abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61421462
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Alleen komen veel mensen niet verder dan een beetje nootmuskaat (bah!) over de bloemkool.
Ja, dat veel Hollanders niet kunnen koken is triest maar waar, maar dat doet niet af aan de smakelijkheid van de Hollandsche pot, mits goed bereid natuurlijk (zie o.a. recept van She ).
pi_61421497
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:41 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat 'vriest dat 't kraakt' gaat alleen niet meer op.
Ja, dat is wel heel vervelend . Ieder jaar opnieuw zit ik weer vol spanning te wachten op een ouderwetse winter, maar die kan ik me tegenwoordig alleen nog maar uit mijn jeugd herinneren
pi_61421553
mijn oma maakte vroeger altijd dikke koek

das een soort van pannekoek in zo`n grote zwarte juspan gebakken
vol met rozijnen en krenten maar dan een cm of 8 dik
hmmm met roomboter en suiker

zelf doe ik ook regelmatig aan de hollandse pot omdat ik niet zo`n liefhebber ben van rijst
maar een pizza of een flinke berg macaronie gaat er ook wel in :|)

gister nog lekker speklappies met piepers, spinazie en een eitje gedaan ( en lekker veel jus )

oww en ik ben een meester in de hutspot

[ Bericht 14% gewijzigd door bonke op 06-09-2008 10:00:50 ]
pies on joe toe
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 september 2008 @ 09:59:21 #54
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61421589
Zal niet uitsterven denk ik, het is best lekker op z'n tijd.
Een lekkere stamppot met worst

Ohja boerenkool is wel
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_61421734
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:36 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar zou het niet erg vinden om wat regelmatiger bijvoorbeeld stamppot te eten. Helaas lust mijn vriend (wel in Nederland opgegroeid) dat allemaal niet
Net als een oom en tante van mij: hij is een Indo, zij een Nederlandse, hij wil graag dat zij lekkere hollandse pot maakt, zij wil graag dat hij lekker indisch kookt Eigenlijk eten ze beide liever nooit eten uit de keuken van hun afkomst.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_61421752
En verder hou ik van variatie. Er zijn erg lekkere hollandse gerechten, al dan niet volgens moeders recept met een beetje van mezelf (of wie dan ook die een tip geeft)
Het enige waar ik dan weer niet van hou, is van al die vettigheid zoals vet vlees en vette jus.
pi_61422619
Mmmmmmmmm andijviestamp, haagse bluf, stoofpeertjes, hete bliksem, snert, draadjesvlees..........mmmm ik krijg er spontaan zin in!
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:12:38 #58
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_61422740
Uitsterven tsja zou best kunnen, ik hou ook niet van de standaard maaltijden, de ingrediënten opzich zijn echt niet zo slecht. Je kan heerlijke gerechten maken van spek, aardappelen en spinazie (en nog wat kruiden en knoflook ) als je het maar goed weet te bereiden en dat konden ze in grootmoeders tijd niet (imo) Geef mij maar de Italiaanse keuken, met soms bijna dezelfde ingredienten maar door een andere bereidingswijze of een toevoeging een uitstekende maaltijd maken
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_61422770
Ik denk dat het niet uitsterft, maar wel veranderd.
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:24:47 #60
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61422940
heerlijk die hollandse pot. heb er speciaal ooit een soort supergroote knooflookpers voor aangeschaft om echt lekkere aardappelpure mee te maken. alleen hutspot vind ik niet lekker omdat ik niet van gekookte wortels houd. ook leuk om een keer met zoete aardappels te maken.

postelijn, boerenkool, zuurkool, spinazie, zuring, andijvie, peterselie, gegrilde paprika, snijbiet, chinese kool, paksoi, amsoi, witlof, artisjok, knolselderij, kervel etc.

het is niet alleen lekker, maar ook erg gezond.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_61423671
Mijn moeder maakte vroeger ook nog wel eens savoye kool klaar. Dat vond ik zooo lekker, maar dat was nogal veel werk, dus dat deed ze niet heel vaak. Moest door zo'n draaivergiet enzo en je had heel veel nodig voor 5 personen. Zouden ze dat tegenwoordig nog ergens verkopen?
pi_61423899
Wat leuk! Al zoveel (verschillende) reacties.

Het is overigens niet zo dat ik vind dat het uit mag sterven of iets in die richting hoor, maar omdat ik het zelf nooit maak zou het, als iedereen zo dacht/deed dat wel eens kunnen doen.

Een goede hutspot smaakt mij eens in het jaar ook wel erg goed, evenals de door mijn oma gemaakte rode kool met appeltjes. Maar Ik vrees dat als mijn oma dood is, dat ik die nooit meer zo lekker voorgeschoteld krijg

Aardappelen, groente en vlees zijn voor mij het toonbeeld van saaiheid, en natuurlijk kun je er (tegenwoordig) veel mee varieren. Daarom zal ik echt ook nog wel eens een lekker stoofpotje maken met daarbij wat aardappelpuree en wat gewokte groenten ofzo, maar nooit meer de standaard 'met een mespuntje nootmuskaat' andijvie met een papje, prakken en naar binnen schuiven met wat draadjesvlees

De vraag is, blijft het met het varieren (zoals de lekkere pancetta van SHE) wel de échte hollandse pot?
Er wordt hier vaak geroepen: je kunt er zoveel mee, je kunt er je eigen ding van maken, variëren, etc. Maar is de oude hollandse pot niet 'armoetroef'. Geen toeters en bellen, maar gewoon die aardappen, groente en vlees met misschien wat peper en zout?

Variëren kun je met alles, en zo passen wij zelf de gerechten van 'toen' weer/aan aan wat we nu willen en wat nu aan (kook)kennis/-smaak aan ons beschikbaar wordt gesteld, maar is daarmee de échte hollandse pot niet aan het verdwijnen? Of vinden jullie dat ook met een paar wijzigingen hutspot nog steeds hutspot is?
Ja doei.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:22:56 #63
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_61423972
Boerenkool, hutspot, zuurkool.

Stamppot andijvie.

Veel beter kun je het niet krijgen.
pi_61423975
Oh, en bloedworst met appeltjes is ook goed te eten ondervond ik laatst.
pi_61424032
Hier 6 á 7 maal in de week gekookte aardappelen met groenten en jus, waarvan +/- 3x stamppot.
Maar toch wel 1x per 2 weken een buitenlands gerecht, meestal macaroni (Honig)
Wie dit leest is gek
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:28:13 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61424055
@motorbloempje.
ja ik denk dat het met variëren nog steeds een hollandse pot blijft. zo is spaghetti ook nog steeds italiaans, maar van origine chinees. het is zoals eerder werd gezegd de bereidingswijze van het gerecht.

ik denk dat de grootste verandering op het gebied van de hollandse keuken vooral het niet meer koken van de groente, maar het rauw door de hete aardappelpuree heen doen is. afgezien van boerenkool en zuurkool.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:29:41 #67
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_61424084
Het is ook een gevolg van de toegenomen welvaart. Ouderwetse Italiaanse volkskost is ook een vette derrie die lang moet sudderen. Iemand wel eens de bekende ingewandengerechten uit Rome thuis klaar gemaakt?
quote:
Uit de grote slachthuizen in het centrum van de stad komen specialiteiten die van het zogenaamde vijfde kwart gemaakt worden. Dat het daarbij om de weinig begeerde en de voordeligste delen van het rund of het varken gaat, zou men niet vermoeden wanneer uit de keuken de heerlijke geur van coda alla vaccinara of rigatoni alla paiata komt.
http://www.stedentipsvoortrips.nl/italie/latiumculinaria.htm
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:32:05 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61424132
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:29 schreef Hyperdude het volgende:
Het is ook een gevolg van de toegenomen welvaart. Ouderwetse Italiaanse volkskost is ook een vette derrie die lang moet sudderen. Iemand wel eens de bekende ingewandengerechten uit Rome thuis klaar gemaakt?
[..]

http://www.stedentipsvoortrips.nl/italie/latiumculinaria.htm
tripe. dat is iets wat ik dus echt niet naar binnen krijg. alleen al het sudderproces doet mij uit huis vluchten.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:34:55 #69
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61424186
Hollandse gerechten overleven hier ook, en soms iets authentieker dan in SHE's recept, wat meer een soort van fusionvariant is op een oerhollands gerecht naar mijn mening

Ik maak graag 's winters oerhollandse aardappelgerechten ivm behoefte aan stevige kost. Zoals stoofvlees met een kruimig aardappeltje en een bloemig bloemkooltje

Ik heb hier nog een boekje met oude hollandse recepten, waar ipv van boter vaak nog reuzel vermeld staat
pi_61424202
ik vind Hollandse pot heerlijk. Maar zo hou ik ook van Thais chinees italiaans mexicaans ik vind eigenlijk alles heerlijk. Er zijn maar heeeeeeel weinig dingen die ik echt niet lust dat is op 1 hand te tellen.
pi_61424324
Ik kook gewoon wat ik lekker vind. Dat resulteert wel in een zeer gevarieerd aanbod gedurende de week, met Italiaans, Grieks, Mexicaans, Oosters maar ook Hollandse pot!

Ik kan intens genieten van verse rode kool (joepie paarse handen....) met appeltjes, een goede gehaktbal (en inderdaad SHE, dat IS een kunst...). En dan de sappige jus over een heerlijk gekookt aardappeltje gieten. Hmm...

Wat zo leuk is aan het hedendaagse koken is, dat je ook gewoon verschillende stijlen door elkaar kunt gooien! Zo smaakte mijn kipfilet gevuld met mozzerella, basilicum en zoete tomaat van de week prima bij de duitse Spatzle en de hollandse komkommersalade.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tezz op 06-09-2008 15:17:47 ]
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:42:54 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61424373
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:34 schreef kaasplankje het volgende:
Hollandse gerechten overleven hier ook, en soms iets authentieker dan in SHE's recept, wat meer een soort van fusionvariant is op een oerhollands gerecht naar mijn mening

Ik maak graag 's winters oerhollandse aardappelgerechten ivm behoefte aan stevige kost. Zoals stoofvlees met een kruimig aardappeltje en een bloemig bloemkooltje

Ik heb hier nog een boekje met oude hollandse recepten, waar ipv van boter vaak nog reuzel vermeld staat
mooi dat reuzel nog gewoon te verkrijgen is bij de slager he? want het smaakt weldegelijk heel anders.
zo bak ik vaak aardappels met eendenvet en kippetjes met ganzenvet.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:47:14 #73
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61424482
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:34 schreef kaasplankje het volgende:

Reuzel

En wat het fusion betreft heb je gelijk, zo gebruik ik ganzenvet ipv reuzel
Dat boekje, hoe heet het?
Ik ben nog op zoek naar een goed oerhollands kookboek.

@ Mo: Zelf vind ik dat het ondanks aanpassingen naar deze tijd, alsnog Hollands blijft.
Mijn balkenbrij krijgt ook wat aanpassingen mee, net als de arretjescake, maar het blijven Hollandse gerechten.
Ik vind het al heel wat dat ik Hollands kan koken, want ik kom uit een latijns nest.

Natuurlijk zijn er gerechten die ik intact houd, omdat er simpelweg niets aan te verbeteren valt. Maar in het geval van andijviestamp, mag het het een feit zijn dat pancetta, of zoals Isa doet rauwe ham , gewoonweg een smaakverbetering is tov spek dobbelsteentjes.
Ik ken Andijvie alleen uit de Nederlandse keuken, dus ik zou ook niet weten hoe ik het anders moest noemen.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:51:52 #74
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61424581
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:36 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar zou het niet erg vinden om wat regelmatiger bijvoorbeeld stamppot te eten. Helaas lust mijn vriend (wel in Nederland opgegroeid) dat allemaal niet
Zo herkenbaar!
Mijn lief is ook oer hollands, maar gaat over zijn nek van zult, stamp en draadjesvlees
Ik kan er zelf geen genoeg van krijgen en maak soms maar gewoon een pannetje voor mezelf.
Hij heeft liever dat ik veel aziatisch, carribisch of frans kook.
Hoe hij daarbij komt snap ik echt niet; dat vind ik juist weer keukens die me vervelen.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:54:16 #75
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61424627
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:47 schreef SHE het volgende:

[..]

Reuzel

En wat het fusion betreft heb je gelijk, zo gebruik ik ganzenvet ipv reuzel
Dat boekje, hoe heet het?
Ik ben nog op zoek naar een goed oerhollands kookboek.

@ Mo: Zelf vind ik dat het ondanks aanpassingen naar deze tijd, alsnog Hollands blijft.
Mijn balkenbrij krijgt ook wat aanpassingen mee, net als de arretjescake, maar het blijven Hollandse gerechten.
Ik vind het al heel wat dat ik Hollands kan koken, want ik kom uit een latijns nest.

Natuurlijk zijn er gerechten die ik intact houd, omdat er simpelweg niets aan te verbeteren valt. Maar in het geval van andijviestamp, mag het het een feit zijn dat pancetta, of zoals Isa doet rauwe ham , gewoonweg een smaakverbetering is tov spek dobbelsteentjes.
Ik ken Andijvie alleen uit de Nederlandse keuken, dus ik zou ook niet weten hoe ik het anders moest noemen.
afgezien het feit dat ik vind dat je een leuke kookstijl hebt, snap ik niet hoe jij spekjes smaakloos kan maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')