abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:10:52 #1
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_61506044
FOK!sport riep een week geleden op om verhalen over voetbalwedstrijden in te sturen. Op deze manier kan een voetbalsupporter zijn beleving in het stadion beschrijven, wat veel media vaak vergeten. Silenus bijt in deze serie het spits af en was aanwezig bij het duel tussen Nederland en Australië. Lees hieronder zijn ervaringen in het Philips Stadion in Eindhoven.

Vorige week werd ik door een vriend benaderd om de wedstrijd Nederland- Australië te bezoeken. Zijn vader had drie kaarten geregeld en wie was ik om nee te zeggen?

De laatste keer dat ik een interland van het Nederlands elftal had bezocht was immers alweer een tijdje geleden, 22 februari 1995 om precies te zijn. Nederland – Portugal, 0-1, ook in Eindhoven. Ook al kon ik als klein Ajaxmannetje geen Ajacieden zien wegens een boycot, toch genoot ik met volle teugen van een wedstrijd van het enige echte Nederlands Elftal! De toppers deden destijds niet mee, al heb ik toen wel Frank Verlaat, Edwin Vurens, Michel Kreek én Eric van der Luer zien debuteren. Een ervaring die ik nooit meer zal vergeten.

Maargoed, terug naar de actualiteit. Zaterdag 6 september, Nederland – Australië! Omstreeks 18.30u liepen we het centrum van Eindhoven in, om alvast even sfeer te proeven. Opblaasbare wortels, molenhoedjes en klompen uiteraard thuisgelaten, maar getooid in een oranje wedstrijdshirt op naar het Stratumseind. En daar troffen we de uitgelaten mensenmenigte al aan, en chansons als ‘Jalalalaa lalala lalalaaaa’ en ‘olé olé olé olééééé’ klonken vrolijk uit de cafeetjes. De herinneringen gingen meteen weer terug naar het weekendje Bern rond Nederland – Frankrijk, vooralsnog het mooiste weekend van 2008. Helaas was dit keer het publiek íets anders. Waar in Zwitserland nog veel vriendengroepen in de leeftijd van 20-28 rondliepen betrof het in Eindhoven toch vooral compleet laveloze veertigjarige provincialen die elkaar in de meest exotische dialecten vrouwonvriendelijke teksten toeschreeuwden.

Snel nog een paar biertjes, we moesten ons immers door een oefenwedstrijd van het Nederlands elftal heen slaan, en op naar het Philips stadion! Als Ajaxsupporter ken ik het stadion alleen vanuit het uitvak, waar je hoog in een hoekje zit weggepropt met een net voor je snufferd. Nu op vak TT, nog steeds hoog maar met een prima uitzicht. Vijf minuten voor tijd binnen, en nog genoeg plek. Blijkbaar was niet iedereen zo gek om 40 euro per stuk neer te tellen voor een dergelijke wedstrijd.

Voordat ik goed en wel om me heen had gekeken of er wel mooie vrouwen in ons vak zaten (mannen: ik bedoel natuurlijk lekkere wijven, maar ik typ mooie vrouwen omdat dit verhaal waarschijnlijk ook door vrouwen gelezen gaat worden) lag de eerste bal er al in! Babel gaf de bal voor van links en Huntelaar knalde ‘m knap tegen de touwen. De snelle 1-0 beloofde veel goeds, maar helaas zakte het spelpeil naar een bedenkelijk niveau. Voor mij altijd een mooi moment om eens de overige supporters in me op te nemen en het programmaboekje te lezen. Achter me zat een groep lieden die zo te horen uit een dubieus toendragebied uit Noord-Nederland kwam. Zij wisten me te vertellen dat die ‘verrekte kutzak van een van der Vaart maar snel gewisseld moest worden...’. Naast me zat een iets te dik snotjoch van een jaar of 12 constant met zijn piepstemmetje in zijn Heinekenhoed ‘Holland’ te schreeuwen, en voor me zaten twee vaders die vier kinderen mee hadden genomen. De kinderen hadden meer aandacht voor het vouwen van vliegtuigjes dan voor de wedstrijd, en de vaders werden naarmate de wedstrijd vorderde steeds chagrijniger.

De belabberde terugspeelbal van Heitinga op Stekelenburg had ik gemist omdat ik met mijn telefoon zat te spelen, maar bij de pingel voor Australië zat ik op het puntje van mijn stoel. Stekelenburg rood, en zijn vervanger mocht toch met recht de crème de la crème van het Nederlandse keeperkorps genoemd worden! Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan Henk Timmer. Helaas kon hij de bal van één of andere Australische dude waarvan ik de naam alweer vergeten ben niet houden en zodoende konden we rusten met een 1-1 stand.

In de rust werd het beroemde latje-schieten weer van stal gehaald. Drie knakkers mochten vanaf 40 meter proberen op de lat te schieten. De eerste kandidaat was een niet al te charmant sujet uit het Brabantse achterland die de bal niet eens van de grond wist te krijgen. Armoe troef, niemand trof de lat en niemand won 50.000 euro. Een biertje halen zat er ook al niet in, er werd geen alcohol geschonken vandaag. Het is ook wat, al die bloeddorstige gezinnetjes en wortelhooligans op de tribune, en dan ook nog eens met die levensgevaarlijke Australiërs even verderop...Logisch, geen alcohol, dat zou me ook wat zijn.

De tweede helft brak aan, en daar kan ik me nu eigenlijk niet veel meer van herinneren dan dat Australië een kwartier voor tijd op 1-2 kwam. Enkele supporters die prima een wedstrijd kunnen aanvoelen reageerden direct door maar de wave in te zetten. Nederland drong op het eind nog wel aan, maar een terechte puntendeling (voor zover er punten gedeeld worden bij een oefeninterland) zat er niet meer in. De 400 meegereisde Australiërs bouwden een feestje, enerzijds omdat ze gewonnen hadden en anderzijds omdat ze gelukkig geen verplichte buscombi aan hun broek hadden gekregen en weer verder konden zuipen in het Australische café op het Stratumseind.

Teleurgesteld keerde ik samen met 25.000 andere gedesillusioneerde Oranje-supporters huiswaarts. Voor mij de komende tien jaar weer even geen Oranje-wedstrijd, maar ik hoop maar dat al die kleine kinderen net zo genoten hebben van hun sterren als ik deed op die koude zaterdagavond in februari 1995.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:11:54 #2
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_61506073
Wil jij hier ook aan meedoen? Lees dan verder of ga naar dit topic om je op te geven.
quote:
FOK!sport zoekt voetbalsupporters

Door Sjors (Sj0rSz) op zondag 31 augustus 2008 21:52
Bron: FOK!sport

FOK!sport wil gebruik maken van de diensten van de voetbalsupporters, die deze site bezoeken. Ben je nieuwsgierig geworden, lees dan zeker verder.

Sinds vrijdag is de Eredivisie weer begonnen. Elke week zullen er weer uitslagen van wedstrijden en reacties van trainers en spelers op FOK!sport verschijnen. Ook op de televisie wordt er weer ruimschoots aandacht aan de Eredivisie besteed. Wat veel mensen echter niet weten, is hoe supporters een wedstrijd beleven. Daarom doen wij beroep op mensen, die met enige regelmaat voetbalduels bezoeken.

Ben jij een voetbalsupporter en wil jij een dagje in het stadion, dus jouw beleving, op FOK!sport terugzien? Stuur dan jouw verslag naar sport@fok.nl o.v.v. Wedstrijddag van een user. Het enige waar dit verslag aan moet voldoen is de lengte van minimaal twee alinea's, over welke wedstrijd het gaat en uiteraard je username. Eventuele foto's, die je zelf gemaakt hebt, mag je uiteraard ook toevoegen.

Deze korte verslagen zullen ook op het FOK!voetbal-forum terug te lezen zijn. Op die manier krijgen ook forumbezoekers een indruk van jouw dag in het stadion.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_61506179
Heel leuk verhaal Silenus!
quote:
Een biertje halen zat er ook al niet in, er werd geen alcohol geschonken vandaag. Het is ook wat, al die bloeddorstige gezinnetjes en wortelhooligans op de tribune, en dan ook nog eens met die levensgevaarlijke Australiërs even verderop...Logisch, geen alcohol, dat zou me ook wat zijn.
whehe
pi_61506601
Puik verhaal inderdaad Silenus, ik houd wel van die humor met een cynische ondertoon.

Voor mij overigens weer een bevestigend verhaal waarom ik niet meer zo nodig naar een (oefen)wedstrijd hoef van het Nederlands Elftal.
pi_61506632
Ik heb ergens nog een reisverslag uit 2000 liggen. Denk echter niet dat het erg in de smaak zou vallen
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61506717
Leuk geschreven:)

Zolang Heineken sponsort hoef je geen Bavaria te verwachten in het Psv stadion.
Overigens leuk detail...
1 rode kaart en daarmee gelijk alle ajacieden van het veld.
Maargoed had me prima vermaakt in het Psv Stadion, en nu volgende maand naar de Kuip.
pi_61506927
Prima en leuk verslag!

Behoorlijk herkenbaar allemaal rond dit soort wedstrijden van Oranje
pi_61507045
Heb je leuk gedaan, met veel humor.
That's all folks!
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:48:55 #9
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_61507088
Heel leuk geschreven.
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:55:56 #10
67174 Dos37
Come on Twente
pi_61507311
Goed werk, veel humor
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_61510438
Als de verslagen zo worden geschreven kan het een leuk item worden

verder was die 'dude' toch gewoon Kewell, niet de minste Australische voetballer lijkt me
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  dinsdag 9 september 2008 @ 22:27:31 #12
143949 Riro
A.F.C. AJAX
pi_61511640
Erg leuk Silenus!

En ik waardeer je vrouwvriendelijkheid
  dinsdag 9 september 2008 @ 23:23:58 #13
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_61513108
Thanks guys and girl. En dat ik niet wist dat Kewell scoorde had meer te maken dat ik het omroepen van de opstellingen niet meer had meegepakt, en bovendien zit ik vaak gewoon niet op te letten en een beetje te ouwehoeren.

Nu hopen dat de volgende wedstrijd waarover geschreven gaat worden ook iets spannender wordt, en dat er veel verhalen zullen volgen!
Gourmetten of steengrillen?
pi_61513889
Schopje KLB, past precies daar.
pi_61513925
Hoe herkenbaar .
  Trouwste user 2022 woensdag 10 september 2008 @ 00:11:50 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_61514123
Leuk.

Ik volg ooit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_61525067
quote:
Op woensdag 10 september 2008 00:11 schreef tong80 het volgende:
Leuk.

Ik volg ooit.

Na het Amsterdam Tournament 2009 tong?

Leuk stukje in elk geval!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 10 september 2008 @ 20:37:09 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_61533461
quote:
Op woensdag 10 september 2008 15:25 schreef methodmich het volgende:

[..]

Na het Amsterdam Tournament 2009 tong?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_61852688
Ik weet niet hoe het met dit initiatief is, maar een verslag van de Klassieker zou wel leuk zijn
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')