Bron: Nu.nlquote:AMSTERDAM - Het wordt voor havisten en vwo'ers te moeilijk om hun diploma te halen. Dat vreest de Raad voor voortgezet onderwijs, die met staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveld (CDA) onderhandelt over de eisen aan de eindexamens.
Het stellen van strengere eisen zou het niveau van scholieren moeten opkrikken.
Het laatste voorstel van Van Bijsterveldt is volgens de VO-raad dat scholieren voor het Centraal Schriftelijk Eindexamen geen onvoldoendes mogen halen.
Zwaar
"Die ene dag van het centraal eindexamen telt dan opeens erg zwaar mee. Nu is alles nog zorgvuldig uitgesmeerd over het hele jaar. Als iemand het hele jaar goede cijfers haalt en het eindexamen verpest omdat hij een slechte dag heeft, kan hij toch nog slagen", zegt Sjoerd Slagter van de VO-Raad.
Nu zakt nog zes procent van de eindexamenkandidaten. Door de volgens hem door de staatssecretaris voorgestelde regeling zou volgens Slagter tot vijftien procent van de kandidaten zakken.
Allochtonen
Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Het ministerie van Onderwijs ontkent overigens deze voorstellen te hebben gedaan. "Alle opties staan nog open. We zijn nog volop in onderhandeling met de betrokken partijen", zegt een woordvoerder.
Bezwaren
Slagter zegt dat hij twee keer heeft overlegd met het ministerie. "Daarbij hebben we onze bezwaren ook aangevoerd. Ik weet niet of er nog een derde overleg volgt."
De nieuwe eisen zouden op z'n vroegst vanaf 2009 moeten gelden, maar Slagter verwacht niet dat de partijen er op tijd uit zijn om de eisen dan al in te laten gaan.
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Relax, ik had het niet over jou, maar over die mensen uit die TakkieTakkielanden....quote:Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef MASD het volgende:
[..]
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...quote:Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Haha het centraal examen was inderdaad al helemaal gemakkelijk. Dat boeken doorbladeren heb ik niet eens gedaan.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Hopsaflops het volgende:
Heel herkenbaar verhaal hierboven
Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
Veel hoger voor de schoolonderzoeken zelfsquote:Op donderdag 11 september 2008 12:24 schreef Toeps het volgende:
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
Het is eigenlijk veel erger dat zo iemand dan zelfs gewoon wordt aangenomen als docent.quote:Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef cultheld het volgende:
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
Moet jij zeggen, uitvinder van het woord 'ivorentoren'.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.quote:Op donderdag 11 september 2008 16:51 schreef Toeps het volgende:
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wél kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
Vaak? Ik denk toch dat het merendeel gewoon in het bedrijfsleven belandt, niet iedereen gaat onderzoek doen. Enne, ook in de Medical Journal sta je nogal voor lul als je geen Engels kunt.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:15 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.
oh vertel... als we even naar hoeveelheid lesmateriaal en diepgang van de stof kijken... ben er wel benieuwd naar waarom dat een zinloze vergelijking is...quote:Op donderdag 11 september 2008 17:44 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.
M.a.w.: Zinloze vergelijking.
In dat verband heb ik mij zeer recent dood geërgerd. Ik was bij een buluitreiking (master!). Bij die uitreiking stond op de schermen bij een ieder de titel van de scriptie. Bij het merendeel zaten er in de titel taalfouten!quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Inderdaad, en al die VWO-ers die in de watten gelegd zijn trekken het niveau van de universiteit omlaag.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...
Het is altijd zo geweest dat een redelijke student daaraan genoeg heeft en een goeie het met nog een stuk minder kan. Dat geeft ook niks als je veel goede studenten hebt en voor de rest redelijke. Die gaan dan niet alleen flierefluiten met die tijd maar zullen ook een deel daarvan besteden aan hun intellectuele ontwikkeling. Maar niet in een cultuur van domheid en niet willen weten en snappen, en die cultuur komt door het grote aantal studenten van te laag niveau.quote:Er zijn studies genoeg waar 40 uur voor staat, maar waar de meeste studenten er hooguit 25 à 30 aan besteden. Zijn dan al die honderden studenten zo slim, of is het niveau te laag?
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?quote:Op donderdag 11 september 2008 18:02 schreef EricT het volgende:
ik vind dat je maar maximaal één onvoldoende mag hebben als VWO'er en dat je overall gemiddelde boven de 6.5 moet liggen. Echt belachelijk hoe mensen soms op de uni/HBO terecht komen. De regels mogen dus nog wel wat strenger
Maar hoe doe je dat op een goede manier?quote:Op donderdag 11 september 2008 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Er moet gewoon meer uitgeselecteerd worden.
Het voordeel is dus dat als je het niveau van het eindexamen VWO omhoog gooit, je al een eerste voorselectie maakt. En niet alleen dat, de andere tentamens zullen mee moeten groeien, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gemiddelden van de eindexamens een stuk lager liggen. Dan heb je gewoon betere leerlingen op het VWO en zal er daar al een andere cultuur ontstaan waarin weten en begrijpen geen vies woord is. 2 vliegen in één klap dus.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat op een goede manier?
Een toelatingstest lijkt me wel wat.
Niet veel. Het zegt echter wel iets over je inzet en dat is iets wat wel belangrijk is.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Als ze het daar, zoals EricT al zei, over inzet hebben wil ik het nog wel geloven, anders niet.quote:Op zaterdag 13 september 2008 09:58 schreef BellieB het volgende:
[..]
Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.quote:Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Sinds wanneer gaat het bij Nederlands en Engels nog om taalbeheersing? Er zit allerlei troep omheen, gedichten, boeken, tekstverklaren (waarbij je bent overgeleverd aan de grillen van de docent, als je precies dezelfde grillen vertoont haal je een goed cijfer) en allerlei cultuurhobbies van docenten waar je een verslag over moet maken. Vooral voor gedichten en andere kunstzinnigheden heb ik echt zeer slechte cijfers gehaald, ik kan gewoon er niet mee om gaan als men in een tekst niet duidelijk omschrijft wat de bedoeling is. Beheers ik daardoor de Engelse en Nederlandse taal slecht? Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Voor Engels heb ik echter wel een naar boven afgeronde 5 op mijn eindlijst (staan twee negens tegenover voor natuurkunde en scheikunde). Dat ik voor Nederlands nog een 7 sta komt enkel en alleen omdat ik wel gewoon goed ben in spelling en grammatica. Hé, en laten die twee onderdelen nou net belangrijk zijn voor taalbeheersing.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:10 schreef Chriz2k het volgende:
Als je bijvoorbeeld iets als Antropologie gaat studeren (volgens mij gaat het ook wel voor de meeste studies op) is er niks op de middelbare school waar je iets aan gaat hebben bij die studie, op een beetje algemene ontwikkeling na dan.
Ja, maar of je nou specifiek iets leert dat op die opleiding terugkomt betwijfel ik.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:56 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Prima natuurlijk. In de jaren 70 was het de tijd van demokraatsie en inspraak, op de universiteit gaf men zichzelf een voldoende voor een lulverhaal als er maar geciteerd werd uit Marx en men blijk gaf van engagement (deelname aan een willekeurige demonstratie volstond). Ook de proefschriften uit die tijd stellen geen flikker voor (in de alfahoek althans).quote:Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
mee eens idd dis is gewoon te streng zeg dan gewoon dat er geen onvoldoendes in de profielvakken mogen zitten.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef Paramnesia het volgende:
Het probleem in deze is dat iemand die uitzonderlijk goed op een gebied is (Beta-vakken bijvoorbeeld) maar slecht op een ander gebied (Alpha-vakken) nu geen enkele onvoldoende mag halen. Dit zou betekenen dat je talent verkwanseld. Mensen die wel het niveau van een vervolgopleiding aankunnen maar niet in alle gebieden even goed zijn.
Om mezelf maar als voorbeeld te nemen. Ik ben heel erg goed in exacte vakken maar slechter in bijvoorbeeld talen. Nu had ik mijn diploma gehaald zonder onvoldoendes maar het had niet veel gescheeld of ik had een 5 voor Frans gehad. Zou ik dan toendertijd niet mijn opleiding Technische Natuurkunde (en daarna Informatica) hebben mogen volgen omdat ik Frans niet haalde?
Beter zou het zijn om dat compensatie in te voeren. Had voor Natuurkunde een 9, Scheikunde 8, WIskunde 8.
Als ik dan een 5 voor Frans had, zou de redenering kunnen zijn dat ik wel talent genoeg had voor een vervolg opleiding maar niet op een vak. Inplaats voor de rest een 6 en een 5 wat een indicatie zou zijn dat ik het niveau in zijn algemeen niet zou aankunnen.
Je komt er makkelijk zolang je het maar kunt lezen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Het is ook een raamwerk natuurlijk. Je hebt een bepaalde kennis en een structuur waar heel veel kennis die je later opdoet op een zinnige manier inpast. Als informatie niet in een structuur valt dan kun je er ook weinig mee. Je moet eerst de taal spreken voor je kunt onthouden wat iemand gezegd heeft. Als je niks weet kun je ook niet zoveel met nieuwe informatie op dat vlak. De basis in bijvoorbeeld economie die op de middelbare school is gelegd, geeft mij nog steeds de gelegenheid om alles wat ik daarover in de krant lees te plaatsen en te duiden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Economie is dan ook een specialisme van de sociologie. Het lijkt mij juist belangrijk dat je op de middelbare school leert in welk kader iets hoort, ipv dat je zo met je neus op de boom wordt gezet dat je het bos niet meer ziet.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
Zonder kennis van het corpus (boeken, artikelen, etc.) is een taalbeheersing die dieper gaat dan spreektaal vrijwel onmogelijk. Ook al heb je nog zulke goede cijfers voor spelling en grammatica.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sinds wanneer gaat het bij Nederlands en Engels nog om taalbeheersing? Er zit allerlei troep omheen, gedichten, boeken, tekstverklaren
(...)
Dat ik voor Nederlands nog een 7 sta komt enkel en alleen omdat ik wel gewoon goed ben in spelling en grammatica. Hé, en laten die twee onderdelen nou net belangrijk zijn voor taalbeheersing.
Ik doe economie en ik zie meer terug van M&O dan van economie. Maar dat ter zijde. Het is prettig voor de start maar als je het niet gehad hebt heb je ook weinig gemist . De vakken mogen zwaarder worden ja.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:35 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Ja, maar of je nou specifiek iets leert dat op die opleiding terugkomt betwijfel ik.
Je hoort vaak genoeg dat op bijvoorbeeld economische studies de lesstof van de middelbare school er eventjes in 2 weken doorheen wordt gejaagd voor de mensen die geen economie hebben gehad (en ter opfrissing voor de anderen), zoveel stelt het dus niet voor.
De middelbare school heeft naar mijn inziens meer een grote sociale functie dan dat je er echt veel nuttigs van opsteekt.
Christi?quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Zonder kennis van het corpus (boeken, artikelen, etc.) is een taalbeheersing die dieper gaat dan spreektaal vrijwel onmogelijk. Ook al heb je nog zulke goede cijfers voor spelling en grammatica.
Is dyslectisch ook niet gewoon een eufemisme voor dom in de meeste gevallen?quote:Op donderdag 11 september 2008 16:51 schreef Toeps het volgende:
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wél kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
Dat komt omdat er een paar ex Iraniers zijn, die pas een paar jaar in het land zijn en dientengevolge de taal nog niet op niveau spreken. Dom zijn ze echter niet, vandaar de prima cijfers voor de betavakken. Het spreekt verder voor zich dat de bekende groepen in groten getale onder het gemiddelde presteren, op alle fronten (wellicht omdat die gewoon dom zijn), die groep zijn ze even vergeten mee te nemen denk ik zo.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:36 schreef Isegrim het volgende:
"Veel allochtonen zijn ontzettend goed in bètavakken."
Wat is dat nou voor debiele opmerking? Zijn allochtonen beter in bètavakken dan autochtonen? Of is het meer dat hun cijfers voor Nederlands en Engels zo slecht zijn dat het lijkt alsof ze erg goed zijn in bètavakken?
Ik vind het argument dat het hele jaar moet meetellen wel legitiem. Maar de eisen met name aan VWO-leerlingen mogen best hoog zijn van mij.
Leg mij dat nou eens uit. Al 10 jaar komen allerlei talenliefhebbers bij mij aan zetten met die onzin, al 10 jaar heb ik nog nooit één argument daar voor gehoord.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Zonder kennis van het corpus (boeken, artikelen, etc.) is een taalbeheersing die dieper gaat dan spreektaal vrijwel onmogelijk. Ook al heb je nog zulke goede cijfers voor spelling en grammatica.
Juist het aanwezig zijn van een wiskundig fundament is dat wat de economie onderscheid van andere sociale 'wetenschappen'. De economie onderzoekt hoe mensen keuzes maken, vat die kennis een in een wiskundig model (essentieel, wiskunde helpt je om zaken te ordenen en verbanden te doorzien, op een andere manier is dat vrijwel onmogelijk), en probeert op basis van dat wiskundig model een uitspraak te doen over die keuzes (is deze keus wel de meest verstandige?).quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Economie is dan ook een specialisme van de sociologie. Het lijkt mij juist belangrijk dat je op de middelbare school leert in welk kader iets hoort, ipv dat je zo met je neus op de boom wordt gezet dat je het bos niet meer ziet.
Taal dient enkel als communicatiemiddel in mijn ogen. Ik heb er verder niks mee, ik vind het niet leuk, niet interessant, en het is inefficiënt. Het enige voordeel dat een taal heeft is dat je op een vrije eenduidige manier interactie kunt vertonen met andere mensen. Dat je er allerlei trucjes mee uit kan halen is meer voer voor liefhebbers zoals jij.quote:Jij pleit er voor dat je taalvaardigheid in hapklare brokken krijgt aangereikt. De leraar doet het voor, en jij doet het na. Maar dan blijft dus per definitie zeer beperkt wat je in dat verband kunt leren. Dat is meer een hbo-aanpak: trucjes leren. Maar dat is dus niet wat voorbereidend wetenschappelijk onderwijs doet en moet doen.
En vergeet structuren niet, ik kan slecht idioom leren (formules) maar doordat ik de structuren in de tekst zie en woorden uit andere talen (NL en Engels) ken kan ik veel geschreven dingen in een vreemde taal toch vaak begrijpenquote:Op zaterdag 13 september 2008 13:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leg mij dat nou eens uit. Al 10 jaar komen allerlei talenliefhebbers bij mij aan zetten met die onzin, al 10 jaar heb ik nog nooit één argument daar voor gehoord.
Ik kan overigens prima communiceren zowel schriftelijk als verbaal, een van de bewijzen die mij sterken in de gedachte dat boeken, gedichten etc etc, vooral hobby's voor docenten maar verder niet bijdragen tot goed communiceren. Daarnaast is het leren van een taal via het lezen van leesboeken en gedichten hopeloos inefficiënt omdat er ook zeer veel bijzaken in een leesboek staan.
Mee eens. Via een heleboel van die boekjes krijg je ook nog eens hopeloos tegen de logica zondigend geleuter binnen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leg mij dat nou eens uit. Al 10 jaar komen allerlei talenliefhebbers bij mij aan zetten met die onzin, al 10 jaar heb ik nog nooit één argument daar voor gehoord.
Ik kan overigens prima communiceren zowel schriftelijk als verbaal, een van de bewijzen die mij sterken in de gedachte dat boeken, gedichten etc etc, vooral hobby's voor docenten maar verder niet bijdragen tot goed communiceren. Daarnaast is het leren van een taal via het lezen van leesboeken en gedichten hopeloos inefficiënt omdat er ook zeer veel bijzaken in een leesboek staan.
Ik vind economie een prachtig vak maar het onderzoekt niet hoe mensen keuzes maken, dat is meer iets van de psychologie, dat ontrekt zich aan het exacte. Of die keuzes verstandig zijn is helemaal niet iets waar de economische wetenschap iets zinnigs over kan zeggen. De economie verexact menselijk gedrag op een zeer verdienstelijke wijze maar je moet de beperkingen van de aanpak en het vak inzien.quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Juist het aanwezig zijn van een wiskundig fundament is dat wat de economie onderscheid van andere sociale 'wetenschappen'. De economie onderzoekt hoe mensen keuzes maken, vat die kennis een in een wiskundig model (essentieel, wiskunde helpt je om zaken te ordenen en verbanden te doorzien, op een andere manier is dat vrijwel onmogelijk), en probeert op basis van dat wiskundig model een uitspraak te doen over die keuzes (is deze keus wel de meest verstandige?).
Een goede presentatie veronderstelt al enige mate van welsprekendheid, en dan zit je al heel dicht tegen de schoonheid van taal aan. Het lijkt me dat je geen goede presentatie kunt houden als je de schoonheid en vooral de lelijkheid van taal niet herkent. Misschien zul je ooit ook eens een presentatie moeten houden voor mensen als ik, dan helpt het niet als je aan komt kakken met het reproduceren van zinnen en woordjes die erin zijn geramd. Taal is net als wiskunde de vervatting van meer of minder abstracte ideeen.quote:Taal dient enkel als communicatiemiddel in mijn ogen. Ik heb er verder niks mee, ik vind het niet leuk, niet interessant, en het is inefficiënt. Het enige voordeel dat een taal heeft is dat je op een vrije eenduidige manier interactie kunt vertonen met andere mensen. Dat je er allerlei trucjes mee uit kan halen is meer voer voor liefhebbers zoals jij.
Taalonderwijs dat iedereen krijgt moet in mijn ogen enkel gericht zijn op communicatie. Spelling, grammatica, een goede mondelinge presentatie en een goede schriftelijke verslaglegging. In een apart vak kan men dan voor de liefhebbers los gaan met boeken, gedichten en proza.
Ik had hooguit drie weken nodig om vloeiend Frans te spreken, omdat de basis er al lag. Ik kon het heel snel leren omdat ik de structuur begreep en het gevoel van die taal doorhad. Dan pik je het snel op want je hebt er al een plek voor. En dan houdt het ook niet op, ik heb ook nooit het probleem gehad dat een bepaald onderwerp op school niet aan bod was geweest of dat ik die woordjes nooit had geleerd. Als ik ze tegenkwam dan kon ik ze gebruiken, want de basis was goed.quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Een taal leer je vooral door hem actief te spreken. Je leert meer door drie maanden naar Frankrijk te gaan dan je ooit leert in zes jaar Frans.
Wat mij wel opvalt: de economie in NL doet het beter dan BE, en dat staat in contrast met de schoolresultaten vlak na de middelbare school. Is dit toeval, of is het Nederlandse, praktisch gerichte systeem beter?quote:Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
Het Nederlandse onderwijs biedt haar leerlingen een goede economische vorming. Qua morele, culturele en intellectuele vorming is zij echter ernstig in gebreke.quote:Op zondag 14 september 2008 22:46 schreef katerwater het volgende:
Wat mij wel opvalt: de economie in NL doet het beter dan BE, en dat staat in contrast met de schoolresultaten vlak na de middelbare school. Is dit toeval, of is het Nederlandse, praktisch gerichte systeem beter?
ik kan die nederlandse examen prima halen zonder te weten welk lidwoord bij welk woord hoort..... Bij de samenvatting kom je met slim quoten behoorlijk ver en bij tekstverklaring is beheersing van de grammatica ook niet noodzakelijkquote:Op donderdag 11 september 2008 12:24 schreef Toeps het volgende:
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
Scholen moeten onderwijzen, niet vormenquote:Op zondag 14 september 2008 22:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het Nederlandse onderwijs biedt haar leerlingen een goede economische vorming. Qua morele, culturele en intellectuele vorming is zij echter ernstig in gebreke.
Vorming geschiedt door onderwijs. Wanneer onderwijs de mens niet vormt, is het verspilde moeite.quote:Op zondag 14 september 2008 22:57 schreef zquing het volgende:
Scholen moeten onderwijzen, niet vormen
Een kind hoort zichzelf te vormen. School is slecht de plaats waar hij informatie toegediend dient te krijgen, vervolgens moet hij zichzelf ontwikkelen, zijn eigen gedachtengoed vormen. Vooral niet gevormd worden naar wat maatschappelijk wenselijk isquote:Op zondag 14 september 2008 22:59 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vorming geschiedt door onderwijs. Wanneer onderwijs de mens niet vormt, is het verspilde moeite.
Het verschilt ook niet veel belgie is wat strenger en formeler, qua stof en hoofdlijnen zal het elkaar niet veel uitmakenquote:Op zondag 14 september 2008 22:46 schreef katerwater het volgende:
Ik wil met plezier eens kijken naar de stof die Nederlanders te verwerken krijgen.
Eens kijken of het echt zo verschillend is met mijn Belgische middelbare schoolcarrière.
[..]
Wat mij wel opvalt: de economie in NL doet het beter dan BE, en dat staat in contrast met de schoolresultaten vlak na de middelbare school. Is dit toeval, of is het Nederlandse, praktisch gerichte systeem beter?
Hier ga je veel te veel uit van de eigen kracht van een kind. Natuurlijk ontdekt een kind zelf, maar is het niet prachtig om als vader of als leraar het kind bij de hand te nemen en langs de schatten der beschaving te leiden? Als een kind die schatten tot zich heeft genomen, kan hij luchtkastelen bouwen die veel hoger rijken dan hij vanuit geheel eigen vorming kan bouwenquote:Op zondag 14 september 2008 23:02 schreef zquing het volgende:
Een kind hoort zichzelf te vormen. School is slecht de plaats waar hij informatie toegediend dient te krijgen, vervolgens moet hij zichzelf ontwikkelen, zijn eigen gedachtengoed vormen.
Maatschappelijke vorming is één van de kerndoelen van onderwijs. Mensen vergeten dat nogal eens en mensen vergeten ook dat kinderen en jongeren een groot deel van hun tijd doorbrengen op een onderwijsinstituut en daaruit is al logischerwijs af te leiden dat het noodzakelijk is dat onderwijs ook maatschappelijk vormt.quote:Op zondag 14 september 2008 22:57 schreef zquing het volgende:
[..]
Scholen moeten onderwijzen, niet vormen
Typisch een naïef individualisme-ideaal: een mens dat zichzelf vormt. Dat is onmogelijk. Een kind kan zich niet zelf vormen, maar heeft daarvoor een moreel kader nodig. Binnen dat kader moet het zich ontwikkelen, ja, maar zichzelf ontwikkelen op geheel eigen houtje leidt tot problemen.quote:Op zondag 14 september 2008 23:02 schreef zquing het volgende:
[..]
Een kind hoort zichzelf te vormen. School is slecht de plaats waar hij informatie toegediend dient te krijgen, vervolgens moet hij zichzelf ontwikkelen, zijn eigen gedachtengoed vormen. Vooral niet gevormd worden naar wat maatschappelijk wenselijk is
Ik zie 't nogsteeds als een "hij vormt zich naar" en niet als "hij wordt gevormt". Waar zeg ik dat dat allemaal individueel gebeuren moet? Op school wordt hij geinformeerd, vormt hij zijn eigen brede kader, aan hem om te leren wat voor hem goed is en wat nietquote:Op maandag 15 september 2008 09:03 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Typisch een naïef individualisme-ideaal: een mens dat zichzelf vormt. Dat is onmogelijk. Een kind kan zich niet zelf vormen, maar heeft daarvoor een moreel kader nodig. Binnen dat kader moet het zich ontwikkelen, ja, maar zichzelf ontwikkelen op geheel eigen houtje leidt tot problemen.
is 't vreemd om te denken dat mensen zelf in staat zijn dingen te doen? Ik begrijp ook wel dat dat niet opgaan zal voor vele en dat de wereld niet is wat ik hem wens te zijnquote:Typisch een naïef individualisme-ideaal
zo kun je het ook invullen, dat eeuwige gekanker op de jeugd altijdquote:Op maandag 15 september 2008 09:34 schreef RRGJL het volgende:
Ja dat is best vreemd. Vanuit het oogpunt van een volwassene zou die gedachte nog enigzins realistisch zijn, maar we hebben het over jeugd die makkelijk beïnvloedbaar is. Laat ik het anders zeggen; kijk naar het verschil tussen de generatie die nu een jaar of 40-50 60-80 is, en naar de generatie die nu rond de 15-20 40-50 is. Die laatste is veel vrijer gelaten tijdens de opvoeding, maar heeft ook minder respect voor ouderen en elkaar. Dat is een van de gevolgen.
En bij dat laatste gaat het dus fout. Natuurlijk is de vraag wat goed en fout is niet objectief te beantwoorden, maar het gaat er om dat je kunt functioneren in een samenleving waarin een bepaalde goed/fout-ideologie wordt gedragen. Je kunt wel vinden dat iemand zich daaraan niet hoeft te conformeren, maar dan help je dus de cohesie in de gemeenschap om zeep. Veel mensen zien moraal als iets om zoveel mogelijk afstand van te nemen, maar zien het zeer belangrijke functionele aspect ervan over het hoofd.quote:Op maandag 15 september 2008 09:17 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik zie 't nogsteeds als een "hij vormt zich naar" en niet als "hij wordt gevormt". Waar zeg ik dat dat allemaal individueel gebeuren moet? Op school wordt hij geinformeerd, vormt hij zijn eigen brede kader, aan hem om te leren wat voor hem goed is en wat niet
Dat is helemaal niet vreemd, maar SAMENleven moet je leren. En dat leer je alleen maar, wanneer je daarin wordt begeleid en het onderwijs (basis en middelbaar) is daar bij uitstek geschikt voor. Ik kan er niet bij dat jij het belang daarvan ontkent. Tenzij je een samenleving wenst die alleen een samenleving genoemd kan worden omdat er grenzen omheen bestaan, maar dat er van SAMENleven verder weinig sprake is.quote:Op maandag 15 september 2008 09:17 schreef zquing het volgende:
is 't vreemd om te denken dat mensen zelf in staat zijn dingen te doen? Ik begrijp ook wel dat dat niet opgaan zal voor vele en dat de wereld niet is wat ik hem wens te zijn
Heb jij vertrouwen in de mens?quote:Op maandag 15 september 2008 11:13 schreef servus_universitas het volgende:
En bij dat laatste gaat het dus fout. Natuurlijk is de vraag wat goed en fout is niet objectief te beantwoorden, maar het gaat er om dat je kunt functioneren in een samenleving waarin een bepaalde goed/fout-ideologie wordt gedragen. Je kunt wel vinden dat iemand zich daaraan niet hoeft te conformeren, maar dan help je dus de cohesie in de gemeenschap om zeep. Veel mensen zien moraal als iets om zoveel mogelijk afstand van te nemen, maar zien het zeer belangrijke functionele aspect ervan over het hoofd.
Hoe je moet samenleven leer je inderdaad op de scholen, maar hoe je jezelf ontpooit als persoon moet je zelf doen. De basis moet worden gelegd, maar de daadwerkelijke ontwikkeling moet uit de persoon zelf komen. De mens eindigt niet puur individualistisch als hij los wordt gelatenquote:Op maandag 15 september 2008 11:13 schreef servus_universitas het volgende:
Dat is helemaal niet vreemd, maar SAMENleven moet je leren. En dat leer je alleen maar, wanneer je daarin wordt begeleid en het onderwijs (basis en middelbaar) is daar bij uitstek geschikt voor. Ik kan er niet bij dat jij het belang daarvan ontkent. Tenzij je een samenleving wenst die alleen een samenleving genoemd kan worden omdat er grenzen omheen bestaan, maar dat er van SAMENleven verder weinig sprake is.
Maar in principe zijn we het denk ik wel met elkaar eens. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor individuele ontplooiing. Maar vorming door onderwijs staat dat ook helemaal niet in de weg. Het onderwijs kan vormen waarbij voldoende ruimte over wordt gelaten voor individualiteit. Je moet het dan ook niet zo zien dat ik het voorsta dat een school één of ander instituut is dat jonge mensen als robots programmeert.quote:Op maandag 15 september 2008 11:42 schreef zquing het volgende:
[..]
Heb jij vertrouwen in de mens?
Moraal is zeer zeker belangerijk, maar moet een persoon niet zijn eigen moraal ontwikkelen. Het door hem ontwikkelde moraal zal niet veel verschillen van de geldende norm. Het zijn de de nuances die de verschillen maken. Laat je hem het geldende moraal overnemen(zonder ruimte voor nuance) dan zal uiteindelijk iedereen 't zelfde eindigen. Zonder verschil geen ontwikkeling
[..]
Hoe je moet samenleven leer je inderdaad op de scholen, maar hoe je jezelf ontpooit als persoon moet je zelf doen. De basis moet worden gelegd, maar de daadwerkelijke ontwikkeling moet uit de persoon zelf komen. De mens eindigt niet puur individualistisch als hij los wordt gelaten
Je hebt echter wel een bepaalde basis nodig. Deze wordt alleen ook niet zo efficient geleert in de schoolbanken.quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Een taal leer je vooral door hem actief te spreken. Je leert meer door drie maanden naar Frankrijk te gaan dan je ooit leert in zes jaar Frans.
Waarom zouden we 2 a 3 talen moeten kunnen spreken? Vloeiend in nederlands, goed verstaanbaar in engels is toch meer dan genoeg? Ik vind de wiskundige kennis van velen onder de maat, moeten we dan ook maar voor iedereen wiskunde b12 verplicht stellen?quote:Op maandag 15 september 2008 12:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je hebt echter wel een bepaalde basis nodig. Deze wordt alleen ook niet zo efficient geleert in de schoolbanken.
Met de moderne audiotechnieken zou het talen-onderwijs veel efficienter moeten kunnen worden gegeven.
Overigens zou ik voorstellen vanaf groep 4 basisschool ook al 2 mischien 3 talig te werken en er al op de kleuterklas aandacht aan te besteden (overigens niet met Engels als 2de taal beginnen liever Frans of bijv Spaans omdat die wat meer van Nederlands verschillen. (vroeg beginnen werkt het beste bij talen)
Verder veel meer met audio werken. Iedereen moeten in ieder geval 2 á 3 talen redelijk onder de knie kunnen krijgen.
Eigenlijk is Nederlands + Engels voor de meeste wel voldoende ja.quote:Op maandag 15 september 2008 12:47 schreef zquing het volgende:
[..]
Waarom zouden we 2 a 3 talen moeten kunnen spreken? Vloeiend in nederlands, goed verstaanbaar in engels is toch meer dan genoeg? Ik vind de wiskundige kennis van velen onder de maat, moeten we dan ook maar voor iedereen wiskunde b12 verplicht stellen?
Precies. Een goede beheersing van Frans is leuk, maar 'core disciplines' als wiskunde, Nederlands en geschiedenis mogen daar niet onder lijden. Het curriculum zit tegenwoordig al vol genoeg.quote:Op maandag 15 september 2008 12:47 schreef zquing het volgende:
Waarom zouden we 2 a 3 talen moeten kunnen spreken? Vloeiend in nederlands, goed verstaanbaar in engels is toch meer dan genoeg? Ik vind de wiskundige kennis van velen onder de maat, moeten we dan ook maar voor iedereen wiskunde b12 verplicht stellen?
Klopt ook niet hoor. Het VWO devalueert misschien wel maar het verschil tussen, ik zeg maar wat, een eindexamen scheikunde voor de HAVO en een voor het VWO is echt enorm.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:57 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Als je tegenwoordig kijkt is de kloof tussen havo en vwo al erg klein geworden: het vwo devalueert. I
wiskunde idem ik schrok toen ik hoorde: dat een vriend van mij op de havo bij b1,2 geen integreren had gehad.quote:Op maandag 15 september 2008 19:13 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Klopt ook niet hoor. Het VWO devalueert misschien wel maar het verschil tussen, ik zeg maar wat, een eindexamen scheikunde voor de HAVO en een voor het VWO is echt enorm.
Helemaal mee eens. Frans en Duits is in mijn ogen gewoon hartstikke overbodig en zou een keuzevak moeten worden. Die ruimte die dan vrijkomt kun je opvullen met meer wiskunde en Engels.quote:Op maandag 15 september 2008 12:47 schreef zquing het volgende:
[..]
Waarom zouden we 2 a 3 talen moeten kunnen spreken? Vloeiend in nederlands, goed verstaanbaar in engels is toch meer dan genoeg? Ik vind de wiskundige kennis van velen onder de maat, moeten we dan ook maar voor iedereen wiskunde b12 verplicht stellen?
Inderdaad. Ik moest een vriend van me die nu HBO bouwkunde doet en op de HAVO WB1,2 heeft gehad uitleggen wat een integraal was...quote:Op maandag 15 september 2008 19:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wiskunde idem ik schrok toen ik hoorde: dat een vriend van mij op de havo bij b1,2 geen integreren had gehad.
Dude.. ik BEN jeugd. Het is gewoon de realiteit en wat ik om me heen zie gebeuren. Veel leeftijdsgenoten hebben geen respect voor elkaar en ouderen, dat is gewoon zo. Tuurlijk zijn er ook die dat wel hebben, daar gaat het helemaal niet over. Net als dat het niet gaat over dat het een verschijnsel van alle tijden is. Het was slechts een voor mij voor de hand liggend voorbeeld.quote:Op maandag 15 september 2008 10:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zo kun je het ook invullen, dat eeuwige gekanker op de jeugd altijd
Mn Duits is toch wel erg handig hoor, zeker in de handel of als je in de grensstreek woont.quote:Op maandag 15 september 2008 19:16 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Frans en Duits is in mijn ogen gewoon hartstikke overbodig en zou een keuzevak moeten worden. Die ruimte die dan vrijkomt kun je opvullen met meer wiskunde en Engels.
Ja hoor, en voor anderen is verstaanbaar Nederlands al heel wat en meer dan genoeg. Maar het idee is dat je de intellectuele elite zoveel mogelijk kennis en begrip meegeeft met het idee dat ze daar wat mee zouden kunnen doen, of en wat precies is aan hen, daar is het een intellectuele elite voor.quote:Op maandag 15 september 2008 12:47 schreef zquing het volgende:
[..]
Waarom zouden we 2 a 3 talen moeten kunnen spreken? Vloeiend in nederlands, goed verstaanbaar in engels is toch meer dan genoeg?
In de handel wel ja, maar het is een relatief kleine groep afgestudeerde welke daar heen gaat. Daarnaast is aan de grensstreek wonen natuurlijk een bewuste keuze. Daar ben je zelf bij. Als je Duits wilt leren kun je dat dus als keuze erbij nemen mocht je daar wonen.quote:Op maandag 15 september 2008 22:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mn Duits is toch wel erg handig hoor, zeker in de handel of als je in de grensstreek woont.
Wat heeft het met intellect te maken om 4 varianten op hetzelfde thema te kennen waarbij iedere variant ook nog eens exact hetzelfde doel dient, namelijk communicatie? Verder is het een rare veronderstelling dat iedereen op het VWO/Universiteit bij de 'intellectuele elite' (wat een gruwelijke term trouwens) zou willen horen. Ik heb alleen maar VWO gedaan en studeer nu aan de universiteit omdat de rest veel te makkelijk is.quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja hoor, en voor anderen is verstaanbaar Nederlands al heel wat en meer dan genoeg. Maar het idee is dat je de intellectuele elite zoveel mogelijk kennis en begrip meegeeft met het idee dat ze daar wat mee zouden kunnen doen, of en wat precies is aan hen, daar is het een intellectuele elite voor.
Als je alleen bereid bent kennis en begrip tot je te nemen waarvan je al precies weet wat je eraan gaat hebben moet je niet tot de intellectuele elite willen behoren.
VWO hebben we t hier over. Dat is niet de intellectuele elite. Al denk ik niet dat de elite waar jij t over hebt de wiskundige kennis heeft die ik noodzakelijk vind om tot de spreekwoordelijke elite te mogen horen. Homo universalus is een gedateerd concept, specialisatie is nu belangerijkquote:Op dinsdag 16 september 2008 15:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja hoor, en voor anderen is verstaanbaar Nederlands al heel wat en meer dan genoeg. Maar het idee is dat je de intellectuele elite zoveel mogelijk kennis en begrip meegeeft met het idee dat ze daar wat mee zouden kunnen doen, of en wat precies is aan hen, daar is het een intellectuele elite voor.
Als je alleen bereid bent kennis en begrip tot je te nemen waarvan je al precies weet wat je eraan gaat hebben moet je niet tot de intellectuele elite willen behoren.
Het gaat over het niveau, en dus over wat het VWO zou moeten zijn. Bij WO en dus bij VWO staat de W voor wetenschappelijk en dat impliceert volgens mij een elite.quote:Op woensdag 17 september 2008 00:25 schreef zquing het volgende:
VWO hebben we t hier over. Dat is niet de intellectuele elite.
We kunnen natuurlijk datgene waar we zelf goed in zijn heel belangrijk gaan noemen en dat waar we niet goed zijn volkomen onbelangrijk. Maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je kennis en begrip opdoet om het opdoen van kennis en begrip, niet omdat je al weet waar je dat voor nodig gaat hebben. Het weten om het weten en het nog niet weten wat waarvoor van pas kan komen is nou typisch voor wetenschappelijk onderwijs. Dat je je dan ergens in gaat specialiseren staat daar los van.quote:Al denk ik niet dat de elite waar jij t over hebt de wiskundige kennis heeft die ik noodzakelijk vind om tot de spreekwoordelijke elite te mogen horen. Homo universalus is een gedateerd concept, specialisatie is nu belangerijk
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het doel wat men heeft bij het onderwijzen van economie op de middelbare school. Dat is niet simpelweg de techniek en assumpties waarmee de wiskunde werkt aanleren, maar ook de context waarbinnen dit gebeurd.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
Linguistiek is wel een tikkeltje complexer dan dat. Het SI is ontwikkeld voor zeer concrete concepten die bijna volledig ondubbelzinnig zijn. Esperanto is het SI van de linguïstiek, maar dat komt nou niet bepaald van de grond. Taal wordt natuurlijk ook cultureel beïnvloedt. Woorden voor sommige concepten die voor een Nederlander volstrekt begrijpelijk zijn, kent of snapt een Chinees bijvoorbeeld niet en vice versa. Daarom is een universele taal ook een illusie aangezien de concepten die taal weergeeft al niet universeel en ondubbelzinnig zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat heeft het met intellect te maken om 4 varianten op hetzelfde thema te kennen waarbij iedere variant ook nog eens exact hetzelfde doel dient, namelijk communicatie? Verder is het een rare veronderstelling dat iedereen op het VWO/Universiteit bij de 'intellectuele elite' (wat een gruwelijke term trouwens) zou willen horen. Ik heb alleen maar VWO gedaan en studeer nu aan de universiteit omdat de rest veel te makkelijk is.
Verder is het in niemands belang om veel talen te leren, juist het beperken van het talenaanbod tot Engels en Nederlands zou wereldwijd een beperking van het aanbod aan talen kunnen veroorzaken, en dat is goed want zo treedt er standaardisering op en hoef je niet meer tussen twee talen heen en weer te converteren (ooit afgevraagd waarom het SI is ontwikkeld? ) en er zijn meer mensen die jouw uitingen begrijpen.
Maar belangrijk is dat je met de stellingen die aan de basis liggen van de (micro-)economie (en men wat wiskunde meer specifiek gemaakt zijn) veel meer problemen kunt aanpakken dan alleen problemen van maatschappelijke aard.quote:Op woensdag 17 september 2008 11:53 schreef reem het volgende:
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het doel wat men heeft bij het onderwijzen van economie op de middelbare school. Dat is niet simpelweg de techniek en assumpties waarmee de wiskunde werkt aanleren, maar ook de context waarbinnen dit gebeurd.
Je kunt de context wel onderwijzen, maar zonder flinke technische kennis mis je dan de koppeling met het vakgebied en dat is mijn grote bezwaar. Het zijn juist die technieken (ze ordenen, geven inzicht etc) die het vakgebied maken tot wat het is. Onderwijs de technieken, en daag de scholier uit om deze technieken zelf toe te passen op de context (verslagen, praktische lessen, spreekbeurten), dat is wat ik het liefst zie gebeuren. Allereerst vereis je zo een grondig technisch inzicht, en ten tweede doe je een aanspraak op de creativiteit van de leerlingen, en dat is weer goed voor het zelfvertrouwen.quote:Ik denk dat juist voor middelbare scholieren het belangrijk is deze vakken door middel van een brede aanpak (techniek en context) te onderwijzen.
Ten eerste volgen de meeste middelbare scholieren veel vakken waar zij niet voor gekozen hebben (zeker in de onderbouw) waardoor een brede aanpak de relevantie van het vak duidelijk kan maken aan de leerling, waardoor deze beter gemotiveerd zal zijn om het vak fatsoenlijk af te ronden.
Op het HBO maar zeker op de universiteit zul je ook beide aspecten tegenkomen, alleen daar zijn techniek en contextvakken gescheiden van elkaar. Het verschil daar is echter dat een student voor de studie hebt gekozen, en je mag verwachten dat deze in staat zal zijn allebei de zaken onder de knie te krijgen.
Ten tweede is simpelweg de techniek (grammatica / methodologie) van een vak onderwijzen niet genoeg om het vak in zijn geheel te begrijpen. Theorieën, modellen werken altijd binnen een bepaalde context. Als jij mensen alleen opleid wat betreft de 'techniek/methodologie' verlies je de verbinding met de werkelijkheid in de zin dat je ze minder goed opleidt in het kritisch beoordelen van de theorie op de waarde die zij in de praktijk heeft.
Ja, vaak wel; de allochtonen die je in het nieuws veel ziet zijn niet helemaal representatief voor wat er hier in Nederland gemiddeld aan allochtoon rondloopt. In veel landen worden betavakken als belangrijk en prestigieus gezien, itt Nederland. Stof die je hier in 5 vwo bij wiskunde krijgt, krijg je in sommige andere landen al in de tweede klas.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:36 schreef Isegrim het volgende:
"Veel allochtonen zijn ontzettend goed in bètavakken."
Wat is dat nou voor debiele opmerking? Zijn allochtonen beter in bètavakken dan autochtonen?
Tja, het vak economie op de middelbare school is ook een van de redenen waarom ik zelf nooit een economische richting in ben gegaan. De wiskunde die erachter zat was volstrekt triviaal en verder was het een hoop gezwam.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
Ik vond het te makkelijk heb 2 jaar op een rij een 9 gehad op mijn rapportquote:Op woensdag 17 september 2008 14:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, het vak economie op de middelbare school is ook een van de redenen waarom ik zelf nooit een economische richting in ben gegaan. De wiskunde die erachter zat was volstrekt triviaal en verder was het een hoop gezwam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |