abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61556848
Ik heb de oude fan uit mijn computer gehaald en wil die op een batterij aansluiten maar het heeft 3 draadjes welke in een rare stekker eindigen.
de 3 draadjes zijn trouwens rood zwart en wit.

Zoiets ongeveer (maar dan is geel wit)

Hoe doe ik dat? (als dat kan)
pi_61556880
Zo een batterij en dus geen voeding ofzo

pi_61556899
12 volt volt batterij, witte op de positieve kant, zwarte naar de negatieve kant.

Dacht ik dan.
pi_61557067
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:24 schreef Myuym het volgende:
Ik heb de oude fan uit mijn computer gehaald en wil die op een batterij aansluiten maar het heeft 3 draadjes welke in een rare stekker eindigen.
de 3 draadjes zijn trouwens rood zwart en wit.

Zoiets ongeveer (maar dan is geel wit)

[ afbeelding ]

Hoe doe ik dat? (als dat kan)
Dit is een doodnormale Molex stekker. Niks raars aan. Eén van de drie draadjes (wit of geel) levert een tachosignaal, zodat de BIOS het toerental kan meten. Koop gewoon een Molex verloopkabeltje waarbij je de stekker aan het andere uiteinde afknipt, zodat je het kabeltje aan je batterij vast kunt maken. Je hebt overigens 12 Volt nodig, maar met 9 Volt zal het ding ook wel draaien. Waarom wil je die fan op een batterij laten draaien?
pi_61557576
Gewoon wat proberen. Je kunt er weinig aan slopen (zolang je niet over de 12 volt heen gaat).
Als je 'm verkeerd aansluit gebeurt er hooguit niets, of je fan draait achteruit.
pi_61557668
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:34 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit is een doodnormale Molex stekker. Niks raars aan. Eén van de drie draadjes (wit of geel) levert een tachosignaal, zodat de BIOS het toerental kan meten. Koop gewoon een Molex verloopkabeltje waarbij je de stekker aan het andere uiteinde afknipt, zodat je het kabeltje aan je batterij vast kunt maken. Je hebt overigens 12 Volt nodig, maar met 9 Volt zal het ding ook wel draaien. Waarom wil je die fan op een batterij laten draaien?
Voor natuurkunde. profiel werkstuk een hovercraft in het klein namaken, daarvoor wil ik kijken of dat met een fan kan.
pi_61557837
Dat kan ik je zo ook wel vertellen: Nee.

Zo'n ding tilt zichzelf nog nieteens op.

Ik denk dat je beter naar een modelbouwshop kunt gaan, voor een motortje+propeller van een modelbouwvliegtuigje. Die zijn véél kleiner en efficiënter.
pi_61559111
quote:
Op donderdag 11 september 2008 19:07 schreef mcDavid het volgende:
Dat kan ik je zo ook wel vertellen: Nee.

Zo'n ding tilt zichzelf nog nieteens op.

Ik denk dat je beter naar een modelbouwshop kunt gaan, voor een motortje+propeller van een modelbouwvliegtuigje. Die zijn véél kleiner en efficiënter.
Ik zit in the middle of nowhere (heerenveen xD) dus hier vind je dat soort dingetjes niet zo snel.
Maar misschien pak ik dan eens een keertje de fiets naar leeuwarden.

(En dat het zichzelf niet kan optillen hoeft geen groot probleem te zijn.
Want dan zou ik het nog kunnen gebruiken voor de voorwaartse kracht.)
pi_61561064
Dat zou ws. wel kunnen ja. Bovendien bedenk ik me zojuist dat je de draagkracht aanzienlijk kunt vergroten door het oppervlakte (het luchtkussen) onder de fan te vergroten (F = p * A). Maar dan nog denk ik niet dat een computerfan genoeg druk en volumestroom kan leveren om een beetje hovercraft omhoog te houden.
pi_61561540
Juist, en je kan ook een hovercraft maken met een bladblazer (terwijl een bladblazer normaal ook geen persoon van ongeveer 70 kg kan dragen)

Het is ook maar een prototype (we moeten er zo'n 80 uur aan werken dus je kan genoeg aankloten)
pi_61561736
Je moet de zwarte en de rode draad hebben, als je zo'n 3 polige ventilator aansluiting hebt.
De witte geeft pulsjes voor de RPM meter op het mainboard en die heb je niet nodig.
Plus pool op de rode.
Min pool op de zwarte.
Ze werken op 12 volt, maar je kan ze al testen vanaf zo'n 5-7 volt, dus een 9 volt blokje doet het wel.

Als je ze voor een hovercraft wil gebruiken zal je het voltage gewoon moeten verhogen.
Ik heb wel eens >20 volt door zo'n fan gestuurd en dan draait het mooi
Wel uitkijken voor je vingers / nagels.
Je zou 2 of 3 van die 9 volt blokjes in serie kunnen zetten, dan heb je 18 of 27 volt.

Je fan gaat dan niet zo lang mee, maar lang genoeg voor je experiment.
En als je nog wat oude sloop-PC's of -voedingen hebt; die zitten vol met fans
pi_61561817
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:06 schreef mcDavid het volgende:
Dat zou ws. wel kunnen ja. Bovendien bedenk ik me zojuist dat je de draagkracht aanzienlijk kunt vergroten door het oppervlakte (het luchtkussen) onder de fan te vergroten (F = p * A). Maar dan nog denk ik niet dat een computerfan genoeg druk en volumestroom kan leveren om een beetje hovercraft omhoog te houden.
Voltage verhogen... Think out of the box...

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-09-2008 21:42:35 ]
pi_61561831
Een bladblazer heeft al snel een vermogen van een kilowatt of 2.

Een simpel elektrisch RC modelvliegtuigje rond de 250-300 watt.

Wat zou een computer ventilator doen? 12 watt? -edit- 1,2 watt lijkt me waarschijnlijker.
pi_61561885
quote:
Op donderdag 11 september 2008 @ 21:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voltage verhogen... Think out of the box...
Ik zat net wat te googlen, en kwam redelijk wat foto's van uit elkaar gespatte computerventilatortjes tegen... Mee oppassen dus!
pi_61561919
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:35 schreef mcDavid het volgende:
Een bladblazer heeft al snel een vermogen van een kilowatt of 2.

Een simpel elektrisch RC modelvliegtuigje rond de 250-300 watt.

Wat zou een computer ventilator doen? 12 watt?
Veel minder, die dingen trekken echt geen 1 A.
pi_61561946
quote:
Op donderdag 11 september 2008 @ 21:38 schreef Riparius het volgende:

[..]

Veel minder, die dingen trekken echt geen 1 A.
Bedacht ik me ook net. Zie er wel staan met 0,1A op de sticker.
pi_61562007
12 V = 0.2 A (staat op de sticker)
pi_61562067
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:37 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ik zat net wat te googlen, en kwam redelijk wat foto's van uit elkaar gespatte computerventilatortjes tegen... Mee oppassen dus!
Aan beide kanten een roostertje er op schroeven voor de veiligheid?

Hier een paint:
pi_61562241
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Aan beide kanten een roostertje er op schroeven voor de veiligheid?
[ afbeelding ]

Hier een paint:
[ afbeelding ]

Goed idee xD
(wat kost zo'n modelvliegtuig propellor/motor dingetje ongeveer?)
pi_61562328
quote:
Op donderdag 11 september 2008 @ 21:48 schreef Myuym het volgende:

[..]

Goed idee xD
(wat kost zo'n modelvliegtuig propellor/motor dingetje ongeveer?)
Geen idee... Maar een maat van me heeft laatst een compleet modelvliegtuig gekocht voor 150 euro, met 270watt motortje!

Oh en als je gaat testen hoe hard je zo'n computerfan kunt laten draaien, zou ik aanraden een variabele voeding te nemen (hebben ze wel bij natuurkunde), kun je de spanning geleidelijk opvoeren. En een veiligheidsbril is misschien ook verstandig.
pi_61562676
quote:
Op donderdag 11 september 2008 19:52 schreef Myuym het volgende:

[..]

Ik zit in the middle of nowhere (heerenveen xD) dus hier vind je dat soort dingetjes niet zo snel.
Maar misschien pak ik dan eens een keertje de fiets naar leeuwarden.

(En dat het zichzelf niet kan optillen hoeft geen groot probleem te zijn.
Want dan zou ik het nog kunnen gebruiken voor de voorwaartse kracht.)
Je zou ook een 3 volt motor uit bijv. een cd-rom speler kunnen slopen, daar de rotor van de fan opzetten en die op 2 AA batterijen in serie aansluiten.
pi_61562874
Zelf ga ik er eigenlijk vanuit dat 12 volt toch wel ongeveer 500 gram kan hebben
Dus moet ik het gewoon niet te zwaar maken.
Of er 2 instoppen.
pi_61563018
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:01 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Je zou ook een 3 volt motor uit bijv. een cd-rom speler kunnen slopen, daar de rotor van de fan opzetten en die op 2 AA batterijen in serie aansluiten.
Das ook een vet idee, Ik heb een oude pc helemaal uit elkaar gehaald en was ook al van plan om de rode laserdinges uit het dvdbranderding te slopen om daar mee te klooien.
Dan zou ik die moter ook moeten kunnen pakken.

Heel goed idee hoop dat het lukt.
pi_61563431
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:11 schreef Myuym het volgende:

[..]

Das ook een vet idee, Ik heb een oude pc helemaal uit elkaar gehaald en was ook al van plan om de rode laserdinges uit het dvdbranderding te slopen om daar mee te klooien.
Dan zou ik die moter ook moeten kunnen pakken.

Heel goed idee hoop dat het lukt.
Zou moeten lukken, er zitten meerdere motortjes in een CD-Rom brander/speler. De motor die de lade uitwerpt zou wel bruikbaar moeten zijn, die werken perfect op 3 volt en zijn klein in formaat. Overigens uitkijken met die lasers, die zitten al snel tussen de 200 tot 250 mw, kijk je erin dan ben je blind.
pi_61564004
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:23 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Zou moeten lukken, er zitten meerdere motortjes in een CD-Rom brander/speler. De motor die de lade uitwerpt zou wel bruikbaar moeten zijn, die werken perfect op 3 volt en zijn klein in formaat. Overigens uitkijken met die lasers, die zitten al snel tussen de 200 tot 250 mw, kijk je erin dan ben je blind.
Ik vond de laser grappig omdat ik zag dat je er op afstand een kaars mee kon aansteken xD
Dan zou ik zowiezo daar niet inkijken, wetende wat het doet.
(maar misschien laat ik de laser ook wel zitten, als straks m'n broertje weereens iets uit mijn kamer jat en hij wordt blind is dat toch ook minder.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')