persoonlijk nooit een lekkere gegeten. Meestal was het vrij droog.
In dezelfde regio (hooglanden) op markten is chancho (varken). Meestal een heel varken dat ze ter plaatse aansnijden. Als het goed is is het een beetje vet, maar vooral erg smaakvol en zacht. Andere manier om varkensvlees te eten is chicharón, gefrituurd varkensvlees en vaak véél (meestal ook met friet en saus). Vooral geschikt als je een lange hike van plan bent ofzo, verder nogal een aderstoppende ervaring.
Meer standaard is er natuurlijk veel kip met friet (vrijwel overal te krijgen) en als je eens wat anders wilt kun je naar een chifa (zuid-amerikaans chinees eten).
Maar de echte echt topper is natuurlijk ceviche: vis en seafood gekookt in limoensap. Wordt gemaakt in Ecuador en Chili, maar de beste varianten vind je in Peru. Met name in Noord Peru vind je ceviche de concha negra (met "zwarte" schelpdieren) wat extreem lekker is. Heerlijk fris ook als lunch.
Andere lunch/ontbijt mogelijkheid zijn de empanadas, die je door bijna heel zuid-amerika in allemaal varianten vindt. Op de markten in peru en bolivia vaak met vlees, groenten en ei, maar in Argentinië bijvoorbeeld ook met kaas en paddestoelen.
Brazilië is gelijk weer heel anders. Je vindt er veel quilo-restaurants: buffetrestaurants waar je per gewicht bestelt. Kwaliteit is vaak niet heel geweldig, maar je kunt wel veel dingen uitproberen. Brazilië heeft ook veel, heel veel biefstuk (net als Argentinië) en grappig genoeg wordt er in steden als Rio en Sao Paulo veel sushi gegeten (grote Japanse gemeenschap). Het beste van Brazilië vind je in Bahia: een prachtige combinatie van Zuid-Amerikaans en Afrikaans koken, met veel vis en garnalen en heerlijke specerijen. Probeer vooral de moqueque (garnalen in specerijen en kokosmelk) en op straat kun je heerlijke pasteitjes kopen van bonen en gedroogde garnalen. Super!
Argentinië is natuurlijk beef beef beef. Leer voor je er heen gaat een beetje de verschillende varianten in het Spaans. Ga absoluut ook een keertje (bij voorkeur in het weekend) naar een echte asado en doe dan ook de hele rit, dus inclusief orgaanvlees vooraf. In Argentinië kun je ook geweldig Italiaans eten. Er is prima pasta te krijgen en heerlijk ijs.
Waar Argentinië vlees is is Chili vis. Heerlijk is het om hier naar de vismarkt te gaan en daar dingen te sampelen. Als je een beetje watertandend staat te kijken en wat vragen stelt bieden de vissers/kooplui je al snel een superverse schelp aan met een beetje citroen.
Ook Colombia is een treat qua eten. Na Argentinië heb ik hier zonder meer het beste vlees gegeten. Qua streetfood heb je hier net als in Venezuela de arepa: een gefrituurd "broodje", vaak met ei, of neutraal als ontbijt en dan eet je het met jam of suiker. Heb heerlijke gegeten, maar het gaat ook vaak mis en dan zit je echt een hele soggy oliebol te eten.
Wil je echt iedere avond goed eten en ook nog eens veel variatie dan is Suriname dé aanrader. Javaans eten is geweldig in Suriname, maar ook Hindostaans, Chinees en Creools is heerlijk. En als je echt niets meer wil kun je in Paramaribo zelfs terecht voor kroketten.
Mijn beste tip: inderdaad veel marktjes bezoeken. Soms niet geschikt voor mensen met zwakke magen en/of enorme dierenliefhebbers. Ga er vanuit dat er redelijk oneerbiedig mee wordt omgegaan; kippen en cavias worden in zakken over de grond gesleept als zaten er aardappelen in de zak. Het leukste is marktjes bezoeken als je er zelf ook nog wat mee kunt. Kijk dus of je zo nu en dan een hostel/pension kunt vinden waar je de keuken kunt gebruiken. Leuk om voor je hostelgenoten te koken, maar nog leuker is het om in een klein familiepension te koken waar je als het ware in de familiekeuken staat. Reken maar dat dat goede stof voor gesprek is met de moeder des huizes!
... ok, ik ben een foodie... is het duidelijk?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.