abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 november 1999 @ 12:47:00 #1
1114 Fokke
Met een feestmuts
pi_222273
Internetters gek op Big Brother

Uitgegeven: 18-11-1999 15:57

Uit de kijkcijfers van de gehele maand oktober 1999 blijkt, dat de mensen die thuis een aansluiting op internet hebben, zo'n
9% minder TV kijken in vergelijking met het gemiddelde van
Nederland. Een jaar geleden was dit nog 6%. Maar, op het
moment dat Big Brother uitzendt op TV gaan de PC's uit en de
televisie aan.

Dit blijkt uit een analyse die Het Media Loket heeft gedaan in
samenwerking met Intomart op de kijkcijfers van het CKO over
de maand oktober 1999.

Dat surfers minder TV kijken bleek ook al uit eerdere analyses
van Het Media Loket en Intomart. Gemiddeld werd in oktober
1999 tijdens prime time zo'n 13% minder naar TV gekeken. Een
jaar geleden was dit nog 11%. De kleinere zenders als TMF en
Net5 halen het gemiddelde nog iets omhoog. Nederland 2 en
RTL 4 zijn het minst populair bij de surfers; TMF en Net5 scoren
het hoogst.

Het effect van Big Brother op TV is opvallend. Tijdens de
dagelijkse uitzendingen blijft de kijktijd van de groep surfers
voor TV totaal 15% onder het gemiddelde, maar Big Brother is
op dat moment voor de TV-kijkende surfer veruit favoriet. Het
zenderaandeel voor Big Brother stijgt dan naar gemiddeld 32%
in de groep surfers, terwijl voor de gehele bevolking van 13 jaar
en ouder een gemiddeld zenderaandeel van 21% gehaald. Dus
één op de drie surfers kijkt dan naar Big Brother, tegen één op
de vijf voor heel Nederland.

Tijdens de Big Brother-discussie uitzendingen loopt het
zenderaandeel in de groep surfers zelfs op tot 44%. Het
gemiddelde van alle TV-kijkers ligt dan op 32%.

Kijktijd TV neemt 3% af, bij surfers 5%

In vergelijking met oktober 1998 is de kijktijd voor TV 5 minuten
afgenomen van 177 naar gemiddeld 172 minuten per dag in
oktober 1999. In de groep surfers liep de kijktijd terug met 5%,
van 165 minuten per dag naar gemiddeld 157 minuten.

De zeven grootste zenders zijn bij de surfers minder populair
geworden in vergelijking met oktober 1998. De gemiddelde
kijktijd liep met 9% terug naar 110 minuten per dag. De
gemiddelde Nederlander kijkt 128 minuten per dag naar de
zeven grootste zenders. Vorig jaar oktober was dit nog 135
minuten.

Veronica lijkt met Big Brother een oplossing gevonden te
hebben voor het dalende kijkersvolume in de groep surfers. De
zender vertoond als enige van de grote zeven zenders een
sterke groei bij de surfers in prime time. (MdL)

Niets is zeker, en zelfs dat niet.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')