Eh, nee.quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
Omdat ze denken dat dit ABN is.
De edele Nederlandse taal dient te worden gesproken met een harde G en een harde, rollende R.
Dat is ABN, niet dat mutserige ik woon net 1,5 jaar in Amsterdam Centrum en oh wat ik ben ik wereldwijs bekakte erretje.
Uitzonderlijk vervelend, temeer daar dit er voor zorgt dat ABN nog verder in de verdrukking raakt.
Vertel.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:22 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Eh, nee.
Het had een goed topic kunnen zijn, maar die bewering in je OP maakt dit hele topic tot een ontzettend zwaktebod.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
Omdat ze denken dat dit ABN is.
De edele Nederlandse taal dient te worden gesproken met een harde G en een harde, rollende R.
Dat is ABN, niet dat mutserige ik woon net 1,5 jaar in Amsterdam Centrum en oh wat ik ben ik wereldwijs bekakte erretje.
Uitzonderlijk vervelend, temeer daar dit er voor zorgt dat ABN nog verder in de verdrukking raakt.
Is niet ergquote:Op dinsdag 9 september 2008 14:26 schreef BOTER.... het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar met zo'erretje praten
De consensus in Nederland is inderdaad zoals jij beschrijft: ABN hoort met een harde G. Ik moet het eerste officiele document waar dat in beschreven staat nog tegenkomen, maar goed.quote:
Ik begreep iets heel andersquote:Op dinsdag 9 september 2008 14:32 schreef Beauregard het volgende:
[..]
De consensus in Nederland is inderdaad zoals jij beschrijft: ABN hoort met een harde G. Ik moet het eerste officiele document waar dat in beschreven staat nog tegenkomen, maar goed.
Uiteraard spreek ik met de zachte 'G' en ik vind het een beetje jammer dat het een bepaald stigma heeft: ongeschoold, boers, Belgisch, carnavalesk, etc. Het schijnt zo te zijn dat men studenten Journalistiek afleert om met de zachte 'G' te spreken. Waarom? Ronduit schandalig.
De alinea hierboven is absoluut geen aanval richting jou, maar meer iets wat ik gewoon effe wilde zeggen zonder verder iemand tegen te spreken.
Hmm, ja ik heb me iets te veel gefocust op de G, terwijl dit topic over de R gaat. Maar goed.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik begreep iets heel anders
Ik ben alleen een taalnazi wat betreft de geschreven taal. Enerzijds omdat ik zelf een hardnekkig Amsterdams accent heb dat ik alleen aan de telefoon echt kan onderdrukken, anderzijds omdat ik vind dat spreektaal levendig moet blijven. Is leuk.
Maar het gaat me meer om mensen die de bekakte R willen neerzetten als het summum van correcte spreektaal. Dat is het niet.
Waar kom je zelf vandaan? Dan weet ik in hoeverre ik je post serieus kan nemen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:43 schreef Heathen. het volgende:
Volgens mij zijn alleen mensen in het noorden van nederland in staat om ABN te spreken. De rest praat met een debiele G, praten alsof ze dronken zijn en hebben dus moeite om woorden te accentueren (brabo's) en anderen kunnen niet eens fatsoenlijk de 'r' uitspreken.
Waar haal je vandaan dat de huig-R, zoals jij het noemt, ook correct is?quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:39 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Hmm, ja ik heb me iets te veel gefocust op de G, terwijl dit topic over de R gaat. Maar goed.
In feite gaat mijn verhaaltje ook op voor de manier waarop de R uitgesproken wordt. Rollende-R is volgens mij wat als ABN en als 'goed' beschouwd wordt, terwijl de huig-R natuurlijk net zo correct is.
Leuke lemma op Wikipedia trouwens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlands
Ik ook. Vandaar het topic.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:40 schreef Antisociaal het volgende:
Net zoals sommigen alleen met een zachte g kunnen praten, kunnen anderen alleen met de bekakte r praten. Ik voel me aangevallen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |