quote:Wat een larie zeg. Wat zijn we toch een zielig overgereguleerd kutland, dat onze vetbetaalde politici zelfs daar over bakkeleien en regeltjes voor willen maken. Waar bemoeit de overheid zich mee? En wat is de volgende stap, opvoedingspolitie? "Mevrouw, die klap was net een graadje te hard, aan de handafdruk te zien. Dat komt op een boete van 500 Euro."
Den Haag - Een corrigerende tik kan door de beugel. Maar hoe hard mag je als ouder eigenlijk précies slaan zonder je kind te mishandelen? Die vraag wil het kabinet laten onderzoeken.De grens is moeilijk te trekken, daar bleken de Tweede Kamer en de verantwoordelijke ministers het gisteren tijdens een debat over eens. Een corrigerende tik mag, een fysieke afstraffing ook. Staatssecretaris Kalsbeek (justitie) noemde als voorbeeld `twee à drie klappen op de luiers van een tweejarige' als die jengelt en werkelijk niet te genieten is. Gevaarlijk wordt het pas als de tikken overgaan in echte mishandeling. Juist het schemergebied daar tussenin, zorgt voor onrust en vele vragen. Dan zou de overheid moeten mogen ingrijpen, vinden PvdA, D66 en SP.
Maar volgens de staatssecretaris is een wettelijke regeling lastig. Hoe bepaal je immers hoe hard iemand zijn kind heeft geslagen? Bovendien is het de vraag in hoeverre de overheid zich mag bemoeien met het persoonlijk leven van mensen. Voorlopig wordt een onderzoek in omringende landen afgewacht. In afwachting daarvan wil Vliegenthart bekijken of er een meldplicht moet komen voor hulpverleners die met kinderen werken.
Natuurlijk moeten excessen tegengegaan worden, kindermishandeling moet strafbaar zijn, maar dit is te belachelijk voor woorden. Zometeen gaat de overheid nog wettelijk bepalen hoelang je een kind huisarrest mag geven. Zijn we niet veel te ver doorgeschoten met onze overregulering?
quote:Je kunt toch een grens vaststellen wanneer een tik mishandeling is, of niet. Ook kan je een grens stellen aan het aantal tikken lijkt me.
Op woensdag 20 maart 2002 10:22 schreef Schorpioen het volgende:Natuurlijk moeten excessen tegengegaan worden, kindermishandeling moet strafbaar zijn, maar dit is te belachelijk voor woorden. Zometeen gaat de overheid nog wettelijk bepalen hoelang je een kind huisarrest mag geven. Zijn we niet veel te ver doorgeschoten met onze overregulering?
Denemarken heeft zo'n wet bijvoorbeeld.
quote:Wat heeft Denemarken dan precies voor een wet daarover ?
Op woensdag 20 maart 2002 10:27 schreef R@b het volgende:[..]
Je kunt toch een grens vaststellen wanneer een tik mishandeling is, of niet. Ook kan je een grens stellen aan het aantal tikken lijkt me.
quote:Wanneer jij je kind een 1/2 jaar of langer huisarrest geeft mag de overheid van mij best ingrijpen hoor.
Op woensdag 20 maart 2002 10:22 schreef Schorpioen het volgende:
Zometeen gaat de overheid nog wettelijk bepalen hoelang je een kind huisarrest mag geven. Zijn we niet veel te ver doorgeschoten met onze overregulering?
Er zijn zat labiele ouders in dit land te vinden.
En dit geld niet alleen voor kinderen.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 20-03-2002 10:31]
quote:In Denemarken is het bij de wet verboden om een kind te slaan.
Op woensdag 20 maart 2002 10:28 schreef SpikeAlike het volgende:[..]
Wat heeft Denemarken dan precies voor een wet daarover ?
quote:Maar wie mag daarover beslissen? Een labiele rechter?!
Op woensdag 20 maart 2002 10:29 schreef R@b het volgende:[..]
Wanneer jij je kind een 1/2 jaar of langer huisarrest geeft mag de overheid van mij best ingrijpen hoor.
Er zijn zat labiele ouders in dit land te vinden.
quote:Hoe wil je dat controleren?
Op woensdag 20 maart 2002 10:27 schreef R@b het volgende:[..]
Je kunt toch een grens vaststellen wanneer een tik mishandeling is, of niet. Ook kan je een grens stellen aan het aantal tikken lijkt me.
Wie is de overheid om te zeggen: meer dan x tikken is mishandeling? En waar leg je de grens? Is het wel de taak van de overheid om zoiets in regeltjes te vatten?
Als men geen corrigerende klap zou mogen verkopen aan hun kinderen, dan wordt daar door de kinderen in de kortste tijd misbruik van gemaakt.
quote:Nadat er aangifte is gedaan.
Op woensdag 20 maart 2002 10:32 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Hoe wil je dat controleren?
quote:Wie is de overheid om te zeggen dat je geen drugs mag gebruiken?.
Wie is de overheid om te zeggen: meer dan x tikken is mishandeling? En waar leg je de grens? Is het wel de taak van de overheid om zoiets in regeltjes te vatten?
Wie is de overheid om te zeggen dat ik een autogordel om moet?
Wie is de overheid om te zeggen dat ik een valhelm op de motor op moet?
Wie is de overheid om te zeggen dat je geen tweegevecht met iemand mag voeren tot de dood daarop volgt?
Bla bla bla
quote:Ja duh. Dat is heel iets anders dan een wet maken die exact specificeert in uren nauwkeurig hoelang een huisarrest mag duren, of hoe hard een klap mag zijn. Als je een kind de tanden uit de bek slaat dan is dat mishandeling en dus strafbaar. Een tikje op de billen mag, en alles daartussen is grijs gebied, heel moeilijk te specificeren. Hoe in godsnaam kan de overheid hier dan een wet van maken? De enige mogelijkheid is keihard alle vormen van slaan verbieden, maar dan komen we bijna in een fascistische politiestaat terecht. Beter is om er gewoon helemaal geen wet over te maken, en het per geval apart te bekijken.
Op woensdag 20 maart 2002 10:29 schreef R@b het volgende:[..]
Wanneer jij je kind een 1/2 jaar of langer huisarrest geeft mag de overheid van mij best ingrijpen hoor.
quote:Wie is de overheid om te zeggen wat wel en geen discriminatie is?
Op woensdag 20 maart 2002 10:32 schreef Schorpioen het volgende:Wie is de overheid om te zeggen: meer dan x tikken is mishandeling? En waar leg je de grens? Is het wel de taak van de overheid om zoiets in regeltjes te vatten?
Wie is de overheid om te zeggen dat seks met minderjarigen is verboden?
Wie is de overheid om te zeggen dat een kind naar school moet?
Wie is de overheid om te zeggen dat bepaalde namen aan een kind niet kunnen??
Wat ben jij Schorpioen? Anarchist ofzo
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 20-03-2002 10:48]
Op een gegeven moment mist de jongste jongen (+/- 13 jaar) een "belangrijke" bal. Vervolgens is hij teleurgesteld en mikt met een boog zijn bowlingbal in zijn tas en flikkert het hele zooitje ondersteboven.
Wij kijken dat zo aan en vragen hem ff normaal te doen, immers je bent er ook nog voor je plezier. Inmiddels is zijn vader opgestaan, deze heeft een stalen pols band om. Hij pakt zijn zoon bij z'n keel en geeft hem verschrikkelijke klap in zijn gezicht. Het ventje stond te stuiteren. Vervolgens zette hij hem klem tussen een relinkje en een poetsapparaat en begon het daar nog een zachtjes over te doen. Vrouw en andere kinderen deden hoegenaamd niets.
Na klap twee vond ik het wel genoeg, en ben er tussen gestapt.
Dat je je kind is een keer een tik geeft okay, maar dit ging toch wel veel te ver. Ik denk niet dat een wet hier tegen iets helpt.
quote:Waarom niet?
Op woensdag 20 maart 2002 10:40 schreef hounddog het volgende:
Ik vind dat de overheid zich niet met de opvoeding van kinderen moet bemoeien.
Als een ouder zijn kind niet goed kan opvoeden grijpt de overheid nu toch ook al in?
Ik ben ook niet voor een wet die het slaan van een kind op voorhand verbiedt, maar ik kan me best voorstellen dat er een wet met een richtlijn gemaakt kan worden.
quote:Van andersman kinderen heb je af te blijven, behalve als ze jouw spullen mollen of jatten.
Soms kan een tik wonderen doen.Je hoeft ze niet in elkaar te slaan dat is kindermishandeling. Als ik soms die dreinende koters in de supermarkt zie dan jeuken mijn handen om andermans kind een dreun te geven.
quote:Met een tikje is ook niets mis.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.De hele softie cultuur hier in Nederland heeft alleen maar verwende jankende koters voortgebracht.Ik heb mijn dochters ook wel eens een klap gegeven als ze het te gek maakte.
quote:Een wet zoals in Denemarken zou in dit geval een uitmuntende uitkomst zijn.
Op woensdag 20 maart 2002 10:42 schreef clarify het volgende:
Dat je je kind is een keer een tik geeft okay, maar dit ging toch wel veel te ver. Ik denk niet dat een wet hier tegen iets helpt.
Had jij gelijk de politie kunnen bellen en was vaders opgepakt geweest.
quote:Kunnen jullie iets duidelijker zijn?
Hoe hard mag je je kind slaan?
Effe zonder dollen, slaan vind ik een teken van zwakte.
Mentale supressie roeleert!
Een tik moet trouwens gewoon kunnen.
quote:Jij kan het weten ja
Op woensdag 20 maart 2002 10:29 schreef Strolie75 het volgende:
Ik ben van mening dat ouders wel eens wat vaker strenger mochten optreden. In elkaar slaan gaat te ver, maar van een flinke corrigerende tik is nog nooit iemand doodgegaan.En dit geld niet alleen voor kinderen.
Maargoed dat terzijde, kinderen een tik uitdelen is volkomen okay, zolang het maar meer een 'symbolische' functie heeft.
Tik in het gezicht is uit den boze, dat is waar een kind gevoelsmatig mee communiceert, een niet al te harde pak op je broek levert geen psychologische schade op.
GLG
quote:klopt, ik had vroeger echt altijd een tering hekel aan die preken van mijn ouders. ik wou altijd gewoon een klap krijgen en dat ik dan weg mocht gaan, dan was het tenminste binnen een paar minuten gebeurd in plaats van dat het uren duurde.
Op woensdag 20 maart 2002 10:46 schreef The Unforgiven het volgende:[..]
Kunnen jullie iets duidelijker zijn?
Met de vuist, vlakke hand of voorwerp?Effe zonder dollen, slaan vind ik een teken van zwakte.
Mentale supressie roeleert!
quote:Kind zegt: mijn vader gaf me 20 klappen!
Op woensdag 20 maart 2002 10:35 schreef R@b het volgende:[..]
Nadat er aangifte is gedaan.
Je kan best iemand flink pijn doen zonder duidelijke sporen achter te laten. Wie wordt er geloofd? Het kind? Of de vader? Meestal zijn er van dergelijke dingen weinig getuigen.
quote:Ja exact!! Jij snapt het! Eigen verantwoordelijkheid voor al je daden, zelf nadenken, zelfbeschikingsrecht, en niet hersenloos achter Vadertje Overheid aanhobbelen!
Wie is de overheid om te zeggen dat je geen drugs mag gebruiken?.Wie is de overheid om te zeggen dat ik een autogordel om moet?
Wie is de overheid om te zeggen dat ik een valhelm op de motor op moet?
Wie is de overheid om te zeggen dat je geen tweegevecht met iemand mag voeren tot de dood daarop volgt?
quote:Zou zo in een wet kunnen worden verpakt.
Op woensdag 20 maart 2002 10:47 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:Tik in het gezicht is uit den boze, dat is waar een kind gevoelsmatig mee communiceert, een niet al te harde pak op je broek levert geen psychologische schade op.
quote:Heb ik wel overwogen en bijna gedaan. De andere kinderen vonden dat het daarmee alleen maar erger zou worden.
Op woensdag 20 maart 2002 10:45 schreef R@b het volgende:[..]
Een wet zoals in Denemarken zou in dit geval een uitmuntende uitkomst zijn.
Had jij gelijk de politie kunnen bellen en was vaders opgepakt geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |