Ja, dat veel Hollanders niet kunnen koken is triest maar waar, maar dat doet niet af aan de smakelijkheid van de Hollandsche pot, mits goed bereid natuurlijk (zie o.a. recept van Shequote:Op zaterdag 6 september 2008 09:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Alleen komen veel mensen niet verder dan een beetje nootmuskaat (bah!) over de bloemkool.
Ja, dat is wel heel vervelendquote:Op zaterdag 6 september 2008 09:41 schreef popolon het volgende:
[..]
Dat 'vriest dat 't kraakt' gaat alleen niet meer op.
Net als een oom en tante van mij: hij is een Indo, zij een Nederlandse, hij wil graag dat zij lekkere hollandse pot maakt, zij wil graag dat hij lekker indisch kooktquote:Op zaterdag 6 september 2008 09:36 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar zou het niet erg vinden om wat regelmatiger bijvoorbeeld stamppot te eten. Helaas lust mijn vriend (wel in Nederland opgegroeid) dat allemaal niet
http://www.stedentipsvoortrips.nl/italie/latiumculinaria.htmquote:Uit de grote slachthuizen in het centrum van de stad komen specialiteiten die van het zogenaamde vijfde kwart gemaakt worden. Dat het daarbij om de weinig begeerde en de voordeligste delen van het rund of het varken gaat, zou men niet vermoeden wanneer uit de keuken de heerlijke geur van coda alla vaccinara of rigatoni alla paiata komt.
tripe. dat is iets wat ik dus echt niet naar binnen krijg. alleen al het sudderproces doet mij uit huis vluchten.quote:Op zaterdag 6 september 2008 12:29 schreef Hyperdude het volgende:
Het is ook een gevolg van de toegenomen welvaart. Ouderwetse Italiaanse volkskost is ook een vette derrie die lang moet sudderen. Iemand wel eens de bekende ingewandengerechten uit Rome thuis klaar gemaakt?![]()
[..]
http://www.stedentipsvoortrips.nl/italie/latiumculinaria.htm
mooi dat reuzel nog gewoon te verkrijgen is bij de slager he? want het smaakt weldegelijk heel anders.quote:Op zaterdag 6 september 2008 12:34 schreef kaasplankje het volgende:
Hollandse gerechten overleven hier ook, en soms iets authentieker dan in SHE's recept, wat meer een soort van fusionvariant is op een oerhollands gerecht naar mijn mening![]()
Ik maak graag 's winters oerhollandse aardappelgerechten ivm behoefte aan stevige kost. Zoals stoofvlees met een kruimig aardappeltje en een bloemig bloemkooltje![]()
Ik heb hier nog een boekje met oude hollandse recepten, waar ipv van boter vaak nog reuzel vermeld staat
Reuzelquote:Op zaterdag 6 september 2008 12:34 schreef kaasplankje het volgende:
Hollandse gerechten overleven hier ook, en soms iets authentieker dan in SHE's recept, wat meer een soort van fusionvariant is op een oerhollands gerecht naar mijn mening![]()
Ik maak graag 's winters oerhollandse aardappelgerechten ivm behoefte aan stevige kost. Zoals stoofvlees met een kruimig aardappeltje en een bloemig bloemkooltje![]()
Ik heb hier nog een boekje met oude hollandse recepten, waar ipv van boter vaak nog reuzel vermeld staat
Zo herkenbaar!quote:Op zaterdag 6 september 2008 09:36 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar zou het niet erg vinden om wat regelmatiger bijvoorbeeld stamppot te eten. Helaas lust mijn vriend (wel in Nederland opgegroeid) dat allemaal niet
afgezien het feit dat ik vind dat je een leuke kookstijl hebt, snap ik niet hoe jij spekjes smaakloos kan maken.quote:Op zaterdag 6 september 2008 12:47 schreef SHE het volgende:
[..]
Reuzel
En wat het fusion betreft heb je gelijk, zo gebruik ik ganzenvet ipv reuzel![]()
Dat boekje, hoe heet het?
Ik ben nog op zoek naar een goed oerhollands kookboek.
@ Mo: Zelf vind ik dat het ondanks aanpassingen naar deze tijd, alsnog Hollands blijft.
Mijn balkenbrij krijgt ook wat aanpassingen mee, net als de arretjescake, maar het blijven Hollandse gerechten.
Ik vind het al heel wat dat ik Hollands kan koken, want ik kom uit een latijns nest.
Natuurlijk zijn er gerechten die ik intact houd, omdat er simpelweg niets aan te verbeteren valt. Maar in het geval van andijviestamp, mag het het een feit zijn dat pancetta, of zoals Isa doet rauwe ham , gewoonweg een smaakverbetering is tov spek dobbelsteentjes.
Ik ken Andijvie alleen uit de Nederlandse keuken, dus ik zou ook niet weten hoe ik het anders moest noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |