abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61528627
Gisteravond tijdens het tv kijken begon deze ineens te flikkeren in beeld, alsof deze vanaf aan naar standby op en neer sprong. Ik heb hem toen uitgedaan, en even later weer aan. Na een uur weer hetzelfde, in combinatie met een wat branderig luchtje. Het is een wat oudere (philips) tv, achter de beeldbuis leek iets te gloeien....toen maar meteen helemaal uitgezet en van de stroom (stekker van de stekkerdoos eruitgehaald).

Vanmiddag dacht ik laat ik eens kijken of ik wat kan zien, dus ik wil de stekker eruit halen en zie t volgende:

Nu weet ik inmiddels dat het gebruikte stekkerdoosje mogelijk niet het meest veilige is....

Mijn vraag:
- waardoor kan dit veroorzaakt zijn?
- is het mogelijk om de tv nog te reparen? (vervangen van de stekker?)

Wanneer dit niet mogelijk is...
Ik heb zelfs absoluut geen kennis van de huidige ontwikkelingen op tv gebied. Maar schat zelf nu in dat er best een kans zal zijn dat ik een nieuwe tv aan dien te schaffen. Denk dan zelf van een budget rond de 300 a 400 euro. Ik hoef niet zo'n joekeltv, maar wel iets wat lekker kijkt.
Tips?
pi_61528805
Zier eruit als kortsluiting.
0 topics op naam. 14.gif
pi_61528812
Heb je de tv een hele lange tijd aan laten staan of met onweer de stekkers erin laten zitten?
pi_61528814
maar waarom slaan de stoppen dan niet door?
pi_61528831
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:42 schreef lieksepieks het volgende:
Gisteravond tijdens het tv kijken begon deze ineens te flikkeren in beeld, alsof deze vanaf aan naar standby op en neer sprong. Ik heb hem toen uitgedaan, en even later weer aan. Na een uur weer hetzelfde, in combinatie met een wat branderig luchtje. Het is een wat oudere (philips) tv, achter de beeldbuis leek iets te gloeien....toen maar meteen helemaal uitgezet en van de stroom (stekker van de stekkerdoos eruitgehaald).

Vanmiddag dacht ik laat ik eens kijken of ik wat kan zien, dus ik wil de stekker eruit halen en zie t volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nu weet ik inmiddels dat het gebruikte stekkerdoosje mogelijk niet het meest veilige is....

Mijn vraag:
- waardoor kan dit veroorzaakt zijn?
- is het mogelijk om de tv nog te reparen? (vervangen van de stekker?)

Wanneer dit niet mogelijk is...
Ik heb zelfs absoluut geen kennis van de huidige ontwikkelingen op tv gebied. Maar schat zelf nu in dat er best een kans zal zijn dat ik een nieuwe tv aan dien te schaffen. Denk dan zelf van een budget rond de 300 a 400 euro. Ik hoef niet zo'n joekeltv, maar wel iets wat lekker kijkt.
Tips?
Het ziet ernaar uit dat er oververhitting is ontstaan door een te hoge overgangsweerstand (slecht contact) in je driewegstekkerdoosje of eventueel in de stekker van de TV. Met de TV zelf hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, maar uiteraard dient het netsnoer van de TV te worden vervangen. Eventueel kun je zelf ook de stekker er af knippen en bij een elektronica onderdelenzaak een losse platte eurostekker kopen en die er aan zetten.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 10 september 2008 @ 17:52:21 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_61528849
Het ziet eruit alsof je TV heel veel stroom is gaan gebruiken. Niet genoeg voor een kortsluiting, maar wel genoeg om de stekker behoorlijk warm te maken waardoor hij is gaan smelten.

Het lijkt er dus op dat je TV overleden is.
pi_61528887
Stoppen slaan niet door bij overspanning alleen bij overstroom.
verder is dit echt heel vreemd, het zou iets van een overspanning geweest kunnen zijn, als de bedrading in die stekker op dat punt het dunst is dan zal ie daar als eerste weerstand/warmte opbouwen en doorbranden
pi_61528903
quote:
Met de TV zelf hoeft helemaal niets aan de hand te zijn
Als ie daarwerkelijk stond te gloeien zou ik hem wel even na laten kijken.. in dat geval kan de doorgebrande stekker ook gevolg zijn en niet de oorzaak.
pi_61528922
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:50 schreef Stephan123 het volgende:
Heb je de tv een hele lange tijd aan laten staan of met onweer de stekkers erin laten zitten?
Nee....ben opgevoed met de mentaliteit om altijd apparaten van de standby te halen en met onweer stekkers eruit.
pi_61528930
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:52 schreef qltel het volgende:
Het ziet eruit alsof je TV heel veel stroom is gaan gebruiken. Niet genoeg voor een kortsluiting, maar wel genoeg om de stekker behoorlijk warm te maken waardoor hij is gaan smelten.

Het lijkt er dus op dat je TV overleden is.
Nee, want dan zouden de brandsporen niet slechts bij één stekkerpen te zien zijn.
pi_61529049
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:50 schreef lieksepieks het volgende:
maar waarom slaan de stoppen dan niet door?
Zolang dat ding niet meer stroom trekt dan de stop aan kan slaat er niets door. "De stoppen slaan door" is meestal een gevalletje van "de aardlekschakelaar" klapt om. Deze stekkerdoos heeft geen aarddraad.
pi_61529081
Als het een oud barrel is zou ik geen risico nemen en een nieuwe kopen. (just my 2 cents)
pi_61529107
quote:
Op woensdag 10 september 2008 18:00 schreef Technoviking het volgende:

[..]

Zolang dat ding niet meer stroom trekt dan de stop aan kan slaat er niets door. "De stoppen slaan door" is meestal een gevalletje van "de aardlekschakelaar" klapt om. Deze stekkerdoos heeft geen aarddraad.
weer wat geleerd
  woensdag 10 september 2008 @ 18:31:21 #14
216123 GeckoGecko
Im a slimy filfthy lizard!
pi_61529791
Terring ziet er niet echt bepaald fijn uit allemaal.

LINKDUMP!!!

het kan ook op deze manier xD
pi_61530291
Ik zou eerst proberen er een nieuwe stekker erop te zetten en met deze stekker eraan kijken of de tv nog gewoon werkt. Doet ie dat nog niet, zou ik er niet eens meer aan gaan kloten en of een nieuwe tv kopen of een tweedehandsje. CRT's kosten nu gebruikt geen zak meer want iedereen wil zo'n platte.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_61530467
Bij oude televisies zie je wel vaker dat de beeldbuis achterin gloeit. Niets om je zorgen over te maken. Gewoon een nieuwe stekker er aan (laten) zetten. Zorg er wel voor dat dit goed gebeurt en koop een goede stekkerdoos :-)

En wat ^^ zegt natuurlijk. Voor een paar honderd euro heb je tegenwoordig een grote CRT.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_61530876
Ik zou liever proberen garantie te claimen! Ook als het een oudere TV is!

Ditsoort mankementen zijn levensgevaarlijk (kan brand veroorzaken) en mogen absoluut niet voorkomen!
pi_61539042
Ongeloofelijk, van zoiets duidelijks had ik niet zulke onhandige antwoorden verwacht. Riparius en Rekenwonder zitten op het juiste spoor, de rest raadt maar een beetje ernaar, gevalletje klok en klepel.
Netsteker vervangen en de TV zal het weer doen. De originele steker heeft een slechte las gehad in de stekerpen-netsnoer overgang waardoor op die plek veel warmte ontwikkeld werd.
Claimen bij de verzekering gaat je weinig opleveren, die TV is economisch waarschijnlijk wel afgeschreven. Nieuwe steker en nog ff plezier van hebben.
Het gloeien achterin de beeldbuis is volkomen normaal, als het nietmeer gloeit moet je je pas zorgen maken.
pi_61539343
gewoon ff nieuw stekkertje erop , ff tv openmaken , glaszekering controleren en vervangen .

stekker erin en dan gaat ie waarschijnlijk weer aan ,, zoniet lekker een nieuwe kopen
pi_61578408
quote:
Op woensdag 10 september 2008 22:58 schreef Osramp het volgende:
Ongeloofelijk, van zoiets duidelijks had ik niet zulke onhandige antwoorden verwacht. Riparius en Rekenwonder zitten op het juiste spoor, de rest raadt maar een beetje ernaar, gevalletje klok en klepel.
Ach ja, blijkt een opleiding LTS-zwakstroom toch nog ergens goed voor te zijn :-)
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_61591210
quote:
Op woensdag 10 september 2008 @ 22:58 schreef Osramp het volgende:
Ongelooflijk dat iemand die zich zo intelligent voelt niet weet dat het woord "steker" al een jaar of 70 geleden geëvolueerd is in "stekker".
pi_61591725
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:08 schreef siekman het volgende:
gewoon ff nieuw stekkertje erop , ff tv openmaken , glaszekering controleren en vervangen .

stekker erin en dan gaat ie waarschijnlijk weer aan ,, zoniet lekker een nieuwe kopen
als de TV teveel stroom had getrokken door een defect zal de glaszekering idd wel geknapt zijn..

Zo`n eurostekkersnoertje is rated op 2.5 Ampere geloof ik.. dus die belast je wel snel over..

ik ga met de anderen mee dat er gewoon een nieuwe stekker aan kan.. persee een eurostekker? dat is volgens mij nergens voornodig

en als je er een nieuwe stekker aan hebt.. gewoon even aanwennen om de TV de eerste tijd snachts geheel los te koppelen van het stroomnet... just in case :-)
pi_61593167
quote:
Op woensdag 10 september 2008 18:00 schreef Technoviking het volgende:
Je weet dat een aardlekschakelaar totaal niets met randaarde te maken heeft ?

Ik schaar mij achter het oordeel van Riparius. Stekker vervangen en gaan met die banaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2008 00:55:56 ]
pi_61619081
Ik ga morgen dan maar eens een andere stekker halen en kijken wat mn tv dan doet...doet ie niets (of iets dat ik niet vertrouw) dan wordt t een nieuwe.

Bedankt iig voor jullie reacties!

(ik ben in ieder geval weer wat wijzer)
pi_61621474
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 23:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]
persee een eurostekker? dat is volgens mij nergens voornodig
Voor de werking is een eurosteker idd niet nodig. Volgens de wetgeving mag het echter niet. Er bestaan namelijk 3 klassen apparaten:
Klasse 0: geen aarde, gewoon een ronde steker (schemerlamp e.d.)
Klasse 1: geaarde apparaten met randaardesteker (wasmachine, strijkbout)
Klasse 2: dubbelgeisoleerde apparaten, geen geaarde steker, te herkennen aan de twee vierkantje in elkaar (boormachine, televisie)

Ga je nu een ander soort steker toepassen, dan kan een gebruiker ten onrechte ervan uitgaan dat zijn apparaat in een andere klasse valt. "Geen hond die dat weet" hoor ik iedereen denken. Wel, stel je de boormachine voor. De steker is beschadigd en je zet er een geaarde steker aan. De eerste de beste denkt dan dat die boormachine geaard is, er zit immers een randaarde steker aan.
Goed, dit is wetgeving. De praktijk leert ons dat het niet allemaal zo nauw komt.
Volgens de regels zou TS dus de TV open moeten (laten) maken en het hele netsnoer vervangen.
Goed, zelf zou ik daar OOK niet aan beginnen en zou er ook gewoon een andere steker aan zetten, snoer kon me mooi blijven zitten.
Wilde ik toch even meegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')