kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 18:53 |
Ik heb enige tijd geleden het boek "Het evangelie van Boeddha " gelezen, van Paul Carus. Dit schijnt een klassieker over het boeddhisme te zijn. Ik vond dat een mooi en helder boek om te lezen, een aanrader wat mij betreft. Hierin komt een hoofdstuk voor, getiteld "wonderen verboden" (als ik mij goed herinner) waarin wordt gesteld dat het doen van wonderen of een poging hiertoe door discipelen niet is toegestaan. Mijn vraag is nu: weet iemand hier iets meer van en is het inderdaad zo dat boeddhisten de poging wonderen te doen verwerpen? | |
heartz | zondag 7 september 2008 @ 18:58 |
Dat weet ik eigenlijk niet. Volgens mij is het een leer. Dat je d.m.v. concentratie en evenwicht op een hoger bewustzijn komt. Maar of het echt zo is?? En of de boedhisten wonderen zouden verwerpen weet ik eigenlijk ook niets. Maar als het Boedhisme een LEER is en geen GELOOF is, dan zou ik dat niet raar vinden. In wonderen moet je geloven, toch.......?? | |
SingleCoil | zondag 7 september 2008 @ 19:11 |
dat is wel ongeveer de kern van de zaak | |
nokwanda | zondag 7 september 2008 @ 19:13 |
Als het doen van wonderen of een poging hiertoe verboden is, impliceert het wel de mogelijkheid daartoe. Dat impliceert stiekem lekker toch nog geloof ![]() | |
G.Fawkes | zondag 7 september 2008 @ 19:27 |
quote:Ik denk dat TS eerder bedoeld dat je niet mag voordoen alsof je wonderen verricht ![]() | |
SingleCoil | zondag 7 september 2008 @ 20:06 |
quote:Tjah...zo ken ik ook een redenering die beweert dat god bestaat, want als je het bestaan van god ontkent en god zou niet bestaan dan ontken je dus eigenlijk niks, waardoor je het niet-bestaan van god dus niet kan ontkennen. Hetzelfde zou overigens ook opgaan voor vliegende olifantjes. | |
nokwanda | zondag 7 september 2008 @ 20:18 |
Nou ja... het ontkennen of erkennen van het bestaan van vliegende olifantjes raakt wel veel minder mensen en onze geschiedenis is er niet op gestoeld. Een plaatje van Dombo posten zou nu wel heel afgezaagd zijn, he? Toch? Ja he? ![]() | |
SingleCoil | zondag 7 september 2008 @ 20:27 |
Dat maakt voor de logica niet veeluit, ben ik bang. In een ander topic werd overigens hetzelfde plaatje al eens gepost, ik meen door een kernfysicus, in een vergelijkbare discussie. Maar op zich is de vraag 'wanneer bestaat iets' bepaald relevant. | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 21:59 |
quote:Dat ook, en in eerste instantie was deze berisping ook een reactie daarop maar als ik mij goed herinner ging het verder en werd het vervolgens meer gegeneraliseerd en de poging in zijn algemeenheid verworpen. | |
Batik | zondag 7 september 2008 @ 22:10 |
quote:Zou het zo kunnen zijn dat boeddha van mening was dat iemand het verrichten van wonderen niet nodig heeft om zich te bewijzen aan anderen? (of aan zichzelf?) Of dit dan impliciet is aan het verwerpen van wonderen? Denk het wel eigenlijk. | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 22:17 |
quote:In het boek wordt niet getwijfeld aan de mogelijkheid van wonderen. Met betrekking tot Boeddha zelf gebeuren er wel allerlei wonderlijke zaken. | |
heartz | zondag 7 september 2008 @ 22:31 |
quote:Jaa dat weet ik dus niet, het is mijn mening. Is het zo dat hij in het boek de wonderen verwacht, of overkomt het hem meer? Ja hoe heb jij het boek geïnterpreteerd? Misschien is het een filosofisch verhaal, met een kern van waarheid? | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 22:34 |
quote: Ik denk dat het erop neerkwam dat voor Boeddha de enige juiste weg was het volgen van de leer van Boeddha, en een dienovereenkomstige levenshouding. Dit zou onveranderlijk tot het gewenste doel leiden. Stel dat het inderdaad mogelijk was een wonder te doen, een mogelijkheid die volgens mij niet wordt uitgesloten, dan zou dit toch geen bevrijdend resultaat kunnen hebben. Zo iemand zou dan eigenwillig een resultaat willen afdwingen, wat karmisch niet tot positieve resultaten zou kunnen leiden.. Er wordt gezegd dat zo iemand de leer van de Boeddha niet begrepen had. [ Bericht 2% gewijzigd door kleinduimpje3 op 07-09-2008 22:51:34 ] | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 22:46 |
quote:Het is een mengeling van filosofie en wonderlijke zaken, waarvan een nuchtere Westerling geneigd is te denken: ja, ja, dat zal wel..... Hoe het verder precies met die wonderlijke zaken zat ben ik vergeten, maar het lijkt me als functie te hebben te onderstrepen dat Boeddha uniek was, hier is een sterke parallel met Jezus waarneembaar. Het was ook het doel van Paul Carus die parallel te trekken, maar hij heeft zich wel gebaseerd op boeddhistische bronnen. | |
nokwanda | zondag 7 september 2008 @ 22:50 |
quote:Ah, ja, zo snap ik het principe. | |
heartz | zondag 7 september 2008 @ 22:57 |
quote:Dus iedereen die Boedha's pad niet volgt, zit op de verkeerde weg? En iedereen die een andere levensstijl heeft, zou zijn doelen niet of minder makkelijk kunnen bereiken? Het afdwingen zit 'm in je hoofd, je doet het zelf. Iemand die een sterke wil heeft zal waarschijnlijk hetzelfde kunnen bereiken. Dat is dan weer mijn mening. ![]() | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 23:05 |
quote:De essentie van het Boeddhisme is dat karma bepalend is voor iemands lot. Karma trekt zich totaal niets aan van de sterke wil van iemand. Uiteraard is dat de visie van het Boeddhisme, waar men het natuurlijk niet mee eens hoeft te zijn. | |
kleinduimpje3 | zondag 7 september 2008 @ 23:17 |
Zo, ik vind het voorlopig wel weer mooi geweest. Nog veel plezier allemaal. ![]() | |
Hanoying | zondag 7 september 2008 @ 23:19 |
Dit vat het wel aardig samen: http://www.parami.org/buddhistanswers/what_about_miracles.htm | |
nokwanda | maandag 8 september 2008 @ 09:18 |
quote:Sterke wil is dan iets wat je kunt inzetten om over diezelfde sterke wil controle te krijgen, als je dat pad wil volgen. Ik denk dat het dan meer gaat over controle krijgen over buitensporigheden in jezelf en gematigdheid in je leven brengen. | |
nokwanda | maandag 8 september 2008 @ 09:23 |
quote: ![]() Is trouwens wel hoe ik er tegenaan ben gaan kijken in de loop der tijd. |