Dat is iets anders dan wat in de op staat, maar goed.quote:Op maandag 1 september 2008 16:30 schreef kees098 het volgende:
Ik heb het niet over het verkopen van een format maar over het verkopen van een tv-programma. De keten is als volgt:
Bedenker format > Productiebedrijf (bijv. Eyeworks) > Tv-zender (bijv. RTL)
Het gaat mij om de laatste schakel.
Wat wil je daar over weten, vertelquote:Op maandag 1 september 2008 16:30 schreef kees098 het volgende:
Ik heb het niet over het verkopen van een format maar over het verkopen van een tv-programma. De keten is als volgt:
Bedenker format > Productiebedrijf (bijv. Eyeworks) > Tv-zender (bijv. RTL)
Het gaat mij om de laatste schakel.
Wat ik graag wil weten is op welke wijze een programma verkocht wordt. Ik neem aan dat een tv-zender eerst zal kijken of het format binnen hun programmering past. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de financiele kant. Betaalt de tv-zender een bepaald bedrag per uitzending? Of word er een bedrag per kijker betaald? En aan welke specifieke regels is de publieke omroep (i.t.t. de commerciele omroep) gebonden bij de aankoop van tv-programma's?quote:Op maandag 1 september 2008 16:35 schreef Ripley het volgende:
[..]
Wat wil je daar over weten, vertelIk heb vast wel wat antwoorden.
De meeste leken die een programma bedenken, hebben een leuk idee maar geen kant-en-klaar televiseformat. Dus ga je dan als een producent iets ziet in jouw idee rond te tafel zitten om van een idee een goed format te maken. je komt dan samen tot het uiteindelijke voorstel waarbij je de rechten deelt voor het bedenken van het format.quote:Op maandag 1 september 2008 16:38 schreef kees098 het volgende:
[..]
Wat ik graag wil weten is op welke wijze een programma verkocht wordt. Ik neem aan dat een tv-zender eerst zal kijken of het format binnen hun programmering past. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de financiele kant. Betaalt de tv-zender een bepaald bedrag per uitzending? Of word er een bedrag per kijker betaald? En aan welke specifieke regels is de publieke omroep (i.t.t. de commerciele omroep) gebonden bij de aankoop van tv-programma's?
Dat kan inderdaad ook, dan verkoop je een licensie aan een zender/omroep. Die licensie kan je vervolgens aan meerdere landen bv verkopen.quote:Op maandag 1 september 2008 16:46 schreef kees098 het volgende:
Volgens mij blijven de rechten van het format bij het productiebedrijf? Correct me if I'm wrong! Het format van Big Brother wordt toch ook niet verkocht aan bijv. SBS of RTL? Het programma wordt immers op meerdere tv-zenders uitgezonden.
Dan krijg je dus een bedrag voor de licensie. Dus niet per kijker. En zendtijd kopen kan sowieso niet, de zender wil nog altijd graag zélf bepalen wat er op hun zender te zien isquote:Wat krijg je dan als je geen bepaald bedrag per uitzending of kijker krijgt? Ik neem aan dat de tv-zender gewoon per uitzending een X bedrag betaalt? Of moet je zelf zendtijd bij een tv-zender inkopen en zelf de commercials regelen?
Nee, zenders zeggen nu vaak "wij geven het format een kans en nemen daarmee een groot (financieel) risico, dus daarmee worden wij ook voor een deel (of geheel) eigenaar van de rechten." Publieke en commercielen zijn daar vrij gelijk in.quote:Op maandag 1 september 2008 16:46 schreef kees098 het volgende:
Volgens mij blijven de rechten van het format bij het productiebedrijf? Correct me if I'm wrong! Het format van Big Brother wordt toch ook niet verkocht aan bijv. SBS of RTL? Het programma wordt immers op meerdere tv-zenders uitgezonden.
Wat krijg je dan als je geen bepaald bedrag per uitzending of kijker krijgt? Ik neem aan dat de tv-zender gewoon per uitzending een X bedrag betaalt? Of moet je zelf zendtijd bij een tv-zender inkopen en zelf de commercials regelen?
Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..quote:Op maandag 1 september 2008 16:52 schreef Ripley het volgende:
[..]
De meeste leken die een programma bedenken, hebben een leuk idee maar geen kant-en-klaar televiseformat. Dus ga je dan als een producent iets ziet in jouw idee rond te tafel zitten om van een idee een goed format te maken. je komt dan samen tot het uiteindelijke voorstel waarbij je de rechten deelt voor het bedenken van het format.
Het 1-2-3 uit de grond stampen van een productiebedrijf is niet makkelijk, zeker als je nog niet de juiste contacten hebt. Bovendien is het ook best lastig om dan bij een zender binnen te komen als mensen je totaal niet kennen. Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.quote:Op maandag 1 september 2008 16:57 schreef lienelien het volgende:
[..]
Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..
En dat lijkt me niet 1,2,3 mogelijk
Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt. Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?quote:Op maandag 1 september 2008 16:57 schreef lienelien het volgende:
[..]
Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..
En dat lijkt me niet 1,2,3 mogelijk
inderdaad, ik ookquote:Op maandag 1 september 2008 16:59 schreef Ripley het volgende:
Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.
Ja, maar je begint niet 'even zomaar' een productiebedrijf, dat bedoel ik.quote:Op maandag 1 september 2008 17:02 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt.
Nee, daarom merkte ik net al op dat ts misschien niet echt weet wat een format is..quote:Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?
Qua techniek wel, qua verkoop van het tv-programma niet geheel, vandaar de vraag hoe de aankoop van tv-programma's door een tv-zender in z'n gang gaat.quote:Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.
Je kan toch ook een format intern ontwikkelen/bedenken en dan een tv-programma produceren?quote:Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt. Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |