abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62160177
Een vraagje... waarop ik geen antwoord kon vinden op internet maar is het werken met objecten of array's sneller?
pi_62161981
Volgens http://aggregation.novaak.net/?q=node/227 maakt het in PHP5 niet zoveel uit.

Overigens ben ik van mening dat er maar weinig PHP scripts zullen zijn waar deze performanceverschillen zullen uitmaken. Ga liever voor begrijpelijke code (bij objecten weet je dmv properties wat er in zit, bij arrays is het altijd gissen)
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:22:43 #183
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_62163070
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 21:58 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Nee, blind addslashes() gebruiken is niet genoeg. Dat helpt alleen bij strings, niet bij numerieke waarden.

Je kan beter geparameteriseerde query's gebruiken, bijvoorbeeld met behulp van PDO.
Als je PDO gebruikt, moet je dan nog dingen als mysql_real_escape_string gebruiken?
pi_62164276
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:22 schreef Tijn het volgende:

[..]

Als je PDO gebruikt, moet je dan nog dingen als mysql_real_escape_string gebruiken?
Als je zelf een sql string aan elkaar zou plakken dan moet dat nog steeds. Maar met PDO kan je ook geparameteriseerde query's gebruiken, en dan wordt de waarde die je aan de parameter geeft automatisch op de juiste manier verwerkt.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_62175433
Ik heb een inzichts probleem en vraag jullie hulp.

Stel ik wil in een database bijhouden op welke pagina's een bepaalde gebruiker is geweest, echter wil ik niet meer dan 25 pagina's onthouden van de gebruiker (dus de laatste 25). Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste in een ontwerp kan plaatsen. Ik gebruik per gebruiker/referer een appart ID (ID voor ip en ID voor referer) maar aangezien MySQL niet kan deleten vanaf een aantal regels moet ik hiervoor een andere opzet bedenken!.

Anyone?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_62182753
je kan ook gewoon alle referers bijhouden, en dagelijks met een cronjob alles deleten is wat niet bij de nieuwste 25 zit?... en in de weergave gewoon een limit erop

Om dit tijdens het schrijven bij te houden heb je extra queries nodig denk ik (ik zou niet weten hoe anders... ook met REPLACE INTO / INSERT.. ON DUPLICATE KEY ga je er niet uitkomen?), en dat lijkt me "zonde" om op iedere pageload te doen
pi_62185450
INSERT ON DUPLICATE gebruik ik idd nu, maar vind het nogal stom dat die limiet niet vanaf een aantal te gebruiken is voor een delete actie..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_62188519
Wat je wel kunt doen is transactions gebruiken (en dus innodb tables). Autocommit moet dan uiteraard uit. Eerst met een select kijken hoeveel rijen er zijn, als er 25 (of meer) zijn het laagste id deleten. Daarna kun je altijd weer een rij toevoegen, en daarna de commit doen.

Nadeel is wel dat als je eenmaal meer dan 25 rijen hebt voor een user, je dat dan ook houdt.

Maar waarom zou je niet gewoon alles opslaan? Je kunt bij het tonen wel instellen dat alleen de 25 laatste entries worden getoond. Als iemand z'n cookies weggooit (om wat voor reden dan ook) is je telling toch in de war. Tenzij je ook alles gaat wissen op basis van leeftijd, bijvoorbeeld alles ouder dan een week.

Extra voordeel van alles bewaren is dat je er ook weer leuke statistiekjes uit kunt halen over welke pagina's veel worden bezocht enzo.
pi_62189024
Hallo allemaal.

Sinds kort heb ik een forum gemaakt: www.legotechnicfans.nl. Nu wil ik de forums aanmaken alleen worden deze niet zichtbaar op de site. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

En nog iets: Hoe krijg ik die letters 'proFormell' uit mijn banner?

Dank je wel.
pi_62189593
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 22:39 schreef Light het volgende:
Wat je wel kunt doen is transactions gebruiken (en dus innodb tables). Autocommit moet dan uiteraard uit. Eerst met een select kijken hoeveel rijen er zijn, als er 25 (of meer) zijn het laagste id deleten. Daarna kun je altijd weer een rij toevoegen, en daarna de commit doen.
Ik ben niet zo bekend met transactions, maar zijn dit niet heel veel extra (en onnodige) handelingen per pagina? Op zich is een extra query per pagina niet zo'n ramp natuurlijk, maar je wilt ook niet teveel onnodige dingen gaan doen op iedere pageload
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 22:39 schreef Light het volgende:
Maar waarom zou je niet gewoon alles opslaan? Je kunt bij het tonen wel instellen dat alleen de 25 laatste entries worden getoond. Als iemand z'n cookies weggooit (om wat voor reden dan ook) is je telling toch in de war. Tenzij je ook alles gaat wissen op basis van leeftijd, bijvoorbeeld alles ouder dan een week.

Extra voordeel van alles bewaren is dat je er ook weer leuke statistiekjes uit kunt halen over welke pagina's veel worden bezocht enzo.
Ja, dat dus
Maar dat is de vraag niet, en dat is lang niet zo'n interessante discussie
pi_62189624
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 22:52 schreef AC4WHEELS.NL het volgende:
Hallo allemaal.

Sinds kort heb ik een forum gemaakt: www.legotechnicfans.nl. Nu wil ik de forums aanmaken alleen worden deze niet zichtbaar op de site. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

En nog iets: Hoe krijg ik die letters 'proFormell' uit mijn banner?

Dank je wel.
Zie je de forums als admin wel? Zo ja, zijn ze alleen zichtbaar voor ingelogde leden bijvoorbeeld?
Beetje meer info mag wel

Die letters weghalen zal niet simpel wezen, kan je niet een ander logo regelen?
pi_62189773
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 23:10 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Zie je de forums als admin wel? Zo ja, zijn ze alleen zichtbaar voor ingelogde leden bijvoorbeeld?
Beetje meer info mag wel

Die letters weghalen zal niet simpel wezen, kan je niet een ander logo regelen?
Die letters zijn er in 'gepojecteerd'. De forums zijn nu zichtbaar, waren toch verkeerde instellingen,.
pi_62189855
Oh, ik zie het al ja... die tekst is het logo, die over de achtergrond heenstaat kennelijk...

Kan je het logo niet vervangen (vanuit het admin deel wellicht, of anders gewoon het bestand) met een transparante GIF of PNG? Dan is ie nog steeds clickable maar wel onzichtbaar
pi_62189880
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 23:18 schreef Xcalibur het volgende:
Oh, ik zie het al ja... die tekst is het logo, die over de achtergrond heenstaat kennelijk...

Kan je het logo niet vervangen (vanuit het admin deel wellicht, of anders gewoon het bestand) met een transparante GIF of PNG? Dan is ie nog steeds clickable maar wel onzichtbaar
Ik ga gewoon het script eruit knallen
pi_62189907
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 23:08 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Ik ben niet zo bekend met transactions, maar zijn dit niet heel veel extra (en onnodige) handelingen per pagina? Op zich is een extra query per pagina niet zo'n ramp natuurlijk, maar je wilt ook niet teveel onnodige dingen gaan doen op iedere pageload
Het levert wel extra overhead op, al was het maar door de extra queries. En door transactions te gebruiken wordt het als atomair blok behandeld, maar dat wil ook zeggen dat de volgende query moet wachten tot de vorige klaar is. In dat opzicht kan het nog vertragend werken ook (maar daar heb je vast niet veel last van met maar weinig bezoekers tegelijkertijd).
quote:
Ja, dat dus
Maar dat is de vraag niet, en dat is lang niet zo'n interessante discussie
True. Maar er is niets mis met meedenken. En zeker als iets lastig uitvoerbaar is, moet je je afvragen of het wel wenselijk en de beste optie is.
pi_62193203
dus eingelijk is het beste om geen delete te doen per view maar een x aantal keer per dag oid?
Like trump...
pi_62199729
Database en IPV6 opslag? hebben jullie hier al ervaring mee? gebruiken jullie varchar of is er nog een andere mogelijkheid?
Like trump...
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:36:18 #198
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62200579
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_62205023
[3 Oct 20:32] Konstantin Osipov
IPV6 support was added to MySQL v.6.0

Helaas draai ik nog 5.2 oid maar andere vraag dan want die zag ik niet beantwoord worden, zal dezelfde functie INET_ATON ook gaan werken voor IPV6?
Like trump...
pi_62210709
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:22 schreef Chandler het volgende:
[3 Oct 20:32] Konstantin Osipov
IPV6 support was added to MySQL v.6.0

Helaas draai ik nog 5.2 oid maar andere vraag dan want die zag ik niet beantwoord worden, zal dezelfde functie INET_ATON ook gaan werken voor IPV6?
Dan ben je best uniek. MySQL 5.2 bestaat helemaal niet
En MySQL 6.0 is nog alpha, dus dat ze het daar toevoegen heb je nu nog helemaal niets aan.
pi_62224321
Volgens mij haal ik PHP en MYSQL door elkaar

MySQL v5.0.51 en dus is het maar afwachten hoe MySQL er straks mee om gaat?
Like trump...
pi_62237162
Okay

Ik heb een site template, gesliced en wel, netjes in div'jes

Vroeger, deed ik dan altijd een bepaalde php code, waardoor je tekstbestanden in de betreffende template kon laden, terwijl je gewoon op index.php bleef

De URL werd dan wel langer met index.php?id=debetreffendefile

PHP Include ofzo, het was een heel simpel stukje code, maar ik ben het kwijt!

heb m

[ Bericht 13% gewijzigd door HarryVanDeTap op 08-10-2008 18:15:38 ]
Dr staat een paard in de gang!
pi_62249469
Vraagje,

Zit er verschil in de methode om plaatjes te uploaden wanneer dit lokaal of naar op een ftp server gebeurt?
Lokaal werkt mijn script namelijk wel, op mn ftp zijn alle bestanden indentiek, maar hier kan ik niet uploaden..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?php
function UploadImage($file$to_url$allowed_types NULL$allowed_ext NULL$sizes NULL)
{

$lastid DAL_VraagAanbod::GetLastID();

if(
is_uploaded_file($file["tmp_name"]))
    {                                                                

list(
$x$y$image_type) = getimagesize($file["tmp_name"]);
        list(
$gx$gy$ctype) = $sizes;

$split_name explode("."$file["name"]);        

$split_name[0] = $lastid->vra_id//veranderen naar laatste Id      

$file_name "vra_".$split_name[0] . "." $split_name[1];

//in else ifs splitten om foutmelding mee te sturen

if((($sizes == NULL) || (($ctype == MAX_SIZE) && (($x <= $gx) && ($y <= $gy))) || (($ctype == MIN_SIZE) && (($x >= $gx) && ($y >= $gy))) || (($ctype == EXACT_SIZE) && (($x == $gx) && ($y == $gy)))) && (($allowed_types == NULL) || (array_search($image_type$allowed_typestrue) !== false)) && (($allowed_ext == NULL) || (array_search(strtolower($split_name[count($split_name) - 1]), $allowed_ext) !== false)))
        {     

move_uploaded_file($file["tmp_name"], ($to_url $file_name));
            return 
$file_name;
        }

}
    return 
false;    

}

//IN DE CONTROLLER

$insertedID DAL_VraagAanbod::GetLastID();

define("MAX_SIZE"1);

define("MIN_SIZE"2);

define("EXACT_SIZE"3);

$allowed_types = array(IMAGETYPE_GIFIMAGETYPE_JPEGIMAGETYPE_PNGIMAGETYPE_JPG); // array(types van: http://nl3.php.net/manual/nl/function.exif-imagetype.php)

$allowed_ext = array("jpg""png""gif""jpeg""JPG""PNG""GIF""JPEG"); // array(ext1, ext2, ext3)

$path "Images/"// Str: waar die geupload moet worden.

$global $_FILES["vra_image"]; // De global.

if($filename UploadImage($global$path$allowed_types$allowed_ext$sizes))
        {   

$split_name explode("."$_FILES["vra_image"]["name"]);        

$split_name[0] = $insertedID->vra_id//veranderen naar laatste Id

$file_name "vra_".$split_name[0] . "." $split_name[1];

$Merged->vra_image $file_name;

DAL_VraagAanbod::Insert($Merged);

$lastId=DAL_VraagAanbod::LastId();

$obj=DAL_VraagAanbod::GetByPK($lastId);

$msg=array();

$msg[]=GetMessage('VRAAGAANBOD','SAVEOK');

$crit=array('vra_id'=>$obj->id);

GUI_VraagAanbod::ShowReadOnly($obj,$msg);
        }
?>

[ Bericht 6% gewijzigd door Sjoe538 op 09-10-2008 00:26:04 ]
pi_62249537
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:15 schreef Sjoe538 het volgende:
Vraagje,

Zit er verschil in de methode om plaatjes te uploaden wanneer dit lokaal of naar op een ftp server gebeurt?
Lokaal werkt mijn script namelijk wel, op mn ftp zijn alle bestanden indentiek, maar hier kan ik niet uploaden..
[ code verwijderd ]
Btw, plaatje wordt wel met de juiste bestandsnaam in de database opgeslagen.. lokaal werkt alles zoals ik vermelde
pi_62249571
Tip: zet je php-code tussen [php] [ /php]. Dan krijg je leuke kleurtjes, leest makkelijk
pi_62249724
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:19 schreef Light het volgende:
Tip: zet je php-code tussen [php] [ /php]. Dan krijg je leuke kleurtjes, leest makkelijk
Done
pi_62249950
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:15 schreef Sjoe538 het volgende:
Vraagje,

[ code verwijderd ]
Lokaal is op een Windows systeem, en de server is een Linux-systeem? Zo te zien heb je een hoofdletter in de mapnaam waar alles naar toe gaat (Images/). Dat werkt wel, maar 'k zou voor de zekerheid alleen kleine letters gebruiken. Daarbij moet je wel de rechten hebben om in die directory te mogen schrijven (da's niet van toepassing in Windows, wel in Linux). En voor de zekerheid zou ik altijd een absoluut pad gebruiken. Kijk eens naar
1
2
3
<?php
dirname
(__FILE__);
?>
pi_62252225
Ik gok in dit geval op het ontbreken van schrijfrechten op de images map
Absolute paden hebben in mijn ervaring weinig toegevoegde waarde...?
pi_62256411
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:40 schreef Light het volgende:

[..]

Lokaal is op een Windows systeem, en de server is een Linux-systeem? Zo te zien heb je een hoofdletter in de mapnaam waar alles naar toe gaat (Images/). Dat werkt wel, maar 'k zou voor de zekerheid alleen kleine letters gebruiken. Daarbij moet je wel de rechten hebben om in die directory te mogen schrijven (da's niet van toepassing in Windows, wel in Linux). En voor de zekerheid zou ik altijd een absoluut pad gebruiken. Kijk eens naar
[ code verwijderd ]
Ik had idd geen schrijfrechten toegekend, nu wel, maar het werkt nog steeds niet..

Mappenstructuur is als volgt:

(hostname)->(projectnaam)->(images)
de index file staat in de projectnaam map, link is dan ook hostname.projectnaam.net,
path: images/ wordt dan vanuit de root, in dit geval projectnaam map gehaald right? dat is namelijk wel de bedoeling..
pi_62256733
500 'SITE CHMOD 600 Images': command not understood
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')