Als je PDO gebruikt, moet je dan nog dingen als mysql_real_escape_string gebruiken?quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:58 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Nee, blind addslashes() gebruiken is niet genoeg. Dat helpt alleen bij strings, niet bij numerieke waarden.
Je kan beter geparameteriseerde query's gebruiken, bijvoorbeeld met behulp van PDO.
Als je zelf een sql string aan elkaar zou plakken dan moet dat nog steeds. Maar met PDO kan je ook geparameteriseerde query's gebruiken, en dan wordt de waarde die je aan de parameter geeft automatisch op de juiste manier verwerkt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je PDO gebruikt, moet je dan nog dingen als mysql_real_escape_string gebruiken?
Ik ben niet zo bekend met transactions, maar zijn dit niet heel veel extra (en onnodige) handelingen per pagina? Op zich is een extra query per pagina niet zo'n ramp natuurlijk, maar je wilt ook niet teveel onnodige dingen gaan doen op iedere pageloadquote:Op maandag 6 oktober 2008 22:39 schreef Light het volgende:
Wat je wel kunt doen is transactions gebruiken (en dus innodb tables). Autocommit moet dan uiteraard uit. Eerst met een select kijken hoeveel rijen er zijn, als er 25 (of meer) zijn het laagste id deleten. Daarna kun je altijd weer een rij toevoegen, en daarna de commit doen.
Ja, dat dusquote:Op maandag 6 oktober 2008 22:39 schreef Light het volgende:
Maar waarom zou je niet gewoon alles opslaan? Je kunt bij het tonen wel instellen dat alleen de 25 laatste entries worden getoond. Als iemand z'n cookies weggooit (om wat voor reden dan ook) is je telling toch in de war. Tenzij je ook alles gaat wissen op basis van leeftijd, bijvoorbeeld alles ouder dan een week.
Extra voordeel van alles bewaren is dat je er ook weer leuke statistiekjes uit kunt halen over welke pagina's veel worden bezocht enzo.
Zie je de forums als admin wel? Zo ja, zijn ze alleen zichtbaar voor ingelogde leden bijvoorbeeld?quote:Op maandag 6 oktober 2008 22:52 schreef AC4WHEELS.NL het volgende:
Hallo allemaal.
Sinds kort heb ik een forum gemaakt: www.legotechnicfans.nl. Nu wil ik de forums aanmaken alleen worden deze niet zichtbaar op de site. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
En nog iets: Hoe krijg ik die letters 'proFormell' uit mijn banner?
Dank je wel.
Die letters zijn er in 'gepojecteerd'. De forums zijn nu zichtbaar, waren toch verkeerde instellingen,.quote:Op maandag 6 oktober 2008 23:10 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Zie je de forums als admin wel? Zo ja, zijn ze alleen zichtbaar voor ingelogde leden bijvoorbeeld?
Beetje meer info mag wel
Die letters weghalen zal niet simpel wezen, kan je niet een ander logo regelen?
Ik ga gewoon het script eruit knallenquote:Op maandag 6 oktober 2008 23:18 schreef Xcalibur het volgende:
Oh, ik zie het al ja... die tekst is het logo, die over de achtergrond heenstaat kennelijk...
Kan je het logo niet vervangen (vanuit het admin deel wellicht, of anders gewoon het bestand) met een transparante GIF of PNG? Dan is ie nog steeds clickable maar wel onzichtbaar
Het levert wel extra overhead op, al was het maar door de extra queries. En door transactions te gebruiken wordt het als atomair blok behandeld, maar dat wil ook zeggen dat de volgende query moet wachten tot de vorige klaar is. In dat opzicht kan het nog vertragend werken ook (maar daar heb je vast niet veel last van met maar weinig bezoekers tegelijkertijd).quote:Op maandag 6 oktober 2008 23:08 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik ben niet zo bekend met transactions, maar zijn dit niet heel veel extra (en onnodige) handelingen per pagina? Op zich is een extra query per pagina niet zo'n ramp natuurlijk, maar je wilt ook niet teveel onnodige dingen gaan doen op iedere pageload
True. Maar er is niets mis met meedenken. En zeker als iets lastig uitvoerbaar is, moet je je afvragen of het wel wenselijk en de beste optie is.quote:Ja, dat dus
Maar dat is de vraag niet, en dat is lang niet zo'n interessante discussie
Dan ben je best uniek. MySQL 5.2 bestaat helemaal nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:22 schreef Chandler het volgende:
[3 Oct 20:32] Konstantin Osipov
IPV6 support was added to MySQL v.6.0
Helaas draai ik nog 5.2 oid maar andere vraag dan want die zag ik niet beantwoord worden, zal dezelfde functie INET_ATON ook gaan werken voor IPV6?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 | function UploadImage($file, $to_url, $allowed_types = NULL, $allowed_ext = NULL, $sizes = NULL) { $lastid = DAL_VraagAanbod::GetLastID(); if(is_uploaded_file($file["tmp_name"])) { list($x, $y, $image_type) = getimagesize($file["tmp_name"]); list($gx, $gy, $ctype) = $sizes; $split_name = explode(".", $file["name"]); $split_name[0] = $lastid->vra_id; //veranderen naar laatste Id $file_name = "vra_".$split_name[0] . "." . $split_name[1]; //in else ifs splitten om foutmelding mee te sturen if((($sizes == NULL) || (($ctype == MAX_SIZE) && (($x <= $gx) && ($y <= $gy))) || (($ctype == MIN_SIZE) && (($x >= $gx) && ($y >= $gy))) || (($ctype == EXACT_SIZE) && (($x == $gx) && ($y == $gy)))) && (($allowed_types == NULL) || (array_search($image_type, $allowed_types, true) !== false)) && (($allowed_ext == NULL) || (array_search(strtolower($split_name[count($split_name) - 1]), $allowed_ext) !== false))) { move_uploaded_file($file["tmp_name"], ($to_url . $file_name)); return $file_name; } } return false; } //IN DE CONTROLLER $insertedID = DAL_VraagAanbod::GetLastID(); define("MAX_SIZE", 1); define("MIN_SIZE", 2); define("EXACT_SIZE", 3); $allowed_types = array(IMAGETYPE_GIF, IMAGETYPE_JPEG, IMAGETYPE_PNG, IMAGETYPE_JPG); // array(types van: http://nl3.php.net/manual/nl/function.exif-imagetype.php) $allowed_ext = array("jpg", "png", "gif", "jpeg", "JPG", "PNG", "GIF", "JPEG"); // array(ext1, ext2, ext3) $path = "Images/"; // Str: waar die geupload moet worden. $global = $_FILES["vra_image"]; // De global. if($filename = UploadImage($global, $path, $allowed_types, $allowed_ext, $sizes)) { $split_name = explode(".", $_FILES["vra_image"]["name"]); $split_name[0] = $insertedID->vra_id; //veranderen naar laatste Id $file_name = "vra_".$split_name[0] . "." . $split_name[1]; $Merged->vra_image = $file_name; DAL_VraagAanbod::Insert($Merged); $lastId=DAL_VraagAanbod::LastId(); $obj=DAL_VraagAanbod::GetByPK($lastId); $msg=array(); $msg[]=GetMessage('VRAAGAANBOD','SAVEOK'); $crit=array('vra_id'=>$obj->id); GUI_VraagAanbod::ShowReadOnly($obj,$msg); } ?> |
Btw, plaatje wordt wel met de juiste bestandsnaam in de database opgeslagen.. lokaal werkt alles zoals ik vermeldequote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:15 schreef Sjoe538 het volgende:
Vraagje,
Zit er verschil in de methode om plaatjes te uploaden wanneer dit lokaal of naar op een ftp server gebeurt?
Lokaal werkt mijn script namelijk wel, op mn ftp zijn alle bestanden indentiek, maar hier kan ik niet uploaden..
[ code verwijderd ]
Donequote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:19 schreef Light het volgende:
Tip: zet je php-code tussen [php] [ /php]. Dan krijg je leuke kleurtjes, leest makkelijk
Lokaal is op een Windows systeem, en de server is een Linux-systeem? Zo te zien heb je een hoofdletter in de mapnaam waar alles naar toe gaat (Images/). Dat werkt wel, maar 'k zou voor de zekerheid alleen kleine letters gebruiken. Daarbij moet je wel de rechten hebben om in die directory te mogen schrijven (da's niet van toepassing in Windows, wel in Linux). En voor de zekerheid zou ik altijd een absoluut pad gebruiken. Kijk eens naarquote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:15 schreef Sjoe538 het volgende:
Vraagje,
Zit er verschil in de methode om plaatjes te uploaden wanneer dit lokaal of naar op een ftp server gebeurt?
Lokaal werkt mijn script namelijk wel, op mn ftp zijn alle bestanden indentiek, maar hier kan ik niet uploaden..
[ code verwijderd ]
1 2 3 | dirname(__FILE__); ?> |
Ik had idd geen schrijfrechten toegekend, nu wel, maar het werkt nog steeds niet..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:40 schreef Light het volgende:
[..]
Lokaal is op een Windows systeem, en de server is een Linux-systeem? Zo te zien heb je een hoofdletter in de mapnaam waar alles naar toe gaat (Images/). Dat werkt wel, maar 'k zou voor de zekerheid alleen kleine letters gebruiken. Daarbij moet je wel de rechten hebben om in die directory te mogen schrijven (da's niet van toepassing in Windows, wel in Linux). En voor de zekerheid zou ik altijd een absoluut pad gebruiken. Kijk eens naar
[ code verwijderd ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |