nog
dag(en)
uur
minuten
seconden
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_61545569
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
AMSTERDAM - Het wordt voor havisten en vwo'ers te moeilijk om hun diploma te halen. Dat vreest de Raad voor voortgezet onderwijs, die met staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveld (CDA) onderhandelt over de eisen aan de eindexamens.

Het stellen van strengere eisen zou het niveau van scholieren moeten opkrikken.
Het laatste voorstel van Van Bijsterveldt is volgens de VO-raad dat scholieren voor het Centraal Schriftelijk Eindexamen geen onvoldoendes mogen halen.

Zwaar
"Die ene dag van het centraal eindexamen telt dan opeens erg zwaar mee. Nu is alles nog zorgvuldig uitgesmeerd over het hele jaar. Als iemand het hele jaar goede cijfers haalt en het eindexamen verpest omdat hij een slechte dag heeft, kan hij toch nog slagen", zegt Sjoerd Slagter van de VO-Raad.
Nu zakt nog zes procent van de eindexamenkandidaten. Door de volgens hem door de staatssecretaris voorgestelde regeling zou volgens Slagter tot vijftien procent van de kandidaten zakken.

Allochtonen
Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Het ministerie van Onderwijs ontkent overigens deze voorstellen te hebben gedaan. "Alle opties staan nog open. We zijn nog volop in onderhandeling met de betrokken partijen", zegt een woordvoerder.

Bezwaren
Slagter zegt dat hij twee keer heeft overlegd met het ministerie. "Daarbij hebben we onze bezwaren ook aangevoerd. Ik weet niet of er nog een derde overleg volgt."
De nieuwe eisen zouden op z'n vroegst vanaf 2009 moeten gelden, maar Slagter verwacht niet dat de partijen er op tijd uit zijn om de eisen dan al in te laten gaan.
Bron: Nu.nl

Wat vinden we ervan?

Ik vind dat Van Bijsterveldt goed bezig is. Het hele idee van onderwijs is dat jongeren met een bepaald basisniveau de samenleving in kunnen om daar nog jaren te functioneren. Als je tegenwoordig kijkt is de kloof tussen havo en vwo al erg klein geworden: het vwo devalueert. Ik heb echter het idee dat dat met het hele onderwijs gebeurt. Als je ziet hoe leerlingen door school heen kunnen fietsen, zonder het verrichten van huiswerk en met twee vingers in de neus, dan is daar zeker ruimte voor verbetering. In plaats van het voorstel van Slagter om het lekker zo te laten, is Van Bijsterveldt de goede kant op aan het redeneren: strenger zijn, laat de luie generatie maar wat uitvoeren. Een paar jaren die stevig op hun bek gaan en dan verandert de mentaliteit wel. Uiteindelijk gaat het om de eindkwalificatie, maar ook om een kennisniveau. Wat wil je dan verbeteren? De kwaliteit van je onderwijs (dus: intensivering, hoog niveau van je leerlingen) of de kwantiteit (versoepelen van exameneisen e.d.)?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:05:48 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_61545736
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Long live music.
pi_61545798
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
"Mensen die tegen Isral zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_61545840
registreer om deze reclame te verbergen
Het probleem in deze is dat iemand die uitzonderlijk goed op een gebied is (Beta-vakken bijvoorbeeld) maar slecht op een ander gebied (Alpha-vakken) nu geen enkele onvoldoende mag halen. Dit zou betekenen dat je talent verkwanseld. Mensen die wel het niveau van een vervolgopleiding aankunnen maar niet in alle gebieden even goed zijn.

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen. Ik ben heel erg goed in exacte vakken maar slechter in bijvoorbeeld talen. Nu had ik mijn diploma gehaald zonder onvoldoendes maar het had niet veel gescheeld of ik had een 5 voor Frans gehad. Zou ik dan toendertijd niet mijn opleiding Technische Natuurkunde (en daarna Informatica) hebben mogen volgen omdat ik Frans niet haalde?

Beter zou het zijn om dat compensatie in te voeren. Had voor Natuurkunde een 9, Scheikunde 8, WIskunde 8.
Als ik dan een 5 voor Frans had, zou de redenering kunnen zijn dat ik wel talent genoeg had voor een vervolg opleiding maar niet op een vak. Inplaats voor de rest een 6 en een 5 wat een indicatie zou zijn dat ik het niveau in zijn algemeen niet zou aankunnen.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:11:48 #5
165512 MASD
Music is dead.
pi_61545850
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Long live music.
pi_61545867
Misschien kun je dat beter het centraal examen afschaffen. Volgens mij is Nederland zo'n beetje het enige land die dat doet.
Maar dan moet er wel iets anders voor in plaats komen. Bijvoorbeeld meerdere kleinere examens verspreid over het hele jaar, die voor elke school natuurlijk gelijk zijn, anders krijg je dat gedonder weer.

Helemaal geen onvoldoendes mogen hebben vind ik wel een zware eis hoor, iedereen heeft wel een vak waar ie niks mee heeft en waar ie slecht in is. Als je een 5 hebt voor iets als Maatschappijleer, en verder prima cijfers, ben je dan niet goed genoeg voor het HBO of de uni? Ik betwijfel het...
know'm sayin?

word? word.
pi_61545933
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef MASD het volgende:

[..]

Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Relax, ik had het niet over jou, maar over die mensen uit die TakkieTakkielanden....
"Mensen die tegen Isral zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_61545970
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...

Er zijn studies genoeg waar 40 uur voor staat, maar waar de meeste studenten er hooguit 25 30 aan besteden. Zijn dan al die honderden studenten zo slim, of is het niveau te laag?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:17:56 #9
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_61545988
Het idee van moeten presteren op een bepaald moment is goed, in je toekomstige job zul je daar ook aan moeten geloven.
En verplichte goede resultaten voor Nederlands, Engels en Wiskunde zijn ook gewoon logisch, je wordt klaargestoomd voor een vak waarin je toch ook in staat moet zijn om fatsoenlijk te communiceren, en niet in paniek te raken als je 1+1 moet uitrekenen.

We zullen gewoon de wijzigingen van de afgelopen decennia moeten terugdraaien, waar de normen voor de examens omlaag werden gehaald om te voorkomen dat de regering geconfronteerd zou worden met dalende slagings-cijfers, en zou moeten bekennen dat ze met alle reorganisaties de kwaliteit van het onderwijs ondergraven hadden om te bezuinigen.

[ Bericht 31% gewijzigd door mvdejong op 11-09-2008 11:23:17 ]
It's just the beasts under your bed, in your closet, inside your head.
pi_61546106
Goed plan van die staatssectretaris. Het is toch een schande, ook al studeer je technische natuurkunde, om een verslag op te leveren met zinnen als: "de waarde van X is in dat geval groter als..." En ja, dat gebeurt.

Onderwijs is al te makkelijk. HBO al helemaal trouwens, maar dat ligt volgens mij meer aan de uitvoering van sommige hogescholen.
pi_61546280
Het niveau is inderdaad wel dramatisch laag. Huiswerk maken is iets dat ik nooit gedaan heb. Alleen boekverslagen werden thuis in elkaar gezet. Dat was dan ook een samenraapsel van een handjevol samenvattingen. Zo heb ik in n avond keurig 7 boekverslagen gemaakt. De lerares was erg te spreken over het niveau van de verslagen.

Mijn laatste jaar kreeg ik ook eindelijk goed les. Toen merkte ik goed dat ik niets hoefde te doen. Opletten in de les is voldoende om het goed af te sluiten. Op mijn oude school kreeg ik geen les en deden de leraren er alles aan om mensen van school te sturen die niet met 100% zekerheid zouden slagen. Dat is ze bij mij dan ook gelukt door allemaal achterbakse trucjes. Zo schopt mijn oude school ladingen vol leerlingen van school en is het slagingspercentage wel tegen de 100%. Als je iedereen wegstuurt kom je daar wel.

In het stukje uit te OP zijn ze tegen het idee dat je op n dag, het examen, goed zou moeten presteren. Dit zou geen goede oplossing zijn. Op het ROC waar ik uiteindelijk geslaagd ben hadden ze daar iets op gevonden. Je mocht namelijk voor alle vakken een herexamen doen. Ik kan je vertellen dat dat het verschrikkelijk makkelijk maakt en mensen nog minder motiveert. In de examenweek heb ik geen boek gezien en ben ik ook lekker gaan trainen en uitgegaan in plaats van te studeren. Ik mocht het toch allemaal over doen mocht het fout gaan.

Uiteindelijk is het via die herexamens dan ook makkelijk gelukt. Terwijl ik daar eigenlijk alleen in de trein ernaartoe mijn boeken open heb gehad. Het examen, waar ik jaren tegenop heb gekeken, viel me vies tegen. Het stelt helemaal niets voor.

Ze zouden wat moeten doen tegen die zesjesmentaliteit. Ik heb keurig overal een 6 voor weten te bemachtigen. Een lotingstudie zal het toch niet worden. Dan stond ik voor een bepaald vak een 7,5 en moest ik nog een moeilijk PO inleveren. Dan deed ik dat toch gewoon niet? Dan stond ik alsnog keurig een 6. Waardeloze instelling natuurlijk, maar het doet er echt niet toe of je nou een 6 of een 7 staat op je eindlijst.

Het zou veel moeilijker moeten worden. Dat je het echt niet gaat redden zonder huiswerk te maken. Zo kan men veel strenger de examens nakijken. Ik weet vrij zeker dat ik zowel bij natuur- als wiskunde vrijwel geen enkele uitkomst volledig goed heb. Toch kreeg ik een shitload aan punten door algemene formules te gebruiken. Of gewoon door de moeilijke startwaarden allemaal te vervangen door 1. Dan krijg je 1 van de 5 puntjes minder, omdat je met de verkeerde getallen begonnen bent. Toch omzeil je zo problemen die je niet op kan lossen.

De middelbare school is een lachertje. Dat zou juist veel moeilijker moeten worden. Steeds maar weer probeert men de leerling tegen zichzelf te beschermen door het ontzettend makkelijk te maken.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_61546800
Het niveau van het middelbaar onderwijs mogen ze van mij enorm omhoog gooien, het is nu echt een lachertje. Ik ken vrijwel niemand die er echt iets voor heeft moeten doen. Als je het niveau vergelijkt met bijvoorbeeld Belgi, dan ligt het wiskunde niveau daar zo veel hoger dan hier. De Belgen op mijn studie hadden vrijwel het volledige eerstejaars wiskunde pakket al gehad.

Het feit dat HBO en universiteiten zelf al toelatingstesten afnemen zegt genoeg, eigenlijk erkennen ze een HAVO of VWO diploma niet meer. En groot gelijk hebben ze. Verder is wiskunde, Nederland en Engels gewoon de basis die iedereen hoort te beheersen. Ook een bta hoort goed te kunnen lezen en schrijven, met alleen sommetjes oplossen ben je er doorgaans niet, er moet ook gecommuniceerd worden.

En huillies over een CE: Face it! later zal je ook op bepaalde momenten moeten presteren. Een universiteit neemt doorgaans ook maar n tentamen af van een bepaald vak en later op je werk kom je ook beslissende momenten tegen.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:56:03 #13
56749 BlaZ
Sit iucundus tibi dies
pi_61546929
Middelbare school is inderdaad een lachertje, heb ook zelden huiswerk hoeven maken.
Het niveau mag inderdaad aardig omhoog. Kleinere klassen is hiervoor denk ik erg belangrijk, 15 man maximaal.

Wat mij het beste lijkt persoonlijk is om mensen per vak op niveau in te delen. Mensen die dan echt interesse in een vak hebben. Bij elkaar plaatsen zodat het niveau ook flink omhoog kan.

Ander idee is per half-schooljaar werken. Zodat vakken veel intensiever gegeven kunnen worden.
pi_61546936
Heel herkenbaar verhaal hierboven

Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:10:16 #15
56749 BlaZ
Sit iucundus tibi dies
pi_61547267
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Hopsaflops het volgende:
Heel herkenbaar verhaal hierboven

Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
Haha het centraal examen was inderdaad al helemaal gemakkelijk. Dat boeken doorbladeren heb ik niet eens gedaan.
Gewoon naar school en daar nog vragen "hey welk examen hebben we vandaag" en toch alles makkelijk halen. Nou ja 5 voor wiskunde omdat ik maar halve examen had gemaakt omdat een 5 toch wel genoeg was
De schoolonderzoeken waren in ieder geval een stuk lastiger (zal van school tot school wel verschillen)
  donderdag 11 september 2008 @ 12:21:19 #16
3542 Gia
User under construction
pi_61547513
Wij hadden vroeger nog schoolonderzoeken. 3 per vak. En maar n kans.
Ik stond in havo 5 een 4 gemiddeld voor Frans, na de schoolonderzoeken, maar haalde voor het Centraal Schriftelijk (zoals dat toen nog heette) een 9. Hoppa, een dikke 7 op mijn eindlijst.

Nu is het zelfs zo, tenminste op de mavo, ik weet niet of dat op havo/vwo ook zo is, dat je door het jaar heen tussentijdse toetsen en periodieke toetsen hebt, waarvan je er dan ook nog eens 2 mag herkansen, die dan samen n periodiek cijfer opleveren. Hoe gemakkelijk kun je het hebben?

En boeken lezen voor je lijst? Wat is daar nog van over?

Van mij mag het niveau wel wat omhoog, inderdaad.
pi_61547595
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:40:56 #18
56749 BlaZ
Sit iucundus tibi dies
pi_61547992
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:24 schreef Toeps het volgende:
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
Veel hoger voor de schoolonderzoeken zelfs
Nou dan is het niveau daar wel heel erg
pi_61548109
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 11 september 2008 @ 13:07:13 #20
56749 BlaZ
Sit iucundus tibi dies
pi_61548602
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef cultheld het volgende:
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
Het is eigenlijk veel erger dat zo iemand dan zelfs gewoon wordt aangenomen als docent.
Je zou toch verwachten dat zo iemand nooit aan de bak zou komen
pi_61549883
Zolang je in dit land best bijzonder bent wanneer je foutloos een simpel lulbriefje van 10 regels kunt schrijven, verbaast het me niet zoveel.


Mijn eindexamen was wel leuk trouwens, ik bleek vanalles te weten waarvan ik niet eens wist dat ik het wist. SO's gingen wat minder.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61550886
Ik vind dat ze beide gelijk hebben. Ja, het niveau moet omhoog, maar dan niet alleen van het CSE, maar van het hele curriculum. Als tijdens de hele schooltijd een hoog niveau wordt verlangd zullen de leerlingen meer leren; als alleen tijdens het eindexamen een hoog niveau wordt verwacht vallen er simpelweg meer onvoldoendes.
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Moet jij zeggen, uitvinder van het woord 'ivorentoren'.
pi_61553545
Het punt van de centrale eindexamens als piekmoment kan ik volgen. Ik vind niet dat je leerlingen alleen op deze ene momentopname moet afrekenen, maar dat tentamens gedurende het schooljaar moeten meewegen. Zo krijg je een gebalanceerd beeld en nekt het een leerling niet wanneer hij n keer een wat mindere dag heeft, of wat zenuwachtig is.

Het voorstel om een voldoende op Nederlands te eisen, vind ik wl goed. Om in Nederland fatsoenlijk te kunnen functioneren, is het vereist dat je het Nederlands op een redelijke wijze beheerst. De excuses die worden aangevoerd, vind ik erg zwak. Niks mee te maken: Nederlands moet minstens een 6 zijn. Alleen voor zwaar dyslectische mensen zou je een uitzondering kunnen maken. Maar dan moet er wel een medische indicatie zijn, niet dat iedereen ineens dyslectisch is.
pi_61554420
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wl kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
  donderdag 11 september 2008 @ 17:15:07 #25
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_61555093
quote:
Op donderdag 11 september 2008 16:51 schreef Toeps het volgende:
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wl kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')