abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61361298
Ik ben op zoek naar informatie omtrent de Basilica Constantijn Trier.
Ik kan helaas niet het antwoord op al mijn vragen vinden.

De vragen:

Waarom is de basilica gebouwd op de plaats waar ze nu staat?

Waarom is de Basilica destijds gebouwd? Wat was de reden?
pi_61367484
quote:
Op woensdag 3 september 2008 22:22 schreef djm008 het volgende:
Ik ben op zoek naar informatie omtrent de Basilica Constantijn Trier.
Ik kan helaas niet het antwoord op al mijn vragen vinden.

De vragen:

Waarom is de basilica gebouwd op de plaats waar ze nu staat?

Waarom is de Basilica destijds gebouwd? Wat was de reden?
Basilica van Constantijn

De Basilica van Constantijn (Latijnse naam: Aula Palatina) in Trier, is een uit baksteen opgetrokken basilica, die waarschijnlijk omstreeks 310 gebouwd is, tijdens de regeringsperiode van Constantijn de Grote.
Het gebouw is gelegen op een plateau dat in de Romeinse tijd reikte van waar nu de Onze-Lieve-Vrouwekerk is tot de Keizerthermen. Er direct naast staat het Keurvorstelijk Paleis, residentie van de keurvorsten van het Aartsbisdom Trier, van de 17e eeuw tot 1794.
Vroeger had de basilica de functie van een paleis; het was de troonzaal van Constantijn de Grote (306-337) als hij in het noordwesten van het Romeinse Rijk was. De grote zaal is 30 meter hoog, 27 meter breed en 67 meter lang, wat zelfs nog groot is voor onze standaarden vandaag. Met de grootte van het bouwwerk wilden de Romeinen de grootsheid en macht van de keizer benadrukken. Deze intentie wordt versterkt door een optische illusie, die de zaal nóg groter doet lijken. Daarbij is de hal de grootste die intact gebleven is uit heel de Romeinse oudheid.
Het interieur was gedecoreerd met mozaïeken, kleurrijk marmer en beelden. Om het geheel nog aangenamer te maken, werd het paleis nog voorzien van een vloerverwarmingssysteem. De buitenkant was helemaal bepleisterd, en had een galerij over heel zijn lengte onder de ramen, die 7 meter hoog zijn en 3,5 meter breed.
Maar al deze verbazende pracht en technologie van de Romeinen werd in 475, bij de val van het Romeinse Rijk, door Frankische troepen vernield. Later werd de basilica door aartsbisschop Johann I. (1189-1212) omgebouwd tot een burcht en gebruikt als een bestuurlijk centrum. In 1614 werd hij uitgebreid met drie nieuwe paleisvleugels.
Bij de bezetting door Napoleon kreeg de basilica de functie van kazerne, die hij ook behield in de Pruisische tijd. Vele Pruisische militairen en beambten waren Evangelisch-Luthers en hadden behoefte aan een eigen kerk. Daarom werd, sinds het midden van de 19e eeuw, de basilica ingericht als de eerste Evangelisch-Lutherse Kerk in katholiek Trier, en voorzien van een schitterend orgel.
In 1944 werd het gebouw verwoest door oorlogsgeweld, maar het is weer hersteld en werd in 1956 opnieuw als Evangelisch-Lutherse kerk in gebruik genomen.
De basilica staat sinds 1986 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Wikipedia. Duidelijk toch?

Waarom is de basilica gebouwd op de plaats waar ze nu staat? en Waarom is de Basilica destijds gebouwd? Wat was de reden?
Er direct naast staat het Keurvorstelijk Paleis, residentie van de keurvorsten van het Aartsbisdom Trier, van de 17e eeuw tot 1794.
Vroeger had de basilica de functie van een paleis; het was de troonzaal van Constantijn de Grote.
pi_61368716
Nou niet helemaal duidelijk vind ik;

Want waarom staat de Basilica naast de residentie van de keurvorsten? Want die residentie is ook later gebouwd. Dus mijn vraag blijft. Waarom staat de Basilica precies op de plaats waar ze nu staat? Is het plateau hoog gelegen zodat je de Basilica al van ver kunt zien? En dus op die manier door zijn grootte macht uitstraalt?

De vraag waarom is de Basilica destijds gebouwd is dus omdat keizer Constantijn de Grote een paleis nodig had?
pi_61369177
Paleis is iets anders als troonzaal, dus volgens mij voor een groots ontvangst.
Ernaast? Omdat de keurvorsten de nieuwe koning verkozen?

Hoog gelegen zou kunnen, maar het zal niet het hoogste punt zijn. Die waren in die tijd nog altijd bestemd voor de kerken?
pi_61369557
Jee, niet bekend met google of wikipedia? Ff verder klikken op wat linkjes en tadaa;
"De basilica lag altijd aan het forum van de Romeinse stad. Hij had op de eerste plaats een commerciële functie: het was een markthal, bankgebouw en beursgebouw. Daarnaast werd de basilica gebruikt voor de rechtspraak. Het tribunaal zetelde daarbij in de absis."

Alsjeblieft, je ligging en functie rechtstreeks van diezelfde wiki.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_61370755
Ja maar dan is het antwoord nog niet precies: Waarom is de basilica precies daar gebouwd in Trier? En waarom is er uberhaupt een basilica gebouwd? Om te voorzien in een markhal, bankgebouw, beursgebouw en rechtspraak?

De functies waren mij reeds bekend.
pi_61371058
1 +1 = 2 dacht ik?
Trier is van oudsher Romeins. Romeinse steden hadden een forum. Als er behoefte was aan een basilica kwam die aan het forum te liggen.
Er was in 310 (dacht ik even snel uit mijn hoofd) behoefte aan een markthal, bankgebouw, beursgebouw en rechtspraak in Trier en wat volgde was de basilica, naast het forum.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_61371159
Maar even voor mijn duidelijkheid. Het deel van de basilica wat er nu nog staat was dus groter? Want het deel dat er nu nog staat is waar Constantijn zijn troonzaal had en mensen ontving.
pi_61371270
Ik heb trouwens net even verder gelezen op een Duitse site en die zeggen weer; de basilica was de troonzaal van het palijs van keizer constantijn. Vroeger was het paleis veel groter. Alleen het deel van de troonzaal is nog over.
pi_73310175
quote:
Op donderdag 4 september 2008 08:03 schreef Keltie het volgende:

[..]

Waarom is de basilica gebouwd op de plaats waar ze nu staat? en Waarom is de Basilica destijds gebouwd? Wat was de reden?

misschien wel erg laat maar toch een antwoord...

de Basilica lag praktisch 'middenin' Romeins Trier, dat toendertijd eigenlijk groter was dat het huidige stadscentrum (dat meer geconcentreerd is rondom het middeleeuwse stadsplein, welke in het gebied lag dat in de middeleeuwen middenin de stadelijke bebouwing lag) .....

De stadmuren gingen vroeger, onder de Romeinen van de huidige Porta Nigra (Noord-Poort) tot aan het Colosseum in de heuvel erboven, naar de Zuid-Poort (die ongeveer ligt waar nu de Matthias-kerk staat) en verder totaan de moesel (de römerbrücke was de vierede toegangsweg tot in de stad):

een kaartje, met rood omrand de locatie vand e basilica in de romeinse stad:

de Basilica ligt daar vrijwel middenin en behoorde tot het keizerlijke kwartier... waar onder meer ook de gebouwen van het toenmalige paleis van Helena lagen (de moeder van Constantijn, later heiligverklaard en nu staat ook de Dom daar, welke gebouwd is op de ruines van het Paleis van Helena) en de kaiserthermen behoorden....
iets ten zuid-oosten daarvan ligt het tempelkwartier (rondom de beek die daar loopt, nu ligt er onder meer een groot hotel Hotel Mercure en het Wonderschone Hotel Villa Hügel)
ten oosten van de basilica en de kaiserthermen lag vroeger ook nog een wagenrennen-stadion.

het staat overigens op een lichte verhoging en er loopt een direkte weg naartoe (vanaf de Kornmarkt ) waar je 'omhoog' naar de basiliek kijkt.... waardoor hij nog hoger lijkt dan hij is... ok dat was een manier om de 'staatsmacht' te presenteren, het was een erg publiek gebouw dat vanaf veel punten goed te zien was uit de Stad. (met de ruimt dertig meter hoogte was het sowieso vanuit de hele stad warschijnlijk goed zichtbaar en een presentatie van de lokale macht, tijdens de bouw was trier prokureurszetel van de provincie Belgica en later ook hoofdstad van het west-romeinse rijk en dus was er behoefte aan een zeer uitstralings-sterke presentatie van de grote macht)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 08:39:18 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73327312
Oe, ik was daar drie weken geleden. Heel Trier rondgewandeld. Indrukwekkende baden, het amfitheater, de Basilica en vooral de Porta Nigra.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')