Dit is een doodnormale Molex stekker. Niks raars aan. Eén van de drie draadjes (wit of geel) levert een tachosignaal, zodat de BIOS het toerental kan meten. Koop gewoon een Molex verloopkabeltje waarbij je de stekker aan het andere uiteinde afknipt, zodat je het kabeltje aan je batterij vast kunt maken. Je hebt overigens 12 Volt nodig, maar met 9 Volt zal het ding ook wel draaien. Waarom wil je die fan op een batterij laten draaien?quote:Op donderdag 11 september 2008 18:24 schreef Myuym het volgende:
Ik heb de oude fan uit mijn computer gehaald en wil die op een batterij aansluiten maar het heeft 3 draadjes welke in een rare stekker eindigen.
de 3 draadjes zijn trouwens rood zwart en wit.
Zoiets ongeveer (maar dan is geel wit)
[ afbeelding ]
Hoe doe ik dat? (als dat kan)
Voor natuurkunde. profiel werkstuk een hovercraft in het klein namaken, daarvoor wil ik kijken of dat met een fan kan.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is een doodnormale Molex stekker. Niks raars aan. Eén van de drie draadjes (wit of geel) levert een tachosignaal, zodat de BIOS het toerental kan meten. Koop gewoon een Molex verloopkabeltje waarbij je de stekker aan het andere uiteinde afknipt, zodat je het kabeltje aan je batterij vast kunt maken. Je hebt overigens 12 Volt nodig, maar met 9 Volt zal het ding ook wel draaien. Waarom wil je die fan op een batterij laten draaien?
Ik zit in the middle of nowhere (heerenveen xD) dus hier vind je dat soort dingetjes niet zo snel.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:07 schreef mcDavid het volgende:
Dat kan ik je zo ook wel vertellen: Nee.
Zo'n ding tilt zichzelf nog nieteens op.
Ik denk dat je beter naar een modelbouwshop kunt gaan, voor een motortje+propeller van een modelbouwvliegtuigje. Die zijn véél kleiner en efficiënter.
Voltage verhogen... Think out of the box...quote:Op donderdag 11 september 2008 21:06 schreef mcDavid het volgende:
Dat zou ws. wel kunnen ja. Bovendien bedenk ik me zojuist dat je de draagkracht aanzienlijk kunt vergroten door het oppervlakte (het luchtkussen) onder de fan te vergroten (F = p * A). Maar dan nog denk ik niet dat een computerfan genoeg druk en volumestroom kan leveren om een beetje hovercraft omhoog te houden.
Ik zat net wat te googlen, en kwam redelijk wat foto's van uit elkaar gespatte computerventilatortjes tegen... Mee oppassen dus!quote:Op donderdag 11 september 2008 @ 21:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voltage verhogen... Think out of the box...
Veel minder, die dingen trekken echt geen 1 A.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:35 schreef mcDavid het volgende:
Een bladblazer heeft al snel een vermogen van een kilowatt of 2.
Een simpel elektrisch RC modelvliegtuigje rond de 250-300 watt.
Wat zou een computer ventilator doen? 12 watt?
Bedacht ik me ook net. Zie er wel staan met 0,1A op de sticker.quote:Op donderdag 11 september 2008 @ 21:38 schreef Riparius het volgende:
[..]
Veel minder, die dingen trekken echt geen 1 A.
Aan beide kanten een roostertje er op schroeven voor de veiligheid?quote:Op donderdag 11 september 2008 21:37 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik zat net wat te googlen, en kwam redelijk wat foto's van uit elkaar gespatte computerventilatortjes tegen... Mee oppassen dus!
Goed idee xDquote:Op donderdag 11 september 2008 21:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Aan beide kanten een roostertje er op schroeven voor de veiligheid?
[ afbeelding ]
Hier een paint:
[ afbeelding ]
Geen idee... Maar een maat van me heeft laatst een compleet modelvliegtuig gekocht voor 150 euro, met 270watt motortje!quote:Op donderdag 11 september 2008 @ 21:48 schreef Myuym het volgende:
[..]
Goed idee xD
(wat kost zo'n modelvliegtuig propellor/motor dingetje ongeveer?)
Je zou ook een 3 volt motor uit bijv. een cd-rom speler kunnen slopen, daar de rotor van de fan opzetten en die op 2 AA batterijen in serie aansluiten.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:52 schreef Myuym het volgende:
[..]
Ik zit in the middle of nowhere (heerenveen xD) dus hier vind je dat soort dingetjes niet zo snel.
Maar misschien pak ik dan eens een keertje de fiets naar leeuwarden.
(En dat het zichzelf niet kan optillen hoeft geen groot probleem te zijn.
Want dan zou ik het nog kunnen gebruiken voor de voorwaartse kracht.)
Das ook een vet idee, Ik heb een oude pc helemaal uit elkaar gehaald en was ook al van plan om de rode laserdinges uit het dvdbranderding te slopen om daar mee te klooien.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:01 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Je zou ook een 3 volt motor uit bijv. een cd-rom speler kunnen slopen, daar de rotor van de fan opzetten en die op 2 AA batterijen in serie aansluiten.
Zou moeten lukken, er zitten meerdere motortjes in een CD-Rom brander/speler. De motor die de lade uitwerpt zou wel bruikbaar moeten zijn, die werken perfect op 3 volt en zijn klein in formaat. Overigens uitkijken met die lasers, die zitten al snel tussen de 200 tot 250 mw, kijk je erin dan ben je blind.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:11 schreef Myuym het volgende:
[..]
Das ook een vet idee, Ik heb een oude pc helemaal uit elkaar gehaald en was ook al van plan om de rode laserdinges uit het dvdbranderding te slopen om daar mee te klooien.
Dan zou ik die moter ook moeten kunnen pakken.
Heel goed idee hoop dat het lukt.
Ik vond de laser grappig omdat ik zag dat je er op afstand een kaars mee kon aansteken xDquote:Op donderdag 11 september 2008 22:23 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Zou moeten lukken, er zitten meerdere motortjes in een CD-Rom brander/speler. De motor die de lade uitwerpt zou wel bruikbaar moeten zijn, die werken perfect op 3 volt en zijn klein in formaat. Overigens uitkijken met die lasers, die zitten al snel tussen de 200 tot 250 mw, kijk je erin dan ben je blind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |