abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 september 2008 @ 14:04:11 #1
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61291090
Hi,

Binnenkort ga ik verhuizen; we kopen het huis van mijn ouders en moeten het een en ander aanpassen. Ik wil namelijk niet dat ik steeds denk dat ik bij mijn ouders binnen wandel

Een van de dingen die we op de schop gaan gooien is de badkamer. Dit is een heel klein badkamertje van 1,70 bij 2,00 meter. Op dit moment zit er een bad, wastafel en WC in. Nu willen wij in dit hok een inloopdouche en dubbele wastafel plaatsen. De WC verplaatsen we naar een inbouwkast op de overloop, tenminste dat is het plan.

Probleem is echter dat die kast nogal klein is; 0,60 meter van de deur naar de achterwand en 1,05 meter van links naar rechts. Ik heb me wel eens laten vertellen dat 0,60 meter het minimum is voor een WC. Dus volgens dat plan zou het net moeten kunnen. Ik ben al in die kast gaan zitten en heb het idee dat het inderdaad net zou kunnen. Wat is jullie mening hierover en is er misschien iemand die het voor elkaar heeft gekregen om een WC in zo'n klein hokje te stoppen?

Alvast bedankt voor de reatcies!

Futero
pi_61291271
ik zou dat absoluut NIET doen. Een toilet van 60cm breed is echt absurd weinig. Dan hangt de toiletrolhouder namelijk al boven je benen.
pi_61291310
Heb je een tekening van 't geheel? Dan kunnen we even meedenken!
pi_61291394
Mijn burostoel mét armleuningen zojuist opgemeten : exact 60 cm.
Bij gemiddelde lengte en gemiddeld gewicht.

Even gecheckt op de badkamer: vrije beenruimte minimaal 96 cm.
Daarbij komt (vermoedelijk?) een hangend toilet met diepte van ophangsysteem?

Dus als je het toilet haaks op de achterwand zet/hangt, zou het kunnen.
Kun je daarmee verder plannen?
pi_61291495
Ik weet wel van het bestaan van een morsige Griekse caféhouder die ongetwijfeld samen met zijn stamgasten een hoek uit de wc-deur had getrapt zodat de deur over de pot heen kon scharnieren.

M.a.w. vergeet niet dat je er ook nog in en uit moet kunnen en dat je eerst de deur dicht moet kunnen doen en dan pas je broek moet kunnen laten zakken en gaan zitten, kunnen zitten alleen is niet genoeg. Ik zou meten hoever een wc-pot minimaal van de muur komt te zitten (uiteraard met een hooggeplaatste stortbak, dat moet sowieso). En dan daar een wc-bril op een krukje leggen en dan kijken of je daar met enige marge kan zitten, je kont kunt afvegen en je weer volledig aan te kleden zonder de deur te openen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 1 september 2008 @ 14:20:16 #6
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61291523
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:11 schreef _VoiD_ het volgende:
ik zou dat absoluut NIET doen. Een toilet van 60cm breed is echt absurd weinig. Dan hangt de toiletrolhouder namelijk al boven je benen.
Goed punt, maar poepen moet je ook beneden doen. Nee zonder gekheid. Ik denk niet dat de rol naast je hoeft te hangen, deze kan ook tegenover je geplaatst worden en dan heb je er minder/geen last van.
  maandag 1 september 2008 @ 14:23:55 #7
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61291622
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:16 schreef AnneX het volgende:
Mijn burostoel mét armleuningen zojuist opgemeten : exact 60 cm.
Bij gemiddelde lengte en gemiddeld gewicht.

Even gecheckt op de badkamer: vrije beenruimte minimaal 96 cm.
Daarbij komt (vermoedelijk?) een hangend toilet met diepte van ophangsysteem?

Dus als je het toilet haaks op de achterwand zet/hangt, zou het kunnen.
Kun je daarmee verder plannen?
Klopt, dat wordt nog een probleem vrees ik, maar er is een mogelijkheid denk ik om het ophangsysteem in de achterliggende kamer te plaatsen, hoewel ik dit liever niet doe.

Het probleem is dat er door die kast allerlei leidingen, afvoeren en ontluchtingskanalen lopen. Als ik op die achterliggende muur klop, dan klinkt het vrij hol. Ik heb het idee dat ik een stuk van die muur zou moeten kunnen slapen om meer ruimte te creeeren. Maar dat moet ik bij buren eens vragen of die iets soortgelijks hebben gedaan.
  maandag 1 september 2008 @ 14:25:52 #8
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61291662
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:13 schreef Jose1985 het volgende:
Heb je een tekening van 't geheel? Dan kunnen we even meedenken!
Ik zal vanavond een tekening van de situatie posten om te kijken of ik dingen over het hoofd zie.
  maandag 1 september 2008 @ 14:27:43 #9
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61291723
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik weet wel van het bestaan van een morsige Griekse caféhouder die ongetwijfeld samen met zijn stamgasten een hoek uit de wc-deur had getrapt zodat de deur over de pot heen kon scharnieren.

M.a.w. vergeet niet dat je er ook nog in en uit moet kunnen en dat je eerst de deur dicht moet kunnen doen en dan pas je broek moet kunnen laten zakken en gaan zitten, kunnen zitten alleen is niet genoeg. Ik zou meten hoever een wc-pot minimaal van de muur komt te zitten (uiteraard met een hooggeplaatste stortbak, dat moet sowieso). En dan daar een wc-bril op een krukje leggen en dan kijken of je daar met enige marge kan zitten, je kont kunt afvegen en je weer volledig aan te kleden zonder de deur te openen.
Hahahaha, je brengt het leuk

Wat betreft de deur, dat moet kunnen zonder een gat erin te maken Maar je hebt misschien wel een punt wat betreft je kont afvegen, dat kan lastig worden en ik heb geen zin om na elke "grote boodschap" de muren van de plee te moeten witten.
pi_61291799
Er zijn hele mooie ondiepe toiletpotten : oa. V&B plus.
Was voor mij nieuw.
Slechts 48 cm diep. Daarop baseerde ook de meting van 96 cm diep : pot + beenlengte bij zitten.

En kun je de kast niet bij de badkamer trekken/doorbreken en het plafond verlagen voor de leidingen óf willen jullie persé een apart toilet ?
  maandag 1 september 2008 @ 14:33:22 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_61291882
Je zou kunnen gaan voor een klassieke toilet, waarbij de stortbak praktisch tegen het plafond aanzit. Dan kan de pot aanmerkelijk verder naar achteren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_61292330
60 cm is veel te smal, dat gaat hem niet worden als toilet.
  maandag 1 september 2008 @ 15:02:37 #13
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61292762
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:30 schreef AnneX het volgende:
Er zijn hele mooie ondiepe toiletpotten : oa. V&B plus.
Was voor mij nieuw.
Slechts 48 cm diep. Daarop baseerde ook de meting van 96 cm diep : pot + beenlengte bij zitten.

En kun je de kast niet bij de badkamer trekken/doorbreken en het plafond verlagen voor de leidingen óf willen jullie persé een apart toilet ?
We willen heel graag twee wastafels (of een grote wastafel met twee kranen) met het oog op de toekomst; kinderen. Daarvoor moet de WC uit de badkamer verdwijnen en, als het mogelijk is, in die inbouwkast worden geplaatst.

We kunnen die kast helaas niet bij de badkamer betrekken omdat er een trap tussen zit. Zoals eerder vermeld zal ik vanavond een tekening plaatsen, dan wordt het allemaal wat tastbaarder hoop ik.
  maandag 1 september 2008 @ 15:04:55 #14
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61292814
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:47 schreef Gurb het volgende:
60 cm is veel te smal, dat gaat hem niet worden als toilet.
Daar ben ik nog niet van overtuigd dat het echt TE smal is. Je gaat er natuurlijk geen uren zitten. Oke, het wordt inderdaad vrij smal, maar dat het echt een no-go is ben ik nog niet van overtuigd.
pi_61292841
Gemeente Utrecht houd dit aan:

Het toilet moet tenminste 1,25m² groot zijn met een minimale breedte van 80 cm
pi_61293297
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:27 schreef Futero het volgende:

[..]

Hahahaha, je brengt het leuk

Wat betreft de deur, dat moet kunnen zonder een gat erin te maken Maar je hebt misschien wel een punt wat betreft je kont afvegen, dat kan lastig worden en ik heb geen zin om na elke "grote boodschap" de muren van de plee te moeten witten.
En je moet om je bezoek denken. Krap is op zich geen probleem maar je moet de situatie vermijden dat je bezoek op de gang het overhemd weer in de broek moeten stoppen of daar anderzins de outfit moet fatsoeneren, dat doen de meeste mensen toch liever achter gesloten deur. Dat betekent concreet denk ik dat je de kont moet kunnen keren, niks meer en niks minder.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61293471
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:05 schreef Jose1985 het volgende:

Ik neem aan dat dit voor bestaande toilettten is? De nieuwbouweis ligt namelijk op 0.9x1.2 meter. Wel apart dat een gemeente eigen eisen op mag stellen. Volgens mij was het hele principe achter het Bouwbesluit dat bouwregelgeving geuniformeerd zou worden.

Bij elke verbouwing moet in principe het nieuwbouwniveau gehaald worden, maar omdat dat vaak niet mogelijk is zijn er aparte eisen voor bestaande bouw. Deze eisen zijn overigens dermate laag dat ik ze amper functioneel kan noemen.

Even opgezocht:

Artikel 4.43 afmetingen
Een toiletruimte als bedoeld in artikel 4.41, eerste tot en met derde lid, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 0,64 m² . De breedte van die vloeroppervlakte is ten minste 0,6 m en de hoogte daarboven is ten minste 2 m.
pi_61293548
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:05 schreef Jose1985 het volgende:

en het bouwbesluit geeft 90 cm als minimale breedte.

Als ik jou was TS, zou ik met wat plaatmateriaal, karton, (kast)deuren, whatever de ruimte 1op1 nabootsen en dan merk je snel genoeg of het wel of niet te smal is.
pi_61294993
Je laat de plee waar ie is en zet in die kast de wastafel voor de kinderen opgelost!
  maandag 1 september 2008 @ 23:28:48 #20
74591 Futero
RrrrrrrRrrrrrr.....
pi_61309307
Ja daar zat ik ook al over te denken vanmiddag Hieronder vindt je de plattegrond van de hele bovenverdieping inclusief maten.

Het gaat om het rode vlakje. Je ziet daarin dus twee kokers waarin leidingen en luchtkokers verstopt zitten. Ik heb de werkelijke oppervlakte van de kast nu als een L getekend omdat het zo ook op de bouwtekening staat. In werkelijkheid is het stukje onder de kokers afgesloten. Ik denk dus dat ik daar zou kunnen slopen. Dan wordt dat stukje 1 meter, zonder slopen is het 0,6 meter.

Zien jullie andere mogelijkheden?

[ Bericht 47% gewijzigd door Futero op 01-09-2008 23:36:33 ]
  dinsdag 2 september 2008 @ 00:13:07 #21
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61310587
Ik heb zelf ook een heel klein badkamertje. Mijn WC staat aan 1 kant heel dicht op de muur en ik heb het even nagemeten, het midden van de pot is 30,5 cm van de muur. De situatie is dus ongeveer gelijk zoals het bij jou zou worden. (aan 1 kant tenminste) Ik kan prima op de pot zitten, mijn elleboog raakt alleen de muur als ik heel breed zou gaan zitten maar ik de praktijk heb ik mij nog nooit gestoten ofzo. Ik heb de WC rol zelfs aan de muur hangen en dat gaat prima. Ik heb mijn bezoek ook nog nooit horen klagen dat ze niet op de wc konden zitten ofzo.

In jouw situatie zou ik wel oppassen dat het niet een heel cloustrofobisch hokje word. Maar misschien kun je dat oplossen met goede verlichting en lichte muren. Ik wilde al bijna roepen 'en spiegels' maar dat lijkt me eigenlijk toch niet echt een succes op de WC. Zoals ook al eerder genoemd er bestaan toiletpotten voor hele korte ruimtes, mijn ouders hebben ook zo'n heel kort potje. Als je trouwens dat stukje onder die leidingschagt kunt gebruiken zou je daar misschien de stortbak of eventueel een fonteintje in kunnen maken.

Dit is trouwens mijn badkamer, ik heb even een lijn getekend op 60cm, zoals je ziet zou mijn stortbak net niet gaan passen zoals hij nu hangt. (Let trouwens niet op het verschrikkelijke vinyl van de woningbouw)

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_61311123
Of de verschikkelijke pleebril. Kickje naar 'opmerkelijke foto's op funda' zou qua stijl niet kwaad kunnen.
  dinsdag 2 september 2008 @ 00:43:30 #23
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61311259
Als het een koophuis was en te koop stond ja . Maar ik dacht bij het uitzoeken van een nieuwe pleebril, het ziet er nu toch al niet uit.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_61313482
Ik zou een hoekje van slaapkamer 3 afsnoepen. Dan hou je ook alles in je badkamer, ben je met al je leidingen in 1 ruimte en blijft het ook nog comfortabel.

In zo'n kast poepen en piesen wordt echt niks. Je kunt niet eens bukken, of de verjaardagskalender omslaan. Denk ook aan het schoonmaken, een beetje ruimte rond de pot is wel prettig.
pi_61316540
In hoeverre heb je slaapkamer1 nodig? Misschien is het een idee om daar een badkamer van te maken, volgens mij is het als kamer toch erg klein, maar als badkamer prima geschikt! De leidingen lopen ernaast, dus het moet kunnen. Zo behoud je jouw inbouwkast en krijg je nog een tweede kast ook (de oude badkamer), waar je misschien je wasmachine en droger kunt plaatsen.

Ik heb overigens ooit eens op een toilet gezeten met +/- de afmetingen die jij aangeeft en ik vond het een verschikking. Ik ben overigens 1.88 meter.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')