Nee, helaas (of misschien ook wel gelukkig) niet.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is 'moeder' nog een beetje bij de tijd?
Herkenbaar, mijn oma had precies hetzelfde. Ook parkinson en die begon toen 'gekke beestjes' op het aanrecht te zienquote:Op donderdag 11 september 2008 20:02 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Nee, helaas (of misschien ook wel gelukkig) niet.
Mijn oma begon ooit met parkinson, en daarna is het helemaal misgegaan. ook qua medicatie e.d.
ook daar zijn felle ruzies om geweest. Hele verjaardagen door naar de klote geholpen.
Volgens het tehuis kan dat dus niet. Mijn moeder wilde voor de vakantie haar 06 nummer doorgeven maar dat werd geweigerd en moest in overleg met 1 van de andere contactpersonenquote:Op donderdag 11 september 2008 20:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Herkenbaar, mijn oma had precies hetzelfde. Ook parkinson en die begon toen 'gekke beestjes' op het aanrecht te zienZolang er geen gerechtelijke 'voogd' of iets dergelijks is aangesteld hebben alle zusters evenveel recht om de financiën in te zien. Dat de twee oudste zusters + 1 dochter contactpersoon zijn zegt niets. Je kan bij het tehuis gewoon vragen of ze je moeder + zuster ook contactpersoon willen maken.
Wat betreft de financiele situatie: Ik denk niet dat de zus die dat beheer het zomaar laat inzien uit zichzelf. Zijn er instanties die dit kunnen uitzoeken? ook al is het niet bekend welke bank ?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:50 schreef boarn het volgende:
Probeer zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over de financien. Je moeder zal niet de eerste zijn waarbij een van de broers/zussen niet open en eerlijk is. De zus van mijn moeder had jaren lang ook het beheer over de financien. Er waren behoorlijk wat pin transacties waarbij grote bedragen werden opgenomen. Tante verklaarde dat dit voor de boodschappen was, uhuh, een oud vrouwtje van in de 80 die elk weekend nog voor 50,= aan boodschappen op eet...Daarnaast was oma nog te vergeetachtig om zelf te kunnen pinnen, de bedragen verdwenen dus mooi in de portomonee van de tante. En bij de verdeling van de inboedel nog klaren dat ze benadeeld was.
Misschien is het ook eens handig om te kijken hoe het er financieel voor staat met het oog op een evt. begravenis in de toekomst. Is daar wat voor geregeld?
Is de zus van je moeder officieel benoemd tot beheerdster van het geld? is ze bijv. bewindvoerster??
En vraag bij het verzorgingstehuis wat er bijv. word gedaan als de ene zus (die wel contactpersoon is) toevallig niet bereikbaar is en ze hebben toestemming nodig voor iets. Waarom is de een wel contactpersoon en de ander niet?
M'n moeder heeft al een aantal keren geprobeerd contact te leggen (telefonisch) maar dan wordt de hoorn er gewoon opgegooid.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:24 schreef _Flash_ het volgende:
Wil je moeder soms de confrontatie uit de weg gaan? Ik denk dat ze toch eerst zelf met de huidige contactpersonen moet gaan praten. Het lijkt me objectief gezien toch heel logisch en normaal om inzicht te krijgen in de financiele administratie in zo'n situatie?
Als je niks te verbergen hebt moet er ook geen bezwaar zijn tegen inzage.
Dus als ze er wel bezwaar tegen maken zouden er verdenkingen naar boven komen bij mij en zou ik verdere stappen gaan ondernemen.
Maar je moet ze wel eerst de kans geven open kaart te spelen.
Hoewel het over het algemeen toch om het geld zal gaan is er best iets voor te zeggen dat bepaalde kinderen er soms meer recht op hebben dan op anderen. Kinderen waarbij de band tussen kind en ouder(s) goed/beter is dan bij de andere kinderen zijn dus closer met hun ouders en hebben er daarom meer recht op. Als je 'eerlijk' gaat verdelen (ieder de helft) is dat meestal zo eerlijk nog niet, en zijn de kinderen die daadwerkelijk alleen op het geld uit zijn en nooit contact hebben gehouden alsnog in het voordeel.quote:Op vrijdag 12 september 2008 20:19 schreef Nappeklapperapper het volgende:
Wat een gezeik ook allemaal met die erfenissen! Hoezo zou de een er meer recht op hebben dan het andere kind? Ik snap dat nooit, dat geldbeluste. Gewoon eerlijk verdelen en dan heb je er toch geen last meer van?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |